1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Näin teet Cs 1.6 mapin. VALMIS!

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi CSnoro 13.02.2010.

  1. CSnoro

    CSnoro Guest

    Hei, tämmöisen ohjeen ajattelin tehdä, kuinka laittaa Hammerin asetukset oikein, ja mapin perusasiat, mitä tarvitset. Eli esim. cs_sauna (alkuperäinen), on yksi esimerkki, missä ei vaadita paljoa taitoja. Jos rupeat tekemään jotakin uusia ja erikoisia sauna kenttiä, siinä tarvitaan jo uusia textuureja, ja enemmän taitoa, että pystyt tekemään niitä. Itselläni oli alussa ongelmia asetuksilla, enkä pitänyt siitä. Tässä tulee oikeat asetukset, mitkä minulla toimii moitteetta.

    Sinun tarvitsee olla kärsivällinen, ja noudattaa ohjeita. Kerron yksitellen, miten ohjelmat asennetaan, ja mitä niillä tehdään.

    Kaikki ohjelmat asennat työpöydälle, säästät aikaa hurjasti.

    Selitykset:
    Textuurit: Textuureilla pystyt määräämään, millaisen haluat esim. laatikosta, puisen, metallisen, tai sekavan.
    Entity Tool: Block toolilla pystyt tekemään kaikki tehtävät, esimerkiksi hostagen pelastuksen, aseita kenttään, valoja, eli kaikkia tällaisia.
    Block Tool: Tällä teet esineen, kuten: ovia, vettä, seiniä, kattoja, kaikkea, mikä liittyy esineeseen.
    Toggle texture application: Tällä pystyt muuttamaan textuureita.
    Camera: Tällä pystyt tutkimaan kenttääsi, vaikka se on helpompaa, kun painat z näppäintä, ja tutkailet kenttää.
    Magnify: Tällä pystyt tekemään tarkemmat hommat, ja helpottaa sinua siinä, että minkä esineen valitset huoneessa, jos haluat muokata sitä uudestaan.
    Selection Tool: Tätä tarvitset, kun haluat siirtää, muokata, vaihtaa textuuria, ja sensellaisia puuhia toteuttaa.
    Vertex Tool: Tällä vaihdat esineen muotoa.

    Tässä olikin tärkeimmät selitykset, millä pääsetkin jo pitkälle.

    Nämä tarvitset:
    Winrar, tärkein, ilman sitä et pärjää! Jos sinulla ei ole, lataa tästä: http://www.win-rar.com/index.php?id=970&dl=wrar391fi.exe
    ja odota, kunnes ylhäälle tulee se palkki, ja paina sieltä lataa tiedosto. Jos se ei toimi, paina If your download doesn't start within 10 seconds: click here. Jos sinulla on, älä lataa. Ja jos koneesi on 64 bit, etsi täältä:
    http://www.win-rar.com/download.html

    Valve hammer editor installer, eli tällä tehdään map. Normaali valve hammer editor ei välttämättä kelpaa, on helpompi tehdä installerilla, muuten tulee monimutkasempaa. Winrar on pakollinen. Lataa täältä: http://www.cstrike.ro/download.php?tool=hammer_v34.zip

    GFCScape, tällä etsitään textuurit. Lataa tästä: http://pelisilma.pp.fi/roinaa/varasto/gcfscape115.zip

    cs_expert-tom781e, tämä tarvitaan myös. Lataa tästä: http://www.slackiller.com/tommy14/cs_expert-tom781e.zip

    ZHLT, tämä tarvitaan, että map ylipäätänsä toimii. Lataa täältä, muista valita sen mukaan, minkä bittinen koneesi on: http://zhlt.info/download-zhlt.html

    .NEt framework tarvitaan, ainakin GFCScapessa, jos ei muuallakin. Älä lataa, jos tiedät, että sinulla on tämä. Lataa tästä: http://www.microsoft.com/downloads/...CB-4362-4B0D-8EDD-AAB15C5E04F5&displaylang=en

    Eli, nyt ennenkuin aloitetaan tekemään mappeja, lataa nämä kaikki ohjelmat.
    Eli nyt alkaa kunnon ohjeet:

    1. Nyt asennat sen Winrarin, minkä latasit juuri. Eli painat vain next next tyyliin, kunnes on asennettu, ja katso, mihin tallennat, jos haluatkin poistaa ohjelman jälkeenpäin. Nyt kun on asennettu, siirry vaiheeseen kaksi.

