1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MacBook Air 2,13GHz / PC:stä Macciin

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Matti91 28.06.2009.

  1. Matti91

    Matti91 Guest

    Elikä lyhyesti olen siirtymässä PC:stä Macciin, sillä haluan koneen jolla voin yksinkertaisesti tehdä sitä mitä haluan tehdä, enkä leikkiä ensin koneen kanssa ja silloin, kun koneelle mahdollisesti sopii tehdä niitä asioita joita haluan tehdä. Haluan siis vakaan ja toimivan alustan.

    Onko MacBook Air:in uusittu tehokkaampi versio, jonka sisukalut ovat jotakuinkin samat kuin halvimmassa valkoisessa "perus" MacBookissa, tarpeeksi tehokas, ettei minun tarvitse kestää ainaisia mietintöhetkia ja koneen jumiutumisia. Onko minulle muodostunut vain väärä kuva, että perus MacBook ja sitä kautta Air olisivat sisällöltään todella kevyttä rautaa ja näin hitaita.

    Käyttötarkoitukseni on lähinnä koulutehtävien hoito, internet selaaminen, mesetys ja silloin tällöin kuvien muokkaus, sekä elokuvien katselu. Kuvien muokkaukseen ajattelin ostaa Adobe Photoshop Elements:in (hyvä valinta??)

    Nykyinen koneeni on Vista Home Premium järjestelmällä toimiva 17" kannettava, joka on mielestäni liian suuri fyysisesti, joskin liian kevyttä rautaa sisältävä tai sitten Vista on vain erittäin, erittäin raskas käyttöjärjestelmä. Koneeni rauta on seuraavanlaista:

    Prosessori: AMD 64 Athlon X2 1,7GHz
    Ram: n. 1Gt
    Näytönohjain nVidia GeForce 7000m, ei omaa muistii ja en muista oisko ollu joku reilu 300megaa mitä voi maksimissaa ottaa käyttömuistist.
    Näyttö: 17" 1440x900.

    Mikäli saisin siis arvioita saanko nopeammin ja vakaammin toimivan koneen mikäli ostan MacBook Air:in ja onko ko. kone silti tehoiltaan hidas sun muuta "kivaa" vaikka nykyistä konetta tehokkaampi olisikin.

    Kiitos jo etukäteen vastanneille.
     
  2.  
  3. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itse valitsisin ennemmin 13" MacBook Pron. Paljon paremmat liitännät, enemmän käyttötarkoituksia ja parempi akkukesto. Enemmän tehoa ja kovotilaa muutenkin. Eikä 13" MBP ole kovin painavakaan (2kg).
    MacBook Airissa ei ole DVD-asemaa joka tulee kyllä propleemaksi elokuvia katsellessa. Ja selviät myöskin halvemmalla, sillä kalliimmassa(1449 €) 13" MacBook Pro:ssa on 2,53ghz prosessori, 4Gt muistia ja 250Gt kovalevytilaa. Voit myös tietenkin asentaa rinnalle Windowsin, jos alkaa tuntua siltä että se onkin mukavampi :)
    Itsekin olen paininut vaihtoehtojen kanssa kun olisi myös tarkoitus ostaa mäkki. Kunhan saan rahat kasaan, niin aion itse ostaa 15" Pron. :)
     
  4. r65

    r65 Regular member

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käyttötarkoituksien perusteella uskoisin, että pääset hyvin liikkeelle ihan sillä valkoisella MacBookillakin.
    Pojalla on sellainen jo 2006 hankittu versio, johon juuri tökättiin muistilaajennus 4 gigaan, eikä tuo tunnu liian hitaalta pitävän sitä.
    Viimeisin versio BB:sta taitaa sisältää sen verran uutta rautaa, että nuo toimet, mitä ajattelit sillä tehdä, onstuu varsin hyvin.
    Muisti on väärä paikka säästää, paitsi siten, että ostat lisäyksen kauppiaalta, jolta koneenkin. AppleStoressa näyttää muisti olevan ihan hyvällä katteella.
    Toki, jos rahaa on laittaa, niin MB-Pro ei koskaan ole huono valinta...
    Jos sinulla on mahdollisuuksi päästä ihan livenä kokeilemaan koneita, suosittelen ennen ostopäätöksen tekoa....
     
