1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä estää järjestelmänpalautuksen?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 13.05.2020.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Viikko sitten kamppailin (itse aiheutetun) tietokoneongelman kanssa, jonka korjaaminen vaati järjestelmän palauttamista aikaisempaan pisteeseen. Aiemmista kokemuksistani viisastuneena poistin päältä Nortonin reaaliaikaisen suojauksen, Nortonin peukalointisuojauksen ja vielä Tietosuojauksen. Silti palautus ei onnistunut. Kokeilin kahta eri palautuspistettä ja lopuksi poistin vielä Malwarebytesinkin reaaliaikaiset suojaukset, mutta sekään ei auttanut palautukseen. Ilmeisesti ongelmasta johtuen epäonnistuneet palautusyritykset kestivät ½ tuntia kukin, mikä sekin koitteli hermoja.

    Lopuksi keksin vielä kokeilla järjestelmänpalautusta vikasietotilassa ja silloin se onnistui. Tämä kaiketi tarkoittaa sitä, että jokin muu Windowsin ulkopuolinen ohjelma kuin Norton esti palautuksen, mutta mikä se voisi olla? Sitä tuli mieleeni kysellä, että onko jollakin vastaavaa kokemusta toimimattomasta palautuksesta, jonka syy on selvinnyt?

    Toisin kuin tavallinen järjestelmänpalautus tuollainen vikasietotilassa tehty palautus ei ole kumottavissa, jos se ei tuonutkaan toivottua tulosta. Siksi sitä ei halua käyttää ellei ole niin sanotusti pakko.
     
  2.  
  3. Nanna_86

    Nanna_86 Active member

    Liittynyt:
    03.09.2014
    Viestejä:
    561
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    53
    Vikasietotila sulkee pois esim, vialliset ajurit , ohjelmat / palvelut, jotka mahdollisesti estää järjestelmäpalautuksen tekoa normaali käynnistyksen aikana.

    Tärkeintä kai on että palautus onnistui, syitä voi olla monia..
    Välillä jokin ohjelma tai palvelu ei osaa sulkea itseään ja jää kummittelemaan taustalle ja estää koko prosessin.
     
    1pertti kiitti tästä.
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Kiitos vastauksesta. Kysyessäni ajattelin, että olisikohan joku muu huomannut vaikkapa Nortonissa jonkun uuden ominaisuuden, joka estää palautuksen, ellei sitä poista päältä. Itse muistan, kuinka Nortoniin tullut peukalointisuojaus aiheutti minulle aikanaan ongelmia palautuksessa ennen kuin keksin, etä se on poistettava käytöstä palautuksen ajaksi.

    Tässä viimeisimmässä tapauksessa olin ennen palautusta asentanut väärän touchpad-ajurin, joka ei käynnistynyt, mutta saattoihan se silti estää normaalin palautuksen.
     

Jaa tämä sivu