    2. Nyt asennat Valve Hammer Editorin, joka on nimeltään hammer_v34.zip. Avaa se winrarilla, ja avaa sieltä se hammer_v34.exe tiedosto. Taas nextnext menetelmällä, mutta varmista, että se pistää pikakuvakkeen työpöydälle, eli desktoppiin. Katso myös tässä, mihin se asentaa sen, muuten et pääse kovinkaan pitkälle. minulla se on ainakin:
    C:\Program Files/Valve hammer editor Eli sinulle tulee myös tuolla tavalla tuonne C:\ alkavaan levyyn.

    3. Nyt asennetaan GFCScape. Asennat senkin next next tyyliin, ja kun se on valmis, kokeilet avata sen. Silloin, jos ei aukeaa normaalisti, hyvä homma. Jos et saa auki, lataa tuo .Net framework. Nyt, kun se toimii, anna sen olla.

    4. Nyt, on vaikein homma. Eli, et pääse tekemään cs mappia, ellei sinulla ole asetukset kunnossa. Jos asetukset kusevat, koko mapin teko kusee. Eli nämä noudatetaan TARKKAAN OHJEIDEN MUKAAN. Eli, nyt avaatte valve hammer editorista Tools lehden, ja sieltä Options. Nyt avaat Game Configurations välilehden. Näet Configuration kohdan, paina siinä edit, ja paina Add, ja siihen kirjotat ''Counter-Strike''. Counter Strike ei kelpaa, siinä on oltava tuo viiva välissä.

    5. Nyt painat seuraavaksi Game Data Files kohdasta Add, ja lisäät sinne sen ''cs_expert-tom781e'', joka on sinun työpöydälläsi, TOIVOTTAVASTI. Minulla menee näin: Työpöytä > cs_expert-tom781e > cs_expert-tom781e.fgd
    Älä silti kopioi tuota, vaan etsi noiden ohjeiden mukaan. Kun olet löytänyt ja lisännyt tuon, mene seuraavaksi kohtaan kuusi.

    6. ÄLÄ koske Texture Formattiin, Map Typeen, Default Point Entity Classiin, tai Default Solid Entity Classiin. Eli hyppää 2 seuraavaa vaihetta yli, ja jatka Game Executable Directorysta. Eli minulla se on tämänlainen, voit kopioida, mutta muista lisätä ensin steam nickisi ''nickisi'' kohtaan. Tämä tarkoittaa kaikkia seuraavia 3 Directory kohtia.

    Game Executable Directory: C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps\nickisi\counter-strike

    Mod Directory: C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps\Nickisi\counter-strike\cstrike

    Game Directory: C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps\nickisi\counter-strike\valve

    RMF Directory: (Tällä ei ole paljoa väliä mihin pistää, mutta suosittelen tekemään näin): C:\Program Files\Valve Hammer Editor\maps

    Noin. Jos sait nämä pistettyä, olet suorittanut Game COnfigurations välilehden toimivaksi. Älä vielä iloitse, lisää pukkaa.

    7. Mene välilehteen ''Build Programs''. Jos Sinulla ei lue Configurations kohdassa ''Counter-Strike'', selaa Configurations kohtaa, ja pitäisi löytyä.
    Sitten taas selailua luvassa.. Nytten varmistat, että ZHLT kansio on työpöydällä!!
    Game Executable: C:\Program Files\Valve\Steam\Steam.exe

    Nyt jos ZHLT tiedosto ei ole työpöydällä, kuset tässä hommassa.
    Ja muista pistää käyttäjäsi kohtan oman käyttäjä tunnuksesi nimi, muuten ei hammeri löydä mitään, otan esimerkin minulta, ellet ymmärtänyt: ''C:\Users\MIIKKA\Desktop\ZHLT\hlcsg.exe'', älä kopioi tätä.
    Jos nämä ei toimi, niin paina browse, ja sieltä:
    Työpöytä > ZHLT > ja sieltä saman lähes saman niminen tiedosto, kuten GSG tiedostolla on hlcsg.exe. Mutta ne voit katsoa täältä, jos et tajua, mitkä pitää laittaa mihinkin.

