1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mitä pitäisi tietää TV:tä ostaessa?

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi oicoi 25.04.2010.

  1. oicoi

    oicoi Member

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mitä siis olisi hyvä tietää kun televisiota on ostamassa näinä päivinä? Aattelin että tällänen topic saattas olla ihan hyödyllinen useille, kuten minulle. Vanhat topicit kun olivat melkosen aikaansa jäljessä.
    Itse olen ostamassa 200e LG:n 21,5'' tv:tä, jonka luulen täyttävän kaikki nykyajan kriteerit, mutta kertokaas mitä olisi hyvä löytyä.
     
  2.  
  3. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    niin on aika vaikea sanoa kriteerejä , kun käyttö voi olla eri ihmisillä niin erilaista

    eka etsii parasta telkkua ps3 pelaamiseen
    toka etsii parasta telkkua blu-ray elokuvien katsomiseen
    kolmas katsookin ainoastaan ilmaisia digikanavia

    sitten on vielä se budjettikin televisioita kun on niin erihintaisia

    eka etsii mahdollisimman viiveetöntä televisiota
    toka etsii luultavasti suurinta mahdollista mihin budjetti venyy
    kolmas on kiinnostunut sisäisen digiboksin toiminnasta ja kuin 100/200Hz toimii

    sitten on se ryhmä joiden pitää saada uusinta tekniikkaa (led) vaikka hinnalla millä hyvänsä
    ja onhan ne niin ohuitakin .... niin mutta näkyykö ohuus katsottaessa kauniita ja rohkeita?
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2010
  4. Trilogiar

    Trilogiar Regular member

    Liittynyt:
    08.08.2007
    Viestejä:
    793
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No mitä nyt pitäisi perus LCD:stä löytyä ainakin omasta mielestäni: DVB-C ja - T virittimet (terrestial ja cable), laadukas paneeli (kuva ei sumene, jos katsotaan sivuilta), toimiva käyttöliittymä, jonkin lainen takuu valmistajalta on aina plussaa (olikos LG:llä pikseli takuu?), yleisesti positiivset käyttäjä kokemukset (netistä) ja tietysti hyvä manuaali on myös plussaa.

    Tuossa nyt muutama. 100Hz malleista en LG:llä oikein tiedä mitä ovat, kun tutun 100Hz LG ainakin tekee pienen nykivän liikkeen n. 5 sekunnin välein. Tosin vaikuttaa aika paljolti vialta.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2010
  5. jao3

    jao3 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    473
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo kerro käyttötarkoitus niin löytyy sopiva tv sinulle.
     
  6. alakoo

    alakoo Regular member

    Liittynyt:
    15.09.2008
    Viestejä:
    289
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    21.5-tuumaista en hankkisi kuin työpöydälle, mutta kuten mainittiin - kerro toosan sijainti ja käyttötarkoitus niin osataan neuvoa paremmin.
     
  7. oicoi

    oicoi Member

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo oli kyllä vähän laaja kysymys, mutta itse ajattelin ostaa jonkin näköstä telkkua jossa olisi nyt ainakin se HDIM niin saa Xboxin kiinni. Hintaluokkaa reilu 300e.
     
  8. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tässä on yksi vaihtoehto tuohon hintaluokkaan. Huomio kuitenkin, että kyseessä ei ole full hd -televisio.

    http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/32-39/32HR3234/thomson-32-lcd-tv

    Tämä satasen kalliimpi LG on full hd -telkkari ja muutenkin ihan laadukas perustelevisio.

    http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/32-39/32LH3000/lg-32-full-hd-lcd-tv
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2010
  9. jao3

    jao3 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    473
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja minkä kokoista tässä 23" Samsung SyncMaster. Itsellä on tarkoitus hommata konsoli käyttöön tähän pöydälle ko. teevee.

    Toinen voisi olla jarsamanin ehdottama LG:n 32" ei kovinkaan paremmaksi tuossa hintaluokassa voi laittaa.
     
