1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mobiililaajakaista kokemuksia?

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi lallan7 29.01.2008.

  1. lallan7

    lallan7 Member

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve.
    Monia nykyään kiinnostaa mobiililaajakaista jo halavan hinnan takia, kuten myös minua, niin kiinnostaisi että tekeekö sillä sitten mitään?

    p2p-ohjelmistakin voisin luopua halvan hinnan takia, mutta voiko pelata mitään online pelejä?

    hsdpa:lle luvataan se 70-80ms vasteaika parhaimmillaan, joka riittäisi periaatteessa pelaamiseen??

    Soneran diktaattorimainen monopoli-natsismi laajakaistan hinnoittelussa täällä pohjoisessa kirvelee sen verran pahasti, että mokkulat alkaa kiinnostaan.

    Vertailun vuoksi mulla 1M adsl siirtää max.700kt/s ja vaste alimmillaan 60ms.
     
  2.  
  3. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mobiililaajakaista on varteenotettava vaihtoehto 3g kuuluvuusalueella eli suurimpien taajamien keskustoissa. Hinnat vain eivät ole halvempia kuin kiinteälläkään. Ja "normaali" verkko yltää 384-nopeuteen joka vastaa vanhaa puhelinmodeemiyhteyttä...
     
  4. perock

    perock Member

    Liittynyt:
    17.12.2007
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    384 on jo reilusti nopeampi kuin vanha puhelinmodeemiyhteys..
     
  5. wipu

    wipu Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2005
    Viestejä:
    548
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nopeus riippuu missä tota mobiililaajakaistaa käytetään..siihen saa 1m yhteyden mikä on suht halpa kokonaisuudessaan 24,90 ja 2m on vielä älyttömän kallis..ja esimerkiks jos on 3g verkon alueella sillon on nopeutena liki toi 1m eli kyllä toi kilpailee ihan kiinteän laajakaistan
    nopeuksia vastaan..mutta tosiasiahan on että nykyään perus yhteys on 2m
     
  6. lallan7

    lallan7 Member

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Okei eli käytännössä nopeus riittää, mutta miten esim. sivut latautuu selatessa, voiko pelata online pelejä (vasteaika/ping), miten yhteyttä on rajoitettu yms.?!??

    Kun näihin saa vastausta se helpottaa monen päätöstä internet-liittymän hankinnassa.
     
  7. Waakkis

    Waakkis Member

    Liittynyt:
    02.03.2007
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen kuullut huhuttavan, että mobiililaajakaista on vielä lasten kengissä ja pätkimistä esiintyy enenmmän kuin voisi sallia nettiyhteydeltä. Toisaalta jos kyseessä on nettisurffailu ja sähköpostin lukeminen, ei kai pieni pätkiminen silloin tällöin haittaa? Niin pelaamiseen ehkä kuitenkin tukeva laajakaista alle kunnes mabiilikaistasta tulee varteenotettavampi kilpailija lankaliittymälle.
     
  8. lallan7

    lallan7 Member

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuosssa latasin µtorrentin koneelle ja blockasin portit eli yritin simuloida mobiililaajakaistaa.

    Hyvin toimii!! Asetuksissa on kohta "enable encryption" jos ISP blokkaa µtorrentin liikenteen, voi tällä yrittää nopeuttaa vauhteja..
     
  9. lallan7

    lallan7 Member

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No ostin sitten HSDPA modeemin ja elisan 512 liittymän ADSL:n rinnalle testiksi kun ei saanu tarpeeksi tietoa ja vertailua näiden välillä.

    Noh, asennus oli helppoa, ehkä vähän outoa. xp:n palomuuri päälle ja menoksi.
    Asun elisan kuuluvuuskartan mukaan 3g/hsdpa alueella. raja-alue ja kivitalo ehkä vaimentaa yhteyttä, ei täysiä palkkeja signaalimittarissa.

    Ping www.google.fi antaa keskiarvoksi n.250ms, mikä säikäytti aluksi. www.speedtest.net antaa 560kt/s ja 150kt/s. Aika hyvin kun ei signaali paras mahdollinen.

