1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miksi GNU GPL puolella selkeiden ohjeiden tekeminen alottelijalle on niin vaikeeta?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi BforeDusk 13.02.2009.

  1. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Otsikon mukainen kysymys tulee mulle monasti mieleen, kun jotain linux asiaa yrittää saada asennettua.

    Yleinen irvailun aihehan on winukan typeristä virheilmoituksista, ettei ne kerro mitään.
    Tässä on suomennosten kankeus nostettu esiin.
    Valitettavasti Microsoftin joidenkin ilmoitusten suomentajilta näyttää unohtuneen selvittää itselleen, mitä tietokone pyrkii niillä viestimään. Seuraavassa yritän tulkita muutamien yleisten Windows-viestien perimmäistä tarkoitusta.
    Eihän nuo englanniksikaan paljoa kerro, mitä pitäisi tilanteessa tehdä.

    Takaisin otsikon kysymykseen.
    http://tiny.seul.org/en/i.html
    Kykeneekö joku sanomaan onko kohdan 1. kaksi diskettiä huvikseen lisätty, turhan päiväisiä?
    Kohdan 2. zipin sisältä tulee 12 diskettiä lisää.
    Onko kohdassa 3. todella disketti numero 1, jolla bootataan? Vai yrittääkö tuo sanoa ensimmäiseksi luotu disketti? Numeroimaton ja nimeämätön. Joka sitten mahdollisesti neuvoo asennuksen eteenpäin.
    Vai jatkuuko senkin ohjeissa sama laskutaidoton, epälooginen numerointi järjestelmä?

    Tämä ei ole mikään tarpeellinen asia mulle, opastaa tuon distron asennus. Itse asiassa ihan toinen Tiny distro on se joka mua rupes kiinnostamaan.

    p.s.
    Välillä ohjeissa
    Run 'rawrite' nd follow instructions to create 2 disks with 'bare.i' and 'root.gz' respectively
    ei ole käytetty '-merkkejä kertomaan komentoa, mutta "kivasti" slangintaen tekstiä kyllä.
    nd kaipa tuo tarkoitaa and
    Typo, tahallinen kirjoituslaiskuus vähentää merkkejä vai 'se näyttää koolimalta'?

    p.p.s.
    Linux users, or your 2 disks:
    'dd if=bare.i of=/dev/fd0H1440'
    'dd if=root.gz of=/dev/fd0H1440'

    Voisko joku kokeneempi kertoa mistä saa disketti pareja jotka tekee asioita mun puolesta?
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2009
  2.  
  3. jusunakki

    jusunakki Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    1,254
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    meni vähän ohi o_O yritän lukea uudestaan ja tajuta...
     
  4. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    353
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Samoin kuin Jusunakilla, meni vähän ohi asia. Mutta jos vastaisin otsikon mukaisesti. Miksi sen pitäisi olla aloittelija ystävällisempää? Kaikkeen on aina tarkoitus ja ehkä kyseisen ohjeen tarkoitus on nopeuttaa lukemista. Ja 'merkit' viittaavat tarkkoihin tiedosto nimiin.

    Kannattaa lukaista tämä: http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/LNW/linux_eioo_windows.html
    Jos siis kyseessä oli yleistää ja verrata esim. windowssin vastaavaan.

    En ole mitenkään aloittelija ystävällisyyttä vastaan, mutta jos vaikka kertoisit ohjelman/dokumentaation tekijälle että et ymmärrä hänen tekstiään.
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Olen BforeDusk samaa mieltä. Monesti tuntuu, että nuo ohjeet on tehty kehittyneemmille harrastelijoille. Virheilmoitukset ovat asia erikseen.

    Tässä ohje mallia 'noob' - Näin keität espresso-kahvin (Selkeät ohjeet).

    Tällaisia olisin itsekin aikanaan kaivannut mutta usein joutui vain nöyrtymään ja kyselemään avuttomana eri foorumeilta. Siis linuxiin liittyen... =)
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Olipas hankalaa tekstiä tuo Bforeduskin aloitus..luin neljä kertaa tajuamatta mitä siinä haetaan. No vastataan nyt otsikkoon viitaten.

