1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ostamassa Panasonicin 42" plasmaa, kannattaako?

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi kosvi 08.07.2009.

  1. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olinpas ovela, enkä aloittanut uutta ketjua, kun ei kukaan kuitenkaan ollut kommentoinut mitään edelliseen.

    Olen nyt päätynyt Panasonicin telkkariin ja malli olisi TX-P42S10(E).

    En tiedä kuuluuko tuonne tuo E, koska monissa kaupoissa se siellä on, mutta Panasonicin omilta sivuilta ei löydy mallia, jossa tuo E olisi. Mitähän tuo siis tarkoittaa?

    Kyseessä on FullHD plasma ruutu. Onko plasmasta mihinkään, mitkä sen heikkoudet ovat LCD-ruutuun verrattuna? Miten konsolipelaaminen onnistuu?
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2009
  2.  
  3. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Itsellä on Panasonic plasma. Heikkouksia on vaikea keksiä, mutta kaipa se on virran kulutus ja kuljetusta ajatellen paino. Kummatkin tosin on aika olemattomia vikoja mielestäni. Paras tietysti olisi jos kävisit itse testaamassa haluamasi toiminnot kaupassa. Itsellä on vain Xbox(1), mutta on toi pelaaminen hienosti onnistunut.
     
  4. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tosiaan, olin itse alunperin etsimässä LCD:tä ja lähes päätynyt ostamaan Philipsin 7404 taulun. Kiertelin kauppoja etsien kyseistä ruutua, jotta pääsisi katsomaan miltä se näyttää ja sitten tapasin tuon S10 plasman. Sitä voisi kai kutsua rakkaudeksi ensi silmäyksellä.

    Mielestäni tuon 42" S10 plasman virrankulutus ei nyt niin huima ole. Ei se merkittävästi suurempi ole kuin vastaavan kokoisen LCD:n kulutus mielestäni. Painoakin on vain 25 kiloa, eli kyllä sen seinälle asentaa ja ei sitä sieltä tartte enää siirrellä.

    Myyjä ois ton telkkarin mulle myynyt 900 eurolla, mutta kotona löysin sen eräästä koiran nimeä kantavasta ATK-liikkeestä hintaan 799,- + kotiinkuljetus 9e. Tänään soitettiin ja pitäs tulla kello 12 ja 14 välillä ton telkkarin.

    Tosiaan, en itse keksinyt mitään vikaa kun kaupassa katselin tota ruutua. Ja jos ei kukaan ole muitakaan plasman vikoja ja Panasonicin vikoja keksinyt, niin odotukset on nyt kovat kunhan vaan ovikello soi.

    Edit: niin siis ton taulutelkkarin virrankulutukseksi valmistaja ilmoittaa seuraavaa:

    Rated Power Consumption 295 W
    On mode Average Power Consumptionn 175 W

    Eli jos LCD telkkareissakin oon nähny jotain 205W lukemia, niin uskoisin niidenkin haukkaavan vielä sen yli 100W käytössä. 75W * 5h/d = n. 13e sähkölaskua vuodessa lisää plasman kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2009
  5. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, eli plasman pahimmat ongelmat on tosiaan nämä kaksi:

    - liikkumaton kuva palaa ruudulle kiinni (kuulema esim. Voicen logo palaa helposti)
    - näyttö tummuu ajan myötä (tosin nyky-plasmoissa hitaammin kuin CRT näytöt)

    Kuulema tollasen kiinni palaneen kuvan saa pois, kun näyttää vaikka valkoista kohinaa riittävän aikaa. Riippuen siitä, miten pahasti on palanut. Pitääkö paikkansa?

    Tyytyväinen olen kuitenkin hankintaan, vaikka TV tuli eilen ja ehdin vain n. 2 minuuttia sitä testata ja tänään en ole jaksanut pistää päälle.

    Harkitsen nyt äänien ostoa tohon telkkariin ja tällästä olen kaavaillut:

    http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/...cifications/2304438/index.html?trackInfo=true

    En löytänyt täältä omaa aluetta kotiteatteri/äänentoistolle. Millä alueella noita on yleensä kyselty?
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    En usko, että saat nykyplasmaan kuvaa palamaan kiinni. Se on menneisyyden juttuja. Luin yhtä austraalialaista testiä jossa olivat jättäneet staattisen kuvan 8 tunnin ajaksi. Ei palanut kuva. Valmistajalta tiedustellessa kuva voi palaa kiinni 72 tunnin jälkeen. Pitkään tota plasmaa olen käyttänyt ja koskaan en ole palamista havainnut.

