1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mitä konetta vaivaa ?

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi andelin 01.11.2007.

  1. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kone on hidas. Välillä se ei edes jaksa avata vlc player kun haluan katsoa jotain, ja kestää kauan vaihtaa sivua kun olen netissä.
    Ennen olen pystynyt katsoa youtube videopätkiä mutta nykyään videot pätkii kun kone ei jaksa niitä toistaa..

    Kone on putsattu panda virusohjelmalla ja ad-aware-ohjelmalla mutta ei löydy mitään, olen myös ajanut ccleaner sekä eheyttänyt mutta kone ei toimi kuitenkaan niin kuin pitäisi.

    Tuleeko kellään mieleen jotain mitä vielä voisi tehdä että saisi koneen herätetty ? En jaksa uskoa että edes hjt-loki löydä mitään.

    P.S. Saahan koneen putsata vikasietotilassa ?

    KIITOS TEILLE!
     
  2.  
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kun kone hidastelee on periaatteeessa mahdollisuus sekä rautapulen että softapuolen vikaan. Täällä foorumilla pystymme ehkä jonkin verran auttamaan kummassakin kun oireet ovat selviä. Jos oireilu ei ole äkillistä, virhesanomia jne aiheuttavaa, on mahdollisuuksia vielä silloinkin, mutta ei aivan helposti selviäviä. Jos haluat yrittää, niin se merkitsee hiukan puuhailua koneen parissa.

    Ton pitkän johdannon jälkeen jo asiaan: Aloitetaan tutkimalla tarkemmin. Kerro koneesta, mikä käyttis, prossu, näyttis (erillinen vai integroitu), RAM muistin määrä ja powerin teho (W).

    Katso Valvontatyökalut - Tapahtumienvalvonta lokeissa olevia punaisella merkittyjä virheitä ja keltaisella merkittyjä varoituksia. Kun merkintää kaksoisklikkaa, niin saa taulukon, jossa on tekstiä. Kerro mitä siellä näkyy ja missä lokissa.

    Tarkista myös Laitehallinnasta, että siellä ei ole mitään huomautuksia.

    Jos nyt halutaan vielä ilman mitään tarkempaa selvitystä arvailla, mikä voisi olla syynä, niin ainakin seuraavia voi olla: Näyttiksen ajuri vauruioitunut tai itse näyttis, RAM muistit eivät toimi oikein tai ne ovat riittämättämät, koneessa tuholaisia, Windows on vaurioitunut tai ei päivity, koneessa (kotelossa) on pölyä ja epäpuhtauksia, jolloin kone voi mm. kuumentua, edellisen voi aiheuttaa myös jonkin tuulettimen huono toiminta tai pysähtyminen, kiintolevy liian täynnä, virran saanti riittämätön eli poweri vaurioitunut tai alitehoinen, liikaa tarpeettomia ohjelmia jotka käynnistyvät yhdessä Windowsin kanssa, käytössä animaatioita ja erilasista koristelua jne, nuo aivan heti mieleen tulevia, listaa voi vielä jatkaakin. Tässä kerron niistä siksi, koska ne voivat herättää ideoita jarruttavaista tekijöistä juuri tässäkin tapauksessa.
     
  4. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ok, eli kone on seuraava:
    Compaq Presario Intel (R)
    Pentium (R) 4 CPU 2.93 GHz
    2.93 GHz

    Tapahtumienvalvonta lokeissa lukee seuraavaa:

    SOVELLUS 789 tapahtumaa
    Varoituksia paljon, lähteet Userenv / msinstaller
    Virheitä paljon, lähteet crypt32 / application hang / nview_info

    SUOJAUS 688 tapahtumaa
    Ei varoituksia/virheitä

    JÄRJESTELMÄ 2317 tapahtumaa
    Virheitä paljon, lähteet Print/W32Time/SideBySide
    Varoituksia paljon, lähteet Tcpip/cdrom/w32Time/USER32

    Laitehallinnassa ei lukenut mitään huomautuksia (klikkasin vaan auki Laitehallinta)

    D asemassa levykoko 5.99 Gt, vapaata tilaa 2.83 Gt
    C asemassa levykoko 143 Gt, vapaata tilaa 112 Gt

    En ole hyvä koneitten kanssa että toivottavasti ymmärsin oikein mitä kysyit. Kiitos avustasi !!

