1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras käyttis?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi mackeu 04.06.2009.

  1. mackeu

    mackeu Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2009
    Viestejä:
    254
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli siis mikä on oikeasti paras käyttöjärjestelmä? Olen tietenkin kuullut näitä "WiNuKkA rUlExXzZz!!" sekä "LLLLLLLIIIIIINNNNNNUUUUUXXXXX!!!!!!@@@" -kommentteja, mutta mikä on oikeasti paras? Saattaa olla vähän turha aihe, mutta höpistään nyt kuitenkin.
     
  2.  
  3. Zeikko

    Zeikko Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2009
    Viestejä:
    203
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Windows ( linuxilla ei toimi kuin harvat ohjelmat tai pelit ), jos haluat tietää ,mikä windows, niin kerroppas et mimmonen kone sulla on, että toimiiko vista/7
     
  4. Artsigon

    Artsigon Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Windows XP tällähetkellä. Mutta sitäkään ei kannata laittaa vaan Win7 RC versio ja hommata myöhemmin kunnon versio. Itse skippaan RC-version ja hyppään suoraan siihen kunnolliseen.

    Vistaa ei kannata laittaa, mutta sen saa kyllä päivitettyä jos oikein muistan niin seiskaan. Odottele sitä win7 ihan rauhassa.

    Linux vain jos omistat jonku ikivanhan koneen ja et juuri mitään tee koneella. Ainakin itse tekisin niin. Winukka tosikäyttöön. :)

    Voihan se linuxi olla hyvä mutta pitää ottaa aivan uusi käyttis/koodaus/dataaminen käyttöön ja menee jonkin aikaa että omaa kaikki toiminnot jne.

    Wine pitää olla että pelit ainakin toimii ja varmaan ohjelmat. Suosittelen hiukan kokenemmaalle linuxia ja keskitasoa alemmalle winukan. Jos vain haluaa päästä helpolla.
     
  5. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin, siis linukka tosikäyttöön ja wintoosa leikkimiseen. Käyttöjärjestelmien kanssa on aivan sama juttu kuin muidenkin asioiden kanssa, oikeat työkalut oikeaan hommaan. Itselleni linukka (ja muut unix yhteensopivat) on ylivoimaisesti käyttökelpoisin käyttöjärjestelmä, wintoosa löytyy vain leikkimistä (eli pelejä) varten.

    Ja näin lyhyesti vastaus alkuperäiseen kysymykseen, mikään käyttis ei ole paras, kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. :)
     
  6. Henry_FIN

    Henry_FIN Regular member

    Liittynyt:
    30.12.2008
    Viestejä:
    1,032
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Se on edelleen makuasia.

    Luuletko oikeasti, että tämä on niitä aiheita, joissa löytyy yhteisymmärrystä. Samaa luokkaa kysymyksen "Mikä on paras nettiselain?" kanssa. Oikeaa vastausta ei ole, se riippuu ihan käyttäjästä itsestään.
    Autojenkin kohdalla pätee sama. Toiset ajelevat BMW:llä, toisten mielestä ne ovat suunnattu pienimunaisille amiksille jne.

    On ihmisiä, jotka pitävät Mac OSX:stä (vai mikä se oli)
    ihmisiä, jotka eivät vaihda XP:tä mihinkään
    ihmisiä, jotka pitävät Vistasta
    ihmisiä, jotka pitävät XP:stä ja Linuxista
    ihmisiä, jotka pitävät Vistasta, sekä XP:stä
    ihmisiä, jotka pitävät Linuxista...
    jne...

    Paras (käyttis, selain, auto...) selviää kokeilemalla. Tai vaikka vertailemalla ominaisuuksia ja muuta kivaa ja sen pohjalta tekee sitten päätöksen.

    Minulle on ihan sama, mitä käyttöjärjestelmää kukakin käyttää. Halveksun ihmisiä, jotka huutelevat "Vista on iha paska! Ota ennemmin XP, se on vittu paras!"
     
  7. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    353
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten edellisistä kommenteista ilmeni, kyseessä on makuasia.

    Itse olen suosinut näin.

    Työpöydälle työntekoon Linux.
    Tiedontallennukseen Solaris.
    Verkkoon (DHCP, DNS, HTTPD, Mail, *SQL) serveriksi *BSD.
    Leikkimiseen Windows.
    Muodikkaaksi hippi-ikoniksi OS X. (Ihan hyvä käyttis, turhan kiiltävä vaan).
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2009
  8. Michelola

    Michelola Regular member

    Liittynyt:
    13.04.2009
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    ei pidä paikkaansa. Useimmat toimii ihan täydellisesti winellä ilman mitään kikkailua, tai sitten vaatii pientä kikkailua. Jotkut sitten vaatii vähän enemmän säätöö mutta harva ei toimi ollenkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2009
  9. aqq

    aqq Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2008
    Viestejä:
    1,483
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Vista home prem 64-bit. Toiminta varma ja hakkaa Xp mennen tullen kaikissa ominaisuuksissa.
    Windows7 kokeilematta mut uskon et hyvä vastus.
    Maku asioita toki mut otetaan huomioon mitä tukee ja nopeus.
     
