1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Monet DVD- RW levyt eivät toimi enää vaikka ovat uusia. Jeelp

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kukkone 20.07.2008.

  1. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on poltettavia sonyn dvd-rw levyjä ja olen käyttänyt pariakin poltto- ohjelmaa. Osaatteko sanoa miksi levyt eivät enää toimi. Ne on ihan uusia. Tuntuu että ne olisivat menneet pilalle tehtyäni täyden formatoinnin (ei quick formatointi). En oikein tiedä mitä täysi formatointi tarkoittaa, mutta ei sen varmaan pitäisi levyä pilata?

    Mutta näitä pilattuja levyjä ei voi enää polttaa, VAI VOIKO? Missä vika, osaatteko sanoa
     
  2.  
  3. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Miten ongelma ilmenee?
    Ei ainakaan itsellä ole full formatti yhtään levyä pilannut.
     
  4. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ongelma ilmenee siten, etten pysty enää polttamaan mitään näille pilalla oleville levyille, enkä tehdä erasea.
     
  5. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Huomenta. Aseman ajureita voisi yrittää päivitellä jos kyseessä on hiukan vanhempi kone. Ja kaupoista saa putsaukseen tarkoitettavia levyjä jotka eivät paljoa maksa.
     
  6. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uskot siis että ongelma on asemassa? Kuitenkin jotkut toiset samanlaiset levyt toimivat. Ostin siis 5 kpl pakkauksen joista 2 ei toimi. Voisin päätellä että levyille on jotain tapahtunut
     
  7. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hetkonen. Latasin just äsken poltto-ohjelman nimeltä cdburnerxp, ja törmäsin kahteen vaihtoehtoon. Finalize disc ja leave the disc open. Siis onko mahdollista viimeistellä cd-rw ettei siihen enää ikinä pysty laittaa mitään. Ehkä mulle on käynyt näin. Ehkä se mun edellinen poltto-ohjelma on viimeistelly levyn. Onko tämä finalize toiminto mahdollista perua.
     
  8. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Jepjoo, kyllä noi -rw levytkin voidaan viimeistellä siinä missä muutkin, ja näin on voinut mahdollisesti kyllä käydäkin formatoinnin yhteydessä jos polttosoftassa on ollut jokin bugi tai joku asetus pielessä.

    Uudelleenpoltettavissa levyissä voidaan tuo viimeistely tarvittaessa perua ja tyhjentää levy, ainakin Vistan Resurssienhallinnasta olen tämän pariin otteeseen tehnyt viimeistellylle levylle. Sen enempää kokemusta minulla ei valitettavasti asiasta ole, minua fiksummat osaa tuosta varmaan kertoa lisää.

    Tuli tuossa mieleeni; luulisi lähes kaikkien merkkilevyjen olevan täysin käyttövalmiita sellaisenaan paketista otettuna, valmiiksi formatoituina siten, että tuo formatointivaihe jäisi käyttäjän osalta pois, ellei sitten jokin polttosofta sitä erikseen pyydä...

    Tuosta CDBurnerista pieni ennakkovaroitus; joillakin foorumeilla on ollut keskustelua, että se jättäisi joidenkin kappaleiden perään melkoisen paljon tyhjää eikä osaisi hyödyntää koko levyn kapasiteettia, olen itsekin tämän nähnyt kaverilla. Polttosoftia en oikein osaa suositella kun tuo levyjen aktiivinen käryttäminen on jostain syystä jäänyt aika vähälle, teen ehkä kerran kuussa joitain varmuuskopioita Res.hallinnasta tai Winukan Media Playerista ja koneeni mukana tuli myös Roxion ohjelmisto...
     
  9. T/D/F

    T/D/F Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Ei ole. Finalize, eli viimeistely, sulkee kyllä levyn, mutta RW-levyillä tuo viimeistely pystytään purkamaan. Ohjelma purkaa viimeistelyn automaattisesti, kun alat tyhjentämään levyä. CD-R levyillä viimeistely toki sulkee levyn lopullisesti, mutta RW-levyjen idea, kuten nimikin jo sanoo, on uudelleenkäytössä. Viimeistelyn tarkoitus on taata levyn toimivuus kaikkilla laitteilla. Se ikäänkuin poistaa tyhjät raidat näkyvistä.