    Kaikki GNU/GPL käyttäjät on aloittelijoita jossain vaiheessa. Aloituskynnys on korkeahko, mutta kun kysyy oppii ja perehtyy niin huomaa, että homma helpottuu huomattavasti. Lopulta päätyy tilanteeseen jossa tuntuu ratkovan ongelmia yksin ja dokumentoi tai auttaa muita saman ongelman kanssa.

    Aloitustason oppaita ei ole pahemmin näkynyt, mutta usein foorumeilta löytyy jo selkokielellä annettuja vastauksia aloittelijoiden esittämiin kysymyksiin.
     
  7. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Näinhän se menee. Mutta "yrityksen ja erehdyksen kautta" opittu tie on aika tuskainen välillä. Itsekin luovutin hetkeksi mutta kiinnostus ja onnistumisen halu jatkui enkä antanut periksi. Toinen ongelma oli englannin kielen hallinta ja ymmärrys. Suomeksi oli vaikeahko löytää vastauksia tai ohjeita mutta usein AD:n kautta löytyi tietoa.
    Nyt asiat ovat toki parantuneet huomattavasti.

    ps. tuo Tiny Linux taitaa olla ranskalaista alkuperää, joka selittää tuon huonon englannin =)
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2009
  8. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    No perhana. Jäi pois se linkki, jonka ohjeesta en tajua millä disketillä se asennus aloitetaan. (Eikä johdu huonosta englannista, jos mahdollisesti ranskalaista alkuperää sivusto. Numerot pitäis mennä samoin ranskaksikin)
    http://tiny.seul.org/en/i.html
    Maalaisjärki sanoo että kohdassa 1 syntyy bootin aloittavat disketit, erillinen tiedosto kun on ladattavaksi.
    Voihan se olla, että 2 kohdassa luotavat 12 diskettiä sitten jossain vaiheessa pyytävät noita numeroimattomia diskettejä. Yksinkertaista olisi mainita kyseinen asia tuossa kohdassa 1.

    Tää nyt vaan oli yks esimerkki. Useammin puuttuu paljon oleellisempaa infoa.

    koW4Rlock mainitsee: Ja 'merkit' viittaavat tarkkoihin tiedosto nimiin.
    Niin tuossa sivussa on selkeyttämään laitettu komento '-merkkien väliin. Paljon useammin niitä ei ole käytetty. Yhteen pötköön menee koolit nettislangit ja typot, jotka kovasti on linux komentojen kaltaisia, dd.

    Kun tota ohjetta uudestaan katselee, niin aika rautalangasta taivuttaen käsketään numeroimaan 1-12 ne disketit. Ei vaan sano pitääkö disketille antaa numerolla nimi. Vai kirjoittaa etikettiin, etteivät sotkeennu. Ei ole label sanaa käytetty, viitais etiketin numeroon.
    Nipun asennusdiskettejä kun käyttää, niin ruutuun tulee 'Anna disketti numero X'. Jos sinne väärän sisään laittaa, niin se sanoo samaa. Oikea disketti jatkaa. Joten toi "huolella numerointi"...
    Tätä ne ohjeet on liian usein. Pitkää kuin nälkävuosi tarinoita, rautalangasta taivuttaen osa, mutta joku oleellinen ohitettu.
    'Tee "juttu" ja sitten tällä komennolla...'
    'Juttu? Siis mikä? Ja miten?'

    Toi punattu p.p.s. on mulle ihan selkee, millä komennoilla linuxissa ne disketit luodaan. sivulla kun on oma kohtansa DOS users:, niin naureskelin tota linux käyttäjille or your 2 disks:
    Tai kun nyt katsoo ohjeen ranskaksi. For your 2 disks. Pikkasen eri asia kun toi koolisti lyhennetty nd sille ja sanalle.

