Milloin tietokone harrastuksesi alkoi?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Sclek 10.08.2010.

1. Locke23

Locke23 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ekan oman koneen hankin alkuvuodesta 2008, Asus aspire 7730G. Siihen sitten tuli vähitellen ostettua muuta roinaa: Logitechin MX518 pelihiiri, Logitech Illuminated näppis sekä Benq G2311HD näyttö. Tämä kaikki vei minua tietenkin uuden koneen hankintaan, josta tämä "harrastus" ehkä lähti liikkeelle.

Helmikuussa sijoitin n. 950€ uuteen kokoonpanoon joka oli ensimmäinen kerta kun aloin ottaa selvää komponenteista sun muista, sillä kokosin koneen itse. Tämän jälkeen olen alkanut tilaamaan mikrobittiä ja yleensäkin säätelemään kaikkia koneen pienempiä asetuksia, esim. laittamalle useimmille kansioille omat taustakuvat valkoisen pohjan tilasta tai rakentamalla HTML koodista oman työpöydän jossa on päivittyvää RSS tietoa (valitettavasti ei toimi seiskassa)
    Seuraavaksi vuorossa on varmaan kellottaminen ja muistin lisääminen :)

2.  
  3. JustGamer

JustGamer Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Melkein olisin veikannut että kellotus tapahtuu ennen noita sun ''pieniä asetuksia'', noin niinkuin oppimistasolla, mutta joo :)
    Mä tiedän raudasta kaikenlaista, mutta koneen käytössä itsessään mä oon aivan pelle. Perusjutut osaan, ei unelmaakaan esim. koodaamisesta saatikka edes ihan normaaleista työpöytäasioista, jotka ei liity suorituskykyyn :)
    Onneksi sitä on nyt tarkotus ruveta oppimaan oikein kunnolla (HTML ja Java sekä enemmän seiskan omia hyötyohjelmia ihan kotikonetarkotukseen tehtyjä sellasia).

4. Locke23

Locke23 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei oo toi kellotus vielä innostanu, ku en nää et siitä olis hirveesti käytännön hyötyä. Lämmöt on ollut muutenki liian korkeella, tossa kesällä ku jotain converttasin ja pelasin samalla nii alko mennä paljon yli 70 asteen, jolloin sammutin koneen. Ostinkin tässä uuden coolerin, ja nyt on ollut sen verran alempana että uskaltaisi lähteä kellottamaan (idle tilassa n. 30-35C)

5. Sclek

Sclek Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse lähdin kellottamiseen kun peleissä alko puhti loppua uuden näyttiksen hankinnan jälkeen. Kellotin youtube videoiden mukaan ja älysin homman. Kohta kellotin jo itse.

6. Sandels12

Sandels12 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oma tietokoneura alkoi tuossa 90-luvun puolivälin jälkeen kun kotiin hommattiin tuttujen vanha tietokone. Intel Pentium I 120MHz, 64MB RAM, 64MB näyttis, tais olla jopa 4 gigatavun kiintolevykin. Oli aika tykki siihen aikaan. Vieläkin varmassa toimintakunnossa, Win98 pyörii iloisesti. Tosin tuo winukka alkaa olla aika kuollut.
    Harrastelin ajoittain pientä pelailua. En tässä vaiheessa kuluttanut koko päivää koneella :p. Lada - The Ultimate Challengea tuli tykitettyä ja kaikki vaikeustasot koluttiin läpi.
    Muistan ensimmäisen viruksen mikä koneelle tuli. Yksinkertaisesti koneen ruudulle ilmestyi matoja jotka alkoivat syödä ruutua. Meinas tulla slaagi :D

Vakavaksi tämä homma alkoi sitten kun paikallinen puhelinyhdistys mainosti kampanjaa jossa hommattiin kone + netti + muut härpäkkeet edulliseen yhteishintaan melkein joka kotiin. Tietokone maksoi 299e. 1,8GHz Sempron 30000+, 512MB RAM (Lisäsin myöhemmin 1GB kamman), 64MB integroitu näyttis. Sillä pisteltiin menemään lähes 5 vuotta, suurimmaksi osaksi pelikäytössä. GTA:SA pyöri ihan hyvin niin pienillä graffoilla kuin mahdollista, joskus tuli kuitenkin ilmoitus että näytönohjain on lopettanut vastaamasta. Viruksia välillä tuli koneelle kun en ollut vielä kehittynyt "järkeväksi" surffaajaksi. Winukan uudelleenasennuksella siitä aina selvisi. Lopulta tuli semmoinen pöpö joka vei kaikki käyttäjäoikeudet. Silloin kyrsiinnyin Windowsiin lopulta niin paljon että päätin siirtyä Ubuntuun. No sitä iloa ei paljon kestänyt kun lopulta huomasin että ei nuo tehot oikeen riitä Linuxissakaan. En jaksanut ruveta kevyempää distroa hakemaan vaan päätin kaverin avustuksella tilata uudet sisälmykset koneeseen.