    Sitten ohjelmilla testaaminen, µtorrent lataa ihan mukavasti 20-40kt/s (adsl 66kt/s max). Emule on oletetusti lowid, portit estetty. Lataa kumminkin 20-30kt/s, mutta lähteitä ei löydy lähes ollenkaan. Emulen käyttäminen siis erittäin hidasta/mahdotonta.

    *Wolfenstein: Enemy Territory:ssa pingi 110-150ms, joskus 250ms piikkejä. Ainakin meikäläisellä pelaaminen luonnistuu kuten ennenkin (adsl 50-70ms)(tätä ihmetettelen, miksi googleen pingaaminen tuplaa ms:t)

    *LFS alpha: Ei eroa adsl:ään.
    *Test Drive Unlimited: Ei eroa adsl:ään (xp:n palomuuri ei tartte omia porttiohjauksia)

    Nämä siis online-pelejä.

    Muuta en vielä ole kerennyt testaamaan.
    Voin vain sanoa että LOISTAVA ostos, kun hinta 14,90e/kk! Internetin peruskäytön, surffaamisen yms. ja pelaamisen takia voi minun mielestä adsl:stä luopua kokonaan. Jos jotain täytyy imuttaa ja torrenttien kans sinut, voi tätä suositella. Nopeudesta joutuu tinkimään ton µtorrentin kans, mut mulle toi 20-40kt/s riittää mainiosti. Eipähän rasita verkkoa turhan kovasti.

    Sähköäkin tämä kapula säästää verrattuna adsl motukkaan ja wlan reitittimeen, eikä tartte johtojen kans tapella. Sinne vaan huuto.nettiin vanhat romut. Elisan myyjän mukaan tänne pohjoiseen elisa lisää tukiasemia reilusti 2008, kuuluvuudetkin paranee vielä.

    Laittakaas lisää omia kokemuksia mokkulahommista, ja vähän nopeus/viive statsia että voi vertailla :p
     
  10. q-hub-op

    q-hub-op Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    693
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse en ole miettimässä mobiililaajakaistan hommaamista, mutta tuon avulla varmaan on oman palvelimen pitäminen lähes mahdotonta jos oikein olen ymmärtäyt?
     
  11. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Liittynyt:
    13.11.2007
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    senkus isket mokkulan palvelimeen kiini, kyllä se toimii, mutta ei tietäkseni niin nopeasti ja luotettavasti, kuin adsl. Aina saa yrittää.
     
  12. petu78

    petu78 Regular member

    Liittynyt:
    13.12.2003
    Viestejä:
    242
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itellä saunalahden 2megan mobiiliyhteys niin mikä olisi paras tapa hyödyntää sitä pc.n kanssa? paljonko puhelimen ja kaapelin kanssa nopeutta revittyä (pc suite)?
    vai kannattaako se mokkula mukkula hankkia ja sit vai siirellä sim-korttia edestakas vai miten se systemmi pelittää? niin ja sit piti
    viel kysyä jos jollain on tietoa pystyykö tolla activesync ohjelma muodostaa samanlailla yhteyden nettiin ku nokian pc suiten kanssa? kämmenpuhelimena htc p3600 ja normina n95.
    Kiitos.
     
  13. joniz123

    joniz123 Regular member

    Liittynyt:
    03.10.2006
    Viestejä:
    435
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    minulla on dna:n mokkula 1giganen .latausohjelmat (esim.u torrent) ja surffailu toimii moitteettomasti.en muista mikä oli se sivu missä kävin vähän aikaa sitten, niin näytti jostain syystä että tämä mokkula olisi nopeampi kuin adsl 1giganen. en tiedä pitääkö toi paikkaansa...
     
