1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Minne läppäri huoltoon?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kriza 02.01.2018.

  1. kriza

    kriza Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    117
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Eräänä päivänä kannettava ei vaan mennyt päälle. Virtavalo palaa normaalisti ja tuulettimrt lähtee päälle kun köynnistää konen, mutta muutaman sekunnin päästä tuulettimet pysähtyvät ja näyttö pysyy pimeänä koko prosessin ajan vaikka virtavalo palaa.
    Olen kokeillut akun irrottamista, virtanapin painamista ennen akkua ja sitten akun kanssa mutta ei ole auttanut asiaa. Takakantta olen myös koittanut irrottaa mutta tuntuu että se on aika jäykästi kiinni enkä saanut sitä auki. Tarvitsisin läppärin yo-kirjoituksiin nii mietin jos veisin tän huoltoon jonnekin? onko mitään kokemuksia huoltoyhtiöistä?
     
  2.  
  3. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
  4. Näppishemmo

    Näppishemmo Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2017
    Viestejä:
    497
    Kiitokset:
    75
    Pisteet:
    28
    Vaikka takuu olisikin päättynyt niin myyjällä on silti virhevastuu johon voi vedota jos kone ei ole liian vanha. Tällöin voi saada mahdollisista korjauksista myyjän/valmistajan puolesta korvauksia tai kokonaan uuden vastaavanlaisen. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

    Aikaahan tässä kuluu jos yritys ei ole yhteistyöhaluinen mutta on "valittajalle" maksutonta eli sinänsä mitään muuta kuin aikaa ei häviä.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kuuluuko käynnistysyrityksen pääteeksi mitään piippausääntä?

    Joissakin läppäreissä on sellainen ominaisuus, että kellopariston (real time clock -patteri, jota myös bios- tai cmos-patteriksi sanotaan) tyhjennyttyä kone lakkaa kokonaan käynnistymästä. Pariston vaihto olisi halpa korjaus, mutta valitettavasti paljon kalliimpi vikakin on mahdollinen. Noilla alkutiedoilla ei voi neuvoa enempää, eikä huoltopaikkaakaan osaa ehdottaa, kun ei edes tiedä paikkakuntaa.
     
  6. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
  7. kriza

    kriza Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    117
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    ei kuulu piippausta, asun helsingin ja vantaan rajalla. takuuta ei enää ole.
     
  8. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    ^
    Läppärisi on luokkaa verkonpaino, eikä siitä toimivaa saa enää ihan pienellä remontilla, vaan todennäköisimmin menee ainakin emolevy uusiksi.
    Mikään helppo remontti ei ole tiedossa jo varsinaisen vian selvittäminen ottaa aikaa, vaikka olisi helppokin.
    Helpoimmalla pääset, kun ostat uuden, varsinkin jos yo-kirjoitukset ovat kyseessä.

    T: Vesku
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kenelläkään meistä ei ole sellaista kristallipalloa, joka kertoisi, mikä on vialla. Olisit voinut helpottaa arviointia kertomalla, minkä merkkinen läppäri on kyseessä ja kuinka vanha se on, kuten edellä kysyttiin. Ilman lisätietoja arviot vaihtelevat ääripäästä toiseen, kuten edellä näkyy. Tyhjentyneen RTC-pariston vaihto on esimerkki työstä, joka kannattaisi huollossa teettää vanhempaankin muuten kunnossa olevaan koneeseen, jos se ei itseltä onnistu. Emolevyä taas harvoin kannattaa vaihtaa enää takuuajan jälkeen.

    Helsingissä on kivijalkamyymälöissä huoltoja, joista voi tiedustella vianetsintähintoja. Itse olen ostanut varaosia mm. tuolta, jossa on myös huoltopalvelua: https://www.pcsystems.fi/
     
  10. kriza

    kriza Regular member

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    117
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Läppäri on merkkiä Lenovo, maksoi noin 500e kun sen pari vuotta sitten ostin uutena verkkiksestä.
     
  11. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
  12. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Noin uudessa läppärissä kyse ei voi olla tyhjästä RTC-patterista enkä tiedä, että kyseisen patterin tyhjentyminen olisi Lenovoissa aiheuttanutkaan tuollaista ongelmaa, vaikka jonkin muun merkin kohdalla olen sellaisesta kuullut.

    Ennen kuin päädytään siihen, että kyse on emolevyn viasta, haluan hieman täsmentää noita avausviestin tietoja. Teitkö siis niin, että irroitit laturin, poistit akun ja pidit virtakytkintä painettuna yli 20 sekuntia? Sitten liitit akun ja laturin eikä läppäri edelleenkään käynnistynyt? Tee sama vielä uudelleen, mutta älä nyt laita akkua paikalleen, vaan kokeile pelkällä laturilla eli verkkovirralla. Näin varmistuu, ettei viallinen akku estä läppärin käynnistymistä.

    Läppärin, myös 500 euron hintaisen, pitäisi kestää kauemmin kuin pari vuotta. Ilmeisesti et hankkinut Verkkokaupan tarjoamaa 3 vuoden "lisätakuuta" kirjoittamalla arvostelun. Jos läppäri tosiaan on vain "parin vuoden" ikäinen, voit vedota myyjän virhevastuuseen. Se taas vaatii, ettei vika ole voinut syntyä minkään sinun varomattomuutesi tai vastaavan toiminnan seurauksena, puhumattakaan nesteen aiheuttamasta vahingosta.

    Jos Verkkokauppa ei voi osoittaa, että läppärin vika on seurannut sinusta tai muusta laitteen käyttäjästä johtuvasta syystä, on myyjä yhä velvollinen korjaamaan laitteen virhevastuun perusteella. Jos korjaus ei ole kannattavaa, sinulla on em. edellytyksin oikeus hinnan alennukseen. Viime kädessä voit pyytää Kuluttajariitalautakunnan lausuntoa asiasta.

    Tutustu myös alla linkattuun ratkaisuun:
    http://www.kuluttajariita.fi/fi/ind...ajariitalautakuntaratkaisu/1444907956183.html
     

Jaa tämä sivu