Moi. Miksi esim jossain ysäri Corollissa joita olen katsellut, niin ei ole kierrosluku mittaria? Kuuluuko se Corolla E10:n vakiovarustukseen? Ja onko se valkotaustainen mittaristo josta se kierroslukumittari löytyy, niin onko se sitten vaihdettu mittaristo? Esim jos tsekkaa jotkut 90-luvun Corollia ilmotuksia nettiautosta...
Se taisi yleistyä vasta urheiluautojen myötä, joten tuolta ajalta on paljon autoja jossa kierrosmittaria ei ollut. Alussa se kuului lisävarusteisiin, koska sen asentaminen oli kallista. (ei enää nykypäivänä) Ja se jätetään välillä suoraan pois automaattisissa autoissa...
Suurten lukujen politiikkaa, jos saat tuhannen auton valmistuskustannuksista säästettyä esim. euron per auto, olet säästänyt tuhat euroa putsia rahaa, sen takia autoissa ei ole ollut moneen jouluun mitään ylimääräisiä työkaluja puolipakollisen tunkin raadon lisäksi ja varapyrä on säälittävä "pelastusrengas". T: vesku
Tuohon varapyörän pois jättämiseen on ilmeisesti vaikuttanut sekin, että kun se korvataan korjausvaahdolla ja pikku kompressorilla yhdessä muiden "kevennysten" kanssa, auton kokonaismassa hieman kevenee ja kulutus pienenee.
Näin, ja toisaalta varapyörän viemä tila voidaan käyttää johonkin muuhun - >suurempi tavaratila. Kierroslukumittarista. Oikeastaan kaikissa autoissani sellainen on ollut mutta tarkemmin kun miettii niin ei sillä oikeastaan mitään tee. Automaatti vaihtaa kun vaihtaa ja manuaalilla tulee vaihdettua perstuntumalta...
Joissain uusissa eco autoissa sen tilalla on jonkinlainen "eco mittari" joka näyttää kuinka ekologisesti ajat. (esim. uusin Subaru Crosstrek). Sinänsä ymmärrettävää, kun onhan se hieman samaan tarkoitukseen; kierroslukumittari auttaa pitkittämään moottorin elinikää ja vähentämään bensan kulutusta.
Eikös tämä ollut se kaasuttimen imupuolen alipainemittari, jota itsekin joskus autooni rakensin. Mitä raskaampi kaasujalka, sitä suurempaa alipainetta näytti, eli polttoaineen imua moottorille. Nykyisin nuokin mittarit ovat varmaan kehittyneemmät ja digitalisoituneet autoissa, joista sellainen löytyy. Varsinaisesta otsikon aiheesta, ei vanhemmissa autoissa ollut kierroslukumittaria, kuin kalliimmissa ja urheilullisissa.
Mulla Toyata Jasiksessa kymmenen vuotta vanha on kiekka mittari ja lisäksi vihreä nuoliva kehottaa vaihtamaan ylös, hauskaa kun ajan 50 km niin vitosta ehdottaa. Ihan turha rimpula, jos kuski ei tiedä korvalla kiekkoja niin kortti pois.
Mitäs jos olet kuuro? Pitääkö niiltä automaattisesti ottaa kortti pois tai olla myöntämättä ollenkaan?
Onkohan autossa tai mittarissa joku vika jos 50km pitää ajaa ennen kuin viitos-vaihdetta ehdottaa? Korjaus. Tarkoititkin varmaan auton nopeutta 50km/h.