    Mä olen lukenut ton Linux Ei ole Windows. Kyse ei ole siitä että kaipaan tai luulen linuxin toimivan kuten windows. Ei.
    Ohjeet!
    Miksi pitää olla ohjeita. Opettelisivat asiat niin ku mä.
     
  9. jusunakki

    jusunakki Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    1,254
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mmun mielestä ongelma tolla sivustolla on juurikin huonossa englannissa. Vääriä sanoja väärissä kohdissa, ei mene ihan heti jakeluun.
     
  10. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Englanti, ranska, espanja, italia, saksa, hollanti löytyy ohjeet. Huolella käsketään numeroimaan 1-12 kohdan 2 disketit. Paitsi saksaksi, ne kait on luonnostaan niin jämptiä sakkia että tekevät sen luonnostaan.
    Kohdan 1 disketeille ei sanota numerointia tai nimeämistä.
     
  11. jusunakki

    jusunakki Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    1,254
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Koska se ei ole tärkeä? Koska ne tiedostot mahtuu yksittäiselle levykkeelle.
    Kohdassa 2 oleva tiedosto vie 12 levykettä, ja ne pitää numeroida että osaat laittaa ne oikeassa järjestyksessä sisään.
     
  12. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    2 diskettihän siinä 1 kohdassa tehdään. Nekö ei sitten voi mennä väärässä järjestyksessä? Vai eikö nillä ole mitään väliä kumman niistä laittaa sisään jos ja kun asennus niitä sitten joskus pyytää.
    Vai sitäkö se or your 2 disks tarkoittaa, että syntyy diskettipari jotka "telepaattisesti" lukee toisensa, jos väärän lyöt sisään? ;)
    You will need these later during installation, tai vastaava 1 kohtaan selkeyttäis mihin niitä kahta ekaa diskettiä tarvitaan.

    Kyllä mä olen osannut oikeassa järjestyksessä disketit laittaa koneeseen, kun laitan sen ekan pinon päällimäisksi jne.
    Ei ole tarvinut huolellisesti numeroida.
    Ja jos on mennyt pino jotenkin väärään järjestykseen eikä etiketeissä mitään lue, niin se ohjelma pyytää sitä tiettyä diskettiä, kunnes se jäljellä olevista sisään kelpaa. Tällä se pino tulee taas oikeaan järjestykseenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2009
  13. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Hyvin lyhyet ja ytimekkäät on ohjeet. Ensimmäiset pari floppyä ajavat saman asian, eli buuttaavat asennuksen käyntiin. Toinen vain asentaa root- ympäristön (vaarallinen kuten on mainittu) ja toinen perinteisemmän linuxin. Loput korput syötetään koneeseen asennuksen niitä vaatiessa.

    Vaiheita voisi toki selittää yksityiskohtaisemmin, mutta kaveri selvästikin olettaa että käyttäjä on perehtynyt korpulta ajettaviin asennuksiin ja esiteltyihin ohjelmiin.
     
  14. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Olet kyllä pitkälle perehtyny asiaan kun tuosta ohjeesta nuo näet.
    Kyllä mulle korpulta asennettavat ohjelmat tuttua on. Pyytävät seuraavaa diskettiä asennuksen mukaan.

    Linuxin dd komennosta ymmärrän, että 2:sta imuroidusta tiedostosta luodaan 2 diskettiä. (Tavallan kuin levyimagesta levyn tekeminen)

    Jos ei linuxia käytössä, niin dosin rawrite ohjelmalla tehdään sama lopputulos. rawritea en ole käyttänyt, ohjeesta ymmärrän, että se on itsensä selittävä ja kyselee noi 2 imuroitua tiedostoa ja niille vastaavasti 2 diskettiä.

