1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miten Bios päivitetään?

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi lortsimig 05.01.2010.

  1. lortsimig

    lortsimig Guest

    Ajattelin vaan hetki sitten päivittää biossit niin ehkä tällä romulla alkaa toimimaan joten kuten paremmin pelit mutta en tiedä miten se tehdään :p tässä vähän koneen tietoja :
    KäyttöJärjestelmä : Windows Vista Home Premium (6.0, koontiversio 6001)

    Järjestelmän Malli : acer aspire 5315

    Bios : Default System Bios

    Suoritin : Intel (R) Celeron (R) CPU 530 @ 1.73 ghz, ~1.7 ghz

    Muisti : 2038 MB RAM

    Sivutustiedosto: 913 MT käytetty, 5085 MT käytettäissä

    DirectX - Versio : Direct 10

    Näytön Ohjain : Mobile Intel (R) 965 Express Chipset Family ( tiedän että näytönohjain on ihan paska )

    siinä on osa tiedoista .
    en ole ikinäkään päivittänyt biossia kannattaako edes alkaa päivittää ?
     
  2.  
  3. friis

    friis Active member

    Liittynyt:
    25.02.2004
    Viestejä:
    1,203
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuskinpa ne pelit BIOSin päivityksellä alkavat paremmin toimimaan. Sun koneelle löytyy acerin sivuilta yksi Bios päivitys se on julkaistu joulukuussa 2008 ja sen versio numero on 1.45. Asennuspaketista löytyvät tarpeelliset ohjeet sen asentamiseen.
     
  4. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    BIOS ei tosiaan vaikuta pelinopeuksiin ja sen tapaisiin lainkaan. Lisäksi on muistettava, että BIOS päivitykseen sisältyy aina riski. Se voi mennä pieleen, jolloin kone on usein valmis huoltoon vietäväksi. BIOSia ei kannata päivittää, ellei siihen ole erityisiä syitä kuten virhetoimintoja.

    Siivoa mieluummin konetta tarpeettomasta ja eheytä kovalevy. Mitään ohjelmallisia konsteja ei juuri ole koneen nopeuttamiseksi, rautapuolen päivitykset sen tekevät.
     
  5. lortsimig

    lortsimig Guest

    En tiedä mitään Konstia enää.... olen päivittänyt näytön ajurit, olen eheyttänyt kovalevyn, olen poistanut tarpeettomat tiedostot ccleanerilla, olen lisännyt sivutustiedostojen kokoja, olen ottanut kaikki windows vistan ulkoasut poies, olen käyttänyt windows updatea,
    olen poistanut kaikki tarpeettomat ohjelmat, olen lisännyt keskusmuistia, olen poistanut käynnistys ohjelmia msconfigista, olen vaihtanut f-securesta, Microsoft Security Essentials virusturvaan ja tuntuu että pelit viälläkin pätkii onko viällä pelien nopeentamis kikkoja ?? :p
     
  6. lortsimig

    lortsimig Guest

    En tiedä mitään Konstia enää.... olen päivittänyt näytön ajurit, olen eheyttänyt kovalevyn, olen poistanut tarpeettomat tiedostot ccleanerilla, olen lisännyt sivutustiedostojen kokoja, olen ottanut kaikki windows vistan ulkoasut poies, olen käyttänyt windows updatea,
    olen poistanut kaikki tarpeettomat ohjelmat, olen lisännyt keskusmuistia, olen poistanut käynnistys ohjelmia msconfigista, olen vaihtanut f-securesta, Microsoft Security Essentials virusturvaan ja tuntuu että pelit viälläkin pätkii onko viällä pelien nopeentamis kikkoja ?? :p
     
  7. lortsimig

    lortsimig Guest

    Jä tuntuu että levytila on loppumassa C levyssä on jäljellä 5.39 GT
    ja D levyssä on jäljellä 10.1 GT kannataako tota muistia hankkia lisää vaikuttaako se pelien pätkimiseen jos`?
     
