1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

"Monitori" 45-55 tuumaa telkkariksi, onko järkeä?

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi McKuikka 29.11.2009.

  1. McKuikka

    McKuikka Member

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olisiko järkevää hankkia TV:n sijasta kokoluokan 45" - 55" LCD/Plasma/LED monitori, missä ei olisi siis mitään virittimiä ym. ylimääräistä?

    Kaikki kuva & ääni tulee kuitenkin vahvistimesta HDMI:llä, niin mitään käyttöä sisäänrakennetuille virittimille, mediatoistimille ym. tetriksille ei ole.

    Vai onko niin, että pienemmän menekin takia nuo sitten maksavat jopa enemmän kuin vastaavat televisiot? Katselin verkkokauppa.comista niin esim. 46" hinnat alkaen 1350e. Pystyykö noita mitenkään järkevästi edes vertailemaan vastaaviin televisioihin.

    Budjetti olisi <2000e ja kokoluokka 45-55 tuumaa. Tulisi yleis TV:ksi (digi-TV (SD), Leffat (Blu-ray & DVD) sekä PS3)
     
  2.  
  3. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Tietääkseni nuo isoimmat monitorit ovat tarkoitettuja lähinnä ns.presentaatioihin ja esimerkiksi linkka-asemille, juna asemille, jne, paikkoihin joissa mainostetaan, näytetään aikatauluja jne.
    Ja hintaahan noilla on todella reilusti vastaavan kokoiseen televisioon nähden. Johtuen juuri pienemmistä valmistus eristä.

    Ääni ja kuva tulee HDMI:llä vahvistimesta? Jotenkin se ääni ja kuva on myös mentävä sinne vahvistimelle. Tässä tapauksessa oletan että koneessasi on esimerkiksi digisovitin, koska sitä ilman on melko vaikeaa ellei mahdotonta ainakin katsella normaaleja tv lähetyksiä. Myös musiikki ja muut äänet siis toteutat tietokoneella, tai muulla ulkoisella media laitteella (esim PS3).

    Itse olen sitä mieltä että hyvällä kontrasti suhteella ja oikeasti terävällä kuvalla varustettua telkkaria voisi ihan hyvin käyttää monitorina.
    Tietokone näyttöjen heikkopuoli telkkareihin vaikuttaisi olevan tummempi kuva, ja hieman vaikeampi luettavuus pidemmän matkanpäästä, eli tuon uskon johtuvan valotehojen eroista.

    Mutta sitten taas monitoreissa on tarkempi kuva, johtuen suuremmasta resoluutiosta, eli vrt. 1920x1080p vs 2560x1600. Jossa vertailukohtina ovat 30-32" televisio FullHD resoilla ja 30" huipputason monitori plus 2k resoilla. Hinta eroa tulee helposti 2000euroa television hyväksi.

    Jos on mahdollista, niin pyrkisin asioimaan sellaisessa liikkeessä missä noita pystyisit ihan konkreettisesti vertailemaan. Eli tuossa tapauksessa verkkokauppa tai muuu vastaava liike ei kaiketi ole se paras mahdollinen hankinta paikka.
    Muutoinkin televisiota/monitoria hankkiessa on mielestäni hyvä tarkastaa se kuva paikanpäällä, ja vielä jos mahdollista sellaisella kuva materiaalilla josta itse pitää. Voisi esimerkiksi koostaa jonkinlaisen testi DVD:n jossa on sellaista elokuva, tv, peli mediaa joita itse käyttää, katsoo ja pelaa. Noin ainakin itse olen toiminut.

    Ja ellei kyseinen firma suostu esittelemään tuotteitaan haluamillasi ehdoilla, ei sieltä mielestäni silloin kannata ostaakkaan.
    Tosin kääntöpuolena tuollaisissa liikkeissä yleensä ovat korkeammat hinnat. Mutta itse kyllä maksan hyvästä asiakas palvelustakin mielelläni.
     
  4. McKuikka

    McKuikka Member

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siltä tosiaan vaikuttaa...

    Sori, viesti oli ehkä hieman epäselvä. Kaikki laitteet (digiboksi, PS3, DVD, tietokone jne.) menevät luonnollisesti vahvistimen kautta josta siis kuvasignaali jatkaa HDMI:llä ruutuun. Koska kaikki kuvasignaalit tulevat siis erillislaitteista, ei television/monitorin omille virittimelle ole mitään käyttöä.

