1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mitä konetta vaivaa ?

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi andelin 01.11.2007.

  1. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    lisäys vielä että putsasin tänään koneen paineilmalla mutta en usko että ongelma johtuu siitä, käänsin kyllä pullon ylös alas vahingossa ja suihkutin ettei vaan mennyt nestettä koneeseen..

    en pysty lähettää tätä viestiä oikealla tavalla, nimittäin puuttuu ne napit? nehän pitäisi näkyä viestiruudun yläpuolella?
     
  2.  
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Jos analyysin mukaan poistit ohjelmia, ei siitä mitään haittaa pitäisi aiheutua. Jotakin outoa koneessa yhä? Kun se tasaantuu niin tutki uudelleen Tapahtumienvalvonnan lokeja.

    Lisäys-korjausnappi on oman postausruudun keltaisessa yläpakissa, samassa, missä vasemmalla päiväys ja aika, oikealla "Linkki tähän viestiin" ja kynä ja lehtiö = se nappi.

    Javan saa helposti päivitettyä. Ohjauspaneelissakin lienee Javan logo, josta etenemällä löytyy päivityslinkki.

    Ajureita voi kyllä päivitellä, ne eivät tosiaan itsestään päivity. Mutta sekään ei ole kovasti tarpeellista, mikäli niitä käyttävät laitteet toimivat moitteetta. Siinä ei oikein ole asetelmaa "toimii hyvin/toimii vielä paremmin" vaan "toimii/ei toimi".

    Windowsin ja varsinkaan useiden ohjelmien päivitykset eivät "näy". Nyt on Windows viime aikoina lähettänyt suuria päivityksiä, joilla on koneen kapasiteetti päivityshetkelläkin pudonnut. Se keltainen merkki merkitsee, että päivitys on asentumassa tai sitten se lopullisesti asennetaan kun konetta suljetaan. Mitään ei tarvitse tehdä kun vaan tuntee asian ja miksi esim. kone ei aina heti sulkeudukaan.
     
  4. brorivar

    brorivar Guest

    mulla taas meni kone jumiin kuin mä laitoin ad-aware sisään koneeseen!meni vika tilaa ja mä putsasin kone avglla ja tuneuplla ja advanced windows care v2 prolla ja ad-awarella eikä löytynyt mitä koneessa! mutta kuin mä menin takasin normalitilaseen niin se löy tilt koneessa1 en ymmärä miksi se teke niin ! mä sain sen auki niin että mä poistin kakki ja menin uudestaan vikatilaseen korjaaman vista niin mä menin takasin normalitilaseen niin kaikki toimi taas hyvin! MUTTA EN YMMÄRÄ MIKSI SE TEKI NIIN ETTÄ KONE MENI JUMIIN!NEPTUN SÄ OOT TOSI HYVÄ KUIN SÄ JAKSAT AUTA!!! LISÄÄ NOITA IHMISIÄ AFTERDAWNIIN VAIN!!! MÄ OPIN PALJON KUIN MÄ SEURAN TÄSSÄ SIVUSSA KUIN SÄ AUTAT ANDELINTÄ! KIITOS SULLE NEPTUN!!!
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kiitos kovasti, en pidä itseäni sen ansioituneempana kuin muitakaan. Joku tietää jotakin joku taas jotakin toista :) Kärsivällisyydessä kyllä löytyy...

    Sulla voi olla ongelmien aiheuttaja se, että et ehkä ole muistanut tarkistaa, että kaikki suodatinohjelmat ja muut apurit ovat Vista yhteensopivia. Jos ne eivät ole, niin voivat juuri aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia, usein vaikeasti selviäviäkin. Joistakin ohjelmista on eri versio Vistalle.


    Muista myös se Tapahtumienvalvonta ja sen lokit. Sieltä saa paljon asioista jos ei suoraa selville, niin ratkaisevia vihjeitä ongelman perussyistä.
     
  6. brorivar

    brorivar Guest

    kyllä mun mielestä mä otan alas aina vistan yhteen sopivan kans!
     
  7. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Hyvä niin. Nyt konessa voi olla ennen sen turvaohjelman Vista päivitystä imuroitu ohjelma. Siis vaikka nyt katsoo sen uutta versioita, niin siinä lukee, että Vista yhteensopiva, niin koneessa voikin olla vanhempi. Esim. juuri AdAware SE Personal nimellä tunnettu edellinen ilmainen AdAware saattaa - en tiedä aivan varmasti - olla huonommin Vista yhteensopiva. Uusi nimeltään AdAware 2007 Free sensijaan on alusta pitäen Vista 32 bit. yhteensopiva. Sekään ei siis ole ilmeisesti täysin yhteensopiva Vistan 64 bit. version kanssa.
     