    GSG Executable: C:\Users\Käyttäjäsi\Desktop\ZHLT\hlcsg.exe

    BSP Executable: C:\Users\Käyttäjäsi\Desktop\ZHLT\hlbsp.exe

    VIS Executable: C:\Users\Käyttäjäsi\Desktop\ZHLT\hlvis.exe

    RAD Executable: C:\Users\Käyttäjäsi\Desktop\ZHLT\hlrad.exe

    Place compiled maps in this directory before running the game: Nyt sinun tarvitsee tietää, kummassa sinulla on maps directory, cstrike kansiossa, vai cstrike_finnish kansiossa. Siitä sinun tarvitsee ottaa selvää. Muista pistää nickisi kohtaan oma steam nick. Mutta minulla on ainakin:
    C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps\nickisi\counter-strike\cstrike_finnish\maps

    Ja toinen vaihtoehto on:
    C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps\nickisi\counter-strike\cstrike\maps

    Noniin! Tämäkin välilehti päästy läpi. Nyt olet jo melko pitkällä asetuksissa.

    8. Nyt avaat sen Textures välilehden, ja GFCScapen. Ennenkuin teet mitään, kirjaudu ulos steamista. Nyt kun steam on suljettu, Paina tuolta GFCScapesta File, ja sieltä Open, ja tämä siihen:
    ''C:\Program Files\Valve\Steam\SteamApps''. Nyt, näät siellä paljon kaikkea, Klikkaa Ekaksi half-life, ja extractaa nämä kaikki ZHLT kansion päälle, niin lyödät ne helpommin.

    Half-lifen kansiosta:
    root\valve\halflife.wad
    root\valve\xeno.wad
    root\valve\decals.wad
    root\valve\liquids.wad

    Counter-Striken kansiosta:
    root\cstrike\cstrike.wad
    root\cstrike\n0th1ng.wad


    9.Palaa Textures välilehteen, ja paina ''ADD WAD''.

    Nytten, pistät kohde kansioksi ZHLT kansiosi, ja sieltä löydät nämä kaikki wad tiedostosi, mitkä käskin siirtää. Valitset ne, ja paina käytä, ja klikkaa ok.



    Onneksi olkoon! Nyt sinä olet tehnyt asetukset onnistuneesti, toivotaan ainakin.

    Nyt sitten pääset vihdoin ja viimein uurastamaan mappiasi.

    Nytten, painat ''File'' lehteä, ja sieltä New. Nyt sinulle tulee 4 ruutua, Ensimmäinen on Camera, näyttää, miltä mappisi näyttää. 3 muuta onkin ''kameroita'', joihin tulet tekemään kenttääsi. Siellä pystyt muokkaamaan kenttääsi ylhäältä päin katsottuna, sivulta päin katsottuna, ja takaa päin katsottuna, (Top, Front, Side). Ennenkuin alat tekemään mitään, klikkaa siitä ensimmäisestä mustasta neliöstö vilkkuvaa ''Camera'' tekstiä, pidä hiirtä pohjassa, ja valitse ''3D Textured''. Tuolloin näet kenttäsi textuurien kera.

    Nyt, aloitetaan.

    Valitse vasemmalta sivusta se kokonaan valkoinen neliö, ''Block Tool''. Sitten, tee noihin 3 viimeiseen, mihin tahansa kohtaan neliön, suosittelen ''Top'' kohtaan. Sitten. muotoile sitä vähän korkeammaksi sivuilta, ja takaa katsottuna näytöistä, ja pistä hiiresi neliöön, ja paina ''Create Object''. Nyt Neliösi on ruman näköinen, jossa on joko iso määrä virnuilevia miehiä, tai sitten half-lifen logo. Nyt sinulla on neliö, josta voit tehdä joko taivaan, tai pitää sen sisätilana.

