1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä ääniformaatti olisi minulle paras?

Viestiketju Musiikki-CD-levyjen varmuuskopiointi -osiossa. Ketjun avasi Rockie 25.11.2004.

  1. Rockie

    Rockie Guest

    Hei!

    Nyt on hirveästi ollut keskustelua siitä, mikä on paras (tai ainakin mp3-formaattia parempi) ääniformaatti. Jokaisella tuntuu olevan eri mielipide asiasta, mikä on tietenkin ymmärrettävää, onhan jokaisella erilaiset kriteerit siitä, minkälainen ja -tasoinen hänen musiikkikappaleidensa pitää olla.

    Kun olen aikamoinen aloittelija digitaalisen median parissa tahtoisin kokeneemmilta henkilöiltä [bold]perusteltuja[/bold] mielipiteitä siitä, mikä tai minkälainen formaatti minulle sopisi.

    Minua kiinnostaisi mahdollisesti jokin losless-formaatti, mutta pääkriteerit olisi seuraavat: siihen formaattiin on helppo ripata, siitä formaatista on helppo muuttaa mp3:iksi (jotta saan poltettua lättyjä kannettavaa soitinta ja stereoita varten), siinä olisi mahdollisesti 5.1-monikanavaääni-tuki.

    Tällä hetkellä minulla soi levyllinen .mpc-formaatissa olevia biisejä, joiden bitrate on 246. Jotain tämän tasoista lopputulosta kaipaisin.


    Minulla on n. 2000 biisiä kovalevyllä pääasiassa mp3-formaatissa. Määrä kasvaa koko ajan. En ole ajatellut noiden mp3:ien konvertointia johonkin toiseen formaattiin, koska sehän huonontaa laatua? Kovalevytilaa löytyy 80Gt, josta musiikille voisin suoda maksimissaan n. 45Gt (nyt musiikki on vallannut ~10Gt).

    Musiikkityyleinä on pääasiassa klassista ja muuta sen tapaista (olen innokas elokuvamusiikin keräilijä), aika paljon rockia, aavistus tanssimusiikkia, jonkun verran poppia.

    Kiitokset etukäteen jos joku vauvautuu auttamaan :)
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    OGG ja AAC taitaa olla ainoat yleisemmät formaatti jossa on 5.1 tuki olemassa.
    Kovalevytila on halpaa, eli sen takia ei kannata korviaan kituuttaa =)
     
  4. turska

    turska Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    4,040
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Niinkuin Agent_007 jo mainitsikin,kovalevy tila on halpaa,joten suosittelen OGG.
     

Jaa tämä sivu