     
  7. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo,tollasta itsekin luin, ettei kyllä nykyään ihan helpolla pala. Hyvä kuulla, että ei ole sinullakaan ikinä kiinni palanut. Eiköhän tota siis uskalla jopa käyttää, ettei tullu vaan hankittua kallista koriste-esinettä ;)
     
  8. xmedia666

    xmedia666 Regular member

    Liittynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    651
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse ostin juuri LG:n 42" plasma telkun ja kovasti myyjä suositteli ennemmin kuin lcd:tä. Esim. juuri pelikäytössä plasma parempi, tais jotain myyjä selittää ettei tuota ns. vasteaikaa ole plasmassa ollenkaan. Ja eikös plasma telkuissa ole kuvakin värikkäämpi ja parempi kuin lcd:ssä? Ja juurikin panasonic:a olen kuullut kehuttavan parhaasta kuvasta, eli mielestäni ketjun aloittaja teki "järkiostoksen".
     
  9. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tuo kuvan palaminen ruudulle on oikeastaan enää LG merkkisten plasmojen ongelma , muut merkit ovat päässeet eroon palamisesta

    eiköhän se telkun vaihtotarve tule muuten eteen ennekuin tuo ruutu on tummunut :D
     
  10. Katsuja

    Katsuja Member

    Liittynyt:
    13.08.2009
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Päätin nyt jatkaa tätä keskustelua, kun edukkaasti hain viikonloppuna samanlaisen telkun kun aloittaja. Tämä 42S10e Vierahan ei ole niitä uudempia malleja kuitenkaan. Kaupassa kun vertaili kuvaa muiden telkkujen kanssa, niin tämä plasma vei voiton. Kun on hd-kanavat vielä, niin ei voi kun ihmetellä miten hieno kuva on!
     
  11. marDH

    marDH Member

    Liittynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    26
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    seurattuani tovin ...

    entäs ko. töllön liittimet
    - mulla ei VIELÄ ole PS3sta mutta kakkonen löytyy, mihin liittimeen kannattaa kytkeä
    - DVD HD luultavasti sillä omalla piuhallaan, vai mikä se oli
    - Inverto digiboxi, miten liitän, SCARTILLAKO
    - onko siellä takana enää RCA liittimiä äänelle, vahvistinta varten (no, ohjelmahan kyllä kuuluu digin kauttakin ;/)
    - entäs läppärin liittäminen telluun...

    mutta tää juttu;
    kannattaako hankkia LCD vai plasma jos tölläys suhde on tällainen .. DIGI/DVD/PS2
    30/50/20

    En löytänyt netistä kapulan kuvaa mistään, saisko joku otettua lähikuvan näppiksestä ;) .. mulla on ollut Sonya aikaisemmin ja sen kake on ainakin ihan ylivoimainen yksinkertaiselle mielelle :)
     
  12. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla itsellä on tossa kyseisessä telkkarissa (TX-P42S10) kyketty laitteet näin:

    1) Digibox (tallentava, ei HD) - Scart
    2) Xbox (se ensimmäinen xbox) - Scart

    3) Antenni antenni-reikään, koska telkkaria katson TV:n omalla digisovittimella (paras kuva!)

    4) PlayStation 3 - HDMI
    5) Kotiteatteri (Panasonic SC-PT570, linkki aiemmin tässä ketjussa) - HDMI

    6) Pleikka & kotiteatteri vielä erikseen optisella kaapelilla, että saa peleihin 5.1 äänet

    Tän lisäks TV:n kyljessä on vapaana ainakin HDMI ja VGA paikat, eli niihin voi laittaa ainakin tietokoneen kiinni, jos koneesta löytyy HDMI, DVI tai VGA liitäntä. Lisäks telkkarissa on muistikorttipaikka esimerkiksi kuvien katsomista varten.

    En muista oliko takana RCA-liittimiä, mutta muistelisin, että oli. En ainakaan näe mitään syytä, miksi ei olisi. Optinen ulostulo ainakin on.

    Kapulasta en jaksais kuvaa ottaa, mutta ihan hyvä se on. Hieman vaati uudenlaisena totuttelua, mutta hyvältä on sittemmin tuntunut.

    Ja LCD vs plasmaan sanon vaan oman mielipiteeni, joka on plasma. Mutta jokainen taplaa tavallaan ;)
     
  13. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Panasonic kakesta kuva.
     
  14. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, melko samanlainen kuin toi mun kaukosäädin. Mulla ei vaan o tollasta läppää/luukkua tuolla alhaalla ja lisäksi ton ympyräpainikkeen ympärille tulee noita viera-tools yms. nappeja hieman. Mutta periaatteessa perus layout on melkolailla sama.

    Isoin ongelma itselle oli, että aiemmin äänenvoimakkuus ja next/prev. kanavanapit oli tuolla kaukosäätimen kärjessä, nyt tuolla ihan alhaalla ja nyt siis joutuu pitelemään kaukosäätimestä kiinni eri kohdasta. Ihan mukavasti kuitenkin käteen istuu.
     
  15. marDH

    marDH Member

    Liittynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    26
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ... viittiikö joku vielä pistää omakohtaisia kokemuksia tai huhumyllyjä puolesta/vastaan LCD/Plasma, kiitos jo etukäteen... taas.

