1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Linuxin (Ubuntu) poisto

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Gigabit 04.02.2008.

  1. Gigabit

    Gigabit Regular member

    Liittynyt:
    09.11.2007
    Viestejä:
    152
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asensin Ubuntun Windows XP:n rinnalle vanhaan koneeseen vähän aikaa sitten. Nyt pitäs saada Ubuntu pois, koska annan koneen pois, eikä uusi omistaja halua Linuxia.

    Eli miten saan poistettua Ubuntun niin, että Windows säilyy vahingoittumattomana? Ja tuo GRUB pitäs myös saada poistettua.

    En nimittäin jaksais enää asentaa XP:tä uudelleen.
     
  2.  
  3. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensin kannattaa korjata mbr niin, että grub lähtee pois ja saat koneen boottaamaan suoraan Windowsiin. Tämän jälkeen ei sitten tarvitsekaan tehdä muuta kuin bootata vaikka ubuntun live-cd ja gparted ohjelmalla formatoit linux osiot ntfs muotoon, jotta windows tunnistaa ne.

    Tuosta mbr palauttamisesta on varmaan aika monta keskustelua linux palstoilla. Windowsin recovery consolen kautta käsky fixmbr..Olisikohan mennyt noin? googleta tai etsi forumeilta.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    gparted ohjelmalla en levyjä formatoisi. Käynnistä Ubuntu. Osioi Linux-levyt uusiksi. Eli poistat swap ym osiot tai muutat vain niiden tyypin esim sudo cfdisk. cfdisk toimii huonosti jos lokaali on joku fi_FI-UTF8. Muuta lokaali tai käytä fdisk.

    Tuon operaation jälkeen käynnistä kone XP:n CD:llä ja konsolissa se fixmbr tai fixboot. Tarkista helpistä.

    Itse kyllä tyhjentäisin kovalevyn jos olen myymässä konetta. Sitä jää helposti koneelle sellasta dataa mikä on henkilökohtaista.

     
  5. Gigabit

    Gigabit Regular member

    Liittynyt:
    09.11.2007
    Viestejä:
    152
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikset?
    Eikös tuon voi tehdä myös Windowsin levynhallinnasssa, vai kuinka? Levynhallinnassa nimittäin näkyy nuo Linux-osiot, vaikka Omassa Tietokoneessa ei näykkään.
    Kone on menossa kaverille, eikä siinä ole henk. kohtaista.
     
  6. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Toki voi. Vastaavia nuo levyosiointisoftat ovat, vaikka Linuxin fdisk onkin monipuolisempi (tällähän ei tässä tilanteessa ole merkitystä).
    Tärkeintä siis vain korvata mbr ja näin saada grub poistettua mbr:stä ennenkuin hävität Linux-osiot.
     
  7. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Samaa itsekin ihmettelen. Itse ainakin olen formatoinut osioita gpartedilla ja hyvin on toiminut. Mutta ei kai sillä väliä millä ne formatoi. Mikä tahansa mikä hoitaa homman, hoitaa homman.

    Jos osiot vaan saa jotenkin tunnistumaan windowsin puolella niin en näe mitään syytä mikseikö niitä voisi formatoida windowsin kauttakin jollain ohjelmalla.
     
  8. Gigabit

    Gigabit Regular member

    Liittynyt:
    09.11.2007
    Viestejä:
    152
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Poistin Ubuntun osiot Windowsin levynhallinnasta ja hyvinhän ne poistui, mutta nyt mulla se ongelma, että mulla on kaksi osioimatonta kohtaa, toinen "varaamaton" ja toinen "vapaa". Mutta miten saan ne yhdeksi osioksi?
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2008
  9. toz77

    toz77 Member

    Liittynyt:
    26.09.2002
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Luovutan ja kirjoitan!!!

    minulla on t'll'inen ongelma, jotta en saa grubbia poistettua. tarkoitus olisi poistaa ubuntu ja asentaa xp tilalle.

    jokin menee ohi, nyt tarvisin rautalanka ohjeen, koska en tohdi s''t'' ettei tapahdu jotakin sellaista mit' ei saa en'' takaisin.

    grupin haluaisin sen takia poistaa jotta xp l'htisi asentumaan.
    t'll' hetkell' se vain jatkaa eteen p'in ja menee aivan normaalisti ubuntuun, v'litt'm'tt' mit''n siit' ett' sis'll' on xp asennus-levy'.
     
  10. toz77

    toz77 Member

    Liittynyt:
    26.09.2002
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    tarkennuksena viel' ettei pohjalla ole xp, vaan asensin ensimm'isen' ubuntun ja nyt haluaisin siihen rinnalle xpeen.
    jostakin luin, ettei mbr pysty poistamaan, mutta jos ei pysty niin mit' mun pit'' tehd' jotta saisin xp asennus levyn l'htem''n liikenteeseen.
    kun poistin gpartedilla ubuntun ja kokeilin levy' t'm'n j'lkeen k'vi niin ett' tuli jokin 22 varoitus.
    kovalevylle on jo osioituna 100Gigaa nfts lle.

    Kiit'n suuresti kaikesta tiedosta mit' tulee. itsell' on tullut sein' jo vastaan.
     
