1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras käyttis?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi mackeu 04.06.2009.

  1. Ransester

    Ransester Active member

    Liittynyt:
    20.07.2007
    Viestejä:
    2,360
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Henk. koht. kokemuksella kun joskus asentelin Win Xptä (SP1 integroitu versio). Kone oli täynnä spywarea 10 min jälkeen ennenkuin ehdin asentaa 3rd party palomuurin ja virustutkan tulille. Uusimmissa (sp2 tai sp3 integroiduissa) versioissa saattaa tilanne olla toinen ja käyttö olla turvallisempaa heti alussa. Vistassa taitaa olla tietoturva jo sen verran hyvissä kantimissa että oletusmuuriinkin voi jo luottaa.
     
  2.  
  3. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Minkä käsityksen siis saa lukija x tästä keskustelusta. Virusturva ja palomuuri tarvitaan vai ei tarvita? Eihän niitä tarvita jos ei kerran koneelle tule mitään sellaista minkä estämiseen nuo on tarkoitettu. Nämä mukavat tarinat siitä, ettei koneelle tullut mitään vaikkei ollut virusturvaa ja palomuuria, on kyllä paras sitten jättää kirjoittelematta jollei suosittele käyttämään vinovsia ilman niitä.

    Mummon netti kone ei tarvitse tuoreita näytönohjaimen ajureita, mutta pelurin kone ilmeisesti tarvitsee, mutta se ei sitten enää ole säätämistä kun ne asennetaan pelikoneeseen? Dogmi: "Paras käyttis ei tarvitse säätämistä."

    Huomaa kyllä mihin koneita käytätte. Tuskin muuhun kuin pelaamiseen ja waretukseen. Se ettette te pari käyttäjää tee mitään muutoksia oletusasetuksiin ei tarkota sitä ettei muutosten teko olisi tarpeellista tai hyödyllistä. Tässä on teidän mielipiteenne minun ja todennäköisesti monen muunkin kuin minun mielipidettä vastaan ja arvatkaa vaan kumpaa pidän luotettavampana? ;D
     
  4. Daword

    Daword Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    1,940
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    48

    Mihinkä tietokonetta sitten oikeen tulisi mielestäsi käyttää? Yleistit tässä nyt tuon Waretuksen vaikka kukaan ei ole tuollaisesta edes maininnut?

    Tietokone = yhteydenpito,pankki/lasku asiat,tilaukset,tuote vertailut,uutiset/info,monet palvelut,pelit,musiikki,elokuvat,s.posti,työnhaku,työkoneena jne jne..
    Eli sä sait päähäs tuloksena koneen käytön rajoittuvan Waretukeen ja pelaamiseen?

    itse kyllä pelaan mutta teen niin paljon muutakin että tietokoneesta on tullut osa arkipäivän työkalua

    E:Ne jotka ovat saaneet "väärän" kuvan jostain niin sen verran selvennystä että Virus torjuntaa tulisi käyttää kuten myös palomuuria ja turvavyötä autolla ajettaessa.
    Hyvin toi sun sigussa ilmenevä kommentti tulee ilmi "yksi oikea mielipide ja jonne ei muita mielipiteitä ja näkemyksiä mahdu" :D
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2009
  5. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Oletko unohtanut tämän ketjun aiheen? Kyllä minä tiedän mihin kaikkeen tietokonetta voi käyttää ja tiedän monien käyttävän. Eniten kannatusta näyttää saaneen vinovs siksi että pelit on tehty lähinnä sille.

    Niin sinisilmäinen en ole että en tietäisi waretuksen olevan erittäin yleistä pelaamisen lisäksi. Lue esimerkiksi tätä foorumia ja ymmärrä lukemasi.

    Moni noista luettelemistasi asioista joissa käytät ei ole ollenkaan käyttöjärjestelmästä riippuvia ei se waretuskaan kovin paljoa. Kuinka paljon ne sitten käyttöjärjestelmästä riippumattomat asiat kuuluvat tähän keskusteluun?

    Ärsyttääkö siguni? Minuakin ärsyttää joidenkin sigut. Poitti siinä on juuri tuo mitä lainasit, mutta ei noin kun sinä sitä haluat soveltaa. Pidätän itselläni kaikki oikeudet sen tulkintaan ja soveltamiseen. Minä kyllä olen saanut tästä ketjusta sen käsityksen että oikeat uskovaiset käyttävät vinovsia ja ne jotka eivät ymmärrä käyttää ovat vääräuskoisia.

