1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma McAfee ja tili (ratkaistu)

Viestiketju Yleistä keskustelua kännyköistä -osiossa. Ketjun avasi Viljam 12.10.2020.

  1. Viljam

    Viljam Regular member

    Liittynyt:
    15.04.2005
    Viestejä:
    363
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Siirtäkää jos ei ole oikealla alueella. Ostin tuossa viime viikolla uuden Samsungin kännykän ja kyseinen merkkihän suosittelee nykyään mcafeen virustorjuntaa. No, kännykkään oli laitettu houkutteleva vuoden kestävä tarjous johon tartuin. Annoin sitten hölmöyksissäni luottokortin numeron millä maksoin kyseisen ohjelman. Loin tilin ja laitoin uusimiskiellon koska sen pystyy siellä tekemään.Sittemmin olen seuraillut netistä kauhutarinoita ihmisistä joilta on uusittu tilaus ja hinta onkin ollut jo kymmenkertainen tarjoukseen verrattuna. Ja mitä käsitin palstoja selaillessa niin joiltakin on peritty uusi maksu kiellosta huolimatta. Olen tässä viikonlopuna aikana tullut katumapäälle ja haluaisinkin korttini tiedot pois k.o. tililtä. Tämä ei tunnukaan helpolta tehtävältä,puhelinpalvelu ei edes yhdistä kenellekään palveluneuvojalle. Chatista (ilmeisesti jossain Intiassa nimestä päätellen) sain palvelunumeron tänne Suomeen ja samalla henkilökohtaisen palvelunumeron tai mikä lieneekään oikealta nimeltään. No, sinne kun soittaa niin tuuttaa vaan varattua. Onko kellään kokemusta kyseisen firman toiminnasta ja ennenkaikkea onko kukaan saanut korttinsa tiedot pois?
     
  2.  
  3. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Kyseessä on hyvin tunnettu firma eli ei mikään "hikipajan" tekemä eli maksuasiat ja niiden peruutukset pitäisi siis hoitua hyvin. Pitää tosin ottaa yhteys asiakaspalveluun jos haluaa poistaa kortin tiedot mutta uusiutumiset voi itse peruuttaa kuten oletkin jo tehnyt.

    Niin ja puhelinhan ei torjuntaa tarvitse ollenkaan eli sellaisia ei kannata jatkossa niihin ostaa tai asentaa. Vievät vain tehoja ja akkua eivätkä tuo todellisuudessa mitään turvaa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2020
  4. Viljam

    Viljam Regular member

    Liittynyt:
    15.04.2005
    Viestejä:
    363
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Tähän pitää itse vastata eli koko päivän kahlaillut netistä täsmä ohjeita ja puhelimessa jonotusta niin kappas vaan, äsken asiakaspalvelija vastasi. Muutaman sanan vaihdon ja kilkkauksen jälkeen kortin tiedot oli poistettu. Asia ratkaistu ja järjestyksessä.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Tuo toteamus kaipaisi hieman perusteluja ja taustatietoja. Miksi puhelin ei ollenkaan tarvitsisi virusturvaa ja miksi sellainen ei toimisi?

    Itse en ole millään lailla perehtynyt Androidin virusturvaan, mutta monesti olen kuitenkin huomannut uutisia, että Google Playnkin kautta on onnistuttu jakamaan haittaohjelmia puhelimille. Puhelimella sitten selataan samoja sivuja kuin tietokoneillakin ja sitä käytetään pankkiasioinnissa ja maksamisessa joskus tietokonetta useamminkin. Eikö tuossa ole aivan riittävästi motivaatiota haittaohjelman kehittämiseen, jos on rikollinen mieli, tai oman puhelimen suojaamiseen, jos on tavallinen käyttäjä?

    Omassa vaatimattomassa puhelimessani ei erillistä virusturvaa ole, vaikka olisi vapaa lisenssi käytettävissä. Todennäköisesti harkitsisin asiaa uudelleen, jos käyttäisin puhelinta pankki- yms. maksuasioissa. Puhelinvalmistajat tarjoavat tietoturvapäivityksiä vain rajoitetun ajan, joten erillisellä ja luotettavalla virusturvalla voi turvallista käyttöikää pidentää.

