1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

NEF/RAW-kuvatiedosto auki?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Knina 11.09.2010.

  1. Knina

    Knina Member

    Liittynyt:
    11.09.2010
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Otin kokeeksi muutaman kuvan NEF + JPEG tiedostona, nykyinen (tosi)vanha photoshop elements 2.0 ei avaa kyseistä tiedostoa. Ilmeisesti olisi uusi kuvankäsittelyohjelma tarpeen hankkia. Avaako esim. Adobe Photoshop Elements 7.0 ohjelma kuvaamani Raw:t auki, vai millä kuvankäsittelyohjelmalla saan kuvaamani NEF/RAW tiedostoni auki? En kaipaa kuitenkaan mitään ammattilaisohjelmaa, vaan ihan harrastelijatasolla mennään. Kommentteja, tietoja ja kokemuksia kaipaan siis teiltä viisaammilta. Kiitos :)
     
  2.  
  3. jkstone

    jkstone Guest

  4. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  5. jkstone

    jkstone Guest

    Jaa itse sanoisin, että Gimp ei ymmärrä. Irfanview kyllä.
    Ei nyt ymmärrettävään formaattiin konvertointi ole pahasta.
     
  6. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Gimpiin siis saa sen UFRaw plugarin, mut siis ymmärtääkö elements 2.0 DNG:tä? Vai mikä siinä "ymmärrettävässä formaatissa" oli ajatuksena?
     
  7. jkstone

    jkstone Guest

    No ei sitten mitään jos plugarilla hoituu, elementsistä en tiedä eikä kiinnosta.
     
  8. Knina

    Knina Member

    Liittynyt:
    11.09.2010
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos jkstone ja Hmmmh vastauksistanne. Nekon ohjesivustot olivat minulle uusi löytö, ja ehkä voin löytää sieltä ratkaisuja tuleviin probleemiin, kuka tietää. No, nyt olen siis tutkinut kommentteja, vertailuja ja hintoja photoshop elementsin uudemmista versioita ja hankintapäätös on tehty pse 7:sta. Eiköhän sillä sitten aukeaisi raw:t katseltaviksi ja muokattaviksi. Jos tulee vielä tietämättömyyttä, niin kyselen taas teiltä viisaammilta ;-)
     

Jaa tämä sivu