Tästä alkoi sitten tämä varsinainen harrastus tietokoneen raudan kanssa. Kokemusta tuli rutkasti kun ekana joutui purkamaan vanhan koneen osat mäkeen ja uudet sisään. Kyllä siinä muutama hikipisara tuli mutta nyt myöhemmin ajattelen että olipas helppo homma. Yritin säästää saada suht tehokkaan koneen mahdollisimman halvalla, siksi kierrätinkin vanhasta koneesta levyaseman ja kuppasen kopan. Kaverilta sain *krhm* laillisen *krhm* Windows XP:n. Noin vuoden käytön jälkeen alkoi tulla selväksi että uutta rautaa taas tarvittaisiin. Ebayta sun muuta tuli kateltua mutta lopulta kävi niin että vaihdoin vanhan E5200:n kaverin Q8300:een ja maksoin vähän välirahaa. Jimm'siltä puolestaan hommasin HD5770 CuCoren ja dumppasin vanhan Leadtek PX8800GTS:n jollekkin turkulaiselle jäbälle.

Tässä sitä nyt ollaan! Tulevaisuuden suunnitelmista en muuta osaisi sanoa kuin että kellotusta ainakin on luvassa.

7. Kajtu

Kajtu Regular member

Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    48
    Noh, harrastelu alkoi aktiivisesti sen jälkeen kun ensimmäistä pakettikonettani rupesin säätämään, ja tietämättömänä ronkin koneen sisuksia ja vihdoin ja viimein sain vaihdettua vanhaan pakettiin 8500gt tilalle ATI radeon 4870 512mb, joka oli pitkään virtuaalilekan nostattajana kaveripiireissä :D

Nyttemmin on vieläkin samainen näyttis käytössä mutta möin juuri kyseisen vanhan paketin ja laittelen jo toista ihan upouutta konetta kasaan. tietenkin myyntimielessä :D ja harrastus alkoi kasiluokan loppuessa, kesälomalla hommatessani kyseisen näyttiksen ärsyynnyttyäni cod nelosen mataliin fpsiin :D Kuitenkin sitten tuli mieleen kun kaverillani kävin ( jonkin sortin koodaajaksi lukee 6 vuoden opinnoissa? ) hänen touhuillessaan tietokoneen kimpussa, ja kertoi miten helppoa se oli, ja tulin siihen johtopäätökseen että ruvetaanpa ihan uhalla kasailemaan oma uusi mylly kasaan.

Lol, muistui vielä että en uskaltanut repiä virtalähteen johtoja vanhasta koneestani kun vaihdoin siihen virtalähteeksi sen 450w corsairin, niin kaveri tuli ja näytti miten ammattilainen sen tekee :DD Mutta joo, nykyään paljon kaveripiireissä tullut respektiä kun olen hommaillut heille paketteja ja ovat olleet kiitollisia ja makselleet avuista anteliaasti :DD

8. Petu95

Petu95 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minun "pc-harrastukseni" alkoi vuoden 2008 tammikuussa, kun sain ensimmäisen oman koneen. Nykyään tämä kone on "kakkoskoneena" koska maaliskuussa 2010 rakensin uuden myllyn.

9. xbkrypt0n

xbkrypt0n Active member

Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Olisiko ollut joskus 1995. Sitä ennen toki oli ollut Commodore 64 ja kavereilla oli ollut 286 ja vastaavia huippumikroja joilla pystyi pelaamaan realistisia 3D räiskintäpelejä, kuten Wolfenstein 3D. Konetta on päivitelty aina silloin tällöin. Olen lähinnä audion ja videon kimpussa riehunut. Muistan vielä kun MP3 tuli ensimmäistä kertaa saataville, samoin DiVX. On se maailma muuttunut paljon noiden ansiosta.

Tämävuotisessa päivityksessä pöytäkoneeseen hankkiudun eroon vanhoista, takuunsa jo menettäneistä, kiintolevyistä. Tilaa pitäisi olla sitten noin 7 teratavua. Tarkoituksena olisi digitalisoida vanhat VHS-kasetit ja pistää DVD:lle.

10. vaino666

vaino666 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vuonna 1981 ja koneena oli VIC-20. Seuraavaksi sähläsin VAX-11/785 koneella ja sitten Commodore-64.

11. OBNKDSE

OBNKDSE Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olin noin 5 vuotta vanha.

Viimeksi muokattu: 14.08.2010
  12. sam49

sam49 Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    1978, kone oli Telmac 1800, osin valmiiden piirilevyjen pohjalta rakennettu, osa itse kiertoliitostekniikalla tehtyä. Oli käytössä yli kuusi vuotta osituskäyttöpäätteenä firman koneeseen ja on vieläkin tallessa, ehkä toimintakunnossakin. Nyt on muutama PC ja niissä ihmevirityksiä.

Jaa tämä sivu