1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Netwjork ongelma

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Timi77 14.02.2009.

  1. Timi77

    Timi77 Member

    Liittynyt:
    14.02.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Osaisiko joku sanoa mistä voisi johtua etten pääse tekemään reitittimen asetuksia. Syötettyäni IP osoitteen selaimeen pitäisi ohjeen mukaan ilmestyä salasanakehoitteen mutta mitään ei tapahdu. Mistähän tämä mahtaa johtua?
    Käyttikseni on XP.
    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen...
     
  2.  
  3. Betrayed

    Betrayed Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    12.10.2004
    Viestejä:
    1,585
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Yhdistätkö langattomasti?
    Onko NAT päällä?
    Pitääkö koneen ip määritellä käsin ennen säätämistä?
    Kokeilitko toisella selaimella?
     
  4. Timi77

    Timi77 Member

    Liittynyt:
    14.02.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En yhdistä langattomasti. Yritän päästä tekemään asetuksia kaapelilla Wlan tukiasemaan kytketyllä pöytäkoneella. ADSL purkki on mallia Speedstream 4100. En tiedä onko NAT päällä. Mistähän sen pystyy tarkistamaan? Uskoisin että jokin IP hässkkä tässä nyt on, eli lisää apuja kaivattaisiin.
    Kiitoksia vastanneille jo etukäteen...
     
  5. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    http://whatismyip.fi/ Tämä selaimeen ja vertaat tulosta siihen mitä komentorivillä annettu komento ipconfig tai ipconfig/all kertoo. Siellä nimenomaan kohta iposoite. Jos ip on sama molemmilla tavoilla niin nat ei ole käytössä. Silloin olisi syytä olla koneella palomuuriohjelma.

    Tässäkin tapauksessa se reitittimen ohjekirja kertoo vastaukset näihin.
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2009
  6. Timi77

    Timi77 Member

    Liittynyt:
    14.02.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    IP osoite ei ole sama näillä molemmilla tavoilla,eli NAT on käytössä? Pitääkö sen olla, jotta reitittimen saa toimimaan?
    Käyttöohjekirjassa ei ole mitään mainintaa tälläisesta ongelmasta. Ohjeessa sanotaan että syötä selaimeen osoite http://192.168.0.1 niin pääset tekemään reitittimen asetuksia, mutta mulla ei tapahdu mitään, vähän ajan päästä tulee herja "The requested URL could not be retrieved"
    Verkkokaapeli koneen ja wlan tukiaseman välillä on tyypiltään Fuj:tech Cat6 UTP, voiko tämä aiheuttaa ongelmia jos tämä sattuu olemaan ristiinkytketty (mulla ei ole tietoa onko)
    Onkohan tässä mitään tehtävissä vai pitääkö kampe kiikuttaa takaisin liikkeeseen?:)
     
  7. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jos keran koneesi toimii tällä kaapelilla muuten niin kyllä se modeemiin yhdistäminenkin toimii.

    Koneellasi pitää olla ip-osoitteena 192.168.0. alkuinen ip jos maski on 255.255.255.0 mitä se useimmiten on oletuksena. Senhän juuri tarkistit.

    Jos ei ole vaihda se manuaalisti, esim 192.168.0.33, ellei se jo ole jonkin muun koneen tai laitteen käytössä.
     
  8. Timi77

    Timi77 Member

    Liittynyt:
    14.02.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneen IP osoite ei ollut muotoa 192.168.0.. Muutin IP:ksi 192.168.0.33 Tällä ei ollut mitään vaikutusta. Mistä voin tarkistaa onko se jo varattu? Tuleeko teille mitään muuta mieleen mistä tämä ongelma voisi johtua?
    Usko alkaa jo mennä...:)
    Helpoimmalla taitaisi päästä jos hakisi sellaisen wlan tukiaseman missä olisi ADSL modeemi samassa paketissa?
     
  9. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tarkistus onnistuu komennolla: ping 192.168.0.33. Nyt tietenkin koneellasi on jo tämä käytössä niin ei toimi.

    Ilmeisesti sinulla on dhcp normaalisti käytössä. Kummassa laitteessa se on? Modeemissa vai wlan-tukiasemassa?