    Väärin käsitusten välttämiseksi toistoa hiukan "yksi oikea mielipide ja jonne ei muita mielipiteitä ja näkemyksiä mahdu"

    Käytti sitten oikea- tai vääräuskoista käyttistä niin säätämistarve on hyvin paljon samansuuruinen. Erilaisia asioita tehdään ja vähän eri tavalla. Ei siinä määrässä oikeasti ole käytännössä mitään eroja. Molemmissa sitä tarvitaan. Molempia voi myös olla säätämättä tai sitten voi valita että haluaa säätää. Sen mukaan sitten vain valitsee kumpaan haluaa uskoa. Dogmi kaksi: "Säätäminen on kaiken pahan alku.
    "

    Ps. Tämä on kyllä yksi kaikkien aikojen hauskimmista ketjuista. ;D
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2009
  6. FORWARD

    FORWARD Active member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3,670
    Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    "Minä kyllä olen saanut tästä ketjusta sen käsityksen että oikeat uskovaiset käyttävät vinovsia ja ne jotka eivät ymmärrä käyttää ovat vääräuskoisia."

    Puhu vaan omasta puolestasi!! Linux usko on ainoa oikea uskonto!! Windows on tietävien valinta, jota ei uskonto ole pilannut.
     
  7. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Linux!!?? Eikös tässä ole ylistetty vinovssia?
     
  8. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Sasser mato teki yhdessä vaiheessa laajaa tuhoa mutta tätä ongelmaa ei ole ollut pitkiin aikoihin. Puhumme siis nykytilanteesta, ei menneisyydestä.
    Vali, vali, vali. Edelleenkin ihmiset väittävät miten windows kone kaapataan sekunneissa ja miten windows on niin suojaton että ilman kaikkia varotoimenpiteitä on kusessa saman tien kun nettipiuha on seinässä.

    Sitten kun todistan väitteen vääräksi niin hirveä itku alkaa samantien.

    Edelleenkään en ole suositellut että virustorjunnat ja palomuurit jätettäisiin pois enkä sitä nytkään tee.

    Kyse on siitä mikä on totta ja mikä ei.
    Vastasin kysymykseen jossa toinen piti hankalana sitä että netistä joutuu etsimään ajurit. Näin ei kuitenkaan tarvinnut tehdä-

    Jos sinun mielestä ajureiden asennus ja käyttiksen säätäminen on sama asia niin ajatteleppa vaikka sitten niin.
    Kerro mistä huomaat mihin konetta käytän.

    Ja heikolla pohjalla ollaan kun pitää jo muille todistella että uskoo omaan mielipiteeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2009
  9. FORWARD

    FORWARD Active member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3,670
    Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    "Linux!!?? Eikös tässä ole ylistetty vinovssia?"

    Ei,vaan Linuxia. Ainakin yhtä paljon.Muiden muassa @BforeDusk on kunnostautunut muiden Linux lahkolaisten tavoin. Ubuntu on ollut tämä palvottava Jumala.
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2009
  10. Daword

    Daword Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    1,940
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    48

    väkisinkin huomaa että täällä koitetaan valistaa Linux Uskontoa ja käännyttää vinowseja :D ihan ku jehovat koittaa käännyttää meitä koti käyneillään, muutama vuosi vielä niin linux uskovaiset tulee sinunkin oven taakse ja alkavat painostamaan sinua agressiivisesti ehkä jopa väkivaltaa käyttäen ja pakottavat sinut poistamaan vinowsin väärä uskoisuuden nimissä.

    hei mut oikeesti, ei tästä keskustelusta tuu loppuu niin kauan kuin yhdelläkin käyttäjäälä on vinowsi tai linuxi.. että eiköhän palata takas Dos aikaa?
     
  11. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Vedit sitten herneen nenään ja aloitit mun solvaamisen. Pelkkä trollaus ei riitä enään.
    Vai pitikö keksiä tommoset vasta-argumentit, kun paremaan et pysty? Ja vaan siksi että viimeksi kirjoitin :'Miksi winukka defragemntoituu?'
    Mistäs luulet mun osaavan neuvoa muiden winukka ongelmiin, jos en oo siihen tutustunut?

