1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Liittymä vaihtui, mutta modeemin valot välkkyy vaikka kone ei ole käytössä

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi Terabitti 27.08.2011.

  1. Terabitti

    Terabitti Regular member

    Liittynyt:
    02.11.2010
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaihdoin ADSL-liittymän Elisasta Soneraan ja kaikki on toiminut erinomaisesti, mutta huomasin juuri, että modeemin (Zyxel P-660HN-TxA, joka on eri, kuin Elisan aikaan) Ethernet-ja Internet-valot vilkkuvat, vaikka kone ei ole käytössä, eikä mikään nettiä kuluttava ohjelma ole päällä. Onko mahdollista, että Sonera vakoilisi minua, vai onko tämä välkkyminen ihan normaalia? Ei kai nyt Sonera sillä perusteella vakoile minua, kun kysyin liikkeessä, että "onko teillä aikeita torrent-estoille tulevaisuudessa"?
     
  2.  
  3. jons81

    jons81 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2010
    Viestejä:
    229
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Ulkoverkon valo voi vilkkua jos palveluntarjoajan reititin ei blokkaa koneiden välistä normaalia huhuiluliikennettä asiakkaiden välillä. Sisäverkon valojen ei pitäisi vilkkua ellei jos verkkoa ei varmasti käytä kukaan. Valojen vilkkumiset riippuu varmaan aika paljon myös modeemista ja asetuksista.
     
  4. Terabitti

    Terabitti Regular member

    Liittynyt:
    02.11.2010
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No tarkoittaako tämä, että vakoileeko minua joku? Voisiko tuo välkkyminen johtua siitä, että edellinen modeemi oli siltaava ja tämä nykyinen reitittävä (palomuuriliikenne)? TCPView-ohjelma ei ainakaan kerro mistään epäilyttävistä yhteyksistä.
     
  5. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Ei tarkoita, se on vaan normaalia taustahälyä.
    Voithan tarkistaa muuriesi pitävyyden tuolla...
    Ja tuollaista pitäis tuloksena tulla...

    T: Vesku
     
  6. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei vakoile, mutta erityisesti portti 22 (SSH) on sellainen, jota varmasti koputellaan useinkin siinä toivossa että sieltä vastaisi palvelin, johon voi sitten yrittää murtautua sisään. Itsellä esim. pyörii SSH-palvelin. Tuollaista löytyy oman palvelin auth.logista
    Niin kuin näkyy niin koputtelijoita löytyy. Luonnollisestikaan ei tarvitse olla huolissaan jos ei itse palvelinta liittymässä aja eikä silloinkaan vaikka ajaisi, kunhan tietoturva on kunnossa.
     

Jaa tämä sivu