1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mozilla profiilit XP:stä Windows 7:lle

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi harriui 22.04.2010.

  1. harriui

    harriui Guest

    Hei, ongelmana on vanhan pöytäkoneen ( XP ) Firefox ja Thunderbird tuotteiden käyttäjätilien ( 3 kpl )profiilien alla olevien tietojen kopiointi uuden läppärin ( Windows7 ) vastaavien käyttäjätilien ( edelleen tuo 3 kpl ) profiileihin.

    Latasin läppäriin Mozillan sivuilta "neitseelliset" uudet Firefoxin sekä Thunderbirdin.

    Firefoxin kirjanmerkit saan ilmeisesti ns. varmuuskopioinnin kautta suht' helposti muistitikkua hyväksikäyttäen kopioitua läppäriin asianomaisten käyttäjätilien profiilien alle.

    Thunderbird ja kolmen käyttäjätilien tietojen ( asetukset, kansiot, sähköpostit yms. ) kopiointi on jo sitten mun käyttäjäkokemuksella paljon haastavampi. Olen yrittänyt selvittää itselleni tapoja hoitaa asia ja löysin tämmöisen MozBackup -ohjelmapätkän, joka mainostaa itseään nimenomaan tietynlaiseksi varmuuskopiotyökaluksi Thunderbird -profiilien yms. varmistuksessa sekä palauttamisessa.

    Minkälaisia kokemuksia Teillä on tuosta MozBackup'sta? Toimiiko se XP/7:ssa? Osaako se siis imuroida kaikki tarvittavat profiilien alta sekä palauttaa ne 7:n profiilien alle?

    Auttakaa hyvät ihmiset mua asiassa, koska mulle ei kunnian kukko laula, jos sählään ja hävitän vaimon sekä tyttären vanhat sähköpostit!!!
    Nm. epätoivoinen Hartsa
     
  2.  
  3. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Ei tuohon erillistä ohjelmaa tarvitse, otat talteen %appdata%\Thunderbird ja %appdata%\Mozilla -kansiot.
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2010
  4. harriui

    harriui Guest

    Viime viikonloppuna koitin kyllä tuota, mutta sain outoja virheilmoituksia joita en nyt muista enää. PopUppina tuli tekstiä joissa viitattiin johonkin epäsopimattomuus/turvallisuusongelmaan. En tiedä sähläsinkö jotenkin itse vai oliko Windowsin nettiselainvalinnan kautta imuroitu Firefox kenties kiusalla "bugitettu". Tämän kyllä poistan sekä lataa aidon Firefoxin alkuperäiseltä Mozillan sivulta.

    Ennenkuin koitan tuota uudelleen niin haluaisin varmistuksen yhteen asiaan joka vaivaa eli

    - sinä puhut KANSIOISTA
    - Mozillan tukisivulla puhutaan
    "Copy the entire contents of the profile folder backup, such as the mimeTypes.rdf file, prefs.js file, bookmarkbackups folder, etc. "

    Tuon englannin kielisen ohjeen mukaan viimeksi kopion AIVAN KAIKEN mitä siellä oli eli kansioiden lisäksi erilaisia ihmeellisiä .ini, .sqlite, .db, .dat -päätteisiä tiedostoja!

    eli
    1. vain profiilissa olevat KANSIOT
    2. aivan kaiken mitä profiilissa on ?

    Me amatöörit ollaan vähän tämmösiä...
     
  5. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    No hmm tuota... tietenkin jos kerron että kopioit kansiot talteen, niin tietenkin se tarkoittaa myös niiden sisältöä. Eihän pelkkien tyhjien kansioiden kopioinnissa olisi mitään järkeä, kun ko. softien asennus luo em. kansiot (esim. %appdata%\Mozilla) muutenkin.

    Jos Windows asiat ovat hieman hakusessa, niin kannattaa varmaan sitten kokeilla sitä MozBackupia. Itse tosin kerran sitä kokeillessani huomasin, että ihan kaikkea se ei palauttanut, mutten muista enää mitä. En itse Firefoxia käytä edes.

    Itse siirsin vaimon Firefox -profiilin siirtyessäni Windows Vistasta Windows 7:ään juuri siten, että kopioin vain %appdata%\Mozilla -kansion (tietenkin sisältöineen) uuteen koneeseen, oikeaan (vastaavaan) paikkaan. Jos tämän tekee ennen em. softien asennusta, niin joutuu kenties luomaan nuo mainitut kansiot, mutta toisaalta esim. Firefox on heti käyttövalmis ilman oletusprofiilin kanssa kikkailemista.
     
  6. harriui

    harriui Guest

    Oikeassa olit, ei tuohon mitään ohjelmaa todellakaan tarvita. Profiilien sekä sen sisällä olevien tietojan kopiointi onnistui vallan mainiosti ja nyt Firefox(3.6.3) ja Thunderi(3.0.4) pelittää läppärissä kuin Buikki.

    Kopioituja tietoja ( siis ihan KAIKKIA, ei pelkkiä vanhan profiilin kansioita ) uuteen profiiliin liitettäessä pitää
    - kun Windows 7 pyytää vahvistusta eri kansioiden korvaamiselle, rohkeasti täppä kohtaan " Tee tämä kaikille nykyisille kohteille (löytyi xxx kpl) ja sitten Kyllä

    - kun Windows 7 pyytää vahvistusta tiedostojen korvaamiselle, rohkeasti täppä kohtaan " Tee tämä seuraaville ristiriidoille (löytyi xxx kpl) ja sitten kursori ylimpänä olevaan Kopio ja korvaa -kohtaan ja näpäytys sitä.

    Itse asiassa tämä oli paljon helpompaa kuin kuvittelin, ainakin noilla edellä mainituilla versioilla. Kiitokset kuitenkin Sinulle osallistumisesta keskusteluun.
     
  7. Kepu

    Kepu Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tässä oli kaikkia viksuja ohjeita, mutta entäs tällanen tapaus.
    Entinen kone (XP) simahti, levyjen (2) sisällöt saatiin talteen uuden koneen (WIN7) levylle. Nyt on asennettuna Firefox ja pitäisi kaivaa sieltä vanhoista tiedostoista lähinnä Favorites/Bookmarks/Kirjanmerkit. Kuinkas se onnistuu?
     
  8. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Ensimmäinen hakutulos Googlella: Import bookmarks
    (Hakusanat olivat niin monimutkaiset kuin: import firefox bookmarks)
     
  9. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Kannattaa käyttää Google cromea... siinä saa siirrettyä kirjanmerkit omalle Gmail tilille, ja sieltä voi myös siirtää ne takaisin.
     
  10. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Voit firefoxissa käyttää vaikka yhteistä profiilikansiota jos on monta käyttöjärjestelmää koneella.

    Profiilikansion löytäminen
    Profiileiden hallinta

    Profiileiden hallinnassa vaan valitset toiseen käyttöjärjestelmääsi asennetun firefoxin profiilikansion käytettäväksi kansioksi ja asetat tämän luomasi profiilin sitten firefoxin oletusprofiiliksi (käynnistyy aina kun käynnistät firefoxin).
     

Jaa tämä sivu