    Noiden kahden disketin käyttöä tai lopputulosta tuossa en mitenkään nää. (Arvaus oli tuolla aiemmin)
    Mikä tuossa kertoo että toisella diskettinipulla (2 diskettiä ja 12 diskettiä) asentuu root-ympäristö ja toisella perinteisempi?
    Tunnistatko 'bare.i' ja 'root.gz' nimstä mitä ne tulee tekemään?
    Mikä on root-ympäristö?

    root käyttäjä tuossa sanotaan vain ohjelman asennuksiin ja käyttiksen/laitteiston muutoksiin (configuration).
    Muuhun luodaan "user".
    Vastaavasti winukan käytössä neuvotaan luomaan Rajoitettu tili. Järjestelmänvavoja tileillä pitäisi tehdä vain linuxin tapaan root asiat.
    Tämä on jo käyttiksen järkevää käyttöä. Ei tuon sivun otsikon mukaista linuxin asennusta.
    Joka tilillä on tietenkin "ympäristönsä", kotihakemisto/'Omat tiedostot', tilikohtaiset asetukset.
    Sehän useamman tilin yksi idea onkin jo SusiViis käyttiksessä, joka käyttäjä sai oman näköisen työpöydän jne. Vaikkei Susi-käyttikset FAT kovon takia rajoittaneet tileiltä mitään toimia. Rekisterimuokkauksilla niissäkin saa paljon katomaan näkyviltä ja asiaa tietämätön ei paljoa tuhoa pysty tekemään jo oleviin.
     
  15. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kannattaa pitää mielessä että kyseinen jakelu ja ohjeet ovat peräisin vuosituhannen alusta ja silloin kohdistettu käyttäjäkunta oli propellihatut.

    Ei root-only- järjestelmä ole hypervaarallinen työpöytäkäytössä ja käyttäjämäärältään minimaalisessa linux-distrossa. En silti uskaltaisi ajaa root- tunnuksin edes päivitettyä modernia distroa. Buginen tai haavoittuvainen sovellus voisi villiintyessään tehdä koneelle mitä huvittaa.

    Edit: Kun tuon litanjan lukee uudelleen, niin tosiaan jää hämäräksi kummalla disketillä buuttaus tulee tehdä. Bare luultavimmin buuttaa ja /root sisältää asennuksen käynnistystiedostot. Ei ole kamala vaiva kokeilla.
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2009
  16. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Sä noiden tiedostojen nimistäkö tunnistat, että 1 kohdan 2:lla disketillä syntyy vain-root-linux?
    (Ja 12 diskettiä asentaa laajemman? 1 kohtako asentaa vain konsoli ympäristön?)

    Puppy Linuxia olen pyöritelleyt yhteen vanhaan "raatoon". Siinä on vain root. Se on 2-teräinen miekka, helpottaa käyttöä omalla tapaa, riski on vahingojen meno liian syvälle.
    Winukkaan tottuneena koko käyttiksen alusta uusiksi asentaminen on aika ajoin tehtävä. Winukan takia. Joten vain-root... 'Trust me I know what I'm doing'.

    Aikaisemmin jo sanoin. Tuo ei ole se distro jota hain. Ei kiinnosta kokeilla.
    Otsikon mukainen kysymys. (Tuo linkki on vain 1 esimerkki sekavasta)
    Monet ohjeet kun ovat, puolet voi olla juurta jaksain 'win3 aikaista ohjetta: näin käytät hiirtä' ja moni asia ohitettu kokonaan. Välttämättömiä komentoja ensin. 'Kai sä ennenkin olet linuxia käyttänyt, emmä kaikke rupee neuvomaan'. Ristiriitaisesti siis.
    Ehkä johtuu 'mä opin tän jutun vasta äsken, niin en mä tätä osaa neuvoa. Mä neuvon ne mitä opin jo 10 vuotta sitten.'

    p.s.
    Linux Journalin artikkelin luin, 10 sekunttia boottaa työpöydälle.
    Tiny Core Linux on kyseinen.
    Sen paketinhallinta suoritetaan nettiyhteydellä, joten siihen tyssäs sen kokeilu Puppy Linuxin tilalle siihen vanhaan koneeseen.

    p.p.s.
    Tonne käyttäjien tekemät oppaat oon Puppyn asennus USB tikkuun tehnyt.
    Sinne vaikka voitte mennä komentoimaan mun taitoja ohjeiden tekemiseen. (Helppohan se on muiden puutteita haukkua.)
     
