1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Macin kiintolevyn nopeus ongelma

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kmo2 07.04.2007.

  1. kmo2

    kmo2 Member

    Liittynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kattelin tässä että mihinkäs käyttäs kohta saatavat kesätyörahat ja aattelin ostaa MacBook Pro 17-inch- koneen.

    Mutta en oo varma tosta kiintolevystä ja sen nopeudesta. On kolme vaihtoehtoo, jonka koneeseen voi itse valita asennettavan.

    100GB Serial ATA drive (7200rpm)
    160GB Serial ATA drive (5400rpm)
    200GB Serial ATA drive (4200rpm)

    Mikä noista on paras, jos haluaa pelata ja esim. editoida videoo ja käyttää fotarii. En oo varma tosta kierrosnopeudesta. Jos kiintolevyn suuruus kasvaa niin pieneneekö sen kierrosnopeus JA ONKO SE HYVÄ VAI PAHA ASIA. Tarkoitan siis että onko parempi olla pieni vai suuri rpm, jotta kone on tehokkaampi ja nopeampi.

    Oon ostamassa ekaa kannettavaa ja tarviin tehokkaan koneen ammattikäyttöön, koska aloitan graafikon ammatin opiskelun.

    Sori kun oon näin noviisi näissä mac-hommissa.
     
  2.  
  3. abyss91

    abyss91 Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    137
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Toki kaikki kiintolevyltä ladattava tieto latautuu nopeammin, kun kiintolevyn nopeus on suurempi. Jos et tarvitse kovin paljoa kiintolevytilaa, 7200 on ihan hyvä vaihtoehto. Ottaisin silti tuon 5400rpm -kiintolevyn, koska siinä on enemmän tilaa. 7200 myös kuluttaa enemmän virtaa(,vaikkakin akun kesto lyhenee vain muutamalla minuutilla). 7200 myös kuumenee selvästi enemmän kuin hitaammat kiintolevyt. 5400 on yleisin kiintolevynopeus ja kaikki hommat pitäisi silläkin sujua ilman ihmeellisiä ongelmia. Minä siis valitsisin sen.

    Edit: Kyllähän tuo graafikon ammatti saattaa tietenkin vaatia normaalia nopeampaa konetta... Toivottavasti tulee muitakin mielipiteitä! :) Jos haluat vain nopean ja tehokkaan koneen, valitse 7200rpm!
     
    Viimeksi muokattu: 08.04.2007
  4. kmo2

    kmo2 Member

    Liittynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko mun mitään järkee ostaa maccia, vai pärjäänkö pc:läkin. Kun lähtöhinta noissa hyvissä macin kannettavissa on n. 2500 €, niin varmaan halvemmalla sais hyvän pöytä pc:kin, mutta riittääkö ne tehokäyttöön. Tai en tiiä, miten on?

    Onko ylipäätään järkeä ostaa kannettavaa vai onko pöytäkone parempi, jos nyt ajatellaan tehoa? Macillahan on myös pöytäkoneita :)
     
  5. juggeli

    juggeli Regular member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    350
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllähän se pyötäkone on järkevämpi jos ei välttämättä tarvi kannettavan siirrettävyyttä ja muita ominaisuuksia. iMacit näyttäisi olevan ihan järkeviä koneita ja varmasti tarpeeksi tehokkaita kaikenlaisee käyttöön. Ja Maceissahan on Mac Os X käyttis ehdottomasti paras ominaisuus, sitä kun on tovosen käyttänyt niin ei tee enää Windowsia mieli.
     
  6. abyss91

    abyss91 Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    137
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta joka sana! Toisaalta macilla pelaaminen on mitä on...
     
  7. kmo2

    kmo2 Member

    Liittynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Oisko hyvä ostaa Macin kannettava ja sitte siihen ulkoinen kiintolevy. Itse koneeeseen vois hommata 100 GB:n 7200 rpm:n kiintolevyn ja sitte ostas myös jonkun 200 GB ulkoisen kiintolevyn. Vai onko ulkoisessa kl:ssä sama homma ton koneen tehokkuuden kanssa, eli että hidastaa konetta kun on suurempi kapasiteetti.

    Vai onko sama ostaa vaan toi 160GB Serial ATA drive (5400rpm).
     
  8. abyss91

    abyss91 Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    137
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse edelleen ostaisin tuon 5400rpm:n.

    Kone hidastuisi tuossa tapauksessa vain kun lataat tavaraa ulkoiselta kiintolevyltä. Kannettavan kanto-ominaisuudet menettävät toisaalta hieman merkistystään jos ostat ulkoisen kiintolevyn, jota täytyisi kuitenkin kuljettaa mukanaan. Jos et tarvitse kannettavuutta, pöytäkone voisi olla parempi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2007
  9. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suuri rpm, tosin sen haittoinan läppäreissä em. kuumuus, virrankulutus, yms. Lisäisin vielä itse, että sillä saattaa olla jotain tekemistä myös tärinänkestävyyden suhteen. Lisäksi erittäin suuri tekijä koneen melutasossa.

    Ei. Alhaisempia kierrosnopeuksia tarjotaan vain em. syistä.

    Itselläni on 5400 rpm läppärissä, pöytäkoneissa suosiolla 7200rpm, kun meluavat muutenkin.
     
  10. LTempest

    LTempest Member

    Liittynyt:
    25.05.2007
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on tuo MBP 160GB, 5400rpm ja täytyy sanoa, loistava kone! (vähän akkuongelmaa juuri nyt tosin...) Ja sanokaa mitä tykkäätte pelaamisesta Macillä, niin mun kone toimii ainakin aivan loistavasti! Ostin toki tuulettimen alle, ettei kuumenisi liikaa, enkä pelaa kauaa kerralla, mutta pelaaminen ihan eri sfääreissä kun mun jotain 4v vanhalla PC:llä.

    Otin tuon koska halusin kovalevytilaa ja mulle myös liikkeessä suositeltiin tuota hitaampaa, juuri kuumenemissyistä. Tietty olen "vaan" humanistiopiskelija eli en tarvitse mitään rankkoja graafisia ohjelmia. Silti mun mielestä tuo 160GB tulee tarpeeseen, ainakin iPhoto vie paljon tilaa, leffoja en ole tehnyt.

    *

    Just my 2 cents

    LT
     
  11. LTempest

    LTempest Member

    Liittynyt:
    25.05.2007
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin, piti vielä sanomani, että mulla on 15 tuumanen, mies osti vastikää 17 tuumasen ja kiroaa sitä, ei kovin "kannettava". Että jos haluaa kannettavan niin suosittelen pienempää kun 17-tuumasta ja jos taas ei tartte liikutella konetta, niin sitten kyllä ostasin Macin tornin.

    *

    Just my 2 cents

    LT
     
  12. emagdnim

    emagdnim Regular member

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    221
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Munki piti vain sanomani, että suuremmissa kiintolevyissä ei edes (teoriassa ainakaan) ole tarvetta isommille kierrosluvuille, koska data levyn pinnassa on tiivimmin kuin pienessä levyssä. Eli homma ei ole aivan mustavalkoinen.
     
  13. kmo2

    kmo2 Member

    Liittynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    kiitos kaikille viestinlähettäjille. On ollut suuri apu ja kohtapuoliin varmaan tilaankin sen koneen. Kiitti :)
     

Jaa tämä sivu