  10. Frasier

    Frasier Member

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ja itellä vaikutuksen tekee myös tuo visuaalinen ulkonäkö... Olen tuosta seiskasta kyllä kovasti tykännyt. Pakko hankinta kun tulee kauppoihin.
     
  11. t0p1

    t0p1 Regular member

    Liittynyt:
    14.08.2008
    Viestejä:
    196
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Seiskahan se on paras, jos kerran jo RC on jo mahtava...
     
  12. SpeechMan

    SpeechMan Regular member

    Liittynyt:
    12.08.2007
    Viestejä:
    691
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on pari vuotta uskollisesti palvellut Win XP Pro x64.

    Monet väittävät tuota x64 XP:tä purkkaviritelmäksi, mutta ainakin omalla koneellani on osoittautunut huomattavammasti vakaammaksi kuin 32-bit, ainoa miinus tulee 16-bit tuen puuttumisesta, mikä hankaloittaa wanhojen pelien pelaamista.

    Linuxiakin tuli kokeiltua, mutta en jaksanut boottailla kokoajan eri käyttiksellä, etenkin kun tuo XP hoitaa oman tehokäyttäjä tarpeet aivan loistavasti.

    Vista on jäänyt enimmäkseen kokeilematta, lähinnä koska olen XP:hen tottunut ja lisäksi on muutamia ei niin miellyttäviä kokemuksia Vistan alkuajoilta. Seiskaa aion kyllä kokeilla jahka se saadaan julkaisukuntoon.

    Pakko vielä "fleimata" sen verran, että olen huomannut, että monilla näistä "LINUX ON PARAS! WINSU HAISEE!!!"-tyypeillä on käytössään Noobuntu, jos kerran nuxia käyttää, niin käyttäisi sitten oikeaa, eikä mitään pilipali-versiota.
     
  13. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tekstistäsi päätelleen olet kovakin Windows fani. Taisit vajota jopa alemmaksi kuin nämä Linux fanit.

    Mutta itse asiaan. Käyttötarkoituksesta se on kiinni, eikä ole parasta käyttistä olemassakaan. Eli jos aloittaja on kovakin Simssejä pelaamaan, niin kannattaa siinä XP:ssä pysyä. : )
     
  14. teosto

    teosto Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2005
    Viestejä:
    223
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    jäi kuitenkin vielä mielestäni mainitsematta applen OSX.

    helpointa on kun asentaa 2 käyttistä.. vista pelaamiseen ja ubuntun muuhun käyttöön.

     
  15. Artsigon

    Artsigon Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paras käyttis tulee sen mukaan mistä tykkää. Riippuu ihan hinta/laatusuhteesta. Itse olen ainakin Windows XP kannalla ja onhan ne muut hyviä, mielipiteitä.

    Linux Ubuntua rupean kohta kokeilemaan millainen se on. Kiinnostava nähdä, jos oikein hyvä on niin vaihdan ubuntun tähän ja poistan xp:n. =)

    Vistasta en tykännyt yhtään mutta Windows 7 tulee olemaan paras kaikista, ainakin uskon niin.
     
  16. SpeechMan

    SpeechMan Regular member

    Liittynyt:
    12.08.2007
    Viestejä:
    691
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lueppas uudestaan, en ole Windows fani, Winsun käyttöni johtuu ainoastaan käyttännön seikoista. 40% koneella olo ajastani on pelaamista ja usein joudun tekemään työasioita kesken pelaamisen, jolloin on helpompaa alt-tabata kuin bootata kone uudestaan. Winellä en jaksanut kauaa kikkailla, vaikka se on periaatteessa melko toimiva, niin käytännössä ongelmia ilmaantui aika tasaiseen tahtiin. Lisäksi moniä töissä olevia ohjelmia ei saa linuxille, eikä aina jaksa convertoida kun tarvitsee siirtää tiedostoja töistä kotiin tai toisinpäin.

    Se mitä tarkoitin tuolla lainatulla osiolla on, että useimmat noista huutelijoista, jotka käyttävät ubuntua, eivät oikeastaan ymmärrä Linuxin päälle, vaan huutelu on enemmänkin periaatteellista (en yleistä, mutta kuitenkin). Ubuntu on hyvä välivaihe siirryttäessä Winsusta Linuxiin, mutta ollakseen Linux se on kuitenkin ikävän rajoittunut, eikä tarjoa lähellekkään samoja ominaisuuksia ja monipuolisuutta kuin esim. Fedora, joten siihen ei kannata kovin pitkäksi aikaa jäädä.
     