    Maksullinen virusturvaohjelma todennäköisesti myös tuo monia käteviä oheispalveluja helpommin saataville. Kadonneen tai varastetun puhelimen voi esimerkiksi etälukita tai tyhjentää tiedoista. Puhelimen katoaminen tai tuleminen varastetuksi onkin paljon todennäköisempää kuin sen saastuminen viruksesta. Tosin on ilmeistä, että Android-viruksetkin tulevaisuudessa vielä yleistyvät.
    https://www.techadvisor.co.uk/test-centre/security/android-antivirus-3646925/
     
    Xucoatl ja tarantella kiittävät tästä.
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Tämän kyseisen jyrkän mielipiteen esittäjän kanssa kanssa jo monasti aiemmin väännetty peistä, mutta juna kulkee ja puskee kaikki tielle osuvat sivuun.
    Tuollaisen väittämän kanssa tulisi aina huomauttaa seuraavaa, jos puhelimella ei käytä verkkopalveluja, eikä surffaile netissä, niin virustorjuntaa ei tarvita.

    Onko kertaakaan tullut mieleen, kun maksu- ja verkkoliikenteestä on jo merkittävä osa siirtynyt mobiililaitteille ja lisääntyy vahvasti koko ajan.
    Jos vähääkään omaa rikollista mieltä, niin kyllä mobiilikäyttöjärjestelmät herättävät enenevässä määrin kiinnostusta, jonka seurauksena entistä enemmän laskevat verkkojaan mobiili käyttäjille.

    Itse en ole käyttänyt virustorjuntaa, mutta olen korvannut sen VPN-ohjelmalla, joka auttaa seuraavissa asioissa:
    Selaussuojaus pysäyttää sivustot, jotka saattavat sisältää haitallista sisältöä tai varastaa henkilötietoja, kuten luottokorttien numeroita, käyttäjätilien tietoja ja salasanoja.
    Tarkistaa, että käyttämäsi Internet-sivustot ovat turvallisia
    Antaa yksityisyyden suojan hakkereilta, mainostajilta ja tiedonkeräysyrityksiltä, seurannan estolla.

    Minulla on F-Securen Freedome ja Nortonin VPN lisenssejä, joista Freedomea käytän toistaiseksi puhelimessa.
    VPN on toiminnoiltaan melko kevyt ja ajaa monia virusohjelman ominaisuuksia.
    Nortonia voisi jossain välissä testailla, kun on vapaita lisenssejä.

    @1pertti osuvasti analysoi tilannetta, johon tässä tuli vähän toistoa.
     
  7. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Ei näihin haittaohjelmat hypi itsekseen ilman asentamatta vaan pitää itse asentaa selaimen kautta. Niiden saanti on siis käytännössä mahdotonta kun lataa vain tunnettuja sovelluksia Google Play sovelluskaupasta sekä pitää sovellukset ja järjestelmän aina ajantasalla.

    Ja mitä niiden oheispalveluihin tulee niin ne löytyy jo järjestelmästä itsestään kuten laitteen etäpaikannus, lukitus ja tyhjennys. Näistä ei missään nimessä pidä maksaa.

    Mobiilivirustorjuntasovellusten aika ei vielä ole koska kuten sanottu riskit saada haitake on tällähetkellä erittäin pieni. Tietokoneissa kuten Windowsissa eriasia. Niissä kun ollaan melkein aina järjestelmänvalvojan tilillä sekä asennetaan ohjelmia mistä tahansa joten uhka on olemassa. Tulevaisuus näyttää onko niille koskaan todellista tarvetta eli tuleeko todellisia uhkia.

    Olen toki itse käyttänyt aikoinaan torjuntaa Androidissa mutta huomasin että siitä ei ollut mitään hyötyä joten poistin enkä ole sen jälkeen asentanut eikä kukaan muukaan kenet tunnen ja hyvä niin. Hyvin on pysyneet pankin rahat tilillä ja kaikki muut omat tiedot tallessa vain minulla.

    Moni suurehko firma ja kunnallinen toimija kuten oppilaitokset eivät käytä työntekijöiden puhelimissa torjuntaa vaikka laitteissa ei ole rajoituksia Google Playn latauksien suhteen. Olen työnpuolesta tämän todennut joten en keksi tätä hatusta. No miksikö? Siksi koska uhkia ei käytännössä ole.

