1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mitä kummaa...?!?!?!?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi mestari 06.08.2002.

  1. mestari

    mestari Regular member

    Liittynyt:
    23.07.2002
    Viestejä:
    805
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yks päivä avasin normaalisti mun tietokoneen, niin se piippasi 3 kertaa vaikka sen kuuluisi piipata kerran....Sitten se jää siihen ja ilmoitta jotain virhettä...

    Eli siinä on että pitäsi painaa F1 niin pääsisi ambiosiin(en oo varma menikö oikein) ja F2 niin jatkaisi vírheen kanssa....Mä en uskalla mennä mitään sätelemään sinne ambiosiin....
    No mä painan aina F2 ja jatkan normaalisti...
    Se varmaan alkoi vetää jotain "tilttiä" sen jälkeen kun mun kone ilmoitti että kone siirtyy talviaikaan...en oo varma....

    Ja eikä siinä vielä kaikki.Sit kun konetta yrittää sammuttaa niin se ilmoittaa että "Nyt voit sammuttaa tietoneesi virran."
    , jota se ei ole jostain kumman syystä ilmoittanut melkeimpä siitä lähtien kun ostin koneen(2-4vuotta sitten).Ja koneestani kun sammutan virtani ohjeitten mukaan niin se kone niinkuin sammuisi, mut siihen jää palamaan se vihree valo.Eli ihan kuin se jäisi "Valmiustilaan".Aina pitää vetää töpseli seinästä jotta kone sammuisi..

    Eli voisitteko autaa....jos pystytte
    KIITOS ETUKÄTEEN!!!!
     
  2.  
  3. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voisitko kertoa minkä virheilmoituksen kone antaa käynnistyessä ? Voi olla että biosista tarvii säätää jokin pikku juttu. En usko että isompaa.

    Ja siitä koneen sammumis ongelmasta:

    Eli kun ilmoitus "Nyt voit sammuttaa tietoneesi virran" tulee näkyviin paina virtanäppäintä pohjassa n. 5 sekuntia niin koneen pitäisi sammua. Tuohonkin voi löytyä ratkaisu biosista. Eli virrankatkaisu ja acpi asetukset kuntoon niin voi sammua kerralla.
     
  4. mestari

    mestari Regular member

    Liittynyt:
    23.07.2002
    Viestejä:
    805
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Seuraavan virheilmoituksen:
    Wait...

    CMOS settings wrong

    CMOS checksum bad

    Press F1 to run setup
    Press F2 to load default values and continue
     
  5. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jup, eli biosissa on jokin asetus vinksallaan.

    Mahdollisesti jotain keskeytys ristiriitoja, tai vastaavaa. Noiden ilmoituksien perusteella on vielä paha mennä sanomaan.

    Tässä olisi muutama vaihtoehto:

    1. Jos et ole kertaakaan muuttanut biosin asetuksia, koneen oston jälkeen. Voisit mennä biosiin ja ladata oletusasetukset (load setup defaults) voi lukea toisellakin tavalla.

    2. Jos olet lisännyt laitteita, niin biosissa on sellainen välilehti kuin Pnp/PCI configurations. Ja siellä asetus plug and play OS installed. Laita asetukseksi Yes. (varma en ole millä tavalla missäkin biosissa lukee)

    3. Jos kumpikaan edellä olevista vaihtoehdoista ei auta, etsi vaikka joku tuttava kuka on noiden kanssa touhunnut. Tai koeta lueskella itse manuaalia.

    ps. tuo virhe mikä tulee ei vielä kerro paljon mitään. Vain että jokin asetus on pielessä.
    Jos muillakin on tähän mielipiteitä niin kertokaa :)
     
  6. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Ota emon manuaali käteen ja etsi kohta CMOS:in tyhjennys. Melkein kaikissa emoissa tapahtuu jumpperin avulla. LUE huolella ohjeet, joissakin malleissa jumpperi on siirrettävä toiseen kohtaan jolloin pistotulppa ehdottomasti irti koneesta (saattaa muuten kärähtää emo) siksi aikaa kun jumpperi on nollaus asennossa. Joissakin se tapahtuu pelkästään jumpperin irti ottamisella ja takaisin laittamisella. Tai sitten revi emon patteri irti pariksi minuutiksi. Päivitä bios tämän jälkeen..
     
  7. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ?!? miksi nollata bios ?!?

    Jos menee oletusasetuksien lataamisella, niinkuin usein menee, niin hyvä juttu. Päivittäminenkin mielestäni vasta sitten, jos muut keinot eivät auta.
     
  8. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Oman kokemuksen perusteella varmin keino varmistaa bios:in toimivuus..
     
  9. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuin myös, oman kokemuksen perusteella.

    Työssäni olen joutunut, etten ihan ylikanttiin sanoisi, niin satoja koneita viilailemaan. Ja 90%:sti homma on hoitunut, kyseessä olevien probleemien kohdalla. Ja koneita on myös ajalta yks ja kaks. Mutta toki noita päivityksiäkin on tullut tehtyä. Jos kone toimii muuten moitteetta en lähtisi biosia päivittämään.

    Mutta kuten on sanottu toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Tämänkin asia suhteen. :)
    Jos on varma asiastaan niin, eikun Biosin päivitykseen. Jos haluaa nopean ratkaisun.

    Mutta joo, olettaisin että tämä kysyjä ei aivan tarkkaan ole perillä biosin säädöistä. Joten nämä neuvot jotka annoin, olisi tällaisia alkuun kokeiltavia. Ei tarvitse ruveta etsimään noita Biosin päivityksiä/aukomaan koneen koppaa.

    Itse olen havainnut, että aika useasti probleemi ilmenee jos koneeseen lisää uuden laitteen. Menee asetuksia päällekkäin. Johtuen juuri siitä ettei tuo Pnp asetus ole päällä.

    Mutta kuitenkin varmin tapa, on ottaa yhteyttä henkilöön joka osaa asiansa.

    Olitkos muuten jake.k lomilla kun ei tullut viestejä vähään aikaan :)

    No tässähän tätä tuli mökellettyä taas, aika laittaa kone pakkaushommiin.

     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2002
  10. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Juu, mä pidin välillä vähän "lomaa" täältä :)
    Saitin tekeminen vienyt aikaa pahasti, mutta alkaa olla valmis. Tullut väännettyä sitä jo aika pitkään, kun ei viitsi mitään p*skaa laittaa pystyyn. Saa nähdä pysyykö kauan pystyssä ADSL yhteyden takia..
     
  11. Ritari

    Ritari Member

    Liittynyt:
    22.06.2001
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voi olla et on patteri lopussa emolevyltä.
     
  12. mestari

    mestari Regular member

    Liittynyt:
    23.07.2002
    Viestejä:
    805
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    KIITOS todella paljon kun autoitte minua! =)

    Mä kävin siellä biosissa ja jotain mä tein mut sain kumminkiin toimimaan!

    Vielä kysyisin, että mikä se patteri on ja onx se kallis jos ostaa uuden?...vai....voiko ostaa uutta??
    Lisääkö se tehoja??
     
  13. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se patteri pitää Biosin muistin tallessa.

    Se on aivan tavallinen nappiparisto. Ei maksa kuin varmaan 3-6 euroa.

    Ei lisää tehoja :)

    Jos bios ei pidä rojuja muistissa, tällöi on paristo vaihdettava.
     

Jaa tämä sivu