Mikä jyrsii tehoja???

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi elukka79 30.10.2005.

1. elukka79

elukka79 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Varmaankin tarkoitit näitä? En osaa kyllä itse noista paljoa sanoa..

Suoritin Sempron 2600+
    Suorittimen kellotaajuus 1833 MHz
    Emolevy ASRock K7VT4A+
    Piirisarjat KT400A
    Muisti PC2700 DDR SDRAM

Lukunopeus 2150 MB/s
    Kirjoitusnopeus 630 MB/s
    Viive 131.5 ns
    (CL-RCD-RP-RAS) (2.5-3-3-7)

Niin, ja huomasin että tuo minun hiljattain asentamani äänikortti (vanha creativen 4.1 digital) jakaa saman IRQ:n (16) tuon näytönohjaimen kanssa. Voikos se vaikuttaa asiaan tai suorituskykyyn yleensä mitenkään?
    Oli tietysti pakko asentaa se, kun ei emon oma integroitu 7.1 toiminut parissa pelissä ;)

Viimeksi muokattu: 09.11.2005
  2.  
  3. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kattelin äkkiä ja normaalilta näyttäs nuo muistitulokset. Oman näyttikseni IRQ on myös 16 ja se ei ole minkään muun varaama, se voi olla siinä tuo ongelma. Ainakin vanhemmissa koneissa ja Windowseissa ongelman pystyi mahdollisesti ratkaisemaan kokeilemalla jotain muuta vapaata IRQ:ta, mutta voi olla myös ettei äänikortti salli muita.

EDIT: Niin näköjään tässä XP:ssäkin :) Eli voit kokeilla ottaa ohjauspaneelista Järjestelmän, sieltä laittesiton ja laitehallinnan, sieltä sen äänikortin kohdalta resurssit ja muuta asetuksia, jos siis mahdollista. Sieltä sitten vaihta sitä IRQ:ta niin että täysin vapaa löytyy ja ristiriitoja ei synny... näin olen joskus itse tehnyt äänikortin kohdalla mutta voi olla että systeemi menee jökkiin eli kokeile omalla vastuulla :)

4. elukka79

elukka79 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No joo, kerkesin jo ottamaan tuon äänikortin irti, ja pistään BIOS:ta sen integroidun äänikortin päälle. En sitä SB:tä enään kuitenkaan tarvisi.
    Joka tapauksessa kävi niin, että laitettuani koneen kyljen takaisin kiinni, ei se enään käynnistynytkään. Katoin BIOSista mikä vikana ja pisti silmään että kone väittää minun ddr2 paikassa olevan 256 muistikampa, ja että kummatkin muistit 256 + 512 toimisivat 333MHz!!!
    Totuus on että juuri kävin ostamassa pari viikkoa sitten kingstonin 512ddr400 muistikamman lisää kun ennestäänkin oli 512ddr400 muistikampa (mikä tuli koneen mukana).
    Eikä tämä perhana suostu enään käynnistymään jos laitan asetuksista muistin taajuudeksi tuon 400MHz, paitsi jos otan tuon koneen mukana tulleen Veritech:in kamman irti. Voisikohan tuo Veritechin kampa olla mennyttä, kun väittää olevansa 256Mb ja vielä 333?!?
    voi veljet.

5. bs33

bs33 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    jeps, näkeehän itse asiassa tuosta everestinkin ilmoituksesta että muistit toimii pc2700:na eikä pc3200:na.

Keskenään aivan erilaisten muistien sekoittaminen ei ole aina onnistunut ratkaisu. Kokeilepa kumpaakin kampaa erikseen, aja 3dmarkit ja muut, vertaa tuloksia. Katso toimiiko myös veritech yksinään 400Mhz:llä. Käytä memtestiä jotta näet onko kampa kunnossa.

Voi olla että kumpikin toimii erikseen paremmin kuin yhdessä.

6. Haukka10

Haukka10 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No,eikös noiden muistien kuulukkin mennä 333Mhz vauhtia,1:1 prossun kanssa ajettuna(Sempron:in FSB 333Mhz).Mutta sehän ei tietysti selitä miksi toisesta kammasta on vain puolet käytössä.Vai ookko kellottamassa?

7. elukka79

elukka79 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu en oo kellottamassa (kannattaisiko?), mutta olen uuden emolevyn (onnellinen?) omistaja.. ;)
    Soitin liikkeeseen josta nuo osat kävin ostamassa, ja ilmoitin vioista mitä tämä on nyt pitänyt, ottivat koneen huoltoon ja huomasivat että aikaisemmasta emosta oli toinen ddr paikka hajalla..
    Niillä ei ollut varastossa samaa emolevyä, niin joutuivat sitten kovan painostuksen alaisena laittamaan tuon AsRockin k7vt4a Pro mallin, kun ennen oli k7vt4a+.
    Johtuisikohan tuosta uudesta emosta että 3dmarkin tulokset olivat samantien jotain 3080p vaikka en ole vielä kerennyt edes pistämään BIOS:ta asetuksia kuntoon. Eikös sieltä kaikki "Primary graphics adapter" - PCI/AGP, AGP fastwrite, V-link speed jne jne kannattaisi laittaa kohdilleen?
    Perskele kun siellä on taas uuden emon myötä varmaan sata uutta nippeliä väännettäväksi.

8. elukka79

elukka79 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin joo, kiitoksia todella paljon vinkeistä, neuvoista ja ohjauksesta.
    Epäilen ainakin tällä hetkellä, että suurin vika oli tuo viallinen emo (3,5 viikkoa vanha!!!!).
    Voi hyvin olla että nyt kun laitan tosiaan sen bios:in asetukset kuntoon niin ehkä se 3500 sieltä vielä pamahtaa.
    Kiitos tosiaan, WK, bs33, haukka10, ja muut avuliaat.

Jaa tämä sivu