1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

ongelma nat:sta

Viestiketju Aloittelijoiden P2P-ongelmat -osiossa. Ketjun avasi wipu 10.10.2005.

  1. onsekumma

    onsekumma Regular member

    Liittynyt:
    30.08.2005
    Viestejä:
    405
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiusataanpa nyt vielä vähän pkaksp:tä ;)....

    Alla olevasta linkistä löytyy kyseessä olevan purkin sillatun liittymän asennusohje.

    http://www.zyxel.fi/includes/file_download.asp?deptid=11199&fileid=1688&file=P660H-61FWv1.pdf&pdf=1

    Ohjeen mukaan laite toimitetaan valmiiksi konfigoroituna sillattuun adsl-liittymään. Saman ohjeen mukaan ei tarvitsisi määritellä tietokoneen verkkokortille kiinteää osoitetta, jotta pääsisi konffaamaan laitetta.

    Mistä johtuu, että wipu ei ole päässyt sisään laitteeseen jos kerran se pitäisi tuon ohjeen mukaan olla mahdollista ilman kiinteää osoitetta? Käsittääkseni NAT on kanssa oletuksena päällä tuossa purkissa. Miten NAT ei voi olla päällä jos kerran purkkiin ei ole päässyt sisälle muuttamaan sitä?? Sitä en ymmärrä..
     
  2.  
  3. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Purkki toimitetaan sillattuun liittymään valmiina, mutta se ei tarkoita että se purkki olisi reitittävässä tilassa. Eli liittymät ovat yleisesti sillattuja, mutta purkin pitää olla reitittävässä tilassa että NAT toimisi.

    Nykyään kaikki motukat kyllä ovat valmiiksi reitittävässä tilassa ja NAT käytössä, mutta ennen se ei ollut niin sanottua. Olen omankin modeemini joutunut itse laittamaan reitittävään tilaan vaikka telewellin sivuilla sanotaankin että se toimitetaan yleensä jo valmiina reitittävässä tilassa.

    Eli sillattu liittymä ei ole sama asia kuin modeemi sillatussa tilassa. =)

    Eli jos NAT on päällä, niin kone saa purkilta oman sisäverkon ip:n ja sinne purkkiin pääsee konffaamaan ilman kiinteän ip:n asettamista verkkokortille. Jos se taas ei ole päällä, niin julkinen ip tuolee suoraan koneelle asti ja se verkkokortin ip pitää muuttaa kiinteäksi ja samaan verkkoalueeseen kuuluvaksi ennen kuin pääsee selaimella konffaamaan purkkia.

    Ja onsekumma, käytä sitä viestin editointi nappulaa jos jotain jää sanomatta tms. niin ei tarvitse aina uutta viestiä kirjoittaa. Nappula on viestin yläkulmassa ja tämän näköinen -> [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2005
  4. onsekumma

    onsekumma Regular member

    Liittynyt:
    30.08.2005
    Viestejä:
    405
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta katsos nyt tuosta ohjeen alusta, ensimmäistä lihavoituna olevaa kappaletta. Siinä lukee: "Prestige tekee NAT osoitteen muutoksen ja suojaa lähiverkkoa SPI-palomuurilla". Eikös tästä voisi päätellä, että laite toimitetaan sillattuun liittymään reititetyssä tilassa? Eli siis NAT olisi päällä.

    Tuosta editointijutusta tulikin muuten mieleen yksi juttu, hyvä että muistutit! Tämä sopisi periaatteessa kyllä tuonne palaute-alueelle, mutta lyödään nyt tähän samaan viestiin ettei tule liikaa turhia viestejä;).

    Kun editoi viestiään keskustelussa niin editointi ei silloin tee sitä, että keskustelu siirtyisi ensimmäiseksi keskustelualueella. Tämä on aika huono homma silloin, jos keskustelu on muutamankin päivän vanha. Minä esimerkiksi laitoin editoimalla yhteen vanhaan keskusteluun lisäinfoa viimeisenä olleeseen viestiini. Mutta kun keskustelu oli alueella muistaakseni jo toisella sivulla, niin todennäköisesti sitä infoa ei kukaan enää löytänyt ja jäin ilman kommentteja siitä. Olisiko kehittämisen arvoinen juttu tuokin? Minun ei tarvitse saada väen väkisin lisää viestejä omaan saldooni. Mielelläni käytän editointia! Mutta mitä jos kaikki eivät sitä huomaa?
     
