1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Maksulliset virustorjuntaohjelmat

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 19.07.2020.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Tulipa mieleen avata keskustelu maksullisista virustorjuntaohjelmista hieman uudesta näkökulmasta. Nykyäänhän on yleisesti tunnustettu ja testeissä todettu tosiasia, että Microsoft Defender antaa yhtä hyvän suojan kuin kaupallisten sovellusten ilmaisversiot. Maksulliset ohjelmat puolestaan tarjoavat erilaisia lisäominaisuuksia ja lisäsuojaa.

    Itse olen "historiallisista syistä" käyttänyt aina maksullista virustorjuntaohjelmaa. Pääasiassa se on ollut joku Nortonin versio lukuun ottamatta lyhyttä jaksoa 2000-luvun alussa, jolloin työnantaja tarjosi McAfeen myös kotikoneelle. Nortonissa on ollut yksi ärsyttävä ominaisuus vuodesta toiseen.

    Olen käyttänyt jo 1990-luvulta asti samaa suomalaista erikoisohjelmaa johon tietysti luotan. Jossakin vaiheessa Norton keksi, että tuolla kyseisellä ohjelmalla on niin vähän käyttäjiä, että se pitää luokitella epäilyttäväksi ja siitä lähtien Norton on blokannut oletusarvoisesti kaikki sen päivitykset. Uuden version ilmestyessä Nortonin suojaus pitää aina tilapäisesti pysäyttää, että päivityksen saisi asennettua.

    Tänä kesänä Norton alkoi estää myös koneella olevan Slimjet-selaimen portablen version päivitykset, mikä alkaa jo tuntua liioittelulta. Aluksi korjasin ongelman lisäämällä ohjelman updater.exen sallittuihin poikkeuksiin, mutta nyt oli jotain taas muuttunut, sillä tänään sekään päivitys ei onnistunut Nortonia pysäyttämättä.

    Ja sitten se kysymys: onko muilla vastaavia kokemuksia siitä, että virustorjuntaohjelma toimii "liian hyvin", eli estää aivan asiallisten exe-tiedostojen asennuksen tai päivittämisen? Nortonkin on aikaisemmin toiminut sillä lailla fiksummin, että se on ilmoittanut mahdollisesta vaarasta ja jatkanut päivitystä vasta erillisen luvan jälkeen. Nykyisin tulee vain ilmoitus "epäilyttävästä toiminnasta", joka estettiin.
     
    tarantella kiitti tästä.
  2.  
  3. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    850
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Joskus aikoinaan Bitdefender free esti GTAV pelin käynnistymisen jolloin Bitdefenderin asetuksista piti erikseen merkata pelin -exe tiedosto "hyväksi" tiedostoksi. Muuta ongelmaa ei ole ollut nyt kun käytän tuota Defenderiä.
     
  4. Jyk

    Jyk Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2019
    Viestejä:
    481
    Kiitokset:
    35
    Pisteet:
    38
    Itse joskus lähinnä kokeilumielessä hommasin maksullisen version Avastista. Ei ole aiheuttanut ongelmaa.
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Latasin tuon Slimjet portable selaimen. Näyttää olevan melko puhdas Chrome selain valmistajan pikku muutoksilla. Sisään kirjautumalla sai kaikki Chromen kirjanmerkit, salasanat ym. asetukset siirrettyä siihen. Tuosta päätellen taitaa kaikki raportointikin mennä Googlelle.
    Vielä ei Norton siitä ole mitään hälyttänyt, ehkä tuossa päivitysrutiinissa on sitten jotain vierasta, miksi hälyttelee. Itse en tuoita minään ongelmana pitäisi. Seuraan tilannetta, jos tulisi päivityksiä.

    Tuo minusta on varsin hyvä juttu, että varoittelee noista vähän käytetyistä ohjelmista. Käyttäjän pitäisi saada kuitenkin osallistua päätöksen tekoon. Silloin se ainakin herättää joka kerta miettimään olenko tekemässä oikein. Mielestäni sen pitäisi toimia niin, että eka kerralla hälyttää, mutta jatkossa sen ei enää pitäisi hälyttää, kun sille on annettu käyttäjän lupa asentaa se koneelle.
    Omalle kohdalleni ei ole saattunut tapausta, jossa olisi kylmästi blokanut suoritettavan koneessa jo olevan ohjelman toiminnon. Nyt olisikin kiva päästä tarkemmin tutustumaan tuon updaterin toimintaan, jos se kerta kerralta muuttuu.