    Ja miksi vääristelet mun puheet päinvastaiseksi? Milloin mä olen kehunut ubuntua, sun mukaan palvon jumalana?
    Mä olen ihan tyytyväinen että "uskonasioita ja käyttiksiä sotkemattomia, ei-lahkolaisia" ihmisiä on niin paljon, että linux ei ole eniten käytetty, yli puolessa kaikista koneista. Jos olisi, niin sitä haittaohjelmaa nilkit tekisivät ihan toiseen malliin.
    Jos osaisivat, jos käyttiksen tietoturvantaso olisi yhtä helppo murtaa jne. Kukaan ei tiedä millainen tilanne oikeasti olisi tuolloin.

    Linuxia käyttäneiden ja käyttävien nimitys jehovan todistajien kaltaisiksi käännyttäviksi lahkolaisiksi on täysin subjektiivinen näkemys.
    On se yksi tapa kun ei keksi hyvää perustetta mielipiteelleen: 'winukka on paras.'

    p.s. Tää keskustelu on aivan väärällä aluella. Tai ei liity mitenkään PC-rautaan.
    Yleinen keskustelu.
    Sinne.
    Tasokin on ihan jorinapalstojen mukaista.
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2009
  12. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    Siirretty yleisen keskustelun puolele, gallupit joutaa olemaan täällä "Kaikki muut keskusteluaiheet" -alueella.
     
  13. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
  14. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Jartarille:

    Kyllä ainakin itselle on XP koneelle "eksynyt" jos jonkinnäköistä ötökkää, ellei ole tajunnut ensiksi hakea esimerkiksi kaverin koneella virustorjunta ohjelmaa ja hieman parempaa palomuuria kuin XP:n. Vistasta ei ole hirveästi kokemuksia, kuullut olen sekä myönteistä että kielteistä palautetta Vistan palomuurista. Ainakin se toiminee hieman paremmin kuin XP:n vastaava.
    Ja kyllä. Vanhaan kannettavaan voi joutua hakemaan ajureita netistä, uskokaa tai älkää. Ei tullut tuon Compaq/HP:n mukana muutakuin virtapiuha.
    Eli koska, itseltä löytyy sekä Windows 98:n Windows 2000:n Windows XP:n sekä Ubuntun asennus mediat, asensin Mummun koneeseen Ubuntun.
    Ja vielä tuosta XP:n haavoittuvuudesta, testaa jollain koneella mihin voit törkätä XP:n, avaa netti hanat asennuksen jälkeen auki. Tee tuo vielä ServicePack 1:llä jos vaan mahdollista, ja sitten vaan xploreri auki ja odottelemaan pariksi tunniksi.
    Ellei mitään ilmaannu mistään, niin onneksi olkoon, suosittelen lottoamaan.
    Eli älä nyt vedä herneitä sieraimiin, mutta minusta oli helpompi opettaa Ubuntu ensimmäiseksi (ja mahdollisesti viimeiseksi) käyttö järjestelmäksi.

    Olis kans mukava kun joskus luettaisiin kirjoitus loppuun asti.
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2009
  15. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itse valitsisin mummulle Linuxin, sillä päivityksiä ei tarvitse kalastella netistä, sillä kaikki löytyy pakettienhallinnasta. On helppo opettaa mummu avaamaan yläpalkista päivitystenhallinta ja klikkaamaan kaksi kertaa, niin päivitykset asentuvat. Tämän jälkeen voi käynnistää uudestaan jos tulee ikkuna joka pyytää näin tekemään. Mummulle en saisi ikinä opetettua etsimään windows-ohjelman nimellä googlesta ohjelman oma saitti ja kalastelemaan ohjelman sivulta uusi versio, sitten ohjauspaneelista poistamaan vanha ohjelmaversio ja asentamaan uusi versio tilalle. Tämän jälkeen mummun olisi osattava säätää mahdollisesti vielä vanhat tutut asetukset perusasetusten tilalle. Vaihtoehtoisesti minun täytyisi itse lähteä päivittämään mummun ohjelmat. Tietoturvapäivityksiäkään ei tarvitse erikseen miettiä, mikä helpottaa.