  10. oicoi

    oicoi Member

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo jotain tollasta 23-28'' mäkin olen ajatellut. Nyt olen tosin löytänyt jo koneboxin sivuilta mieluisen telkun. Kannattaa sunki jao3 vilkasta koneboxin sivuja, niillä on siellä aika kelpo tavaraa kelpo hintaan.
     
  11. jao3

    jao3 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    473
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onhan se koneboxikin sen olinkin unohtanut vaikka joulun alla sitä sivua tarkkaan tiirailtua :) pistä telkkarista + ja - laitevertailuun, jos sieltä omasi löytyy.
     
  12. kelteemi

    kelteemi Member

    Liittynyt:
    05.04.2005
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulle annettiin seuraavanlainen nyrkkisääntö kun menin ostamaan telkkaria. Mikäli katsot TV:tä 3,2 metrin päästä niin osta 32 tuumainen. Jos taas 4 metrin päästä, niin 40 tuumainen ja jne. Tämä lukee jopa TV:ni käyttöohjeessa.

    Itse en tuota sääntöä totellut vaan ostin 40 tuumaisen ja katson sitä ehkä 2,5 metrin päästä. En ole asiaa katunut. Toki pientä pikselimössöä näkyy kuvassa kun oikein tiiraa, HD-kanavilla ei näy mitään röpöä.

    Itse pidin telkkaria ostaessani ykköskriteereinä sopivaa näytön kokoa, kuvanlaatua sekä sitä että on FullHD. Itse päädyin Sonyn KDL-40V5610 -malliin. Hintaa oli Mustan Pörssin alennuksessa 777 euroa ja olen ollut tyytyväinen. TV on ollut talossa noin puoli vuotta.
     
  13. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    siis minkä telkun ohjeessa tuo katselumatka oikein lukee ?
    tuntuu ihan putkitelkun valintaohjeelta....

    tuolle katselumatkallesi olisi voinut valita vaikka 46" ruudun ja muutamanpäivän totuttelun jälkeen ihan sopivalta tuntuisi

    varsinkin jos katsoo teräväpiirtolähetyksiä niin on syytä valita reilumpi ruutu että saa teräväpiirrosta jotain irtikin , blu-ray kuvalle suositellut katselumatkat kun ovat todellakin ihan eri luokkaa
    esim. 40" ruudulle ihanteelinen Full-HD kuvan katselumatka on noin 1.7-1.8 metriä
     
  14. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Itse en mistään "nyrkkisäännöistä" tiedä, enkä välitä. Katselu etäisyys ja kuvanlaatu kun tuppaa jokaisella olemaan hieman maku-asia.
    Jotenka oma suositukseni onkin että menisi liikkeeseen tiirailemaan sitä tulevaa kandidaattia, elleivät koe katseluun liikkeessä suostu, niin ei muutakuin toiseen putiikkiin. Mikäli tämä ei esimerkiksi asuin paikan takia tai jonkin muun esteen ansiosta ole mahdollista, niin on melkeinpä pakko luottaa muiden ihmisten kokemuksiin.
    300€ budjetilla on melko heikosti vaihtoehtoja (siis järkeviä) tarjolla, jostakin kun on tingittävä. Suosittelisin siis, jos vain on mahdollista, niin käydä katsastamassa eri vaihtoehtoja liikkeessä, mistään verkkokaupasta tai kuvastosta en lähtisi tilailemaan telkkua, ellen olisi 99% varma siitä mitä olisin saamassa.
    Tämä siksikin että jokaisessa telkussa on "kirkas ja loistava kuva" jos on myyntimiesten puheita uskominen.

    Tuosta Jarsamanin ehdottamasta Thomosonista ei ole mitään käryä, joten voi olla että omaakin ihan nätin ja levollisen sekä tarkan kuvan. Ainakin niissä määrin mitä HD Ready telkulta voisi odottaa.

