1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MP3 Lamen --alt-preset standard Vs. --r3mix

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi Khauron 25.07.2002.

  1. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Ajattelin aloittaa pienen sodan täällä ihan kotimaan kielellä, sillä http://www.r3mix.net in forumeilla kaikki keskustelu on Lontoon kielellä. :) Sieltä saa siis lisätietoa.

    Siis Lame:han on paras kooderi, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Tämä voi todeta osoitteesta http://www.r3mix.net ja sieltä sitten "analysis". Hiljenee Bladen sun muiden käyttäjät tähän paikkaan.

    Mutta mitä switchejä käytätte / millä tuotatte parasta laatua? Tässä pientä keskustelunalkua sille, että kumpi on parempaa (niin musiikille kuin leffoillekin) --alt-preset standard vai --r3mix?

    Itse olen paljon käyttänyt tuota --alt-preset standardia koska se minun korvaani tuottaa hyvää jälkeä. Mutta kun jotkut jaksavat kinata siitä, että --r3mix olisi parempi vaihtoehto varsinkin elokuville. Että miten on?
    Ketola ja dRD varmaan heittävät jotain kommenttia, mutta muut kanssa...
     
  2.  
  3. cd-rw.org

    cd-rw.org Active member

    Liittynyt:
    23.01.2002
    Viestejä:
    1,398
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Niin, hiukan turhalta tuntuu kirjottaa taas samasta asiasta, mutta nyt äidinkielellä. Pidimme r3mix.netin kanssa yhteistä foorumia pidemmän aikaa (audiofora.com).

    Blade on hyvin pitkälti ISO referenssikoodiin pohjautuva kooderi. LAME on alunperin patch ISO-koodiin, mutta optiminti on aiheuttanut sen että kaikki alkuperäinen koodi tuli korvatuksi joskus 1-2v sitten, eli kehitystä on todella tehty. L.A.M.E. tarkoitaa "LAME Aint an MP3 Encoder", eli nimikin viittää siihen että kyseessä on alumperin ISO-patch.

    Bladen viat on listattu hyvin täällä: http://audiofora.com/cgi-bin/YaBB.pl?board=faq&action=display&num=1005518212

    --r3mix on komentorivin valitsimiin perustuva mukava keskiarvo jolla haettiin hyvää laatua ja kohtuullista bitratea. Roel onnistuikin tekemisissään oikein hyvin, mutta tarkimmat kultakorvat halusivat enemmän. Tässä vaiheessa kehiin hyppäri hydrogenaudio.org:n perustaja 'Dibrom' (Darin tais olla oikea etunimi). Hän twiikkasi omaa --alt-preset juttuaan *kooditasolla*. Oma asiantuntemukseni alkaa loppua kesken hänen tekemien viilausten kuvailussa, eikä niitä ole juurikaan dokumentoitu. Ilmeisesti --alt-presetit sisältävät mm. enemmän adaptiivisuutta, eli kooderi muuttaa enemmän toimintaansa käsiteltävän signaalin perusteella.

    --alt-preset standard on kuunteluteissä todettu erinomaiseksi ja paremmaksi kuin --r3mix.

    Leffapuolesta en niin tiedä kun en ole koodausta tehnyt. Yleensä kuitenkin tunnutaan suosivan esim ABR 128 bittivirtaa. Nähdäkseni --r3mix tuottaa hiukan korkeita bitrateja leffakäyttöön, mutta soveltunee siihen kuitenkin paremmin kuin --alt-preset standard, tuottaen pienemmän bitraten.

    Onneksi OGG Vorbis näyttää olevan tulollaan, sillä sen myötä tämä asetusten kanssa säätö loppuu ja käyttäjä vain valitsee haluamansa laatutason väliltä -1-10 - eikä muuta. Uteliaille tiedoksi että esim. laatu 6 on ERINOMAINEN laadultaan ja vielä reilusti alle 200kbps.
     
  4. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Ahh, tämä selvensi jo paljon.
    Harmi kun esim. tuolla r3mix.net:ssä ei ole mitään uusia testejä. Moni varmasti kaipaisi tuota --alt-preset Vs. --r3mix -testiä kuten myös uusia suosituksia ja referenssejä. Vieläkin siellä oikeassa yläkulmassa lukee current settings "--r3mix". Ja minä kun ajattelin että sivustolla on aina tarkoitus hakea se paras asetus LAMEn kanssa. Darn...

    Itse olen käyttänyt leffoissa vähän sitä sun tätä asetusta sitten kuunnellen tuliko hyvä, mutta yleisimmät ovat --alt-preset 160 (tulee siis VBR average bitrate 160) ja --r3mix. --alt-preset standard käytin sen kerran kun otin Theatre of tragedyn live-DVD:stä kopsun.

    Täytyisi varmaan testata kumpi sopii leffoille paremmin (dRD:täkin kiinnostaisi?) --alt-preset 160 vai tuo --r3mix. Tuo --r3mix ainakin tekee pikkaisen pienemmän tiedoston joten itse leffan bitrate pääsisi olemaan korkeampi. Mutta entä äänenlaatu?

    OGGia olen käyttänyt harvoin. Mukava ominaisuus on se että kelatessa leffaa ei tule sitä viivetta mitä tulee MP3:ten kanssa. Koodaus on totisesti helppoa ja siinä ei oikeastaan voi ryssiä asetuksia vituralleen kuten pystyy LAMEn kanssa.
    R3mix.net:n tapaisia testejä OGG Vs. LAMEn tuottamat VBR MP3:set -testejä itse kaipailisin.
     
  5. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Jep, kiinnostaa. Tosin olen itse sellainen pahvikorva B-kuulollani (ja ne kaikki pienet äänet jotka aloittavat huudon kun ilta tulee.. aina... ), että olen kiinnostuneena sivuraiteilla, jos joku "kultakorva" tai ainakin vähän paremmat poppivehkeet ja toimivat korvat omistava haluaa testailla :)

    Jaja, tosiaankin.. Videoita pakatessa ongelmana on se moniin muihin asetuksiin verrattuna, että ABR pitää saada selville ja kun jostain toooooooooodella oudosta syystä johtuen audiopakkauksessa ei vieläkään tunneta termiä "multi-pass encoding" (en tajua miksei), niin CBR tai joku suht joustamaton ABR on melkein pakko olla käytössä sen vuoksi, että saadaan audion kooksi täsmälleen haluttu fyysinen koko.
     

Jaa tämä sivu