1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Linux ubuntu 12.04LTS käynnistys

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Lakupiip 09.02.2013.

  1. Lakupiip

    Lakupiip Regular member

    Liittynyt:
    24.10.2012
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu eli pari päivää sitten huomasin että ainakun käynnistän koneen niin se kysyy haluanko ottaa recorveryn mem testin tai käynnistää normaalisti. Käyttis ois ubuntu 12.04Lts.
    En oo koneelle tehny mielestäni mitää väärää..
    Aattelin kysyä täältä jos sais sen jotenki pois
     
  2.  
  3. vvesku

    vvesku Member

    Liittynyt:
    11.05.2005
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyseessä on ihan normaali GRUB:n menu. Itse en suosittele poistamaan tuota käynnistyksestä. Jos kuitenkin haluat poistaa sen, niin etsimällä löydät melko helposti tiedon oikean asetustiedoston oikeasta asetuksesta.
     
  4. Lakupiip

    Lakupiip Regular member

    Liittynyt:
    24.10.2012
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ok kiitos! En poista sitä. Saattaahan sitä mem testiä tarvita joskus :D
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    kuten sanottu, ei se memtest siinä latausvaihtoehtona tee mitään.

    jos haluat sen siitä valikosta veke niin ensiksi pitää ottaa /etc/grub.d/20_memtest86+ -tiedostolta suoritusoikeudet (-x) pois ja sitten pitää ajaa update-grub.
     
  6. vvesku

    vvesku Member

    Liittynyt:
    11.05.2005
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  7. welmar

    welmar Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2007
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Grubmenu ilmestyy ilmestyy kernelin päivityksen jälkeen ja sille on ihan hyvä syy. Nimittäin jos päivityksessä menee jotain pieleen koneen voi saada käyntiin vanhemmalla kernelillä. Jos esim X päivitys menee pieleen ja edessä pelkkä komentorivi voi uudelleenasennus olla helpoin korjaus varsinkin jos komentorivi ei ole tuttu. Jos tälläisen tilanteen välttää niin osaa arvostaa grubmenua. Jos kaikki toimii päivityksen jälkeen voi vanhoja kerneleitä poistaa.
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    En nyt pitäisi uudelleen asennusta minään korjauksena.
     
  9. welmar

    welmar Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2007
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uudelleen asennus ei olekaan korjaus mutta linuxin asennus useimmilla jakeluilla on niin nopeaa että usein se on helpoin ratkaisu.Ubuntun esim. voi asentaa alle 10 minuuutissa. Jos on oma /home osio niin uudelleen asennusta mielestäni voi hyvin käyttää "korjauksena" vaika ei sillä tosiaankaan ratkaista ongelmaa vaan kierretään se. Itselläni on muös oma /usr osio joka voi olla kätevä jos on itse kääntänyt jotain järjestelmään.
     
  10. Lakupiip

    Lakupiip Regular member

    Liittynyt:
    24.10.2012
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tän ketjun voi laittaa lukkoon. Olen aikoja sitten palnnut käyttämään windowsia eikä mitään ongelmaa ole enää.
     
  11. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Kumma kun itse saan kulumaan asenuksessa koko päivän...Ubuntu 12.04Lts ei tunnistanut minun langatonta näppäimistöä. Grafiikkatilassa taas fontit oli niin pienet että ei pystynyt lukemaan. /usr/local oikea paikka itsekäännetyille tai /home/user/bin käyttäjäkohtaiset. /usr osiossa ei ole järkeä paitsi jos sen haluaa pistää read only tilaan tietoturvasyistä. Temppu ei onnistu Windowssissa.
     

Jaa tämä sivu