1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nettitikku toimii huonosti, vaikka kuuluvuus on hyvä

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi boisman 09.09.2011.

  1. boisman

    boisman Member

    Liittynyt:
    12.11.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    3G-verkko on kesämökillämme hyvin huono. Puhelimen käyttö on hankalaa, ja nettitikku (Huawei E367) saa käytännössä yhteyden ainoastaan 2G-verkkoon. Hankin sitten suunta-antennin http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ech-suuntaava-GSM-3G-antenni-10-m-kaapelilla, jonka jälkeen kuuluvuus parani. Käytössä on Saunalahden Mobiililaajakaista, ja lisäantennin asentamisen jälkeen signaali on käyttöliittymän mukaan koko ajan maksimissa (3G ja ajoittain myös HSPA+).

    Netin käyttö ei kuitenkaan suju niin kuin pitäisi. Tyypillisesti käy niin, että nettitikku saa helposti yhteyden 3G-verkkoon, ja käyttöliittymän palkit kertovat täydestä signaalista. Kun sitten yritän avata nettiselainta (Chrome), en pääsekään internettiin. Selain veivaa hetkisen, jonka jälkeen tulee tämä virhe ilmoitus: http://s1216.photobucket.com/albums/dd371/LettutieteenVihtori/?action=view&current=netti_01.jpg

    Välillä käy myös niin, että selain onnistuu avaamaan kotisivun, ja surffailu onnistuu jonkin aikaa, mutta sitten tulee taas edellä mainittu virheilmoitus. Välillä tulee myös tällainen virheilmoitus: http://s1216.photobucket.com/albums/dd371/LettutieteenVihtori/?action=view&current=netti_03.jp

    Signaalin voimakkuus on siis koko ajan ”tapissa” ja yhteys ei pätki. Tästä huolimatta netin käyttö kangertelee edellä mainitulla tavalla. Virheilmoituksissa olevia keinoja olen kokeillut kaikkia muita, paitsi DNS-asetuksien tarkastamista. Mitenköhän ne voisi tarkastaa? Mistähän tästä kannattaisi lähteä liikkeelle? Käyttöjärjestelmä on Win7 Pro. Selain on Chrome, mutta ongelma esiintyy myös muita selaimia käytettäessä.
     
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Se "vika" on juuri noissa DNS-asetuksissa...

    Eli kaiken varalta tyhjätään koneen dns-välimuisti:
    Kirjoita hakulaatikkoon (käynnistysnapin, ei selaimen) cmd ja paina enter.
    Avautuvaan komentotulkkiin kirjoita: ipconfig /flushdns ja paina enter.
    Sitten kirjoitetaan ipconfig /all ja painetaan enter.
    Listasta pitäisi löytyä seuraavat DNS-palvelimet:
    195.74.0.47 ja 195.74.0.55
    Onhan muut asetukset kunnossa?

    T: Vesku
     
  4. boisman

    boisman Member

    Liittynyt:
    12.11.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia selkeistä ohjeista.

    Toimin neuvojen mukaan, ja komentotulkin käyttö ilmoitti DNS-palvelimista seuraavaa.

    PPP-sovitin Mobiililaajakaista:

    DNS-palvelimet 195.197.54.100
    195.74.0.47

    Tunnelisovitin 6T04 Adapter:

    DNS-palvelimet 195.197.54.100
    195.74.0.47

    Jos nyt tulkitsen tätä oikein, niin ensisijainen DNS-palvelimeni on toinen kuin Saunalahden asetuksissa mainittu. Mitenköhän tästä pitäisi jatkaa? Minulla on sellainen käsitys, että noita "DNS-arvoja" ei pääse mistään itse muuttamaan.
     
  5. Plasticma

    Plasticma Regular member

    Liittynyt:
    23.10.2005
    Viestejä:
    265
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ohjauspaneeli\Verkko ja Internet\Verkko- ja jakamiskeskus
    -> yhteydet kohdasta esim. local area connection
    -> internet protocol version 6 tai 4 (molemmat?) ominaisuudet

    Sieltä löytyy ainakin jotain DNS asetuksia :)
     
  6. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Kyllä tuo "pitäisi" olla Sauniksen deeänässäpalvelin...
    Ainakin se on sci.fi:n poolissa ja Saunishan osti aikoinaan tuon(kin), jo ennen kuin Lissu osti Sauniksen...

    T: Vesku
     
  7. waspi

    waspi Member

    Liittynyt:
    18.04.2009
    Viestejä:
    54
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla samat arvot Saunalahti nettitakussa.

    Toimi kylläkin kuin unelma lisäantennilla koko kesän.
    ping 43-69ms in 3-5M out 1.5-2.5M 24/7

    Saunalahti palstalla oli mielenkiintoinen väite:
    "Itse huomannut semmosen jutun, kun katsoo paljon nettitv:tä mokkulalla, joutuu sen jälkeen "priorisoinnin uhriksi". Sitten yskii ja köhii yhteys päivän pari."

    Onko tämä totta?

    itse luulen tökkimiset huoltotöiksi / teknisiksi vioiksi / verkonkuormitukseksi. itselläni näitä nettitakku päiviä on 3-4krt / vuodessa ja kestää 3-5 päivää. Mielestäni käytöstä riippumatta.
     

Jaa tämä sivu