    Itse sörkkäät joka toiseen väliin "windows on siis paras"-tyylisiä kommentteja ilman mitään perusteluja. Sinulla ei siis mielestäni ole varaa sanoa. Minusta tämä on aiheena hieman outo ja jokainen "***** on paras käyttis"-kommentti on täyttä paskaa. Niinkuin on jo tullut sanottua, kukin käyttää mitä haluaa. Eri käyttöjärjestelmien eroista ja vahvuuksista keskusteleminen on ihan viisasta, mutta on täysin päätöntä touhua lähteä valitsemaan mitään "parasta." Kyllä mielestäni täällä Linuxin kannattajat ovat harrastaneet paljon vähemmän käännytystyötä kuin sinä.

    Edit:
    Tähän vain sen verran, että kyllä asia yleensä menee niin, että windowsin käytön joutuu jokainen Linuxkäyttäjäkin opettelemaan ja Linuxkäyttäjillä on takuulla keskimäärin parempi Windowstietämys kuin Windowskäyttäjillä Linuxtietämys.
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2009
  16. Daword

    Daword Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    1,940
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    48


    Sanotaan nyt suoraan että tämäkin tai siis nämäkin kommentit oli taas jotain ihmeen linux puolustus lässytystä isolla L ja kohta perään tulee windowsista lisää juttuu joltain toiselta.

    eikö tämän nyt voisi antaa olla? Suurin osa käyttää windowsia ja tuskin(ei missään tapauksessa) se mitä tänne kirjoitetaan asiaa tule muuttamaan mutta jos joku haluaa käyttä jotain muuta käyttistä niin senkus käyttää.. jos itse näkee omalla kohdallaan suurtakin hyötyä ja helppoutta käyttää esim linuxii niin se on sun henk.kohtainen asia sillä makuasioita on yhtäpaljon kuin käyttäjiäkin josta johtuu se että "mikä sopii Irmalle ei sovi Jormalle"

    Jorma ei voi pakottaa Irmaa käyttämään Windowsii
    Eikä Irma voi pakottaa Jormaa käyttämään Linuxii
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2009
  17. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    SP2 tai SP3 versioilla ei ole tuota ongelmaa. Silloin ei tarvitse lotota.

    On tietty mahdollista että koneen mukana ei tule levyjä. Oletin vain että ne tuli ja olin väärässä.

    En nyt muista toiko XP:n SP3 parannuksia palomuuriin mutta alunperinhän se ei ole ollut kovin hyvä.

    Vistan muuria taas pidetään hyvänä perusohjelmana. Se toimii mutta ei se monille kilpailijoille pärjää esim. säädettävyydessä.

    Jos sinun mielestä ubuntu on helpompi opettaa mummulle niin en minä siihen mitään vastaan voi sanoa.
    Windowsissa saa tietoturvapäivityksiin, firefoxiin, virustorjuntaan yms. automaattiset päivitykset.

    Ei mummun tarvitse opetella päivittämistä.
     
  18. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Millä tavalla voi löytyä itselle paras käyttis? Siten että käyttöjärjestelmistä keskustellaan ja tuodaan esiin eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Kun keskustelijoita on riittävän monta on hyvin todennäköistä että olennaiset asiat tulevat esiin.

    Muille parasta on tuotu esille painokkaasti esittäen uskomuksia, mutua ja mulla toimii tietoa. Mukavaa kuulla että toimii. Siitä vain ei ole paljoa iloa niille joilla ei toimi. Samoin on annettu 'asiantuntevia' lausuntoja uskomuspohjalla.

    Windows on yritetty esittää erinomaisen helppona ja vaivattomana kun taas linux erinomaisen vaikeana ja hankalana. Kumpikaan ei pidä paikkansa. Tämän tietävät ne joilla on riittävästi tietoa ja osaamista molemmista.

    Kertokaapa live-linuxille vaihtoehto kun pitää eliminoida laitevikoja.
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Niin, käyttäjän tarpeet, tottumukset, koneen teho yms. vaikuttavat siihen mikä on paras käyttis. Yhtä oikeaa vastausta ei todellakaan ole.

    Live linux on kieltämättä hyvä keksintö ja se soveltuu hyvin moneen eri asiaan.
     
  20. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  21. Daword

    Daword Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    1,940
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    48

    paljon pelejä pelaavalle on yksi oikea käyttis ja se on Windows ja tuota on mielestäni turha kenenkään linux kannattajan kyseenalaistaa
     

Jaa tämä sivu