1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Optinen vai digitaalinen zoom?

Viestiketju Videokamera -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi hakkaar1 03.09.2008.

  1. hakkaar1

    hakkaar1 Member

    Liittynyt:
    17.05.2007
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Toisilla valmistajilla on 32x tai 40x optinen zoom. Toisilla taas 10x optinen zoom jatkettuna 500x digitaalinen zoom.

    Yleensä tuo laaja optinen zoom on juuri halvoissa kameroissa. Olen luullut, että vain optinen zoom on se hyvälaatuinen.

    Mitenkä se on. Esim Panasonic nvgs320, joss 10x optinen ja 700x digitaalinen ja minun halpiksessani nvgs50 32x optinen??!

    Kumpi on parempi?
     
  2.  
  3. hentriz

    hentriz Guest

    Itse olen todennut, että nykyisissä, uusissa HD-videota tallentavissa videokameroissa se optinen zoom rajoittuu ylensä noin 15x optiiseen.
    Siinä olet oikeassa, että optinen on parempi. Helposti kuvailtuna optinen zoom vastaa vaikka kiikaria. Digitaallinen zoom on taas kuvan/videon suurentamista tiettyyn kohtaan. Jos vaikka käsittelet kuvia ja zoomaat, se on digitaallista zoomia. Siihen ei siis kannata kiinittää huomiota.
    Se on outoa, että uusissa HD-videokameroissa tuo optinen zoom rajoittuu, joku voisi kertoa miksen ole nähnyt kuin pari kertaa (jos sitäkään) yli 20x optisen zoomin HD-kameraa?
    Lyhyesti vielä:
    Optinen zoom on parempi, digitaallinen on ohjelmallinen suurennos (ja huonompi). Uusissa HD-kameroissa tuppaa olemaan lyhyet optiset zoomit.

    Anteeksi, tuntui kuin toistaisin itseäni.
     
  4. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Laadukas pitkä optinen zoom maksaa liian paljon, siksi valmistajat eivät laita niitä parempiin kameroihin koska NIIN paljon kansa ei suostu maksamaan. Laadukkaaseen kameraan ei voi laittaa halpaa pitkää optista zoomia koska silloin kamera ei olisi laadukas.

    Jos halvan kameran pitkällä optisella zoomilla kuvattua materiaalia toistaa esim. 40" FullHD ruudulla ja vertaa sitä uusilla HD-kameroiden lyhyemmällä zoomilla kuvattuun materiaaliin niin pääsee kärryille mistä tässä on kyse.
    Noilla halvempien kameroiden pitkillä optisilla zoomeilla pärjää erinomaisesti niin kauan kun tuotoksia katsellaan putkitelkkareilla ja kohtuukokoisilla/laatuisilla littu-telkkareilla. Näissä tapauksissa optisen zoomin laatuhan kuitenkin on moninkertaisesti parempi kuin se että käytettäisi digizoomia.

    Olin muuten joskus sitä mieltä ettei digizoomia saisi käyttää ollenkaan mutta koska minulla nykyään on keskitasoa parempi miniDV kamera vain 10x optisella zoomilla niin olen huomannut että optiikka tässä on kuitenkin sen verran laadukas että hätätapauksessa voin käyttää digizoomia lähes 20x asti ilman että kuva menee käyttökelvottomaksi. Pientä pehmenemistä antaa joskus anteeksi jos sillä saadaan kuvaa jota muuten jäisi ottamatta...
     
  5. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä siltikin luulisin, että jos kuvaa suurentaa haluaa, parempaan lopputulokseen pääsee, kun sen suurennoksen tekee tietokoneella editointivaiheessa. Itse en anna digizoomille mitään arvoa. Oikeastaanhan zoom on väärä termi digizoomin tapauksessa, eihän sitä kuvaa zoomata vaan suurennetaan.
    Itsellä on Panan NV-GS17, jossa on 24x optinen zoom. Silläkin pääsee jo aika lähelle, mutta halusin päästä vielä lähemmäs, niin ostin Raynoxin DVR-2021 2.0x telelisäkkeen. Halpahan tuo Raynox oli, joten ei laatukaan huippuluokkaa ole, mutta riittää mainiosti tällaisen yksikennoisen SD-tason videokameran kaveriksi.
     

Jaa tämä sivu