1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miten saan tietokoneen kuvan ja äänen putkitelevisioon?

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Datisti 12.03.2010.

  1. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ostin VGA-SCART johdon, enkä vieläkään saa kuvaa töllöön,mikä ihme tässä nyt mättää?
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2010
  2.  
  3. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei tuolla kaapelilla saa, tuo on komponenttikaapeli. Onko näytönohjaimessasi S-video-lähtöä? Sellaista pientä pyöreää liitintä?
     
  4. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ei ole näytönohjaimessa S-video lähtöä. Mulla on Fujitsu Siemens Amilo Notebook Pa 3515, joka on varusteltu express cardilla, yhditetyllä usb/e-sata liittimellä, kaksi usbia ja dvi-i liitin.
     
  5. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko DVI-I-Scart johto olemassa?
    Meneeko VGA-Scart johdolla myös ääni?
    Onko DVI-Scart adapteria?
     
  6. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Ei.
    Scartissa kulkee vain analogista, kun taas DVI:ssä kulkee myös digitaalista signaalia. Kumpaas meinaat sille putkitöllölle syöttää?

    Normaalilla putkitöllöllä taitaa muuten max. reso olla 1024x768...

    Menee, jos moisessa on myös erikseen tuloliittimet myös äänelle, mutta siis edelleenkin vain analogista.

    T: Vesku
     
  7. ahaga

    ahaga Member

    Liittynyt:
    31.03.2009
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kuva:
    http://www.kauppasatama.fi/tuotekuvat/big/dvi-633.jpg

    Kuvassa oleva johto on mahdolliseti DVI-I YUV sovitin värikoodatut liittimet punainen, sininen, ja vihreä (composite on yleensä keltainen ja ääniliittimet valkoinen puna/musta). Ongelmia tulee jos haluat siirtää myös ääntäkin scartin kautta.

    Taidetaan joutua tekemään YUV adapteri johto hässäkkä tässä tapauksessa.
    Viestin lopussa on myös toinenkin vaihtoehto mutta tarviset DVI-I VGA adapteri palikan jossa ei ole audio liitäntöjä. Ja joudut myös varmistamaan omaa kaapelia mahdollisesti tehdessäsi kytkentöjen erot eri näytönohjain valmistajien välillä.

    YUV liitännän teko:
    Telkkariin seuraava mokkula ja scartti paikkojen loppuessa tarvitset myös scartti jakajankin.
    Linkki:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15738

    Äänen siirtoon ikäväkyllä tarvitset erilliset kaapelit ja seuraavan A/V scart jakaja kytkimen. Laite on myös muillekin videoharrastajille erinomainen apu jos halutaan kytkeä esim videokameroita telkkareihin. Tukee esim video-8, hi-8, rgb, ja s-video liitäntöjä.
    Linkki:
    http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=C0004C836&infosivukoodi=AVS1M

    Hiaman hankala kasaus urakka vanhaan putkitöllöön jos scartti paikkoja mahdollisesti löytyy vain yksi. Mutta tuloksena on huomattavasti parempi kuvanlaatu muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Saattaa myös löytyä erillaisia DVI-I scart adapteri boxejakin mutta niissä hinnat ovat sadan euron luokkaa.

    Mutta jos rohkeus riittää ja juotin pysyy kädessä voit modata itsekkin sopivan VGA-rgb scart johdon.
    DVI-I liittimeen täytyy vain asentaa DVI-I VGA sovitin kappale.
    Tuohonkin kytkentään joudut lisäämään äänensiirto johdot.
    Nasta 2 oikea äänitulo
    Nasta 6 vasen äänitulo
    Nasta 4 äänisingnaalien maa
    Kytkennän linkki pÅ swenska:
    http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html

    Linkkejä muihin vastaaviin projekteihin:
    http://pub.nfor.eu/htpc//VGA2SCART_nVidia.jpg
    http://homepage.ntlworld.com/callum.hend...mera_000007.htm
    http://www.forgreatjustice.co.uk/files/vgascart_wiring.jpg

    Kaapelia myydään myös valmiinakin mutta ääniliitäntöjä ei taida johdosta löytyä.
    Kuva:
    http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B0002W69MY/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=560798&s=electronics

    Liikkeen linkki:
    http://www.elektroni.fi/?product=7573
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2010
  8. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Scarttia mä aattelin antaa putkitöllölle ja tietokoneelle dvi-i:tä.
     