  14. lemanjo

    lemanjo Member

    Liittynyt:
    18.04.2004
    Viestejä:
    99
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Haha :) Tarkoitat varmaan 1megan yhteyttä. Se olisi jo melko härskiä jos langattomalla mobiililaajakaistalla saisi revittyä tollasia nopeuksia ku giga :D Mutta joo ite en suosittelis välttämättä ainooks yhteydeks tota mobiilia, koska se on kute yllä sanottiin vielä vähä lasten kengissä. Ja koska niitte myynti o kasvanu räjähdysmäisesti on varmaa odotettavissa kohta olevan pulaa tukiasemista koska niille ei pystytä tarjoamaan tarpeeksi suurta yhteyttä joka pitäisi kaikille jakaa.
     
  15. mister123

    mister123 Member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko tämä mainitsemasi tukiaseman kapasiteetin loppuminen tietoa vai mutua? Itse olen juuri sanonnut irti sopimiksen 24Onlinen kanssa ja harkitsen vakavasti mokkulaan siirtymistä. Olisihan se kiva käyttää läppistä muuallakin kuin kotona. Ja kaikkialla ei (toistaiseksi) ole välttämättä wlania lähettyvillä.
     
  16. Turbaani

    Turbaani Regular member

    Liittynyt:
    23.09.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voi pelata muttei ehkä FPS pelejä niinkään, vaikka itse BF2:sta tuli Elisan 384 mobiilina hieman kokeiltua.Välillä toimi ihan pelattavastikkin.Pingit vaihteli 100-200 välillä.
     
  17. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    1M ADSL:n teoreettinen latausnopeus on 128 kt/s
     
  18. matrix82

    matrix82 Regular member

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    567
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minkä operaattorin mobiililaajakaista olisi paras vaihtoehto syrjäseudulle tai kaupunkiin, soneran 1mb laajakaistan tilalle(maksaa yli 30€/kk).

    Eli kaksi eri, jos molemmat eivät käy sekä syrjäseudulle, että kaupunkiin.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2008
  19. Larmuska

    Larmuska Guest

    Minulla on Elisan 384kb/sek + Nokia N73 + Läppäri

    Internettiä olen käyttänyt lähinnä pk-seudulla, testannut myös Riihimäen ja Lahden 3G verkossa. Omalla yhdistelmälläni todellinen download-nopeus on max 25-30kb/sek ja yleisesti nopeus pyörii siinä 17-20kb/sek tienoilla. Riittää mainiosti surffaamiseen, lataapa sillä kuvaa (myös elävää esim youtubesta) sekä ääntä.

    Pelkällä kännykällä surffattaessa rauta ja heikompi softaa sitten hidastaakin sivujen latautumista jne. Youtubea pystyy streamaan kännykälläkin.

    Ja eri operaattoreista täytyy todeta, että kyllä Elisa on edellä muita. Sonera jää jälkeen todella todella todella surkean hinnoittelunsa takia. DNA kärsii lievistä yhteysongelmista. Tälläisiä empiirisiä havaintoja on tehty lähipiirissä.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 13.04.2008
  20. joshi

    joshi Regular member

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    107
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Auttakkia avutonta:

    Kävin muuttaan tänään DNA-puhelinliitymäni tyyppiä ja sain kaupan päälle kuukauden ilmaista käyttöaikaa 384kbps nettiin. Nyt mulla on siis luuri kytkettynä läppäriin ja netissä surffailu toimii ihan jeespoks. MUTTA. Voiko tällä systeemillä käyttää torrenttisoftia olleskaa, uTorrentti ei näytä alkavan lataamaan yhtikäs mitään joten pitääkö näiden asetusten kans taistella vaiko? uTorrentin portti-testaus antaa Faileddia ainaski =/


    *** edit ***
    Ok selkkis, nyt toimii uTorrentti ja hyvin toimiiki (45-55kt/s). En tiedä kuka näitä asetuksia on käyny säätään, mut palomuurin asetuksiin oli ilmestyny blokkilistalle kyseinen torrenttisofta joka tottakai esti sen toiminnan.. =O
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2008
  21. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Dnan mokkulalla (384kbit/s) tein nopeustestin ja tuloksena upload oli 348 ja download 792 kbit/s..
     

Jaa tämä sivu