    Kun menet sen sisälle, siellä näkyy mustaa. Se tulee aina. Mutta, onneksi tämän voi korjata, valitsemalla Selection Tool (Punainen nuoli, ylimmäinen), ja klikkaa neliötäsi, ja paina oikeaa hiiren näppäintä, ja klikkaa ''Hollow''. Siinä on numerona ''35'', pistä se miinuksen puolelle, -10 on hyvä, testimapiksi. Nyt, kun menet sen sisälle, siellä ollaan, näkyy iso tila, jossa on paljon Half-Life logoja, tai virnuilevia miehiä.

    Nyt, aloitetaan textuurien vaihto. Tätä en oppinut itse aluksi, kunnes yhtäkkiä tein vahingossa sen, ja opin sen. Eli, nyt otat sitten sen värikkään neliön, ''Toggle texture application'', ja tulee uusi ikkuna. Klikkaa ''Browse'', ja valitse sopiva textuuri. Huom! Älä valitse ''!'' alkavia textuureita, ne ovat veden textuureita, ja jos valitset sen, tiput sen läpi, ja et pääse sieltä pois. Eli, ota sieltä jokin hieno textuuri, ja kaksoisklikkaa sitä. Sitten, klikkaat sen kohdan seinästä, minkä haluat ''maalata''. Tässä minulla tuli se ongelma. En tajunnut, mistä klikata. Eli, klikataan sieltä Vaikka. Top näytöstä, ja klikataan sieltä niitä sivuja, missä on ''x'' keskellä. Sitten sen kohdan pitäisi muuttua punaiseksi, joka tarkoittaa, että olet valinnut kohteen. Sitten, kun sinulla on valittu se kohde, ja on sopiva textuuri, paina ''Apply''. Noin. Nyt sinulla pitäisi olla muokattu textuuri erilaiseksi.

    Nyt, tarvitset valoa, että näet ylipäänsä jotakin kentässä.

    Eli, valitse entity tool, klikkaa sillä vaikka nyt keskelle mappia semmoinen vihreä neliö, ja paina ''Create Object''. Nyt se on lila, ja pieni, nyt klikkaat sitä sillä Selection Toolilla, ja klikkaat oikeaa hiiren näppäintä, ja klikkaa ''Properties''. Nyt sinulle tulee uusi ikkuna, jossa on lista. Selaa sitä, ja etsi sana ''light''. Pystyt vaihtamaan lampun väriäkin, mutta sepitän siitä sitten myöhemmin. Nyt, paina rastia, ja sinulla on valo. Tee noita monta mappiisi, niin on valoisa.

    Nyt, tee pelaajia mappiisi. Ota taas Entity tool, Tee object, ja klikkaa properties, ja valitse sieltä ''info_player'', tai ''info_player_deathmatch''. info_player = Ct, ja info_player_deathmatch = T. ELi, tee noista jompikumpi nyt ekaksi yksi, ja kun saat mappisi valmiiksi, pistä kumpiakin noin 10-15 kpl.

    Nyt, jos haluat, voit kokeilla kenttääsi. Paina ''F9'', ja tallenna kenttäsi nimellä vaikka testmap. Sitten, siihen tulee joku ikkuna, missä sepitetään jostakin VIS ja semmosista, paina vain ok. Nyt, se alkoi tekemään mappiasi cs map kansiosi sijaintiin. Kun mapin luonti on valmis, steamisi aukeaa. Nyt, menet Cs, valitse New Game, ja siellä pitäisi olla mappisi. Jos ei tullut steam ikkunaa, jokin on vialla. Joko asetuksia väärin, tai jokin on mapin ulkopuolella. Eli katso, että Ct tai terroristin syntymäpaikka on maan tasalla, ja pistä se sen verran ilmaan, että se ei jää jumiin maahan. Ja jos haluat tarkemmin haluamaasi kohtaan jonkin esineen, valitse Map lehti, ja sieltä ''Grid Settings'', ja klikkaa ''Smaller Grid''.