    Ja mitä vpn palveluihin tulee on niistä yleensä kotikäytössä hyötyä vain jos käyttää paljon julkisia wlan verkkoja sekä haluaa katsoa ulkomaalaisia palveluita verkossa. Muutoin en näe että toisivat lisäsuojaa varsinkaan kotimaan operaattoriverkoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2020
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Molemmat eivät voi olla oikeassa. Epäselväksi tosin jää, mitä tuo varaus "tunnettuja sovelluksia" pitää sisällään, eli mistä tietää, mikä sovellus on tunnettu.

    Jätetään asia siis lukijoiden arvioitavaksi. Alla argumentteja, joihin jo edellä viittasin.

    "Google Playssa on ollut jälleen myynnissä android-kännykkäsovelluksia, joihin on piiloutunut tunnettu haittaohjelma Joker.
    [--]
    Joker aiheuttaa uhrille todellista haittaa, sillä puhelimeen päästyään se kirjautuu käyttäjän tietämättä maksullisiin palveluihin, jotka alkavat laskuttaa uhria. Joker löydettiin 11 sovelluksesta."

    "Play-kaupan suojauksia mursi myös toinen huijaus, jossa levitettiin Anubis-pankkihaittaohjelmaa. Tietoturvayhtiö Trend Micron mukaan kyseessä oli kaksi sovellusta, Currency Converter ja BatterySaverMobi, jotka Google on jo poistanut.
    Bleeping Computer kertoo, että näilläkin sovelluksilla oli korkeita viiden tähden arvosteluja, jotka olivat väärennöksiä.
    [--]

    Normaalisti haitakkeet esittivät käyttäjälleen väärän ilmoituksen järjestelmäpäivityksestä. Jos käyttäjä salli sen, puhelimeen ladattiin lopulta Anubis, joka pystyy keräämään pankkitietoja tallentamalla painalluksia ja ottamalla ruutukaappauksia, kun uhri kirjautuu johonkin 377:stä verkkopankkisovelluksesta 93:ssa maassa."

    https://www.mikrobitti.fi/uutiset/g...ohjelman/c944e49f-e953-4204-9f69-291860fa18e8
    https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2335874
    https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005969889.html

    Google myöntää itsekin, että kaikkea ei voi taata, vaikka turvallisuuteen pyritäänkin: " Android-ekosysteemissä (mukaan lukien Google Play Kaupassa) ja käyttäjälaitteissamme ei pitäisi olla haitallista käytöstä, esim. haittaohjelmia. Tämän ydinperiaatteen mukaisesti pyrimme tarjoamaan käyttäjillemme ja heidän Android-laitteilleen turvallisen Android-ekosysteemin.
    https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9888380?hl=fi
     
    tarantella kiitti tästä.
  9. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Turvallisen softan voi erottaa siitä että sen takana on suuri ja hyvämaineinen valmistaja (tutkii Googlea onko ollut uutisissa tai kolmannen osapuolen testeissä) ja sovellus on ollut pitkään Google Playssa eli ei äskettäin tullut. Myös nimen perusteella voi päätellä jotain.

    Esimerkiksi: "Kirkkain taskulamppu vapaa" tai "hack wifi password 2020 version" nimisissä ainakin minun hälytyskellot soi vaikkei ne välttämättä haittaohjelmia olisikaan mutta voivat kerätä tarpeettomasti tietoja mainostajille.

    Ja maalaisjärkeä käyttäen pärjää myös pitkälle. Esimerkiksi minä olen löytänyt kaikki tarvitsemani sovellukset suurilta ja tunnetuilta valmistajilta. Ei ole tarvinnut ruveta tutkimaan pienempien valikoimia.
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Tämä onkin normaali peruskäyttäjälle varsin helppo toimenpide, peruskauraa.:mad:
    Onko koskaan tullut mieleen, että peruskäyttäjä ei noista asioista paljon tiedä, eikä osaa huolehtia siinä mielessä itsestään. Ei maalaisjärki auta jos ei yksinkertaiseti ymmärrä koko asiaa, kuten valtaosalla käyttäjiä on tilanne.
    Virusohjelma saattaisi olla heille verraton apuväline.