  11. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    353
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    anteeksi kun menee offtopic mutta on hiukan hankala lukea tekstiäsi kun ääkköset eivät toimi/näy täällä. kyllä kaikilla muilla näkkyy.

    mutta asiaan, wintoosaa en ikinä ole asentanut mutta kai siinä vaihtoehtona valita että kaikki matalaksi jos tämä oli ideana sillä en saanut koko viestiä näin pikaiseen auki noilla skandeilla =/
     
  12. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Jotkut käyttäjät väittävät, ettei esim. XP suostu asentumaan, jos käytössä on tunnistamattomia osioita. Mutta siihen viimeistään on keinona poistaa jollakin Live-CD -Linuxilla kaikki osiot sileiksi. Tyhjälle ja osioimattomalle kovalevylle pitää minkä tahansa käyttöjärjestelmän asentua.
    Kun XP-asennetaan uudelleen, pitää se taas aktivoida - muuten se ei toimi 30-päivää pidempään. Ideahan on se, että Windows-lisenssi on hankittu vain tiettyä laitetta/laitteistoa varten.
     
  13. toz77

    toz77 Member

    Liittynyt:
    26.09.2002
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    nyt on gpartedin mukaan kovalevy tyhj' , mutta siltikin puuttuu 50G kokonais kapasiteetista.
    onko mahdollista sellainen kun ensimm'isell' kertaa asensin ubuntua tuli h'iri; kesken asennuksen ja kone jumitti. mik''n muu ei auttanut kuin ottaa s'hk;t pois ja aloittaa alusta. tallensikohan se kovalevylle kumminkin jotakin tietoa ja sen takia grubbikin on edelleen koneella vaikka pit'isikin olla tyhj'.

    t'll'isen tekstin laittaa kun tekee boottauksen
    Grub loading, please wait...
    Error 22
     
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Poistat ne molemmat ja teet sitten yhden ison.
     
  15. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    XP:n asentaminen Linuxin rinnalle on hankalaa, koska XP vaatii välttämättä primaarilevyn. Ja jos kaikki primaarit on käytössä tai uudelle ei ole tilaa, niin menee hankalaksi. Helpommalla pääsee kun asentaa XP:n ekaksi. Eli osioi levy - käynnistyvä primaari alkuun ja sitten yksi laajennettu osio, jonne loogisia levyjä tarpeen mukaan. Loppuun on hyvä jättää tyhjää tilaa tulevaisuutta varten jos iso levy. Tuo piisaa hyvin peruskäytössä. Jos kauhean montaa systeemiä haluaa pitää koneella niin sitten voi mietiä muitakin vaihtoehtoja.

    Ja fiksut osaa kopioita mbr:n talteen ennen sen ylikirjoittamista.
     
  16. Vea

    Vea Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2005
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minä olen kyllä saanut XP-Professionalin asentumaan laajennetulle osiolle toimivaksi.
     
  17. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Oliko _vapaana_ primääriosio (ns. C:), jolle käynnistystiedostot ladattiin?
    Tosin XP/W2K/Vista:sta en varmasti tiedä, mutta vanhemmat windows-versiot vaativat primääriosion, vaikka ne saattoi asentaa vaikka ns. D: -osiolle.
     
  18. Vea

    Vea Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2005
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Primääriosiolla (C) oli Windows 98 poikien pelikoneessa ja E-asemalla XP. En nyt muista, että jokin Linux-jakelu olisi ollut primääri- ja Windows sen jatketulla osiolla. Tuota kiinnostaisi testata.
     
  19. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    @toz

    Poistit ilmeisesti xp:stä käsin linuxin osiot. Grub löytyy vielä levyn mbr:stä ja se pitää poistaa buuttaamalla xp:n cd:llä repair- konsoliin ja kirjoittamalla sinne fixmbr. Lisää operaatiosta löydät googlella.
     
  20. toz77

    toz77 Member

    Liittynyt:
    26.09.2002
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    LETTAS...
    Noup minulla ei ole t't' XPeet' ollut kertaakaan koneella. poistin tuon linuxin, ubunutun 7.10 livecd kautta. saan kyll' ubuntun pelaamaan ihan hyvin, mutta tarkoitus olisi saada xpeekin asennettua jotenkin.
    xp tulee pelk'st''n peli k'ytt;;n.
    oon kokeillut erilaisia bootti tiedostoja muisti tikun kautta, mutta en ole varma olenko tehnyt asioita oikeen, mutta ratkaisua en ole viel' l;yt'nyt.

    SAKARIAS...
    kun olisin tiennyt t'm'n, niin en olisi pist'nyt linuxia aluksi vaan toisin p'in. eik' alunperin ollu tarkoitus eres asentaa xpeet'. nyt tarvisin vinkkej' enk' mit''n turhan p'iv'ist' viduilua joka ei johda yht''n mihink''n.

    vaikka min' nyybie olisinkin, ei sit' minulle tarvitse kertoa:)
    kiitos t'h'n menneist' avuista jo kumminkin...
     
  21. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kyllä xp:n cd pitäisi buutata vaikka kovoilta löytyisi mitä. Onko biosista valittu cd ensimmäiseksi buuttaavaksi laitteeksi?
     

Jaa tämä sivu