1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Macin hankinta

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Nyo 16.02.2006.

  1. Nyo

    Nyo Member

    Liittynyt:
    16.02.2006
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse tässä olen ajatellut hankkia macciä nimittäin olen tutustunut ja käyttänyt applen tuotteita, olen kuullut että macit ovat hyviä ja olen kyllästynyt tähän sininen-näyttö-windowssiin. Itse kun käytän konetta erittäin paljon ja minulla on auki aina tuhat ohjelmaa ja kone on aina täynnä kaikkea joten ajattelin hankkia MacBook Pron (Joo, sanotte varmaan ettei kannata, mutta haluan nyt vain hankkia), niin kun ei aijo liittää tähän koneeseen sitä modeemia nimittäin tämä iso kone menisi viereiseen huoneeseen. Kaverini kannettavassa on sellainen yhteys että kone ottaa netti yhteyden olkkarin koneesta, heillä on joku iso pönttö sen koneen luona jossa on modeemi ja kannettavassa kiinni joku USB tikku? Toimisiko macissä tuo samanlainen juttu. Voisitteko antaa linkkejä vaikka hintaseurantaan jossa on hintoja niistä esineistä/laitteista joita tarvitsen tuohon langattomaan nettiyhteyteen. Olisi hyvä myös kertoa linkin perään että mikä tarkoitus sillä laitteella on/mitä sillä tehdään niin osaan hahmottaa asioita.

    Myös kysyisin tässä samalla että mitä ohjelmia on macissä valmiina. Onko siinä joku piirros ohjelma joka on Paintin tyylinen? Jotkut väittävät että photoshop tulee siinä mukana, vai onko se vain joku vale? Löytyykö koneeseen myös ftp ohjelmaa, jotain ilmaista animaation teko ohjelmaa (Joku Gif movie GEAR tyylinen) ja jotain wordin kaltaista kirjoitusohjelmaa. Messengerinhan saa siihen mac versiona? Ihmettelin myös että mikä IRC clientti on macissä? Kertokaa hyviä clienttejä. Entä se palomuuri juttu, jotkut väittää että se ei tarvitse, onko asia niin että ei tarvitse mitään palomuuria? Onko olemassa macceihin mitään P2P ohjelmia? Jos on niin mitä ja tarvitseeko niitten käytön yhteydessä käyttää palomuuria? Itselläni on iPod nano joten mietin että miten pystyy vaihtamaan sen koneen jota käyttää biisien vaihtoon ja lataukseen, pitääkö poistaa kaikki biisit kun vaihetaan aletaan käyttämään macciä akun- ja biisienlataus koneena Windowsin sijaan.

    Ei tässä varmaan muuta. Toivottavasti saat selvää. Jos on muuta olennaista kerrottavaa niin kerro ihmeessä.Itse en sitten asioita hirveän helposti tajua joten yrittäkää selittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti :D
     
  2.  
  3. fenlanren

    fenlanren Guest

    Siirryin itse mac aikaan lopullisesti n. 4 kuukautta sitten, enkä palaa enää takaisin peeceen
    maailmaan. (Paitsi ehkä hommaan halvan linux pöntön ajanvietteeksi) Mac Book Pro on
    hyvä valinta tehojen puolesta ja siinä on hetkeksi aikaa kelpo konetta. Tässä koneessa
    Apple siirtyi käyttämään intelin prosessoreita. Osa nykyisistä ohjelmista on kuitenkin
    suunniteltu vanhemmille G3/G4/G5 prosessoreille. Kaikki Macin mukana tulevista softista
    toimivat natiivisti intelin prossun kanssa normaalinopeudella. Ei-natiivit (G3/G4/G5
    prossuille tehdyt) ohjelmat käyttävät rosetta-nimistä tulkkia toimiakseen, jolloin tehoja
    syöpyy koodin kääntämiseen lennosta jonkin verran. Esim. vaativissa
    kuvakäsittelyohjelmissa kuten Photoshop, voi ammattilaiskäyttäjältä mennä hermot, tavis
    pärjäilee pienien viiveiden kanssa (kunnes kohta photoshopista tulee macile intel versio.).
    Nykyiset Macin G4/G5 prossuille tehdyt pelit eivät varmaakaan pyöri ainakaan sulavasti
    (riippuu pelistä ja tehontarpeesta), jatkossa uudet julkaisut ovat kuitenkin kaikki Intelin
    kanssa yhteensopivia. Kaverisi käyttämä "nettisysteemi" on todennäköisesti wlan, eli
    vaikkapa adsl-modeemi+langaton tukiasema ja kannettavassa on usb wlan lähetin. Mac
    Book Prossa on sisäänrakennettuna wlan "Airport" nimisenä, et tarvitse ulkoista usb-
    tikkua, sisäänrakennuttuna myös esim. bluetooth, toimii esim. matkapuhelinten kanssa,
    vaikkapa GPRS yhteys on erittäin helppo ottaa, tiedostonsiirrot pelaavat myös nätisti.
    Sisäänrakennettuna on myös webbikamera, näytön ylälaidassa keskellä, kuten myös
    kaiuttimet ja mikki. Mukana tuleva ohjelmisto on melko kattava, esim. iPhoto on
    helppokäyttöinen kuvankäsittelyohjelma, jolla tekee miltei samat asiat kuin Photoshopilla.
    Lisäksi mukana on iWeb web sivujen tekemiseen, iMovie digitaalisen videon käsittelyyn,
    iDVD dvd levyjen sisällön tuottamiseen, Garageband helppo musiikinteko-ohjelma, Safari
    internet-selain, Mail sähköpostiohjelma, iCal erittäin hyvä kalenteri, Widgetit eli kätevät
    pikkuohjelmat (laskin, päivän sää, osekkurssit jne.), Widgettejä saa netistä lisää, itselläni
    on ilmatieteenlaitoksen 5 vuorokauden sää, Hesarin päivän Viivi&Wagner, Radio Helsingin
    nettistreami jne. yhden napin takana. Ilmaisia ftp, animaatio, irc, yms. ohjelmia löydät
    vaikkapa linkistä http://www.versiontracker.com/macosx/ . Laitat hakuun esim.
    "animation" niin jo löytyy kaikenlaista. P2P käyttöä varten DC++ clienttikin on olemassa
    nimellä shakes peer, toimii hyvin ja on erittäin yksinkertainen käyttää. Open Office on
    ilmainen MS Officen vastine, siitä löydät siis myös wordin vastineen. Palomuuri on
    olemassa järjestelmäasetuksissa, mutta se ei ole välttämätön, itse käytän joskus. (Ilmaista/
    mukana tulevaa) Virustorjuntaa ei ole, eikä sitä tarvitse, 99% viruksista on tehty pc:lle.
    Tuota iPod kysymystä en oikein ymmärrä... Siis iPod toimii Macin kanssa täysin ja ilman
    ajureita. Riippuen kappalemääristä nykyisellä koneella voit siirtää kappaleet pc:ltä macciin
    muistitikulla, ulkoisella kovalevyllä, dvd levy(i)llä, ethernet kaapelilla, tms... Tehoista vielä,
    itse käytän tyytyväisenä 1,0 GHz ja 1,42 GHz G4 prossuilla toimivia iBookia ja Mac Miniä,
    tehot ovat riittäneet. ;)
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 17.02.2006

Jaa tämä sivu