    Nat on yleensä käytössä siinä adsl-modeemissa. Samoin dhcp. Netwjork tukiasemista minulla ei ole omia kokemuksia eikä tietoa.

    Minulla on käytössä ratkaisu jossa adsl-modeemi on sillattu (bridged) ja sitten on reitittävä palomuuri jossa dhcp. Tämä kone jakaa dhcp:llä ip:t koneille sekä langaton tukiasema joka sekin saa ipn dhcp:ltä. Langattomalla tukiasemalla on käytössä oma dhcp joka antaa osoitteet langattomasti kytketyille koneille. Palomuuri antaa 192.168.1 alkuisia osoitteita ja langaton 192.168.10 alkuisia.

    Sinun on nyt selvitettävä mitä eri laitteet tekevät ja mitkä ovat asetukset. Jos langaton tukiasemasi saakin ip-osoitteen dhcp:llä se ei kenties olekkaan se ohjekirjan mainitsema 192.168.0.1. Nat:ia ei kannata käyttää siinä langattomassa, jos siinä nyt edes on sellaista.
     
  10. _oPa_

    _oPa_ Member

    Liittynyt:
    25.12.2007
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko joku onnistunut ratkaisemaan kuinka Telewell TW-EA501 v2 (ADSL-modeemi) ja Netwjork saadaan keskustelmaan?

    Olen aikani tässä nyt säätänyt noita kahta yhteen, mutta mikään ei tunnu toimivan. Buffalon ADSL-modeemin kanssa Netwjorkin sai heittämällä kiinni, mutta Telewellissä on nyt jotain omaa kivaa mikä estää harmoonisen yhteiselon.
     
  11. rane69

    rane69 Member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli mulla on hieman erilainen ongelma. Tmään saman wlan purkin kanssa,

    käytössäni oleva ip on aina sama eli dynaaminen.
    Ostin eukolle kannettavan ja siihen kylkeen tommosen netwjork purkin.
    Itselläni oleva yhteys on taloyhtiön puolesta ja on suoraan seinästä.
    ei ole minkäänlaista modeemia/boxsia välissä !

    ja nyt varsinaiseen ongelmaan

    jotkin sivustot näyttävät etten ole "yhteydessä" eli "Connectable: NO"
    trackeriin

    ja laitoin boxin asetuksiin että on dynaaminen ip sekä
    asetukset näyttävät seuraavilta.

    DHCP Server Enable
    NAT Enable
    Firewall Disable

    ja niin sanottu boxin oma "firewall" on pois päältä ettei siit tulisi ristiriitoja yhteyksien kanssa !
    myös xp oma palomuuri pois päältä. käytän ainoastaan yhtä palomuuria.

    outoa myös se että boxi jakaa yhteyden nopeuden automaattisesti 50/50%
    onko mhadollista vaikuttaa tähän ?

     
  12. rane69

    rane69 Member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt sain toimimaan sen niinkuin toivoin, jos joku tarvii opastusta niin voi laittaa PM mulle niin opastan minkä osaan.

    yks juttu jäi viellä vaivamaan. onko mahdollista saada toi "nopeuden jakaja" pois päältä ? toisella koneella kun vaan luetaan ja lähetetään mailia !"
     
  13. HukkaHD

    HukkaHD Member

    Liittynyt:
    22.04.2009
    Viestejä:
    60
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ookko kokeillu pistää ip:t eri avaruuteen eli jos telewell 192.168.0.xxx niin netwjork 192.168.10.xxx?
    Sitten mun ongelmaan...
    Muuten sama ongelma paitti Telewell TW-EA501 v3, ja mun pitäs saaha niin että telehelli antais ip:n netwjorkille ja netwjork mun koneelle + wlanille niin että pääsis telehelliin kytketylle verkkolevylle ja sitä käyttään. Eli silloin mun tarpeessa olisi niin että netwjorkki toimisi eräänlaisena telehellin "jatkeena" tai hubina. Onko vikana se että telehelli on jo valmiiksi reitittävässä modessa, sitä ei mun tarpeessa saa muuttaa sillä silloin ei pääse muut käyttää verkkolevyä.
    Auttakkee.. Jos jotain jäi epäselväksi kerron lisää!
     

Jaa tämä sivu