  8. umrej

    umrej Regular member

    Liittynyt:
    07.05.2007
    Viestejä:
    618
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei tuossa koneessa kanata mitään vistaa pitää... Asenna xp niin voi pelitkin jopa pyöriä - vanhemmat semmoset
     
  9. lortsimig

    lortsimig Guest

    Tiedätkö sivun mistä saa xpeen halvalla?
    hinta saisi olla 50-70 euroa
     
  10. lortsimig

    lortsimig Guest

    Löysin windows xpeen huuto.netistä tosi halvalla kannataako ostaa? ( vain 17 euroo :p )
     
  11. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tuosta, että sulla on vain vähän vapaata tilaa C:-asemassa, niin siitä voi olla haittaa. Kun koneen RAM muisti (muistikammat) ei riitä, niin se käyttää muistin apuna kovalevyä. Jos kovalevyssä on vähän tilaa ja se on esim. pilkkoutunut moneen paikkaan, niin se kyllä hidastaa aina konetta.

    En kyllä ole ollenkaan varma, että muuttaminen XPhen juurikaan asiaa auttaa. Mutta ainahan sitä voi kokeilla. Riippuu nyt millaisia pelejä pelaat ja millaisilla asetuksilla. On runsaasti pelejä, jotka aivan mainiosti pyörivät vielä vanhemmillakin laatikoilla. Jos taas haluat olla uusimpien pelien ensimmäisiä käyttäjiä, niin rautapuolen päivitys on vähin mitä tarvitaan, vielä järkevämpi uusi kone niitä varten.

    Olisi hyvä jos oppisit tarkkailemaan koneen viestejä eli lokeja. Ne sijaitsevat paikassa Ohjauspaneeli -> Valvontatyökalut -> Tapahtumienvalvonta. Sinne Windowsit pitävät "päiväkirjaa" tapahtumistaan. Sieltä saattaa löytyä virheistä ja varotuksista arvokasta vinkkiä, miksi kone hidastelee tai pätkii. Kaikilla virheillä on tarkka aikansa, joten ne voi paikallistaa tapahtumiin konetta käytettäessä.

    Jos netistä jotain ostaa, on huolehdittava siitä, että myös tavaran saa ja että se on kunnollinen. Konekohtaisesti rekisteröitävissä ohjelmissa on vaaransa, että ne onkin jo rekisteröity johonkin muuhun koneeseen.
     
  12. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei sitä f-securee olis kannattanu poistaa jos hitauden aiheuttaa vaikka virus ja osta mielummin seiska paljon kevyempi ja ei hidastu.
     
  13. lortsimig

    lortsimig Guest

    ei se f-secure internet security mitään löytänyt Kun tarkistin AVGeellä se löysi 104 viirusta :p suurin osa oli pilaantuneita evästeitä paitsi kaksi ei ollu niin kannataako mun hankkia lisää levytilaa ja mistä saisi halvalla? :O ja se pitäisi olla yhteen sopivaa mun koneenn kanssa konees malli on acer aspire 5315 :) olen tarkistanut monella muullakin viirusturvalla sen jälkeen koneen kun se löysi ne 104 viirusta :)
     
  14. apumies

    apumies Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2006
    Viestejä:
    471
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitä pelejä olet ajatellut pelata?
    Sun koneessa on rauta niin hidasta(prossu ja näyttis) ettei sillä mitään ihmeitä tehdä,mutta jotain vanhempia pelejä voi saada pelattua.
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2010
  15. lortsimig

    lortsimig Guest

    kannataako hankkia nopeampi prossu ja lisää levytilaa
     
  16. apumies

    apumies Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2006
    Viestejä:
    471
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Prossun vaihto läppäriin ehkä ei,levytilaa eli uusi kovalevy kyllä jos ei koneelle kaikki tarvittava mahdu.Kannattaa harkita ulkoista kovlevyä.
    Näytönohjain jarruttaa pelejä jokatapauksessa.
     
  17. lortsimig

    lortsimig Guest

    Mikä kovalevy olisi yhteensopiva tämän mallin kanssa acer aspire 5315
    Tai miten saan tietää mikä kovalevy olisi yhteen sopiva tämän koneen kanssa?
    kiitos vastauksista :)
     
  18. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Mikä tahansa ulkoinen USB-kovalevy.
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2010
  19. Escaladus

    Escaladus Regular member

    Liittynyt:
    07.12.2009
    Viestejä:
    945
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    28
  20. lortsimig

    lortsimig Guest

    sori vaan että ei oo nyt varaa ostaa uutta konetta :p mutta ostan ulkoisen USB kovalevyn tai ostaisko mielummin sisäisen kovalevyn kun oon kuullut että se on vähän nopeampi kun ulkoinen :)??
     
  21. lortsimig

    lortsimig Guest

Jaa tämä sivu