1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ministeri Karpelan piraattilaukku

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dfwta 21.10.2005.

  1. jule100

    jule100 Guest

    Aika nolo juttu Karpelalle , ei luulisi olevan rahasta kiinni.
     
  2.  
  3. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heh kylläpäs sitä karpelaa nyt kummasti jo puolustellaan täällä vaikka kukaan tuskin voi kieltää että juuri karpela henkilökohtaisesti oli suurinpaan ääneen ajamassa läpi uutta lakia ilman muutoksia...

    Vaikka asia ei nyt aivan äänitepiraattia koskekkaan, tekijänoikeus käsittääkseni pitäisi koskea myös näitä lähes taiteeseen verrattavia merkkituotteita jotka ovat jonkin tietyn merkin nimellä tunnettuja, ja mielestäni oli laki voimassa tai ei, niin kyllä kansanedustajan pitäisi pysyä puheidensa takana, ja toimia itse esimerkkinä muille...

    Tähän sopiikin siitä syystä varsin hyvin suora lainaus Karpelan puheesta jossa hän esittelee uutta lakia ja sen tarpeellisuutta eduskunnan puhemiehelle:

    Merkittävää mielestäni on Karpelan mielipide piraattituotteiden maahantuonnista: Tästä syystä esitetään, että kaikenlainen ulkomailla laittomasti valmistettujen teoskappaleiden tuonti kiellettäisiin.

    Kaikenlainen tuonti... ;-)

    http://www.minedu.fi/opm/ministerio/organisaatio/karpela_puheet/040423.html


     
  4. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei kun teostokappaleiden tuonti on se pointti tässä asiassa ystäväni.

    On hyvä että käytät tekstissäsi sanaa "käsittääkseni" sillä juuri omasta käsityksestäsi tässä on kyse. Se on ikävä kyllä väärä käsitys.
     
  5. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On se jännä miten jotkut täällä menevät henkilökohtaisuuksiin aina huomatessaan itse olevansa heikoilla... enhän minä ole väittänytkään että kyseessä olisi täysin sama asia kuin äänitepiraatissa, mutta käsittääkseni sniperfin nyt jotenkin käsittää olevansa jotenkin meitä muita älykkäämpi, vaikka ei käsittääkseni sitä olekkaan... taitaa vaan olla jotenkin rakastunut tähän karpelaan kun noin vetää herneen nenäänsä rakastaan kohtaan suunnatusta vinoilusta :-D
     
  6. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aha. Tehän tässä heikoilla olette,minulla on nykyinen laki ja tuleva laki takanani argumentoidessani. Henkilökohtaisuuksiin ovat menneet vain ne jotka ovat henkilöineet tämän asian kokonaan Karpelaan, minä vain esitän sen faktan että asia ei näin ole ja yritys käyttää Karpelaa syntipukkina vieläpä älyttömin vertauksin on säälittävää. En tiedä olenko sinua tai muita älykkäämpi, mutta tämän asian ja siihen perustuvat lain näytän kyllä tajuavan paremmin kuin useat. Loppukommenttisi olikin sitten jo jotain niin naivia,etten siihen puutu muuta kuin toteamalla, että jos pelkästään sen perusteella joutuisin arvioimaan älykkyyttäni suhteessa sinuun laittaisin rahani likoon itseni puolesta ;).
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2005
  7. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sen loppukommentin oli tarkoituskin olla aivan yhtä naivi ja lapsellinen kuin tämänkin:
    On muuten herralla nyt muutenkin tuo luetun ymmärtäminen hieman hakusessa... karpelan tekstissä puhutaan [bold]teoskappaleesta[/bold] eikä [bold]teostokappaleesta[/bold] ;-)

    Eiköhän tämä jo minun puoleltani riitäkkin tästä 'juupaseipäs' väittelystä... tiedän kyllä että vastapuolelta tähän täytyy vielä se viimeinen kommentti tulla...
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2005
  8. dfwta

    dfwta Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    734
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sniperfin: vaikka oletkin kepulainen niin oman järjen käyttö on sallittua. "yritys käyttää Karpelaa syntipukkina vieläpä älyttömin vertauksin on säälittävää." Ministerinä hän olisi voinut vetää lakiesityksen pois. Tiesitkö tämän ? Kun ministeri Karpela kiihkeästi vastustaa KAIKKEA piratismia ja kuitenkin osti kaupan edustalla olevasta kojusta "aidon" merkkikäsilaukun aitona. Kerro minulle jos hän todella uskoi, että ostaa aidon niin mitä se kertoo MINISTERIN älykkyydestä ? Siis kojusta kaupan edustalla myytävänä erittäin kallis käsilaukkumerkki...
     