  17. Michelola

    Michelola Regular member

    Liittynyt:
    13.04.2009
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Ei lol nyt tekis mieli pistää joku quadruple facepalm mutta ei löytynyt googlella. Tossa kommentissa ei ollut kertakaikkiaan mitään järjen häivää.
    Itse käytän archia.
     
  18. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Missä mielessä ubuntu on rajoittunut?
    Mitä sillä ei pysty tekemään minkä pystyt tekemään fedoralla ja millaiseksi sitä ei muka saisi muokattua?

    Omasta mielestäni ubuntu on varsin toimiva kokonaisuus ja se soveltuu erittäin hyvin työpöytäkäyttöön ja miksi ei serveriinkin.

    Olen toki kokeillut fedoraakin mutta se ei oikein iske, openSUSE ja SLES olivat mielestäni myös parempia kuin fedora, mandrake ei myöskään aikoinaan mielestäni ollut ollenkaan huono mutta nyt nimen vaihdoksen jälkeen laatu on mielestäni laskenut.

    Ja itse asiaan...
    Parasta käyttöjärjestelmää ei ole olemassakaan.
    On vain vaihtoehtoja joita kaikkia pitää käyttää jonkin aikaa ennenkuin osaa sanoa mikä on itselleen paras.

    Itse olen kokeillut useita kymmeniä Linuxeja ja windows versioita sekä muutamaa OS X:ää mutta päädyin itse kuitenkin lopulta Ubuntu / Mint-Linuxiin.
     
  19. SpeechMan

    SpeechMan Regular member

    Liittynyt:
    12.08.2007
    Viestejä:
    691
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voisitko ystävällisesti hieman perustella?

    Ubuntun kehityksen perusideologia on alusta asti ollut, että siitä tehdään mahdollisimman yksinkertanen ja aloittelijaystävällinen.

    Tuo Fedora oli tuossa esimerkkinä vain siksi, että sen kanssa on itse tullut leikittyä eniten. Arch on myöskin ihan kelpo, kuten myös Gentoo, SUSE ei suostunut meikäläisen laitteistolla yhteistyöhön ollenkaan, lähinnä johtui ilmeisesti DFI:n emosta.

    Lähinnä se mitä sillä joutuu tekemään.
    Kaikki-tai-ei mitään asennus, kaikkien käyttäjien sudo-oikeudet, ei root-käyttäjää (tai siis disabloitu) ja ennen kaikkea, palomuurin puute.
    En tosin ole seurannut ubuntun kehitystä noin kolmeen vuoteen, ehkä nämä epäkohdat on jo korjattu?
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2009
  20. Michelola

    Michelola Regular member

    Liittynyt:
    13.04.2009
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Ubuntu ei ole millään tavalla rajoitettu ja sillä voi tehdä tasan ihan mitä muillakin jakeluilla pystyy, jos haluaa.
    Ei se jakelu määrittele mitenkään mitä pystyy tekemään ja mitä ei.

    Nämä "epäkohdat" voi ihan itse kukin korjailla säätämällä asetuksia jos siltä tuntuu. Ei ne ole mitään ohjelmointivirheitä tai vastaavia.
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2009
  21. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mikään distro ei ole toista huonompi, kaikki tarjoavat aivan saman perus hommat, erot on vain defaultti varustelussa millä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä. Itse käytin alunperin Gentoota useamman vuoden, mutta kyllästyin jatkuvaan säätämiseen. Haluan käyttää käyttöjärjestelmää. Debian oli toinen vaihtoehto mutta se kehittyy liian hitaasti, eikä ubuntu ole oikeastaan mitään muuta kuin kiillotettu debian joka kehittyy nopeammin.

    Pakkohan sitä on asenusvaiheessa asentaa perus ympäristö, ei ole ubuntussakaan defaulttina paljoa ylimääräistä. Jos graaffinen ympäristö on liikaa niin asenna server versio.

    Kaikilla käyttäjillä ei ole sudo oikeutta eikä koskaan ole ollutkaan. Asennettaessa annetaan pääkäyttäjä joka on defaulttina ainut jolla on sudo oikeudet koska jollekkin ne kuitenkin on annettava.

    Disabloitu root-käyttäjä on peruja debianista eikä ole mitenkään ubuntun ominaisuus.

    Palomuurin suhtene en osaa kommentoida kun en sillä tee mitään, rautamuurin takana on mukava olla.
     

Jaa tämä sivu