Näytönohjain hajalla? Pelit tilttailevat.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Imotti 22.10.2005.

1. bs33

bs33 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tässä nyt on siis vähän spekuloitu sillä olisko powerissa jotain vikaa kun Everest näyttää tyhjäkäynnillä +12v linjalle vaan 10.76v. Tuo on aivan liian vähän, pitäisi olla jo standardienkin mukaan vähintään 11.4v kuormalla.
    Logiikka tässä on se, että kun pelit kuormittavat konetta niin jännitteet notkahtavat vielä ja jotain omituisia jumituksia tulee.

Voi olla että ollaan väärillä jäljillä. Ongelma tässä on se, että Everest ei ole mitenkään luotettava mittari jännitteille joten oikeastaan voit joko mitata jännitteet yleismittarilla tai esim. kokeilla toisella powerilla auttaako ongelmiin.

Kysyisin vähän tuosta prossutuulettimesta että minkälainen mahtaa olla kun pyörii noin hitaasti ja onko nuo idle-lämmöt vähän yläkanttiin jopa XP:lle?

Lisäys: Jaahas, joo huomasinkin nyt nuo biosista laittamasi lukemat. Ajattelinkin että ei voi olla reilut 800 RPM... Nuo lämmöt tosin vaikuttaa aika rajuilta.

Viimeksi muokattu: 24.10.2005
  2.  
  3. noobster

noobster Guest

unohtakaa jo toi everest! se on ihan p********, jos yleismittarilla
    saa luotettavat lukemat niin virtalähde reilassa. tuo näyttis sulla vikuroi, lataa vaikka 3d karkkimarkki 03 ja kokeile jos menee läpi.
    (pisteitä 1500 jos näyttis on ehjä)
    Ja nuo prossun lämmöt ainakin mulla samaa luokkaa kun katsoo biossista 65-75c (pingpong lankku ja itse olen siitä varma että oma näyttää likaa biosissa)
    Kokeile koteloa kädellä jos viileä --> OK, avaa sivupelti ja katso onko paljon pölyä prossun ympärillä--> virrat pois ja imuri käteen. MUTTA ensin kokeilisin
    tuota karkkimarkkia se näyttää kyllä paljonko peli on näyttiksen suhteen! jos menee läpi laitappa infoa tuloksesta.

Ja jos nyt vielä spekuloidaan
    sitä miksi everest näyttää lämmöt ja jännitteet päin honkia, eli lankuissa on anturit mistä diagnostiikkaohjelmat ja biossi ne käy lukemassa. everestin kaltainen yleis ohjelma ei voi tietää anturikohtaisia korjaimia (joilla anturit kalibroidaan näytämään totta) kun taas biossi on samaa tekoa lankun kanssa jolloin biossin näyttämä pitäisi olla totuudenmukainen tietty markkinoilla olevista lankuista ei aina tiedä koska ne tehdään milloin missäkin pingpong maassa.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 25.10.2005
  4. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hmm.. onko siis t649.fi paketti kyseessä? Itsellä on tuo (näyttis vaihdettu). Tuommosta aivan samanlaista ongelmaa mulla oli ajurien ollessa liian vanhat tai jos kellotin pikkusenkaan tota FX 5500-korttia. Myös kaikenmaailman epäviralliset superduper-viritysohjelmat sai tuon jökkiin, eli ainakin itse onnistuin ihan softapuolelta sekottamaan koneen totaalisesti kaikenlaista kokeillessani :)

HP:n sivuilla on päivityksiä noihin konepaketteihin, niitä saa etsittyä ihan ton mallinumero (t649.fi) perusteella, eli vääriä ei kait voi asentaa. Noitakin voit siis kokeilla tietysti.

EDIT: Ai niin, minulla oli sellainen ongelma kerran myöskin, että FX 5500 oli jotenkin päässyt liikkumaan AGP-väylässä, eikä siis ollut kunnolla kiinni.

Muuta ei tule mieleen... paska ostoshan tämmönen HP oli :)

Viimeksi muokattu: 25.10.2005
  5. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Miten tuota HP:n "ajuriapajaa" käytetään kun en millään löydä sieltä mitään?

Joo alkaa itseänikin kaduttaa tämän osto :E

6. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Niin ja mistä saa tuon 3d hommelin, kun en koko nimeä tiiä :S

7. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  8. JanneMasa

JanneMasa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ite katoin kolmella ohjelmalla oman koneen voltit Everest, SpeedFAN, AbitEQ, niin kaikki näytti kyll samaa eli 11.98V eli on Everest aika oikeassa, mutta en tarkastanut yleismittarilla ku tällä hetkellä se on koulussa kaapissa/pakissa :(

9. Lazahh

Lazahh Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse jäin semmosta miettimään, en jaksais ruveta etsimään tarkempia tietoja komponenttien virran viennistä, mutta jos kuvittelen kerrankin olevani oikeassa ^^ niin, Bestac ATX-250-12z, jonka Imotti ilmoitti
    http://www.affordablesurplus.com/ps-bestec-atx250-12zd-power-supply.asp
    tuolla kyseinen poweri, niin itse kyllä veikkaisen, että poweri olisi hiukan alitehoinen... Vai ollaanko täs taas ihan vääräs? Vai riittääkö 250W pyörittämään tuota kokoonpanoa.