    Joo, kävin itekki kieppasemassa liikkeitä läpi ja kyllä niitä liittimiä on noissa nyky töllöissä ihan tarpeeksi mulle, taitaa vaan tulla samalla uuden 5.1 tai 6.1 vahvistimen osto ja samalla kaiutin päivitys ... siihen ne veronpalautukset sitten menikin ;/
     
  16. katsas1

    katsas1 Member

    Liittynyt:
    17.02.2005
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Meidän taloudessa on 42" panasonic (TH-42PX7) plasma ollut jo kohta kaksi vuotta enkä vieläkään keksi pahaa sanottavaa siitä. On niin nätti kuva kun vaan voi ja asetuksista saa nykyisen digiformaatin virheet melkein näkymättömiin joten humaxin tuottama kuva plasma ruudulla on loistava. Aikoinaan päädyin tuohon koska lcd näyttöjen yli tevävyys ja pistävät värit eivät miellyttäneet sekä melko huonot katselukulmat. Tuota saa tuijotella ihan sivustakin ja silti kuva on hyvä.
    Kaapeliviritin saisi olla tuon antennivirittimen lisäksi mutta kyllähän tallentavaa boxia toisaalta aina rinnalla tarvii ja toinen mikä joskus kiinnittää huomion on jokin todella kirkas valaisin kuvassa niin jää hetken ajaksi kuvaan mutta tästäkään en ole varma johtuuko tekniikasta vai onko jo lähetyksessä itsessään kun useinmiten tämä ilmenee jossain vanhoissa ohjelmissa esim. derrik. Jos plasma tekniikka syynä niin uskon että tuoreemmissa panasonicin ruuduissa ei tuota ongelmaa ole. Omasta puolestani suosittelen ainakin, lcd ruutuja vieläkin kun seurailee eivät ole täysin miellyttäviä. LED taustavalaistuista en osaa sanoa mutta nepä on aivan toisessa hintaluokassakin jos vertaa nähin plasmaruutuihin joiden lähtö on kai jossain reilu 500 eekin.
     
  17. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voi hyvinkin johtua tekniikasta, mutta noi ongelma on menneiden plasmojen ongelmia. Toi ei ole varsinaista kuvan palamista, mutta kuitenkin tollanen pidempään kirkkaana hehkuva kohde vissiin saatto jäädä hetkeksi ruudulle vanhoissa paneeleissa, kunnes vaimeni pois. Tästä ei kannata uusien Panasonicin ruutujen kanssa ressata.

    Sitten pientä vertailua:

    LCD:n plussat:
    + pienempi virrankulutus
    + ilmeisesti kirkkaampi kuva(?)
    + kevyempi
    + ei heijasta niin pahasti valoa ruudusta, jos huonessa on esim. lamppu tai aurinko paistaa sisään ikkunasta
    LCD:n miinukset:
    - rajoitetut katselukulmat
    - huono kontrasti (tai ainakin kirkkaasti huonompi kuin plasma)
    - antaa usein vähemmän anteeksi huonoresoluutioiselle TV-lähetykselle kuin plasma (= huonompi kuva ei-teräväpiirto lähetyksissä)
    - huonompi liikkeentoisto kuin plasmassa, tosin tuskin nykyisissä ruuduissa tällä enää merkitystä

    Plasman plussat:
    + uskomaton kontrasti
    + kestävä lasinen ruutu, jos sitä joskus hieman kolhaisee
    + hyvä liikkeentoisto
    + rajoittamaton katselukulma (kunhan näet ruudun)
    + jopa FullHD-ruutu pystyy näyttämään tosi hyvää TV-kuvaa
    + parempi ja tarkempi värintoisto kuin LCD:ssä
    Plasman miinukset:
    - virrankulutus (tosin nykyplasmoissa on tapahtunut huimaa kehitystä tässä, joten ei häviä enää paljon LCD:lle)
    - painava johtuen lasisesta ruudusta
    - ruutu heijastaa todella paljon, joten valkoinen sohva/huoneessa oleva pöytälamppu pääsee helposti mukaan TV-ohjelmaan

    Jos jollakulla korjattavaa/lisättävää, niin ois kiva kuulla itsekin. Ja ainakin omassa TX-P42S10 Panasonicissa on tosiaan itsessään antenni- ja kaapeliverkon digisovittimet, joten jopa HD-lähetysten seuraaminen ilman erillistä boxia onnistuu helposti ja vaivattomasti ja kuvan on terävää kuin kirurgin veitsi.

    Edit: niinjoo, ja tää vertailu on nyt tollasille ~1000 euron telkkareille. Oma S10-ruutuni makso 799 kun sen joitain kuukausia sitten ostin. En tiedä millaisia sitä halvemmat plasmat on, koska kyllä plasmojakin on surkeita. Samoin LCD:n kanssa voi saada tosi huikeita ruutuja, jos on valmis repimään tuohta pöytää. Ja tietysti sama toisinpäin. Itse kuitenkin puhun plasman puolesta :)
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2009

Jaa tämä sivu