  8. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Moikka guru!

    Tässä tapahtumienvalvonta tiedot tapahtuneesta:

    SOVELLUS:
    3.12
    Paljon varoituksia - Msinstaller
    Tuotteen (pitkä numerosarja) toiminnon msxml4 tunnistaminen epäonnistui pyydettäessä komponenttia (pitkä numerosarja)

    29.11
    varoituksia - WinMgmt
    Pitkä selostus, selitän tarkemmin jos haluat)

    25.11
    varoitus - Userenv
    Pitkä selostus, selitän tarkemmin jos haluat)

    SOVELLUS -OK-

    JÄRJESTELMÄ
    3.12
    Paljon virheitä - sptd
    Ohjain löysi sisäisen virheen datarakenteissaan laitteelle.

    Myös kun käynnistää koneen niin se ilmoittaa nämä virheet! (voiko johtua siitä että kone on hidas käynnistymään vaikka kaikki turhat ohjelmat on poistettu käynnistymästä? )

    3.12
    Virheitä - sidebyside
    Kokoonpano x86-microsoft MSXML2_6bd6b9abf345378f_4.1.0.0_x_ww_b319d8da sisältää tiedostoja jotka puuttuvat tai eivät kelpaa ja kokoonpanon palauttaminen epäonnistui.

    3.12
    Virheitä - service control manager
    Palvelu sovellusten hallinta lopetettiin virheen takia. Virhe: määritettyä osaa ei löydy.

    3.12
    Virheitä - sidebyside
    Sama selostus kun tuo yllämainittu Sidebyside, vaan eri numerosarja.

    Siinä oli pitkä kertomus, toivottavasti jaksoit lukea :eek:)
    Taidan muuten tietää minkä takia kone rupes temppuilemaan, nimittäin ne ohjelmat mitkä poistin lisää/poista sovelluksesta, niin sen lisäksi poistin ne vielä Etsi-napilla.
    MSXML 4.0 SP2 ohjelmaa kone ei suostunut poistamaan kokonaan, samoin PS2. Mutta pelkään että kone poisti sellaista mitä ei olisi saanut poistaa ja sen takia kone rupes temppuilemaan.

    Riittääkö että poistaa ohjelman lisää/poista sovelluksesta?

    KIITOS ETTÄ JAKSOIT LUKEA!
     
  9. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Suositelluin eli paras tapa poistaa ohjelmia on Lisää ja poista ohjelmia kohdassa. Se on parempi kuin esim. ohjelmissa olevat niiden omat poistajat. Etsi toimintoa ei tule käyttää ohjelmien poistoon, siitä voi poistaa kyllä yksittäisiä tiedostoja, muuttaa niiden nimiä jne sekä tietysti käyttää sitä etsimisen välineenä. Voi olla, että etsi löytää samannimisiä, joita jokin muukin ohjelma käyttää. Lisää ja poista tekee poistot oikein ja varovaisesti.

    Jos haluat, että virheitä tutkitaan, ja syytä aina olisi, niin tarvitsen tarkempia tietoja niiden sanomista ja ennenkaikkea täsmälliset tiedostonimet, jotka mainitaan.

    Ihmettelen sitäkin kun sanot siellä olevan Userenv virheen. Poistitko sittenkin User Profile Hive Cleanup Servicen? Tuo virhe viittaa, että olet poistanut. Mitähän kaikkea sitten oletkaan poistanut?

    Näyttää yhä selvemmin siltä, että oikea ja helpoin toimenpide alkaisi olla vähintäänkin Windowsin korjausasennus. Eli pääsisit kokeilemaan sitä kohtaa siinä palutusosiossa. Sitä ennen kuitenkin kaikki tarpeelinen talteen, sillä sen toiminnasta ei voi sanoa mitään varmaa. Itse epäilen ainakin suuresti, vaikka kaverisi sanoo sen olevan korjaamista varten. Varma olisi kunnon asennuslevyke...
     
  10. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos kun jaksoit lukea.
    Tässä ei saa muuta kuin syyttää itseään, kuten kirjoitit niin Etsi-nappula etsii samannimisiä mikä toinen ohjelma voi käyttää ja niin on kyllä tässä tapahtunut.
    Mutta sitä oppii kantapään kautta :eek:)

    Olen samaa mieltä että tehdään windows korjausasennus, en ole koskaan vaan tehnyt sitä enkä oikein uskaltaisi, en myöskään ole enää varma että kaveri sen osaa..