    Mutta pistänpä itsekkkin parit ehdotukset, joita kuitenkin suosittelisin vielä mahdollisuuksien mukaan itse käydä katselemassa (ja mahdollisesti vielä siltä etäisyydeltä jolta meinaat sitä kotonakin katsella):

    http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/32-39/KDL32BX300AEP/sony-32-lcd-tv

    http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/alle-31/22LD350N/lg-22-lcd-tv

    Vaikka jälkimmäinen LG onkin tuolla hinnalla "vain" nettikaupassa, kannattanee sitä ainakin käydä pällistelemässä liikkeessä, ja mainita nettihinnasta, jotkin myyjät voivat suostua myymään liikkessäkin olevan tuotteen samaan hintaan (itselle kävi näin onnekkaasti, tosin kyseessä oli tuolloin kamera), ja ellei käy niin sitten takaisin kotiin ja netistä tilaamaan jos vain ensiksi miellytti silmää ja liitin arsenaali on tarpeeksi suuri. Sekä tietty viritin osio, mikä tietenkin pitää huomioida (tässä tapauksessa kuitenkin on sekä terrestiaali, eli antenni, sekä kaapeli virittimet).
     
  15. kelteemi

    kelteemi Member

    Liittynyt:
    05.04.2005
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vilkasin nopeasti Sony Bravian käyttöohjeeni, mutta ei siitä löytynytkään tuota kohtaa. Olen lienee nähnyt unta tai sitten en vain löytänyt. Kauppias tuota "sääntöä" ainakin mainosti kun telkkaria ostin.

    Sellainen vihje vielä, että kun isossa kaupassa katselee telkkaria, niin telkkarin koko vaikuttaa ihan erilaiselta kuin omassa olohuoneessa. Jossain 2000 neliön Gigantin laidalla ei 40 tuumainen telkkari näytä kokonsa puolesta juuri miltään. Eri asia sitten kun sen tuo kotia pienempiin tiloihin.

    Tuo teräväpirtokuvahan muuttaa nuo katseluetäisyydet täysin. Senhän voi laskea jo vaikka siitä, että HD-lähetyksissä on 5 kertaa parempi kuva. Eli jos käyttäisi tuota "nyrkkisääntöä" suoraan, niin 50 tuuman telkkua katsottaisiin metrin päästä.
     
  16. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Jeps, ja mahtaisi kiropraktikot tienata entistä enempi niskavikaisten immeisten kustannuksella:)
     
  17. olliboi

    olliboi Regular member

    Liittynyt:
    08.09.2006
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mun nyrkkisääntö on se että alle 46" telkussa fullhd:lla ei tee yhtään mitään.
     
  18. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    mulla on nyrkkisääntönä se et metrin päässä sängyn jalko päästä lepää seinällä vähintään 40" telkku. Mpienemmillä ei tee mitään ku saattaa vahingossa kattoa valkosta seinää...
     
  19. juuso65

    juuso65 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26


    aikas pahasti pielessä kauppiaalla nuo katselumatkat varsinkin jos katsoo HD-lähetyksiä

    ja sorry laskin väärin tuon 40" optimi katselumatkan se on noin 1,5 metriä
    46" ruudulle on noin 1.8 metriä

    ja optimikatselumatka laskurin mukaan 50" ruudulle on 2 metriä

    tässä linkki http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html


    eli jos katselee HD-lähetyksiä niin ostakaa ihmiset isoja telkkuja että saatte hyödyn niistä maksamistanne HD-lähetyksistä
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2010
  20. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Minulla on Mirain 42 tuumainen fullhd makuuhuoneessa. Katseluetäisyys vähän yli 2.5 metriä. Televisioruudun koko sopiva, muuten Mirai on aivan p....a. Kuvaruudussa pari harmaata pystyraitaa ja kaiuttimet surisee. Lisäksi vaatii pientä alkulämmitystä, ennen kuin suostuu näyttämään kuvaa.
     
  21. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Voi perse sulla on menny sit fygyt kankkulan kaivoon ku tollasen ping pongin oot ostanu. Voin suositella tota samppaa mikä mun sigussaki möllöttää ni korvaamaan toi ping pong. Sit biltemasta ostat halvalla seinätelineen ni ai ai ku on lepposet leffa illat edessä :D
     

Jaa tämä sivu