    Nortoniin olen kyllä pinnani polttanut jo monesti, jopa niin pahasti, että poistin sen kaikista koneistani. Syy siihen oli liian aggressiivinen selaimen lisäturvaominaisuuksien tyrkytys, vaikka olin joka kerta vastannut "Älä muistuta asiasta enää" tai miten se teksti meni, tarkoitus kuitenkin tuo. Toinen oli toistuva e-meili pommitus, vaikka olin kieltänyt niiden lähettelyn. Vihdoin laiton niille selvää tekstiä, että en halua enää vastaan ottaa heiltä sähköpostia ja poistin Nortonit kaikilta koneilta.
    Leppymisen jälkeen ajattelin asentaa ne koneelle takaisin, mutta sitten en päässyt enää kirjautumaan tililleni sinne. No se onnistui sitten, kun olin pyytänyt tehdä uuden salasanan.

    Nortonit toimivat taas ja toistaiseksi ei samaa tyrkytystä ole tullut. Pitävätkö kesäpaussia vai auttoiko vihainen viestini?
    Muuten olen ollut Nortoniin tyytyväinen. Uudelleen asennuksessa suositteli poistamaan Malwarebytesin. Ei kuitenkaan haitannut asentamista eikä kahden viikon käytön jälkeen ongelmia ole ollut. Jos Malwarebytesin ja Nortonin välitä pitäisi valita, niin Norton poistuisi ekana.

    Nortonista en haluaisi vielä luopua, kun minulla on kaapissa vielä kaksi avaamatonta lisenssikansiota, jotka ostin joulutarjouksesta á 10€/kpl ja nykyisessä lisenssissä vielä 200 elinpäivää. Ohjelmassa Auto Renewal toiminto on pois kytkettynä.

    Olen ollut Nortonin käyttäjänä jo >20v. Vuoden päivät välillä oli käytössä F-Secure, jota en voi moittia, mutta tottumus vei voiton. Jos nyt pitäisi vaihtaa virusohjelmaa, niin korvaajaksi tulisi Defender.
     
    1pertti kiitti tästä.
  6. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    850
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Juu jos on jo maksettuja lisenssenä niin toki ne kannattaa käyttää loppuun mikäli ohjelma pelaa hyvin eikä tuota "harmaita hiuksia". Mutta se kannattaako enää uusia tilata näin vuonna 2020 on asia erikseen.
     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Samaa mieltä. Mielestäni Norton aikaisemmin toimikin noin, mutta kun ominaisuuksia on tullut lisää, on toiminta muuttunut. Tietysti voi olla niinkin, että en vain enää hallitse kaikkia asetuksia ja valintoja.
    Eikös kaikissa selaimissa ole mahdollisuus valita, haetaanko kirjanmerkit ym. tiedot aiemmin käytetystä selaimesta? Käsittääkseni tuo ei kuitenkaan kerro mitään siitä, että raportointia tapahtuisi Googlen suuntaan. Slimjet kertoo, että anonyymeja tietoja kerätään vain selaimen ominaisuuksien käytöstä, ja senkin voi asetuksista estää. Ainakin Slimjetin omien ilmoitusten mukaan tietoturva ja yksityisyys on muutenkin kunnossa.

    Rebuilt from the open-source Chromium project, Slimjet doesn't send any usage data back to Google like Chrome. On top of that, Slimjet is armed with the most advanced anti-tracking technology to thwart various attempts to invade on your privacy (e.g., track your identity or profile your behavior) by the intrusive businesses.

    Itse käytän kyseistä selainta lähinnä iltapäivälehtien selailuun seuraavasta syystä:
    Tired of all the obtrusive ads that attempt to track everything you do online, irritates your eyes and wastes your time? Welcome to the ONLY browser that automatically blocks ALL ads. No plugins, opt-ins or configurations needed. Enjoy a clean and ad-free web at lightning fast speed.