     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    OK, ymmärsit ihan oikein :) Sujuvasti toimivan koneen Tapahtumienvalvonnan lokit ovat lähes ilman virheitä ja varoituksia. Niitä aiheutuu ainoastaan käyttäjän omista virheitoiminnoista ja ne ovat yleensä "kertakäyttöilmiöitä". Sen sijaan Sovellus ja Järjestelmä lokien toistuvat virheet kertovat koneen epävakaasta toiminnasta.

    Ennen kuin mennään niitä tarkemmin analysoimaan, niin tehdään kuitenkin vielä varmuuden vuoksi turvallisuuspuolen tarkistus. Jos örkkejä on koneessa, niin virheitä on vaikeampi paikallistaa. Aja virusskannaus F-Sekuren online skannerilla. Kerro löytyikö mitään.

    http://support.f-secure.fi/fin/home/ols.shtml

    Tarkista myös BIOSista siellä näkyvä päivämäärä ja kelloaika. Onko se oikein? Entä onko Windowsin päiväys ja kellonaika oikein?

    Seuraavaksi tarvitaan Järjestelmä lokin virheiden tarkempia tietoja: kaksoisklikkaa virhettä ja katso selväkielistä selostusta.

    Onko koneella ohjelmaa, joka kertoo koneen lämpötiloista? Se on hyödyllinen. Tässä yksi niistä:

    http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml

    Ai niin, unohtui:

    Paljokonko RAM muistia koneessa? BIOS sekä Windows kertoo, myös esim. Everest.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2007
  6. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lainaten "Tarkista myös BIOSista siellä näkyvä päivämäärä ja kelloaika. Onko se oikein? Entä onko Windowsin päiväys ja kellonaika oikein?"
    Voitko kertoa miten teen sen ?

    Entä mistä löydän RAM muistin ?

    Kiitti!

     
  7. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Juuh, on kyllä todettava, että kun et noita asioita koneesta löydä ilman opastusta, niin konetta jarruttavien asioiden paikallistaminen ja korjaaminen on kyllä tavattoman vaikeaa. Minulla ei tahdo olla millään aikaa antaa koneen ja Windowsin käytön perusopetusta täällä aD:ssä. Sana on tietysti vapaa muille jäsenille, jos teillä on tilaisuus jatkaa tästä.

    Jos haluat jatkaa eteenpäin, niin opettele käyttämään myös Googlea. Sieltä löytää englanniksi ja suomeksi myös tietoa aivan perusasioista. Kirjoittamalla oleellisen sanan tai pulman lyhyesti Googlen ruutuun saa joukoittain erilaisia kohteita, joissa asiaa käsitellään. Sieltä selviää myös miten BIOSiin pääsee ja missä siellä on päiväys ja kellonaika on sekä, tietysti eri hakuja käyttämällä, missä Windowsin kellonaika ja päiväys on sekä mistä niitä tarvittaessa muutetaan.
     
  8. brorivar

    brorivar Guest

  9. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Neptun, tässä olisi vähän lisää tietoa jos ehdit katsoa.

    Ensinnäkin tuo skanneri http://support.f-secure.fi/fin/home/ols.shtml ei anna mulle lupaa ajaa sitä. Se ilmoittaa "insufficient rights to use ActiveX controls! please check your user rights and internet explorer security settings"

    Mun koneen RAM muisti on 1GB DDR2-SDRAM.

    Järjestelmälokien virheiden tarkemmat tiedot:

    SideBySide :
    1. Generate Activation context epäonnistui. Syy: C:\ProgramFiles\SiSoftwareSandraLiteXII\MFC80U.DLL.
    2. Luettelosta löytyvät komponentin tunnistetiedot eivät vastaa pyydetyn komponentin tunnistetietoja.
    3. Muotovirhe käytäntötiedostossa "C:\ProgramFiles\SiSoftware\SiSoftware SandraLite XIIc\Microsoft.VC80.MFCLOC.MANIFEST" rivillä 5.

    W32Time:
    Aikatoimittajan NTP-asiakas on määritetty hakemaan aika vähintään yhdestä aikalähteestä, mutta yksikään lähde ei ole käytettävissä. Aikalähteeseen ei yritetä muodostaa yhteyttä 14 minuuttiin. NTP-asiakkaan käytettävissä ei ole tarkaa aikalähdettä.

    Print:
    Mun tulostin reistailee ja siitä on tullut ilmoitus.

    BIOSista en tiedä mutta kellonaika mikä näkyy ruudussa on oikein.
     