    Noniin, nyt olet oppinut perusasiat, ja nyt siirrytään keskitasolle, jonka jälkeen en auta enempää.

    Seiniin reikä
    Tämä, on kaikkein tärkein juttu, joka sinun mappiisi tarvitaan. Eli seiniin reikä, esim. oville, tai lasille. Eli, Tee Block Toolilla Esine, oven kokoinen, ja yhtä paksu, kuin on seinäsikin, siirrä se paikkaan, johon haluat reiän, ja sitten klikkaat sitä oikealla hiiren painikkeella, ja klikkaa carve. Nyt seinässäsi on reikä, ja ovet toimii :)

    LiukuOvi
    Liukuoven saat, kun teet sopivan neliön, ja tee taas objekti. Sitten, paina ''Ctrl+T'', ja valitse valikosta ''func_door''. Sitten, ei ole pakko koskea muihin, kuin ääniin, millaisen haluat äänen olevan, kun ovi liikkuu. Sitten painat ruksia, ja etsit siistin textuurin sille, ja ovi on valmis.

    Kääntyvät ovet

    Kääntyvät ovet saat, kun teet uuden objectin Block Toolilla, ja painat taas ''Ctrl+T'', ja listasta ''Func_Door_Rotating''. Sitten, tarvitset saranan. Tämä ei ole vaikeaa, block toolilla uusi object, etsi textuuri ''origin'', ja pistä se oven ja seinän väliin, mutta yhdistä se oveen painamalla ctrl pohjassa, ja klikkaamalla molempia. Sitten ''Ctrl+T'', ja tadaa, kääntyvä ovi on valmis.

    Lasi

    Lasin saat, kun teet objektin taas, ja sitten ''Ctrl+T'', ja sitten listasta joko func wall, joka ei hajoa, tai sitten func_breakable, joka hajoaa. Ja sitten, jos haluat lasia, muista lasi textuuri, eli Glass alkava on lasia. Ja Render Modeen pistät Textured - Some light, ja sitten FX Amounttiin pistät luvun 150. Nyt sinulla on sopivaa lasia.

    Tikapuut

    Tikapuut on hyvin yksinkertaista. Teet ekaksi Tikapuu textuurilla tikapuut, ja sitten pistät Properties valikosta sen func_wall, ja sitten teet samankokoisen, mutta aaatrigger textuurilla varustetun, ja pistät sille properties valikosta func_ladder. Nyt sinulla on tikapuut.

    Vesi, jossa voi uida.

    Eli, pistä vesi textuuri, ja vesitextuurille properties valikosta func_water.

    Napista painettava räjähdys

    Tämmöisenkin voit tehdä, nämä on hyviä esim. Ka (Knife Area) kentissä.
    Eli, tee block toolilla pieni neliö, ja ota properties valikosta ''func_button''.
    Sitten, älä koske asetuksiin vielä. Nyt tee Entity Toolilla se pieni lila neliö, ja properties valikosta otat ''env_explosives''. Sitten pistät sen nimeksi vaikka ''EX1'', ja palaa nappiin, ja pistä target nameen ''EX1''. Nyt sinulla on räjähde, mutta se räjähtää vain kerran mapissa. Nyt sinun pitää flags lehdestä ruksata kohta ''renewable'', tai jokin sellainen, en muista nytten, koska vaihdoin juuri käyttistä ja ei ole valvea tässä :D

    Tämä opas on tällä htkellä tässä, eli periaatteessa valmis, vaikka on lukenut että vielä muokataan. Itse aion vielä pistää pari lisäjuttua mistä on hyötyä, ja lihavoida otsikkoja, ja siistiä muutenkin vähän tätä opasta silloin tällöin.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 08.04.2010
  2.  

Jaa tämä sivu