  5. Matti91

    Matti91 Guest

    Vaihtoehtoni ovat Maceista siis 13" pro ja air. Juu pitäisi käydä kokeilemassa vaan ku ei oo saanu viel aikaseks. Lähtökohtan on et haluun SDD kovalevyn (ei pitäisi mennä rikki niin helposti? nopeampi käynnistyminen jne. lataaminen kovalevyltä?). Tosin 13" pro 4Gt muistilla ja 128Gt tai 256Gt SSD kovalevyllä maksoi macstoressa "hieman" liikaa, kun kesäduuni rahoja pitäisi jäädä säästöönkin. Tuo cd/dvd aseman vaikeuden tiedostan airissa, enkä usko sen kovin paljoa häiritsevän, joka tapauksessa jos airiin päädyn ostan ulkoisen aseman.
     
  6. Matti91

    Matti91 Guest

    tarkoitin 8Gt muistilla. 4Gt ni hinta pysyy vielä ihan aisoissa. Miten tuo, että saako tuota päivitettyä 8Gt muistiin halvemmalla kuin tuolla 800 eurolla (apple storen hinta) niin ettei takuu katoa samalla?
     
  7. Matti91

    Matti91 Guest

    Temetee, miks oot siirtymäs macciin? Itel on se syyn ku tää kaatuu mite sattuu vaik nyt periaattees pysynykki kasas. Oke on se Mac itessäänki ni siin on sitä jotai mikä myös vaikuttaa, mut siis lähinnä etin vakaampaa alustaa (ja tyylikkyyt laitteelt).
     
  8. Matti91

    Matti91 Guest

    + SDD on kevyempi ? eikö?
     
  9. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No muuten vaan haluaa tutustua mäkkimaailmaan :) Olis kiva saada sitten tietämystä unix ympäristöstä kun windows on jo aika hallussa... Ja kun omistan iPhonen niin olis myös tarkotus opetella tekemään siihen ohjelmia jos vaikka oppiskin vähän koodaamaan ;P Ja myös yksi syy on itse kone, kaikki pc läppärit mitä mulla on ollut on ollut tällasia ihme muovikasoja, MacBookin alumiinirunko on sitten taas tukevampi. En oikeestaan tiiä, tuntuu vaan siltä että haluu sen mäkin :D
    No ei se painavuusero kovin suuri ole. Itse kun kävin kokeilemassa koneita, ei se air jostain syystä niin kovin purrut kuin silloinen alubookki. Ohuthan se oli, mutta paino samaa luokkaa kuin sitten se 13" malli. Itse en kyllä juurikaan SSD levyä ottaisi, hinnat ovat aika korkealla ja kyllä HDD levyt läppäreissä kestää, itsekin usein joudun tätä kannettavaani se päällä ollessa väännellä ja käännellä. Eikä se käynnistymisen nopeusero hurja ole. Pari sekuntia, tosin voi riippuu koneesta. Mutta jos sulla ei sitten olisi muuta konetta kuin tuo air, ei oikeen tule sujumaan... Air on muutenkin suunniteltu alunperin kakkoskoneeksi reissukaveriksi. Mutta jos ilman dvd asemaa pärjää ja yhden usb-portin kanssa voi olla sinut, niin antaa palaa :)
    Mihin ihmeeseen muka tarvitset 8gt muistia!?!? Eihän airissakaan ole kuin 2! Mutta sen muistin voi päivittää ilman attä takuu lähtee, alakansi auki ja vanhat muistit pois ja uudet sisään ja luukku kiinni. Airiahan ei sitten voi päivittää, paitsi ehkä kovalevyä. Muistit on muistaakseni juotettu suoraan logiikkakorttiin (emolevy). Mutta paljoa et säästä, 4gt kammat ovat vielä kalliita.