10. noobster

noobster Guest

Hmm... Luulisi että hp inssit ovat asiaa funtsinut kun kokoonpanoa miettineet? tietysti ei ne inssitkään aina ole oikeassa :D
    kokeilin joskus asiaa laskurilla ja antoi n 250w

-3dmarkin saat täältä
    http://www.futuremark.com/download/?3dmark05.shtml

-hp tukisivuilta laitat hakusanaksi "pavilion 649" ja pitäisi löytyä
    biossia ym, ym, (linkkiä enlaittanut kun olisi ylettänyt kiinaan..)

Tuosta fx5500 vielä, eli sen jäähy on ihan alkeellinen itseltä se meni kokonaan hajalle, ei edes yrittänyt pyöriä.
    ja jos on jäähdytys kunnossa kestää kyllä hieman kellottaakin.
    (tosin ei ole mikään nopea, muistaakseni tuo mainitsemani 1500
    03 markkia oli kellotettuna)

11. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeilen noita.

Viimeksi muokattu: 27.10.2005
  12. noobster

noobster Guest

sorry, toi linkki oli 05 3dmarkkiin, lataa 03 niin on parempi verrata
    tuloksia!!

13. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    1472 3Dmarks

Elikkä jäikö vajaaksi? Voiko kyseinen tulos johtua siitä että verkkokortti on todella lähellä näytönohjainta? kun ei se verkkokortti toiminut muissa paikoissa?

Viimeksi muokattu: 27.10.2005
  14. noobster

noobster Guest

noilla pisteillä näyttis tuntuisi kyllä ehjältä.
    jos et tarvitse sitä modeemia voit repäistä sen kokonaan pois,
    tuolla emolla on integroitu verkkokortti :)
    homma taitaa johtua ajuripuolelta, kokeile ladata
    uusimmat nvidian ajurit koneeseen ja pidä tosiaan ne graffa asetukset low.
    voit vielä tehdä eläinkokeen ja laita yleis mittari +12v linjaan
    ja aja 3dmarkki läpi ja seuraa jännitettä, laskeeko?
    mutta onkelma varmasttikin joku ajurihomma koska jos 3dmarkki meniläpi kaatumatta... (korjatkaapas viisammat jos olen väärässä)

edit: muistatko paljon oli cpu pisteet?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.10.2005
  15. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkä, meille on HomePNA liittymä, ja siihen tarvitsee omanlaisen kortin.

Voisiko joku laittaa tähän linkkiä oikeisiin ajureihin näyttikseen? Kun en itse niitä kovin hyvin hallitse.

16. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  17. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko sillä merkitystä jos asennan ensin uudet ja poistan vanhat jälkeen päin?

18. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Et voi pitää kaksia normaaliajureita yhtäaikaa. Parempi on kuitenkin poistaa vanhat alta pois ja tehdä puhdas asennus.

Itse poistan aina kortin järjestelmästä ennen uusien asentamista, eli Käynnistä -> Ohjauspaneeli -> Järjestelmä -> Laitteisto -> Laitehallinta -> ja sieltä etsit Näytönsovittimet ja deleteä klikkaat GeForce FX 5500 kohdalla poistaaksesi sen järjestelmästä.
    Sitten asennat nuo uudet ajurit.

Voit toki myös asentaa vanhojen päälle nuo uudet, mutta itselläni on tullut sellaisia ongelmia että esim. kontrasti oli säädetty aivan tappiin ja sitä ei saanut muutettua. Asia korjautui puhtaalla asennuksella.

Viimeksi muokattu: 28.10.2005
  19. Imotti

Imotti Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    WK pitikö sinun kone kovaa ääntä? Nimittäin tämä pitää suoraan sanottuna ihan helvetin kovaa ääntä?

20. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hmm.. ei se mielestäni silloin pitänyt kun tuo FX 5500 oli kiinni, tosin tuo mun keskusyksikkö on sijoitettu sellaiseen paikkaan että sekin jo vähän eristää noita ääniä. Tämä nykyinen näytönohjain tuottaa ilmeisesti sen verran lämpöä että kotelotuuletusta tehostetaan aina väliin ja silloin kyllä lähtee mökää, FX 5500:lla ei tämmöstä ilmennyt.

EDIT: jos et ole vielä kokeillut niin kokeileppas avata se kotelo ja kuulostella lähteekö se mökä siitä näytönohjaimesta, voi olla se tuuletin rikki ja se kyllä selittäs nuo ongelmat.

Viimeksi muokattu: 28.10.2005
  21. noobster

noobster Guest

minulla möykkäsi ainakin ;-D melkein korvatulpat oli tarpeen...
    nyt on tuollainen 800xt ja siitä voisi myydä kaukolämpöä, välillä
    pelatessa lämpenee vaikka kaikki 4 tuuletinta täysillä...
    no talvi tulossa saapahan kodin kuumaksi

Jaa tämä sivu