    Viimeksi muokattu: 18.02.2009
  17. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Onhan se aika ongelmallista noita ohjeita kirjoitella. Yksityiskohtaisen ohjeen olet jaksanut tehdä, mutta tiedän kyllä ettei noillakaan asennus onnistu kaikilta. Nämä ovat sinun tasoisen osaajan ohjeet. Se joka osaa enemmän pitää näitä liian yksityiskohtaisina. Se joka osaa vähemmän kaipaa lisää yksityiskohtia. Ohjeissa on aina kyse siitä että mikä on lukijan osaamisen lähtötaso eli kenelle ohje tehdään.
     
  18. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Toinen esimerkki todella sekavasta ohjeesta. VirtualBox.
    Siinä on sentään laaja winukan ohje ikkunaksi aukeeva oma, hakemiston sisältävä juttu.
    Hyppii ristiin rastiin linkeillään, asiaa selventämättä.

    Jaetut kansiot ei onnistu mulla. Voi olla että on viallinen lataus tullut, koska 'ctr-alt-del', 'Additions' ja muutama muu valikon valinta ei tee mitään.
    Saan määriteltyä kovon haluamani kansion jaetuksi, ja siinä "käytettävä nimi", pitää editoida linux tyyliin kansion nimestä pois välilyönnit.
    No kun sen virtuaalikoneen käynnistää niin miten se saadaan näkyviin?
    'Ohje opastaa yhden asian manuaalisesti lisätä (valikon kautta graafisesti kun ei mulla toimi). On sitten suunnilleen tämmöinen komentorivi käsky. (En muista tarkasti komentoja)
    VirtulaBoxAdditions sharefolders add "VBoxName" -name "ShareName" -sharepath "c:\Yoursharefolder"
    Alla on linkki ohjeen toiseen kohtaan "lisäselvennykseen" ton komennon suhteen.
    Kertoo yleisluontoisen asian tosta Additons ja linkki takas edelliseen.
    Missään ei mitään mainintaa noista "VBoxName", "ShareName" kumpi niistä on "käytettävä nimi". Puhumattakaan mihin toi toinen nimi on.
    Ei se mitään, 'väärä komento' doskehoitteeseen.
    VBox konsoli valikosta ei mulla aukea, joten sinne en pääse tuota syöttämään, johon se ehkä pitäisi.

    Toisessa kohtaa neuvoo dos tyyppisiin OSiin lisäämään OS:n komentona liittämiseksi (mount) se jaetun kansion. (Graafisesti menis winukan 'My network places' lisäämällä kansiolle VBox. Mulla ei My Network places ole winukassa Verkkoyhteydet.)
    net add x: \\vboxsrv\c:\sharefolder
    'Väärä komento' vastauksesksi.
    Nimenomaan mainitaan dos tyyppisiin käyttiksiin. En muista että dos net nimistä komentoa sisältäis, niin virhe ei oo ihme)

    VirtualBox Additions neuvotaan myös manuaalisesti, liitetään se .iso ja jos ei ole poistanut autorun ominaisuutta, niin asennus lähtee käyntiin itsestään. En ole poistanut mitään. Ei käynnisty. Ei käynnisty Guest koneen bootillakaan (mulla sammuta ja uudestaan käyntiin). .iso kyllä näkyy mountatuna ja boottijärjestys on cd ensin sitten hd.
    Host winukkaan mountattuna siitä asennus käyntiin lähtee. Lisää ohjelmaksi Käynnistävalikkoonkin.

    Ja kone oli asennuksen jälkeen bootattu, kun noita mount komentoja kokeilin.