    Tietysti aika tuntemattoman selaimen käyttö tuntuu jotenkin arveluttavalta. Siksi valitsin kokeiluun portable version. Sen päivitysohjelma näyttää poistavan ensin vanhan exe-tiedoston. En tiedä, yrittääkö se poistaa myös vanhan pikakuvakkeen. Se hälyttäisi Nortonin, sillä työpöytä kuuluu valvottaviin kohteisiin toisin kuin tuo Slimjet-kansio.

    https://www.slimjet.com/
     
    tarantella kiitti tästä.
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Kyllä näin on, mutta nyt en hakenut niitä mistään muusta selaimesta tarkoituksella, vaan kirjauduin Slimjetin asetuksista sisään, ihan samoin kuin Chromesta kirjaudutaan tietojen synkronointia varten.

    Huomaa en tehnyt tiliä Slimjettiin, Google tunnuksilla kirjauduin ja se haki Chromen tiedot ja asetukset.
    En siis mennyt hakemaan mistään toisesta selaimesta tietoja, joka yleensä pitää suorittaa, jos haluaa kirjanmerkit ja asetukset siirtää toiseen selaimeen.
    Siitä tuli mieleen, mitä muuta Slimjet synkronoi Googlelle, koska nuo tiedot ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita, eikä mitään anonyymijuttuja.

    Mielestäni tuo selaimen nimi, ennen Googlen avointa koodia oli nimeltään SlimBrowser, joka taisi Googlen myötä muuttua nykyiseksi.
    Jokainen varmaan pystyy itse päättämään tarpeensa.

    Edit Tuli mieleen tuosta Slimjetin logosta, minuta se on sama mitä oli SlimBrowserissa. En löytänyt kyllä tuolta mainintaa tuosta aikaisemmasta versiosta, ihmettelen.
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2020
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Tuo on minulle vieras asia, sillä en ole koskaan kirjautunut millekään selaimelle sitä käyttääkseni. Sitä kai käytetään, jos haluaa synkronoida eri laitteiden asetuksia?

    Jos nyt oikein ymmärrän, Slimjetin asetuksissa on mahdollisuus valita, kirjaudutaanko johonkin Googlen palveluun kirjauduttaessa samalla Slimjetiin.
    upload_2020-7-20_18-39-41.
    Joka paikassa kuitenkin kerrotaan, ettei Slimjet lähetä tietoja Googlelle. "Slimjet isn’t associated with Google, and unlike Chrome, it won’t send any of your data to Google. In addition, the browser has anti-tracking technology that will block tracking cookies and scripts." https://windowsreport.com/slimjet-browser/

    Tuo WindowsReport näyttää mainostavan kovasti Operaa ja sen ilmaista VPN:ää. Jos ei erityisesti ole tarvetta peitellä jälkiään ja sijaintiaan, niin VPN taitaa vain turhaan hidastaa selailua?
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Venäläinen raha ostaa mainostilaa. Ei se hirveästi hidasta, mutta välillä tosin tuppaa kadottamaan yhteyden VPN käytössä.
    Lisäksi Opera on kai venäläisomistuksessa tänä päivänä, siksi minulla siihen ei luottoa oikein löydy.
    En halua omia tietojani venäjälle jakaa, riittää, kun Googlelle jaan.

    Totta sillä voi synkronoida asetukset eri laitteiden välillä. Omassani Chrome selaimessa näkyy Nokia puhelimen yhteystiedot ja valokuvat ja periaatteessa puhelimen data ajantasalla, (Android Google tili, molemmat samalla e-meil osoitteella).

    Synkronoinnin takia en tuota ole ottanut käyttöön, vaan siksi jos teen uuden käyttiksen asennuksen, niin ccleanerin asennuksella saan siihen heti myös Google Chromen kylkiäisenä, jota ccleaner tarjoaa.
    Tuon asennuksen päätyttyä menen ja kirjaudun Chromeen, niin siellä on heti kirjanmerkit ja kaikki linkit valmiina salasanoineen, jolloin ohjelmien asennus on läpihuutojuttu.

    Varmaan Slimjetin asetuksista voi välttää tietojen jaon Googlelle, toivon niin. Olin vaan hämmästynyt, kun kirjautumalla Googlen tilitiedoilla päivitti kaikki tiedot ja asetukset heti, koskemattani mihinkään asetuksiin.

    Edit: Pientä fiksaamista.
    Edit: Jos joku ihmettelee, miksi asennan Chromen Ccleanerilla, niin siksi, että käytän sitä. Siinä menee kaksi kärpästä yhdella iskulla.
     
    Viimeksi muokattu: 21.07.2020

Jaa tämä sivu