  5. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Kyllä näin on, mutta kuten sanoin, niin ei se ole niin varmaa että se modeemi tulisi reitittävänä (varsinkaan ennen ei ollut näin).

    Ja mitä tuohon palomuurin toimintaan tulee, niin tietääkseni se ei toimi sillatussa liittymässä vaikka modeemi olisikin reitittävänä. Eli pitää olla reitittävä liittymä jotta tuon palomuurin saisi modeemista käyttöön.

    Viestin editoimisesta olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että se voisi muokkauksen jälkeen "pompata" ensimmäiseksi, mutta koska näin ei käy, niin voit kyllä tässä tapauksessa kirjoittaa uuden viestin sinne ketjun perään ja "nostaa" takaisin se ketju ylös. (mutta järjenkäyttöä siihenkin, että ei ruveta heti tunnin päästä sitä nostamaan, vaan esim. parin päivän päästä)
     
  6. wipu

    wipu Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2005
    Viestejä:
    548
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    elikkä ymmärsin että jos tuol www.whatismyip.com on tietty ip osote ja sit ku kattoo mitä toi ipconfig /all antaa, jos ne on eri osotteet niin nat on päällä...okei mut mul on eri osotteet mutta kone ei anna 192.168.x.x alkusta...vaan 84.xxx.x.x alkusen..elikkä ip pitäis olla 192.168.x.x alkunen jos aikoo päästä nattiin..ja jos mulla on natti päällä niin en pääse purkin asetuksiin oletuskäytävän osotteella enkä muillakaan osoitteella ainoastaan sillon ku määritän ipn itte..mutta sillon ei netti toimi..mutta nattiin pääsen..meneekö liian hankalaks??

     
  7. badi_99

    badi_99 Member

    Liittynyt:
    16.10.2005
    Viestejä:
    66
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on käytössä A-link RR24AP router-tukiasema. Oli kovasti vaikeuksia saada nettiyhteyttä toimivaksi, kun se NAT on päällä siinä oletuksena. Sitten sain tuesta ohjeet joilla homma onnistuu. Mulla näkyi IP-osoite muodossa 10.0.0.1 ja langaton yhteys 10.0.0.3. Joskus netiyhteys toimi ja sitten joskus ei toiminut. Kun IP-osoite määritettiin manuaalisesti muotoon 10.0.0.100 ja Wlan yhteys 10.0.0.200 sekä oletusyhdyskäytävä 10.0.0.2 ja sitten vielä DNS palvelin osoitteet manuaalisesti niin nytpä toimii. Mutta oli tosiaan vaikeuksia alkuun, eikä maahantuojakaan heti osannut neuvoa. Vaihdettiin kerran jopa uuteen tukiasemaan ja sama homma jatkui!!!Aloittelija olen kyllä näissä, mutta ei nää aina ole ihan selviä juttuja kokeneillekkaan, olen huomannut=))
     
  8. wipu

    wipu Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2005
    Viestejä:
    548
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    sehän siinä onki mut kun mä laitan ip osotteen manuaalisesti ja sen dns:sän manuaalisesti ni se ei löudä dns:sää joten jos mä laitan manuaalisesti ip osotteen ni sillon pääsen nattiin mutta sillon ei netti toimi yhtään..mutta kummiskin jos kone hakee automaattisesti noi asetukset ni sillon on ip joku ihan muu mikä pitäis olla..ei oo edes sinne päin..niinkuin tossa viimisessä viestis kerroin ni se on 84 alkunen. ja oon koittanu kaikkia normaaleja konsteja mutta..ei...tähän ois hyvä sanoo elämä on=)
     
  9. onsekumma

    onsekumma Regular member

    Liittynyt:
    30.08.2005
    Viestejä:
    405
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 19.10.2005
  10. wipu

    wipu Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2005
    Viestejä:
    548
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    DHCP on käytössä oon laittanu asetukset hakemaan automaattisesti kaikki asetukset...nyt toimii muuten ihan ok..paitsi en pääse nattiin..mysteeriks tää jää
     
  11. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    @wipu

    Eli jos et nyt tosiaan vieläkään ymmärtänyt, niin modeemisi on sillatussa tilassa ja siinä EI OLE NAT käytössä.

    Sillatussa tilassa verkkokortille PITÄÄ laittaa kiinteä ip konffauksen ajaksi, jonka jälkeen asetukset laitetaan takaisin automaattisiksi jos ei NAT:ia ole otettu käyttöön. (ja modeemia laitettu reitittävään tilaan)
     

Jaa tämä sivu