    VirtualPC muistaakseni sanoo (ja aika nopee), että jaetut kansiot vaatii Additions (VirtualBox mainitsee saman) ja Guest koneen pitää olla käynnissä ja pitää olla windows. Dos guestiin ei käy. Ja tuo windows tarkoittii että sen ei tarvi olla siihen vielä asennettu, vain se virtuaalikoneen määrittelyssä oleva käyttis.
    VirtualPCssä on omat vikansa, siksi tota VirtualBoxiakin kokeilen. Oli VMwarekin kokeiltavana, mutta 1GB asennus ja muutenkin raskas, eli tökkii toiminta. Ei käy.

    Sekavat ohejeet tän ketjun aihe on, eikä eri virtuaaliohjelmien vertailu.
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2009
  19. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Mitäs outoa tässä nyt on? Kannattaa muistaa OpenSourcen ja Suljetun koodin periaatteellinen eroavaisuus: OS-puolella lähtökohtana on yleensä kehittäjän tarpeet, toisessa lähtökohtana ison käyttäjäjoukon tarpeet.

    GNU/GPLn alkuaikoina ohjelmateko lähti (ja lähtee monesti nykyäänkin) hyvin usein siitä, että ohjelman tekijä kirjoitteli koodia tehdäkseen itselleen sopivan ohjelman. Siihen sitten tuli muita kehittäjiä tekemään lisää ominaisuuksia ja ohjelman pääkehittäjä lisäsi ominaisuudet jos sen tarpeelliseksi katsoi.

    Sama periaate pätee siis myös ohjeisiin: ohjelman kehittäjä(t) kirjoittavat ohjeet omasta lähdökohdastaan. Jotkin ohjeiden kirjoittajat voivat olettaa, että ohjelman käyttäjillä on samansuuntainen tietämys asioista kuin kehittäjällä itsellään ja siksi joitain "asioita" voi jäädä vahingossa ohjeista pois.

    Ohjeita, kuten myös ohjelmia parannellaan sitä mukaan kun parannusehdotuksia tulee ja jos ohjeen kirjoittaja ne mukaan ottaa..
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2009
  20. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    No just.

    Okei siinä se vastaus tais tulla.

    Historian painolasti jyrää.

    GNU GPL puolella on kirjoittajan tarpeet kirjoittaa sitä ohjetta. Enkä puhu onko ohjeen tekijä kirjoittanut monatko riviä sitä koodia.
    GNU GPL puolella ei kiinnosta mikä on käyttäjän tarve sille ohjeelle.
    Kirjoitellaan fiiliksen mukaan, muistellen kuinka itse opeteltiin mistä se kone käynnistyy. Seuraavana päivänä jatketaan (tai mukaan liittyy toinen kaveri jatkamaan ohjetta), 'ei tässä aloittelijoita olla, kai puolittaisesta lauseestakin tajuaa mitä tehdä. eiks kommentti riitä, katsokoon sorsakoodista mitä ohjelma tekee.'
    Kun poltiikka on ettei koko ohjelmaa ole tarkoitettu "isolle joukolle". Ei olla maailmaa valloittamassa. Ni pidetään jatkossakin huoli ettei tätä opi helposti.
     
  21. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Monet linux-jakelut noudattavat tätä ajatusta. Eivät ole edes tarkoitettu aloittelijoille eikä edes sitä "isoa joukkoa" halutakaan mukaan. Niinkuin sanoit niin ohjeet on usein tehty edistyneemmille käyttäjille ja foorumilla ei edes vaivauduta vastaamaan. Tai kehoitetaan tosiaan kaivamaan tieto jostain muualta. Pieni piiri pyörii ja se tuntuu ilmeisesti hyvältä. Lisäksi kun vielä joukkoon sekoitetaan tuo lähes fundamentalistinen ajattelytyyli ainoasta oikeasta käyttiksestä niin "kakku on valmis".
    Toki useissa yleisimmissä distroissa (mm. Suse, Ubuntu, Debian, Gentoo) tuota ongelmaa ei ole vaan ohjeet ovat lähes loistavaa tasoa.
     

Jaa tämä sivu