    Vielä kaveria lainaten "Koneessa on oma palautusosio, joten asennuslevyjä ei tarvita. Kun pidät F10-nappulaa painettuna koneen käynnistyksessä,
    niin pääset palautusvalikkoon. Sieltä voi valita järjestelmän uudelleenasennuksen.
    Toinen asentaa järjestelmän uudelleen korjaten vanha ja säilyttäen kaikki tiedostot. Toinen vaihtoehto poistaa kaikki
    tiedot levyltä ja asentaa kaiken uusiksi"

    Eli sun mielestä kunnon asennuslevyke on paras vaihtoehto?
    Ja asennuslevykettä pystyy käyttää vaikka koneessa on oma palautusosio?
    Mistä asennuslevykettä saa ja mikä sen oikea nimi on, windows xp home edition asennuslevyke?

    KIITOS!
     
  11. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Asennuslevyksi sanotaan sitä CD:tä, jolla Windows asennetaan. Se voi olla "alkuperäinen" eli kaupasta ostettu tai Recoverylevy, joka tulee usein merkkikoneiden mukana. Jälkimmäisellä ei yleensä voi korjausasentaa, vain uusasentaa, jolloin kaikki vaha pyyhkiytyy pois. XP:n asennuslevyke voidaan myös lainata joltakin tutulta, jos koneessa on sen lisenssikoodi (Product Key). Asennuslevy voidaan edelleen koostaa itse koosteohjelmilla, mutta silloinkin pitää olla pohjana jostakin saatu vanha asennuslevy (tiedoksi vain jälkimmäinen, tuskin tässä tarvitaan)

    En osaa sanoa, pystyykö ostettavalla tai lainatulla asennuslevyllä korjaamaan koneesi Windowsia, kun en tiedä millainen asennus koneessa on. Jos siis päätät kokeilla palautusosion kohtaa, jonka pitäisi säilyttää muut tiedostot ja ajurit, niin on mahdollista, että niin ei tapahdukaan, vaan asennus poistaa kiintolevyltä kaiken. Jos sitten ei ole uutta asennuslevyä eikä tarvittavia ajureita CD:llä, niin et saa konetta ehkä toimimaan ilman huoltoliikettä.

    Varman päääle oleva vaihtoehto olisi uusi tai lainattu asennuslevy sekä koneesta etukäteen CD:lle talletetut ajurit. Sen jälkeen ensin kokeilu, toimiiko palautussysteemi. Jos ei toimi, kiintolevy formatoituu tai muu häiriö, niin sitten uusasennus siltä asennuslevyltä + ne CD:lle etukäteen tallennetut ajurit (noin aivan pääkohdat). Että noin yksinkertaista ;-D

    Huom. vielä terminologia: XP:n asennus tapahtuu normaalisti CD-levyltä, ei levykkeeltä. Siinä lukee mm. Microsoft Windows XP SP2 Home Edition.
     
  12. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    täytyy sanoa etten oikein pysy mukana..

    en ymmärrä miksei koneen oma palautusosio mistä voi valita järjestelmän uudelleenasennuksen ole hyvä vaihtoehto, miksi se on sitten sinne asetettu?

    Sinä tunnet minun koneen ongelmat, mitä sinun mielestäsi kannattaisi tehdä että saisi koneen toimimaan niin hyvin kuin mahdollista?

    Eikö olisi paras aloittaa ihan puhtaalta pöydältä eli asentaa windows uudestaan? Eikö se ole parempi vaihtoehto kuin windowsin korjausasennus?


     
  13. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Yritän kyllä selostaa mahdollisimman selvästi. Edellä olen ainakin kaksi kertaa sanonut, että koneen oma palutusosio on hyvä, jos se toimii. Ja että en ole ollenkaan varma toimiiko sinun koneesasi se kun en voi tietää, miten se on aikaansaatu. Koska yleensä merkkikoneiden palautus toimii yksinomaan vain kaiken formatoimalla ja sitten uusasentamalla.

    Korjausasennus on kevyempi ja helpompi vaihtoehto kuin uusasennus. Se ei aina kuitenkaan ole riittävä, jos kone on huomattavan sekaisin. Silloin tulee kyseeseen vain uusasennus, joka pyyhkii kaiken ja jota varten pitää olla ajurit valmiina. Uusasennus koneesi palautusosion uusasennuskohdalla (eikä varsinaisilla asennuslevyilläkään) ei asenna kaikkia koneessa olevia ajureita kuten näytönohjaimen, emolevyn ja äänipiirin.