    PS. Älä kirjoita toista viestiä edellisen perään, käytä muokkausta, [​IMG]

    Ja vielä sen verran, mielestäni fiksuin kone olisi 2.26Ghz:n 13" pro näillä herkuilla:
    # 2.26GHz Intel Core 2 Duo
    # 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
    # 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
    Tällä hintaa olisi 1.418,99€ joka olisi halvempi kuin kalliimpi 13" pro, eikä muuta ero ole kuin pari sataa megahertsiä hitaampi prosessori, joka ei näy missään. Tietysti vielä halvempi olisi sitten normi MacBook noilla 4GB muistilla ja 500GT kovalevyllä, mutta sitten olisi huonompi akkukesto ja muovikoppa (Akkukestot: Pro 13" 7h, Air ja MacBook 5h)
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2009
  10. Matti91

    Matti91 Guest

    Ehkä se on sit pakko tsekkaa liikkees air ja pro 13" ku nyt sait vähä proon suuntaa kääntyy mielen. Mut jos proon otan ni otan sen tehokkaamman 13" version. Mut saa nähdä :) ilmottelen tähä varmaa jos kukaa viel seuraa tätä ni syksymmäl ku ostetaa vast sit kone et kumpaan ja jos proohon ni millasel sisällöl päädyin. Oisha siin proossa just se dvd asema ja enemmä liitäntöi. mut mietin et airiin voi hankkii bluetooth ulkose hiiren ni eipä siin kauheest usbii tarvi käyttää.
    Viel oman innostuksen maccii enne ku toi vakaampi alusta etc juttu, ni lähti ku näin ekaa kertaa airist jonku jutun ja sit hankin iPhonen ja ollu luurii NIIN TYYTYVÄINE et jos tämmöst toimivuut ja viimeistelyy saa tietokoneeseenki ni kiitos tänne vaa vaik maksais 4x "perus"läppärin hinnan (siis niit marketti 400e koneit)
     
  11. Gocom

    Gocom Active member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    1,115
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jotka tuossa hintaluokassa ovat pääosin miniläppäreitä, eivät siis tavallisia kannettavia. Eivätkä suunnattu pääkoneeksi, vaan mukana kulkeviksi halvoiksi kirjoiksi.
     
  12. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mutta on niitä "isoja"kin läppäreitä aika paljon tuohon hintaan. Ja etenkin pöytäkoneita. Mutta ei nyt vedetä ihan offtopiciksi tätä :)
     
  13. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Matti91,

    Jatkossa käytät viestin muokkausta jos tulee jotain lisättävää viesteihin.

    "Jos huomaa viestin kirjoittamisen jälkeen että jokin kohta ei mennyt ihan oikein niin [​IMG] kohtaa painamalla viestiketjussa oman viestin päällä, pääsee kyseistä viestiä muokkaamaan."

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/145689
     
  14. Matti91

    Matti91 Guest

    ookei kiitti vinkist, täst lähtie hoidan asian näin.
     
  15. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Nostetaas vähän keskustelua tähän ketjuun :)
    Matti, ootko jo käyny koklaamassa konetta? Itte tilasin tänään oman 15" koneen :) Ei kyllä jaksa oottaa milloin ilmestyy haettavaksi, ostin verkkiksestä.
     
  16. Matti91

    Matti91 Guest

    en oo vielä, mut oon kyl nyt kallistunu siihe parempaa versioon 13" pro:sta, ku eräs suosittelu ni rupesin kelaa vähä et josko sittenki ois dvd asemalline ja sillee. :) mut voi olla et viel testaukse jälkee muuttuu tilanne, ku oon edellee kuopios, vast elokuus meen kattoo koneit liven ku aikaa, tuun kyl nyt vkl käymää himas nurmijärvel mut ei kerkee millää käymää siel liikkees, no mutta on täs viel aikaa.
     
  17. Matti91

    Matti91 Guest

    Huomenna Mac Storeen testaa koneita. Nyt tosin mallilista vähän muuttunut lähinnä siksi, että olen käyttänyt mutsin konetta hetken ja tämän näytön tarkkuus on tuo 1280x800? anyway sama kuin noissa Macin 13" koneissa ja olen sitä mieltä ettei ko. tarkkuus riitä minulle mutta pitää nyt vielä katsoa. Kuitenkin mallilista seuraavassa:

    15" MacBook Pro
    -15,4" 1400x900
    -3,06GHz Intel Core Duo
    -4Gt Ram (koska 8Gt maksaa noin 800e+ xtraa, päivittää sit jos tarvii ni myhemmi ku halvempii kampoi)
    -nVidia 9600M GT, 512Mt omalla muistilla
    -500Gt 7200rmp kovo
    -2,49kg

    13" MacBook Pro
    -13" 1280x800
    -2,53GHz Intel Core Duo
    -4Gt Ram (koska 8Gt.......)
    -9400M, 256Mt jaettua muistia
    -256Gt SSD
    -2,04kg

    Macbook Air
    -13" 1280x800
    -2,13GHz Inter Core Duo
    -2Gt Ram
    -9400M 256Mt jaettua muistia
    -128Gt SSD
    -1,36kg

    ehkä tuo 15" pro kuitenkin vahvin vaihtoehto.
     