    Harvalla käyttäjällä on niin valistuneet (yksioikoiset) mielipiteet ja vankkumaton tieto asioista, kun sinulla.:eek:
     
  11. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Peruskäyttäjät ei pahemmin osaa ladata sovelluksia ja heitä yleensä paremmin tietävät kuten tuttavat neuvoo. Mullakin on paljon tuttavia jotka eivät ole niin sinut laitteiden kanssa eikä ole torjuntaa missään luurissa ja hyvin ovat pärjänneet vaikkeivat osaa niin varoa.

    Petteri Järvinen joka on tunnettu tietotekniikan asiantuntija on käynyt asiaa läpi muutama vuosi sitten eikä nähnyt mitään tarvetta torjunnalle maalaisjärjellä ajattelevan käyttäjän kannalta koska riski saada haitake on olemattoman pieni: http://pjarvinen.blogspot.com/2018/02/vuosi-f-securen-mobiilin-virusturvan.html Riski ei ole parissa vuodessa pahemmin suurentunut.
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Monasti joutunut korjailemaan virheellisiä "asiantuntija" lausuntojaan. Referaatti on luottamusta herättävä.
    Peruskäyttäjä nimenomaan osaa ladata sovelluksia, mutta siihen se jääkin. Näiden korjaamiseen ja oikaisuun olen itsekin monasti osallistunut.

    Mainitsemasi asiantuntija taisi olla parhaimmillaan DOS-aikautena.

    Edit: Jostain syystä yritän pitää jalat maassa, koska niin paljon nähnyt kaikenlasia hölmöilyjä käyttäjillä. Yleensä ne jotka "tietävät", tekevät suurimmat hölmöilyt.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2020
  13. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
  14. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Olemattomia uhkia onneksi. Ei merkitystä.
     
  15. A-M

    A-M Member

    Liittynyt:
    05.10.2017
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Pitäisikö tänne saada faktantarkastaja, joka merkitsee varoitustekstillä epäluotettavan tai harhaanjohtavan tiedon?
    Esim. "Tieto on epäluotettava, eikä perustu tosiasioihin"
     
  16. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Voit osoittaa kysymyksesi ylläpidolle. Löydät varmaan polkusi tuonne osastolle, olethan jo Member.

    lisäys
    Ei pahalla. Faktat on myöskin itse suodatettava Internetsin maailmassa. On sitä "tietoa" ja tulvaa.Yleisesti ottaen mitä enemmän ihmiset puhuvat asioista muuten kuin huhuna niin ehkä siinä saattaa olla totuudenkin siementä. Normaalisti... jos joku on liian hyvää ollakseen totta niin, ei se ole sitä.

    Toisaalta tämä on kännykkäosastolla ja asia on kysyjän kannalta jo ratkennut vaikkakaan hän ei sitä ole merkannut ratkaistuksi.

    Näistä asioista voit tehdä mieltä askarruttavasi ketjun ihan erikseen niin jutellaan siellä lisää asia tiimoilta.
     
    Viimeksi muokattu: 01.12.2020
  17. A-M

    A-M Member

    Liittynyt:
    05.10.2017
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Kyllä viestini liittyy täällä käytyyn keskuteluun tietoturvaa koskeviin väittämiin.
     
  18. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Ok. Toki ovat tärkeitä seikkoja, olet ihan oikeassa asian suhteen.

    Tuolin ja näppäimistön väli ratkaisee eniten kotikoneilla eli mitä puuhailla ← ? ... sillä tekeekään. Päivitetty Android kännykkä on myöskin melko kattava suojauksien suhteen.

    Kyse ei ole mielestäni tuotteesta kuinka se suojaa vaan järki käpälissäkin voi itse määritellä suojauksien tarpeen.

    "Ostin Volvon koska sillä on turvallista ajaa kolari".

    Toki huumorilla. :)
     
  19. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Tietoturva-asioihin voi helposti mennä kymmeniä euroja vuodessa jos ei istahda paikalleen ja mieti onko todella sen arvoista. Kaikkihan lähtee tosiaan itse käyttäjästä ja laitteesta pidetäänkö se valmistajan ja omistajan puolesta aina ajantasalla päivityksistä.
     

Jaa tämä sivu