    Jos siellä Tapahtumienvalvonnassa monet virheet jatkuvat ja kone hidastelee, niin korjausasennus on vähimmäiskeinoja. Mutta onnistuuko se sitten koneessasi on asia, joka ei näy krissallipallostani. (Lue uudelleen myös edellinen postaukseni!)

    Jatka tästä aiheesta googlaamalla jos tarpeen :)
     
  14. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos!

    Sinä olet kyllä selittänyt hyvin, se olen minä vaan mikä ei ole tajunnut :eek:) Täytyy sanoa että vähän hävettää kysellä koko ajan mutta kun ei oikein tunne ketään mitä osaa tietokoneista..

    Lainaten "Uusasennus koneesi palautusosion uusasennuskohdalla (eikä varsinaisilla asennuslevyilläkään) ei asenna kaikkia koneessa olevia ajureita kuten näytönohjaimen, emolevyn ja äänipiirin"

    Eli jos teen uudelleen asennuksen koneen palautusosiosta niin ajurit pitää asentaa erikseen?

    Jos vaan jaksat minun kanssa vielä hetken, haluaisin selvittää pari juttua vielä ennen kun asennan windowsin uudestaan.

    Mulla on kaikki ohjelmat y.m. C asemalla, D asemalla on se uudelleen asennusosio, lisäksi koneella on siirrettäviä levyjä.
    Olen lukenut että kiintolevy on hyvä osioida, mitä mieltä sinä olet?
    Ei varmaan ole järkevää pitää kaikki tavarat C asemalla, toisaalta D asemaan ei voi laittaa.
    Onkohan tämä kone alun perin asennettu oikein, rupee epäilyttää..

    Mun C asema on NTFS tiedostojärjestelmä, D asema FAT32, pitääkö tälle tehdä jotain?


     
  15. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Uusasennuksessa ajurit pitää aina asentaa myös uudelleen. Palautusosion Recovery eli uusasennus yleensä sisältää varmuuskopioidut koneen ajurit eli se asentaa ne uudelleen. (Voivat olla jotkut kyllä vanhojakin jo jos koneeseen on käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen uudempia ajureita asennettu.)

    Kone on tyypillinen pakettikone (merkkikone) osiojärjestelyiltään. Normaalissa uusasennuksessa olisi parasta myös formatoida tuo nykyinen D:asema (FAT32). Jos jättäisi, niin sillä ei enää uusasennuksen jälkeen tekisi mitään. Mutta Recoverysysteemillä tehdyssä (siis merkkikoneet) palautuksessa se säilyy ennallaan.

    Kiintolevy on hyvä osioida pariin-kolmeen osioon uusasennuksessa, jossa se päästään tekemään, Recoveryssä tuskin voi muuttaa osointia. Monilla on yksi osio (C:) lähinnä Windowsia varten ja toisilla osioilla esim. ohjelmat sekä "varastotiedostot". Perustelu tuolle, että Windows voidaan asentaa omaan osioonsa uudelleen, jolloin ei tarvitse ehkä kaikkia ohjelmia asentaa uudelleen koska ovat eri osoissa. Itselläni ei kyllä ole noin, vaan tärkeimmät ohjelmat ovat C:eek:soissa myös. Nämä ovat pitkälle tottumis ja makuasioita; kaikiin voi tulla häiriöitä ja ongelmia. Mutta siis muuttaminen vaatisi "oikean" asennuslevyn.
     
  16. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ok, täytyy pyytää kaveria asentamaan windowsin uudestaan, menen itse mukaan niin opin sen tekemään sitten jatkossa itse :eek:)


    Viimeinen kysymys, sitten saat olla rauhassa :eek:)
    Eli olen laittamassa uusi virustorjunta ja palomuuri siskon lasten koneille. Ne tahtoo kyllä saada kone sekaisin kun ne latailee kaikenlaista alas..
    Tiedätkö jonkun helppokäyttöisen virusohjelman ja palomuurin mikä päivittyy automaattisesti ja hoitaisi kaiken itse mahdollisimman paljon, virusohjelma saisi olla sellainen että se pysähtää virukset automaattisesti. Tämä sen takia koska käyn harvoin siellä ja lapset eivät osaa käyttää niitä ohjelmia itse.
     
  17. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kokeilen avast virustorjuntaa, se vaikuttaa hyvältä.
    Huomenna menee sitten kone formatoitavaksi ja sen jälkeen ollaan varovaisempia mitä poistellaan :eek:)

    Jatka mainiota työtäsi täällä, olet nero! Laitan meidän keskusteluketju Suosikkeihin :eek:)
     

Jaa tämä sivu