  18. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Pelaatko pelejä? Jos et, kannattaa ottaa se 2.53Ghz 15" Pro. Jos taas pelaat kannattaa ottaa jompikumpi 2,66Ghz tai 2,8Ghz. Itse ottaisin (kuten otinkin ;)) 2,66Ghz. Jälleenmyyntiarvo ei kyllä eroa myöhemmin juuri ollenkaan 200mhz erosta eikä sitä käytössä huomaa, joten esim tuon 15" pron 3,06Ghz prossu on rahanhukkaa.
    Kannattaa ostaa se halvin malli, ei mitään prossun nopeuslisäyksiä, niitä saa tehtyä jos vaikka ylikellottaa(jos voi), täysin ilmaiseksi. Säästyneet rahat käytät sitten Snow Leopard päivitykseen (8,95€ ;)), vaikka lisävarusteisiin (laukku jne) ja kenties Time Capsuleen jos varmuuskopioida ja verkkokiintolevyn haluaa. Tai sitten niihin 8Gt muistiin, joita et tule muutamaan vuoteen tarvitsemaan.
     
  19. Matti91

    Matti91 Guest

    En pelaa erityisemmin, lähinnä pokeria sillointällöin (ei vaadi tehoa), ajattelin hommata koneeseen sims kolmosen ja age of empiresista jonkun version. tuo tehottomampi voisi olla sinällänsä jees 270? säästö kuitenkin. ehkä tuo vanhan koneen hitaus on ajanu mut siihe tilanteesee et haluun kaikki asiat jotka tos ei ollu jees ni kuntoo. ainoo hyvä oikeestaa oli näyttö toki se 1920x1200 ois aika unelma, mutta 15" ni ei oikee voi vaatii, alun perin olin katellu lenovon 1920x1200 15" koneita, mutta en pidä windowssii enää vaihtoehton ni ehkä se 1440x900 nyt sit riittää :) katon nyt ku pääsen tänää kauppaa et mitä mielt oon. sit pitäs viel tilaust saada faijan kans laitettuu eteenpäi. mihi koneesee nyt tarkkaa ottaen päädyit temetee? malli + tiedot? :) siis 15" pro mut muute.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 03.08.2009
  20. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuossahan mäkin tiedot on sigussa :) Eli tää kone on se 1849€ malli jossa on 2,66Ghz prosessori, 4Gt muistia, 320Gt kovalevy ja 9600GT näyttis. Olen kyllä varma, että se halvin 1649€ 15" pro täyttää tarpeesi, ota siihen vaikka isompi kovalevy (500gt?). Tuossa halvimmassa mallissa on sitten 9400 näyttis. Kyllä silläkin jotain pelaa, ei kuitenkaan niitä raskaimpia mutta luulisin että Simssi ja Age Of Empires toimii.
    Tästä näytön resoluutiosta, itselle on ollut kyllä ihan riittävä, safarin vieressä on messengerin kaverilista jatkuvasti auki.
    Minkä mallin nyt valitsetkaan, et varmasti tule olemaan pettynyt ostokseesi ;)
     
  21. Matti91

    Matti91 Guest

    kävin tsekkaamassa, en tiedä onks se applen desing vai kui, mut 15" ei tuntunu yhtää halolta käsissä, 17" ei muuten ku et paino vähä sillee liikaa mut ei mahdottomuuksii. ne tekee tän vaikeeks, haluisin sen 1920x1200 mut 15" paketis, ehkä ku muute aika tasois noi koneet mun silmis ni hinnan takii sit kallistun toho 15" koneesee. sit pitäs saada viel tilaust eteenpäi. temetee, ootsä oppinu ton macin ajattelutavan helpost? se ei iha 100% auennu siel liikkees vaik sainki sil nettii selailtuu ja ohjelmii testailtuu :)
     

Jaa tämä sivu