  9. Supo

    Supo Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2002
    Viestejä:
    437
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Dfwta tuohon on hyvä lopettaa, siinä tulikin mainittua kaikki aika tyhjentävästi kyseisen ministerin älykkyydestä. :).Tuli muuten mieleen ,että muistelisin että Karpela on joskus myös jäänyt rattijuopumuksesta kiinni ,että tälläisia ministereitä täällä Suomessa.
     
  10. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lopetan vain sanomalla että en ole kepulainen enkä pidä lakia hyvänä, en vain voi hyväksyä sitä, että yritetään mustamaalata yksi ihminen joka on ollut vaikuttamassa asiaan,en katso sitä reiluksi toiminnaksi. Vaikka Karpela on jäänytkin rattijuopumuksesta kiinni ei sen tulisi vaikuttaa arvoioidaan häntä ihmisenä nyt,itse pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella mitä he nyt ovat, en sen mitä he ovat olleet

    sniperfin
    vihreiden aktiivinen jäsen
     
  11. LcD

    LcD Regular member

    Liittynyt:
    16.09.2004
    Viestejä:
    1,214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Oma mielipiteeni asiasta on, että olen 'dfwta':n kanssa siltä osin samaa mieltä, että Karpela ei kyllä ministerinä kuuluisi olla. Mutta olen myös samaa mieltä 'sniperfin':in kanssa siitä, että tässä yritetään syyt heittää yhden ihmisen niskaan kaiken maailman pikku verukkeilla.
     
  12. trooper78

    trooper78 Regular member

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    521
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuosta olen kyllä eri mieltä. Oli kyseessä sitten julkkis tai tavis, niin tuo "leima ei otsasta" häviä mihinkään. Kerran rattijuoppo, aina rattijuoppo. On ehkä sen verran törkeä rikos sentään kyseessä.

    Mitä tulee Karpelaa koskeviin kirjoituksiin (negatiivisiin siis)... se täti on "petinsä ite sijannut", joten saa myös siinä kitisemättä pötkötellä.
     
  13. gerbiili

    gerbiili Active member

    Liittynyt:
    07.08.2004
    Viestejä:
    1,848
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    alkaa mennä älyttömyyksin tämä ketju.
    Jah, aikaisemmin sanottiin että iltapäivälehti uutisen toi esiin. Totta, ne haluavat rahaa. Bodom-oikeudenkäynnissä jatkuvasti uuttisoitiin myyvillä otsikoilla, annetaan "tietoa" kaikesta, ja kun tuli selväksi että päätyykin syyttömäksi, keksittiin laittaa otsikoksi "maineen menetyksestä ei korvauksia"
    Ja sanotaan näin. Mikäli laukku olisi ostettu sen jälkeen, kun laki on voimassa, ymmärtäisin. Mutta, eipä ole, ei tule takautuvasti, tuokoot karpela niin paljon mitä tahansa haluaa ulkomailta suomeen ennen sitä.
     
  14. trooper78

    trooper78 Regular member

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    521
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Salliiko siis nykylaki piraattituotteiden maahantuonnin´??
     
  15. jokke70

    jokke70 Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2005
    Viestejä:
    380
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suomen voimassa oleva tekijänoikeuslaki ja rikoslaki säätävät rangaistavaksi tällä hetkellä ainoastaan ns. levitystarkoituksessa tapahtuvan laittomien teosten maahantuonnin. Suomalaiset oikeudenhaltijat luovuttivat jo vuonna 2000 oikeus- ja opetusministeriölle lakialoite-esityksen piraattiteosten kaikkinaisen maahantuonnin kieltämiseksi. Eduskunta käsittelikin maahantuonnin kieltoa jo vuonna 2002, mutta tuolloin vaalikausi loppui kesken ja esitys raukesi. Uusi eduskunta on käsitellyt asiaa maaliskuusta 2004 lähtien. Asia on edennyt kalkkiviivoille sivistysvaliokunnan annettua asiasta mietintönsä 16.6.2005. Lakiesityksen mukaan piraat-titallenteiden maahantuonti, myös omaan yksityiseen käyttöön, on jatkossa rangaistavaa. Näillä näkymin lain arvioidaan tulevan voimaan marraskuussa 2005.