  10. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Olet näköjään ahkeroinut. Jatketaan jos olet halukas askartelemaan ja samalla oppimaan. Tehdään F-Sekuren online skannaus mahdolliseksi: Mene Ohjauspaneeli Internet asetukset - Suojaus lehti. Klikkaa Vyöhykekuvaa Internet. Alla on tai tulee Vyöhykkeen suojaustaso taulu. Laita liukusäädin keskikohtaan, jolloin lukee Keskivahva - OK

    Jatka välilehdelle Tietosuoja. Valitse säätimellä taso Keskitaso, jos ei jo ole - OK

    Kokeile nyt ajaa onlineskannaus.

    Onko koseessa jokin puhdistusohjelma kuten EasyCleaner tai CCleaner?
    Jos ei ole niin imuroi ja asenna suomenkieliseksi EasyCleaner tästä linkistä. Älä tee sillä vielä mitään. Kerro tilanne. Kerro onko koneessa haittaohjelmien poistajaa, esim. AdAware?

    http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm#top
     
  11. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no niin, sain onlineskannauksen toimimaan, tosin Panda hälytti heti että on kyse vaarallinesta ohjelmasta mutta siitä ei varmaan tarvitse pelästyä joten asensin ne Active-X komponentit ja skannasin.

    Yllätys, se löysi seuraavaa:

    virus 1
    hidden itmes 0
    spyware 15

    otin auki se raportti ja se ilmoitti:

    Rootkit.AWP (virus)
    C:\lataukset\audacity-win-1.2.6.EXE

    tracking cookies (spyware)
    15 kpl josta yhden kohdalla lukee Disinfected

    Toivottavasti sain putsata nämä pois koneelta koska painoin nappia että se poistaa ne.

    Vaikuttaa todella hyvältä tämä onlineskanneri koska Panda, Ccleaner ja Ad-Aware ei ole löytänyt mitään. Tosin Ad-Aware (mulla on 2007 versio) on löytänyt näitä n.s. ei kriittisiä kohteita joita en ole poistanut.
    Panda, ccleaner ja ad-aware en ole nyt käyttänyt, kerroin vaan mitä ne ovat löytäneet aikasemmin.
     
  12. LoBer

    LoBer Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    467
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Musitaakseni CCleanirinkin kautta psytyy poistamaan Cookiet. Oletko poistanut Cookiet (eli evästeet, joita selaimet jättävät) miten usein? Niihin tarttuu yleensä noita viiruksia, niin poista Cookiet, ja katso täältä AD:n sivuilta joku HJT-loki ketju, jossa on ohjeet AVG-Antispywaren käyttöön. Niitä löytyy lähes joka HJT-log ketjusta... Eli lataat sen, skannaat, teet kuten ohjeissa lukee jne...

    EDIT: Esim. tuon ketjun kolmannesta viestistä siel alhaal lukee AVG Antispywaren käyttö ohjeet ja miten pitää skannata...

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/572048
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2007
  13. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Sulla näkyy siis olevan CCleaner. Se ei ole virusten ja muitten tuholaisten poisto-ohjelma vaan koneen siivoamisohjelma. Oletko sillä poistanut myös turhat tiedostot ja siivonnut rekisteriä? Se on siksi samantapainen kuin EasyCleaner, joten et tarvitse toista samanlaista, vaikka EasyCleaner voi olla hiukan helpompi käyttää. Eivät ne toki häiritse toisiaankaan, jos vaikka on kumpikin kokeiltavana.

    Toivottavasti sait sen rootkitin poistettua. Se on pahiksia aivan uusimmasta vaarallisimmasta päästä, sillä ne ovat käyttöjärjestelmälle näkymättömiä. Se on ohjelma, joka pystyy naamioitumaan niin, että kaikki virustorjunnat eivät sitä pysty tunnistamaan.

    Vastaa tuossa esitettyyn kysymykseen - turhien poisto/rekisterin siivous - niin päästään eteenpäin.
     
  14. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Skannasin varmuuden vuoksi f-securen online skannerilla uudestaan ja se löysi taas yhden Spywaren minkä poistin (automatic cleaning).

    Tätä en ymmärrä koska kone on ollut vain vähän aikaa päällä sen jälkeen kun skannasin ensimmäisen kerran ja nyt se löytää samantien uuden spywaren ? Vuotaako mun kone jostain ?
    Vyöhykkeen suojaustaso on Normaali.

    Jos muistan oikein niin kone ei antanut minun muuttaa vyöhykkeen suojaustasoa vaan kuittasin tekstin "insufficient rights to use ActiveX controls! please check your user rights and internet explorer security settings" jonka jälkeen klikkasin sinisen yläpalkin auki ja sieltä asensin ActiveX-komponentit.
    Kerron tämän siksi ettei mitään ole mennyt pieleen skannerin asennuksessa.