    Sitten itse ongelmaan; minkä merkkisiä levyjä ostit?
    Tulisi mieleen, että levyt ovat merkiltään jotain ei-niin-luotettavia. Esimerkiksi TDK ei itse valmista levyjään, vaan tilaa ne jostakin, ja lätkäisee logot päälle, joten ei ikinä tiedä, ostaako laatua vai roskaa. En ole ikinä kuullut, että levyt pitäisi erikseen formatoida ennen polttoa. Eihän CD sisällä edes tiedostojärjestelmää, kun se on tyhjä, joten mitä järkeä formatoinnissa on? Pystyykö tyhjää levyä ylipäätään formatoimaan? En ole ikinä kokeillut.
     
  10. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onhan tietysti mahdollisuus, että polttava asemasi on lahoamassa.
    Itsellä oli aikoinaan LG:n kuuluisa 4081B-polttava ja en tiedä miten se siinä onnistui, mutta saipa kuitenkin hajoitettua kaksi DVD+RW-levyä niin, että niille ei muillakaan asemilla saanut enää mitään tehtyä. Ei saanut poltettua, eikä tyhjennettyä.
     
  11. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sonyn DVD-RW eli näitä
    http://www.johnlewis.com/jl_assets/product/230335875.jpg

    Hommasin juuri uuden koneen ja yksi näistä levyistä ei käynnistynyt myöskään tässä uudessa koneessa. Oletan siis että joku on hajottanut sen lopullisesti.

    Se on joko vanhan koneen softa, itse polttava tai DVD- soittimeni (joka teki levylle muistaakseni initialize toiminnon kun ei tunnistanut levyä. Mitä ikinä initialize tarkoittaakaan).

    Olisi vaan hauska tietää mikä noista kolmesta se tuhoaja on ettei mene enää levyjä hukkaan. Olisi myös hauskaa jos levyt voisi pelastaa jotenkin.
     
  12. T/D/F

    T/D/F Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Uskoisin vahvasti, että polttava asema olisi ongelman aiheuttaja. Oletko päivittänyt aseman firmwaren?

    Olivatko levyt viimeisteltyjä, kun tuo DVD-soitin teki intialize-toimintoa? Minulla on vanha Philipsin CD-poltin, (tupladekki, CDR 775), joka teki samaa toimintoa jokaiselle tyhjälle levylle, jonka laitteella poltti. Levyä lukiessa näytössä vilkkui "notfinalized" -teksti, jonka jälkeen näytön reunaan tuli neliön muotoinen kuva, ja sen vieressä luki "initializing." Olettaisin siis, että ko. toiminto liittyy jotenkin polttavien soittimien tapaan käsitellä tyhjiä levyjä. Sen tarkemmin en tiedä, mitä tuo toiminto käytännössä tekee. Mutta siis, se on normaalia, eikä vaikuta siihen, että levyt menevät pilalle.
     
  13. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olin polttanu ne ihan normisti ekaks tietokoneella burnawarella vissiin. En siis mitään erillistä viimeistelyä tehny.Sitten, ehkä leffan formaatista johtuen, se ei toiminu dvd soittimellani(eli ei tietsikalla) jolloin tuli initialize-kysymys. -vastasin kyllä. Sit se teki toiminnon ja mun mielestä levy meni siihen aikoihin paskaks. Toiselle levylle kävi sama juttu vaik en taas tehny sille initializee. Et hyvin mahdollista et polttava asema on syypää. Itseasiassa myin vanhan koneen(vähän yli vuoden vanha) eteenpäin joten pitää sit sanoo kaverille et päivittää aseman ajurit.

    Eikös juu?
     

Jaa tämä sivu