    Resoluutioksi riittää 1080p, käyttö varsinaisena tietokoneen monitorina on erittäin vähäistä.

    Etsin siis halvempaa tai laadukkaampaa vaihtoehtoa perinteiselle Full-HD TV:lle, eli optimitilanne olisi laadukas TV-paneeli josta kaikki TV-ominaisuudet (ml. ääni) olisi poistettu ja olisi näin ollen halvempi. Ja esteettisestikin em. olisi mahdollista tehdä oikea taulu, eli vain ohuet kehykset kuvan ympärillä. Mutta sellaisia ei ilmeisesti juurikaan valmisteta...

    Tuntuu vaan niin turhalta maksaa integroiduista DVB-T/C virittimistä, kaiuttimista ja muusta tauhkasta joille ei ole käyttöä. Esim tämä Samsung, joka on yksi potentiaalinen ehdokas sisältää DLNA palvelimen, USB portin ja Yahoo-widgettejä (voi elämä...) en minä niillä mitään tee.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2009
  5. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    oletko löytänyt jostain halvemmalla pelkän monitoriksi tarkoitetun ? (esim. juurikin 50" tai isomman)
    meinaavat nuo pelkät monitorit olla paljon kalliimpia kuin televisiot joita myydään massatuotteina selvästi enemmän

    ja eihän noita virittimä + widgettejä ole pakko käyttää.... ;)
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2009
  6. McKuikka

    McKuikka Member

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En ole löytänyt, aattelin jos täällä joku olisi mutta taitaa olla mission impossible :) Käy hinnan kanssa täysin päinvastoin...

    Eihän ne härpäkkeet tietenkään mitään haittaa, mahdollinen kustannussäästö mielessä vaan aattelin. Mutta eipä taida todellinen mass-customization olla TV-teollisuudessa vielä arkipäivää ;)
     
  7. Guilty123

    Guilty123 Regular member

    Liittynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    296
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    oletko ajatellut videotykkiä? niissä kun ei ole mitään televisio ominaisuuksia ja saat somistettua kankaan/maalatun pinnan taulun näköiseksi ohuilla kehyksillä. ja kuva kokokin olisi halutessa aivan toista luokkaa.
     
  8. McKuikka

    McKuikka Member

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kävi mielessä, mutta ei vielä nykyiseen kämppään (sijoitus & asennusongelmia). Lisäksi päivittäisessä käytössä (myös suht. valoisassa) plasma/LCD vetää pidemmän korren kuvanlaadussa, ainakin mustan osalta.
     
  9. Guilty123

    Guilty123 Regular member

    Liittynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    296
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tottahan tuokin. tosin uudet tykit ovat parantuneet tuossa mustan toistamisessa ja elinlaisilla kankailla/maaleilla saa aika hyvin korjattua valoisan tilan kuvaongelmia, heijastuksia ja haaleaa mustantoistoa. jossain mikrobitissä oli jotain juttua noista asioista vähän aikaa sitten. mutta ne asennus ja sijoitusongelmat onkin sitten asia erikseen.
     
  10. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    minulle kävi juuri näin että halusin kanssa oikeastaan pelkän monitorin kaikkien laitteiden jatkoksi ja 55" samsunghan sitä tuli hommattua



    eipä ole DLNA , usb ja widgetit olleet kertaakaan päällä... omaa viritintä kyllä käytän
     
  11. Trilogiar

    Trilogiar Regular member

    Liittynyt:
    08.08.2007
    Viestejä:
    793
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Täällä Sonyn 40W4000 LCD tietokoneen näyttönä. Toimii ongelmitta
     
  12. Trilogiar

    Trilogiar Regular member

    Liittynyt:
    08.08.2007
    Viestejä:
    793
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tähän korjausta. Tuota siis joo... Kyllä suosittelen ihan normi telkkaa monitorin sijasta, sillä veikkaan että tuon kokoluokan monitorit maksaa ja aikalailla.
     
  13. McKuikka

    McKuikka Member

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jep, samaan lopputulokseen tässä olen tullut. Enemmän ominaisuuksia (vaikkei niitä tarvikaan) vähemmällä rahalla.
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2009

Jaa tämä sivu