    Joo, mulla on ccleaner ja olen sillä siivonnut rekisterin ja poistanut turhat tiedostot. Ccleaner asetuksiin en ole koskenut, toivottavasti mulla on ne oikein.
     
  15. brorivar

    brorivar Guest

    moro! mulla oli tuneup+easy cleaner+ad-aware ja nyt mulla on windowscare v 2 pro!mikä on paras näistä? ei voi pitää kaikki ohjelmat! eikö ne vievät ramsta voimaa jos pitää ne kaikki koneessa ja se tulee hidas?
     
  16. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen unohtanut kertoa että mulla on SiSoftware SandraLite XIIc mikä mittaa koneen lämpötilan y.m.
    Koneen lämpötila on tällä hetkellä 66 C / 150.8 F.

    Oli muuten ongelma vähän aikaa sitten kun tuuletin piti hirveätä ääntä ja kone tökki tosi pahasti. Avasin kotelon ja se oli täynnä pölyä ja koirankarvoja minkä sitten imuroin varovasti pois. Nyt olen sitten kk välein imuroinut kotelon, että koneen hidas toiminta ei johdu siitä tällä kertaa.
     
  17. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    andelin: Ei siinä mitään pieleen mennyt kun skannauskin toimii. Kyllä koneeseen voi asentaa ActiveX komponenttejä silloin kun tietää, että sitä tarvitseva kohde on luotettava. Ei silloin kun ei tiedä.

    Tuo 60 astetta C on korkeahko lämpötila. Kun mulla ei ole SiSoft Sandraa, niin en tiedä mikä lämpötila se on eli mistä mitattu. Everest mittaa useammasta kohdasta, mm. prossusta, näytönohjaimesta jne. Lämpötiloja voisi näkyä myös koneen BIOSista, mutta et taida osata mennä sinne?

    Tarkistetaan nyt tuo turvaojelmiesi valikoima. Mitä ohjelmia sinulla siis on? Virustojunta sisältyi Pandaan, mitä muita toimintoja siinä on, palomuuri, haittaohjelmien torjuja tms? Päivittyykö Panda koneellasi säännöllisesti eli jatkuvasti? Ja oli myös AdAware. Miten usein ajat AdAwaren tarkistuksen? Onko Windowsin palomuuri päällä vai poissa? Näkee Ohjauspaneelista - Tietoturvakeskus.

    Oletko eheyttänyt tiedostoja kovalevyllä, ja milloin viimeksi? Meillä on vielä paljon puuhaa koneen saamiseksi nopeammaksi ja virheettömöän toiminnan varmistamiseksi. Vastaa kaikkiin kysymyksiin.

    brorivar: Palaan kysymykseesi kun kerkiän ellei muut ole silloin jo selventänyt asiaa.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2007
  18. brorivar

    brorivar Guest

    neptun! kiitos etukäteen!
     
  19. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    brorivar: Noista ohjelmista TuneUp ja Advanced WindowsCare Pro ovat monitoimiohjelmia, joilla useita erilaisia tehtäviä. TuneUp ehkä painottuu korjaamiseen ja koneen tehostamisyrityksiin. AWP:ssä on edellisen ohella lisääkin ominaisuuksia.

    EacyCleaner on lähinnä puhdistusohjelma, mutta siinäkin on erilaisia hyödyllisiä lisäominaisuuksia kuten tiedostojen koon selvitys, Windowsin kanssa käynnistyvien ohjelmien tutkiminen ja mahd. poistaminen ym. AdAware on tyylipuhdas haitta- ja vakoiluohjelmien poistaja. Jos maksuton versio, on se ajettava säännöllisesti, jos maksullinen hoitaa homman automaattisesti.

    Normaalit ohjelmat eivät rasita RAM muistia, jos eivät käynnisty yhdessä Windowsin kanssa. Silloinkin RAM muistin rasitus rippuu ohjelmasta. Ohjelmat rasittavat muistia vasta sitten kun niitä käytään. Automaattisesti käynnistyvät ohjelmat, esim. virustutkat, palomuuri jne rasittavat muistia aina, joten niiden kohdalla usein pyritäänkin mahdollisimman kevyihin ratkaisuihin, varsinkin jos on koneen resursseista puutetta.