    lähde: http://www.antipiracy.fi/ajankohtaista/?id=20050623IFPI2005
     
  16. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tämä kuvaa juuri asiasta älämölöä pitävien tilannetta osuvasti. Asiasta ei oikeasti oikein mitään tiedetä, mutta kun kaverinkin mielestä Karpela on paska, niin on se minunkin mielestä.
     
  17. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On tää niin hauska aihe että pakkohan tätä on vielä jatkaa...

    Tunteeko kuinka moni vielä nykymaailmassa käsitteen [bold]Moraali[/bold]?

    Mulle ainakin on ihan yks hailee kieltääkö laki kirjaimellisesti piraattituotteen maahantuonnin vai ei, enkä ole yrittänyt väittääkkään että se laissa olisi jo kielletty, tarkoitukseni on vaan tuoda esille asian moraalinen puoli, koska mielestäni kansanedustajien pitäisi noudattaa julkisuudessa korkeaa henkilökohtaista moraalia, ja siksi kansanedustajalta joka itse on sitä mieltä että kaikenlainen piraattiteosten maahantuonti pitäisi tehdä laittomaksi on melko typerää sortua itse tuomaan maahan piraattituote, ja vielä esiintyä sen kanssa julkisuudessa.

    Ei kaikkea tarvitse tehdä vain sillä perusteella että se ei ole vielä laissa kielletty, järjen käyttökin on sallittua.
     
  18. dfwta

    dfwta Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    734
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Perhanan kommentti on juuri se mitä ajoin takaa = moraali. Sniperfinin "älämölö" lähinnä huvittaa. Kyllä ministerin arvostelu on vielä Suomessa sallittua etenkin kun hän puolustaa kiihkeästi lakia josta edes oikeusoppineet eivät saa tolkkua ja samalla ostaa piraattilaukun. Mielestäni ei ole mitään eroa sillä onko kysymyksessä pirattilaukku vai levy. Moraalisesti yhtä tuomittavaa sanokoon laki mitä tahansa.
    Minä en ole keskustellut kenenkään kaverin kanssa Karpelasta. Mielipiteeni on muodostunut vain ja ainoastaan hänen teoistaan.
     
  19. Supo

    Supo Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2002
    Viestejä:
    437
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo ja nykyään täälläkin sniperfin ja muutama muukin politrukki haluaa vaientaa sananvaupautta toteutumasta.Joten eiköhän aleta ylistämään näitä meidän loistavia politiikkoja jotka ovat aivan sairaan loistavia ja multimahtavia.Joka viikko saamme lukea loistavista ja sairaan mahtavista uusista lakiesityksistä jotka nämä kansankynttilät meille säätää.Ja moraalia ei kyllä kannata alkaa etsiä politiikan tekijöiden puolelta koska sitä siellä ei ole.
     
  20. gerbiili

    gerbiili Active member

    Liittynyt:
    07.08.2004
    Viestejä:
    1,848
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mikäli ajat moraalia takaa, niin moraalisestihan on väärin rikkoa lakia. Niin, et siis myöskään ilmeisesti aio sitä tehdä? Koska jos rikot voimaanastuvaa lakia, voit unophtaa höpinäsi moraalista.
     
  21. trooper78

    trooper78 Regular member

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    521
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensinnäkin, moni kavereista ei tunne koko Karpelaa... Mutta okei, tunnustan tietämättömyyteni tässä maahantuonti asiasta. Itse kun en sitä harrasta ja ajattelin varmistaa faktoja... eli olin väärässä. Tänä päivänä on siis luvallista ostaa/tuoda Suomeen piraattilaukkuja yms ja tukea näin järjestäytynyttä rikollisuutta.

    Laitanpa tästä heti anteeksi pyyntö kirjeen Kampelan sähköpostilootaan asiasta ja pyydän tuomaan minullekin tuollaisen laukun ensi kauppareissullaan. ;)

    EDIT: piruilua lisätty
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2005

Jaa tämä sivu