  9. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Ensiksi kiitoksia ahagalle, kauppasatama osoitteesta... Ja ideasta mikä itselleni tuosta poiki. Mutta kysynpä nyt vielä, eli mulla olisi hieman vastaava juttu kuin Datistilla, mutta välissä olisi Yammun A/V vahvistin mikä huolisi komponentti kaapelia, ja sylkee myös ulospäin. Eli onnistuisiko minun tapauksessani tämmöinen kytkentä:

    Tietokoneelta DVI-komponentti piuhalla kuva ensiksi Yamahalle, sieltä taas komponentti-scart liittimellä kuva vanhaa kuvaputki töllöön? Näyttiksenä mulla on GeForce 260GTX joka antaa kuvaa, VGA:sta, HDMI:stä ja DVI:stä.

    Vai olisiko tuohon jokin järkevämpi ratkaisu, itse en ainakaan ole keksinyt..
     
  10. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos ostan kyseiset tuotteet: ja jonkun tällaisen adapterin niin kuva ainakin pitäs näkyy. Ääni piuha mulla olis. Minkä toisessa päässä on 3,5mm liitin ja toisessa päässä valkea ja punainen rca vai mikä se nyt olikaan. Jos nää tunkee telkkuun, niin kaiken pitäs toimii???
     
  11. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla ei ole telkussa ääni sisääntuloa, mutta jos mä laitan äänipiuhan adapterilla scart jakajaan ja siihen myös vga-scartin niin pitäs vissiin toimii???
     
  12. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on ATI Radeon HD 3200 Graphics näytönohjain.
     
  13. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Datisti, hölmö kysymys kenties, mutta omistatko minkään sortin stereoita joissa on RCA tulo liittimet esim, AUX in, CD in? Saisit ne äänet stereoiden kautta tuollaisella piuhalla:

    [​IMG]


    Kuvan sitten ehkä tuollaisella yhdistelmällä mitkä Amazonista ja Lapstoresta löysit.
    Itse en tosin ole ollenkaan varma että saako noilla telkulle kuvaa, mutta luulisi että jonkin näköistä kuitenkin..

    P.S Datisti, käytä muokkaa viestiä nappia.. voi muutoin operaattori tulla huomauttelemaan viestiketjun "bumppaamisesta".
     
  14. Datisti

    Datisti Member

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on kyseinen johto ja stereot.
     
  15. ahaga

    ahaga Member

    Liittynyt:
    31.03.2009
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Datisti taisi mainita telvisiosta puutuvista erillisistä audio sisään tulo liittimistä.
    Eli kaikki äänet joudutaan siirtämään scartliittimen kautta.
    Kokeillaan seuraavaksi kuvien kanssa. Ensimmäisessä kuvassa nähdään mikä on ongelmana YUV liittimessä. Ainostaan RGB ja composite liittimet löytyvät palikasta, kummalinen ratkaisu hamalta. Eikä muitakaan vaihtoehtoja taida pahemmin olla.
    Eli tämän vaihtoehdon voi unohtaa vanhempien televisioiden kanssa jos äänen siirto on välttämätöntä.

    Kuva1: DVI-I YUV johto ja Hama YUV scart liitin
    [​IMG]

    Ilman juottelua ei taida selvitä yhdessäkään DVI-I projektissa jos halutaan siirtää myös ääntäkin samalla kaapelilla. Onneksi seuraavan esimerkin scartti kaapeli ei ole prässättyä mallia vaan helposti purettava kotelointi.
    Koteloon voi helposti lisätä tarvittavat RCA liitin äänijohdot. Lisättyihin johtoihin tuodaan äänisingnaali tietokoneen äänikortilta erikseen.
    Seuraavassa kuvassa ovat näytönohjaimeen tarvittava DVI-I VGA adapteri ja VGA scartjohto.

    Kuva2:
    [​IMG]

    Ääni johtojen asentaminen scartliitimeen. Tämä on aikaisempia esimerkkejä huomattavasti yksinkertaisempi kytkentä. Joudut juottamaan ainoastaan kolmeen nastaan johtimet.

    Scartliittimen ääni ja maa nastat
    Nasta 2 oikea äänitulo
    Nasta 6 vasen äänitulo
    Nasta 4 äänisingnaalien maa

    Scartliitin kuvattuna juotos puolelta. Ikäväkyllä helpommalla ei pääse näiden DVI-I liittimien kanssa jos ei omista uudempaa HDMI liitimillä varustettu televisiota.
    Esimerkiksi DVI-I HDMI adaptereita löytyy joilla voidaan suorittaa kytkentä suoraan televisioon tai HDMI liittimillä varustetun viritinvahvistimen kautta. Ja kaikissa uudemmissa televisioissa taitaa nykyään löytyä erilliset sisääntulo liitimet äänelle.

    Scartliitin juotos puolelta ja nasta järjestys:
    Kuva3:
    [​IMG]

    Mutta jos äänen siirto ei ole välttämätöntä.
    Hanki vain ostamasi johdon kaveriksi Haman YUV scart adapteri.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2010

Jaa tämä sivu