    On siten aika vaikea ja henkilökohtainen kysymys, mitkä mainitsemistasi ovat tarpeellisia. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, varsinkin kun nämä tekevät erilaisiakin töitä. Kun en mieltymyksiäsi tiedä, niin otan esille omat ajatukset niistä: AdAware on erittäin tarpeellinen ja hyödyllinen, jatkuvasti erinomaisesti päivittyvä, jos vain muistaa sitä usein ajaa. EacyCleaner on tarpeellinen koneen siivoja ja informaatiolähde. Se poistelee turhia ja rekisteriä varsin varovasti, palautuksen voi tehdä, jos häiriöitä tulee (turhat takaisin roskakorista ja rekisteripoistot palautus takaisin rekisteriin).

    Noita kahta jäljellejäävää tunnen vähiten koska en ole koskaan luottanut konetta "viritteleviin" ohjelmiin. Niillä on satu paljon hankaluuksia aikaan, varsinkin, jos käyttäjä ei ole oikein osannut niitä käyttää. Ohjelmallisen virittelyn hyöty on aivan mariginaalista. Jos todellista hyötyä ja koneen nopeuttamnista halutaan, niin toimivan softan lisäksi sen rautapuolen päivittäminen on timangia. AdAware on turvaohjelmana hyvin päivittyvä ja toimiva, monitoimiohjelmien kyvyistä tuossa asiassa on vaikea sanoa.

    Monitoimiohjelmista voisit itse harkita poistaa toisen ja jättää toisen, maun mukaan.
     
  20. andelin

    andelin Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    528
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Haluan ensin kiittää että jaksat puuhailla mun koneen kanssa!

    Latasin EVEREST ja se ilmoittaa seuraavat lämpötilat:

    emolevy 36 C
    suoritin 45 C
    näytönohjain 65 C
    samsung sp1614c 39 C

    Ajoin äsken Ad-Aware ja se löysi Tracking cookie 3kpl minkä poistin. Käytän Ad-Aware kerran viikossa, samoin eheytyksen.

    Mulla on Panda Titanium virusohjelma, tuossa lisää infoa http://www.pandasoftware.fi/index.php?link=sivu2_4
    Toivottavasti jaksat lukea linkin kun on vähän vaikeata selittää kaikki nuo ominaisuudet :eek:)
    Käytän Pandan palomuuria, windowsin palomuuri pidän pois päältä.

    Tuli mulla vähän ajatuksia. Eikö se ole niin että vaikka tyhjentää väliaikaiset internet tiedostot ja poistaa evästeet niin ne eivät kuitenkaan poistu koneelta vaan ovat tallella index.dat- tiedostossa ? Pystyykö ne poistaa kokonaan ?

    Levyn ehetyksestä, olen lukenut että windowsin eheytys on huono ja on olemassa muita ohjelmia jotka eheyttävät paremmin ?

    Nämä asiat eivät varmasti vaikuta koneen toimivuuteen, mutta halusin kuitenkaa jakaa ajatuksia :eek:)
     
  21. LoBer

    LoBer Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    467
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Muut lämmöt kai ihan okei, mut entäs tuo näytönohjain? En hirveästi ole perehtynyt näytönohjaimen lämpötiloihin niin, mutt kyllähän tuo 65 kuullostaa aika kovalta? Ja Panda on ihan hyvä, kunhan sinulla on vain 07/08... Pandan skannin vedät kerran tai kaksi viikossa ainakin, ja tuo levyn eheytys on hyvä tehdä niinkuin teetkin. Ja Cookiet-kansiossa on index.dat jota ei voi/saa poistaa. Ja olet tietenkin vetänyt CCleanirin rekisterin putsauksen ja tyhjentänyt kaiken mitä voi? Ja itse mitä nyt luin tätä viestiketjua, sanoisin että kun kone alkaa mennä tuohon jamaan ja ei jaksa kaikkea ihan perin juurin selvittää, kun vika voisi olla monessa asiassa. Itse olen monesti tehny aivan radikaalisti vetänyt koneen tyhjäksi, windows on dvd:llä ja varmuuskopiokiintolevy vieressä, sinne vaan kaikki, koneen uudellen asennuksen yhteydessä formatointi. Ja jos tätä et vielä osaa, kokeile searchia, koska oppaita on kymmeniä eri tavoilla. Ja jos sinulla ei ole varmuuskopio kiintolevyä niin semmone ei paljoa maksa, oma ulkoinen 320 gb maksoi 80 euroa, ja saa vielä halvemmalla... Myös DVD:t käyvät tähän hommaan.
     

Jaa tämä sivu