1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä nollasi palautuspisteet

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 11.04.2016.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Ihmettelin, kun huomasin Windows 7 -koneen SSD:lle ilmestyneen "ylimääräistä" vapaata tilaa tänä viikonloppuna ilman omia toimenpiteitäni. Olin juuri viikko sitten selvittänyt, mitkä kansiot veivät eniten tilaa ja yksi merkittävä tilankäyttäjä oli System Volume Information eli piilotettu kansio, joka sisältää Windowsin palautuspisteet. Nyt tämän kansion koko oli pienentynyt 11,6 Gt:sta 1,1 Gt:uun, vaikka en ollut mitenkään muuttanut palautusasetuksia, ja vain yksi eli viimeisin palautuspiste oli olemassa.

    Tarkoitukseni oli aito kysymys, mutta kesken tämän kirjoittamisen taisin keksiä ratkaisun. Päivittelin lauantaina GPS-navigaattorin kartat ja siinä oli suuria ongelmia, koska päivitys keskeytyi moneen kertaan virheilmoitukseen, josta ongelman syy ei kuitenkaan selvinnyt. Lopulta tuli selvä ilmoitus, että tietokoneen levyllä ei ole riittävästi tilaa päivitystä varten.

    Ilmeni, että siitä huolimatta, että päivitysohjelman asetuksista olin valinnut vaihtoehdon, jossa karttadata tallennetaan vain navigaattorin muistiin, sekä uudet että vanhat karttatiedostot olivat tietokoneen kiintolevyllä, jonka kapasiteetti siis loppui kesken. Olin kuvitellut, että laitteen onnistuneen päivityksen jälkeen kartat poistetaan tietokoneelta, kun tuo em. asetus on valittuna, mutta eipä niin ollutkaan. Poistin kaikki karttalataukset ja aloitin päivityksen uudelleen alusta, jolloin myös navigaattorilaitteen päivitys lopulta onnistui.

    Kuten sanoin, olin jo pyytämässä apua, kun mieleeni tuli, että kiintolevytilan loppumisen uhatessa Windows XP varoitti siitä ilmoituksella, että kiintolevy on täynnä ja järjestelmän palautus on poistettu käytöstä levytilan vapauttamiseksi. Arvelen, että vastaava tilanne tuli nyt Windows 7:ssa, vaikka en missään vaiheessa nähnyt siitä mitään ilmoitusta tai varoitusta. Järjestelmän palautustoimintokin oli nyt edelleen tai taas käynnissä ilman, että jouduin sen uudelleen käynnistämään, kuten aikanaan XP:ssä.

    Tämän jutun ydin muuttui kesken kirjoittamisen enkä ole varma, ovatko päätelmäni oikeat. Jatkoin kuitenkin kirjoittamista ajatellen, että joku muukin voi törmätä samaan tilanteeseen. Vaikka nykyiset levyt ovat suurempia, voi SSD-levyillä tila joskus käydä todella vähiin. Varmaan uudemmatkin käyttöjärjestelmät poistavat silloin järjestelmän palautuksen käytöstä, mutta en tiedä, kuinka selvästi ne siitä ilmoittavat. Tässä tapauksessa minulle tuli ainoa ilmoitus tilan loppumisesta käyttämältäni sovellukselta. Epäselväksi jäi, missä vaiheessa Windows olisi siitä ilmoittanut, mutta toki olisin odottanut ilmoitusta jo palautustiedostojen poistamisesta.

    Loppuyhteenvetona vielä mainitsen, että en tiedä, onko edellinen kuvaus täysin oikea. Tosiasia kuitenkin on, että palautuspisteet poistuivat, vaikka en itse niitä poistanut, ja järjestelmän palautustoiminto oli silti edelleen käynnissä.
     
  2.  
  3. tumpelo

    tumpelo Member

    Liittynyt:
    02.02.2016
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    18
    Mulla on ollut vuoden verran käytössä ohjelma Restore Point Creator. Luo ajastettuna kerran viikossa palautuspisteen. Itse voi halutessaan määritellä paljonko tilaa palautuspisteille varataan. Ja automatisoida vanhojen pisteiden poiston. Kahdesti on pojille päässyt kuitenkin tulemaan pikku lapsus. Päivityksen yhteydessä on käynyt että varattu tila onkin automaattisesti pienentynyt. Kerran jäi jäljelle viimeisin palautuspiste ja toisella kertaa ei sitä viimeistäkään. Kummallakaan kertaa Windows 7 ei herjannut palautuspisteiden poistosta.

    Arvaus vailla parempaa tietoa: Taitaa Windows varoitella palautuspisteitten (viimeisenkin) poistosta vain jos niitä poistaa itse Windowsin kautta. Jos joku muu ohjelma aiheuttaa poiston tai tulee yllättävä tilantarve levyllä niin homma hoituu automaattisesti eikä käyttis ala syyttä suotta varoittelemaan...
     
  4. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Tainnnut windows tosiaann ne automaatttisesti poistaa.
    Normaalistihan niitä palautuspisteitä pitäisi kait poistua vanhemmasta päästä, sitä mukaa kun niille varattu tila täyttyy.
     

Jaa tämä sivu