1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä kakossatelliitiksi?

Viestiketju Keskustelua satelliittivastaanotosta ja satelliit -osiossa. Ketjun avasi Neptun 06.10.2006.

  1. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Mulla on katolla ylimääräinen vanha Canal Digitalin 60 cm lautasantenni ja siihen oma johtonsa. Se on uusittu paremmaksi ja isommaksi, jolla katselen Canal Digitalia Thor-satelliittien kautta.
    Kun ei ole kokemuksia muista satelliiteista niin pitää kysyä, näkyisikö noin pienellä antennilla Espoossa jokin sellainen eurooppalainen, jossa on vapaita kanavia, esim. Saksan ja Italian TV:t? Hyvä olisi, jos olisi sellainen satelliitti, joka ei olisi aivan Thorin kohdalla, sillä antennin nykypaikan ja Thorin väliin on kasvanut kauempana olevia puita. Tietysti antennin paikkaa voidaan aina siirtää, mutta silloin taas tullaan antennikaapelin uusimisiin ym.
     
  2.  
  3. ristovon

    ristovon Member

    Liittynyt:
    20.05.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    noin pienellä anteenilla ainakin HOTBIRD(13,0 astetta)voisi espoossa näkyä ainakin kirkkaalla ilmalla,mutta ASTRASTA en tiedä. Täällä itäsuomessa ASTRA ja HOTBIRD näkyy hyvin mutta kovalla sateella ei
     
  4. ristovon

    ristovon Member

    Liittynyt:
    20.05.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Unohdin mainita motorisoidulla metrisellä lautasanteenilla, että semmonen tapaus tällä kertaa.
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kiitoksia kovasti vinkeistä. Selvitin Hotbirdin kanavatajontaa ja siellä oli muutama saksalainenkin ja paljon italialaisia vapaita kanavia. Näyttää kehitys vain johtaneen siihen, että yhä useampi kanava on salattu. Jos lautasen muuttaa 80 cm kokoiseksi, niin aveletko Astran jo silloin näkyvän?
     
  6. ristovon

    ristovon Member

    Liittynyt:
    20.05.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Muuta vain lautanen metriseksi,etkä tuu katumaan ainakaan kuuro-ilmalla. Mitä isompi lautanen sitä paremmin näkyy ja kanaviakin on enempi, mulla laite ilmoittaa HOTBIRD 652salattua ja556 vapaata kanavaa. ASTRA 313 ja 275 kanavaa. Jos sulla on seinäkiinnitys ja siinä kääntömoottori lienee metrinen lautanen lähellä maksikokoa. terv. Ripe
     
  7. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kiitoksia käyttännön kokemuksista, joita ei saa ennenkuin itse kokeilujen ja erehtymisten kautta. Mulla voi olla suurehko pulma sijoittaa metrinen lautanen koska tämä vanha, jolle käyttöä etsin, on kiinni harava-antennin mastossa, niiden alla. Ja siihen ei ilmeisesti juuri suurempaa mahdu ja koko tanko voipi käydä painosta epävakaaksi. Mm tuuli saattaa heiluttaa, jolloin se heiluttaa myös kohtuullisesti toimivia harava-antenneja. Sijainti on puiden ja metsien välissä, joten esim. Thorin saaminen näkyviin oli visainen juttu. Kaksi paikkaa löysin, joista toisessa eli savupiipussa se nyt on.

    Toinenkin vaihtoehto tälle vanhalle on. Se on purkaa se katolta ja viedä mökille, asentaa sinne ja katsella sillä Canal Digitalin kanavia. Haitta taas, että salauskortti pitää silloin olla myös mökillä eikä kaupungissa. Mökki on myös yksinomaan oman aurinko- ja tuulivoimalajärjestelmän varassa, mutta eiköhän sähkö kohtuukäyttöön riittäisi. Niin, tietysti mulla on myös tarvittava toinen satelliittivastaanotin.
     

Jaa tämä sivu