1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Leffojen ac3 äänentoisto.

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi Karila 06.02.2003.

  1. Karila

    Karila Guest

    Kokeenpano...TB 1.4 GHz ja äänikorrti SB 5.1.
    Vahvistin Yamaha 620 RDS. Tietokoneen olen kytkenyt vahvistimeen ditaalisen ulostulon kautta (PCM).

    Kysymys kuuluu. Miten saan tietokoneelta kaikki viisi kanavaa erikseen ulos vahvistimeen? Jos laitan äänikortin asetuksista 5.1 äänen päälle, ääniä toistavat vain vasen ja oikea kaiutin. Äänet ovat suodatetut siten että vasemmassa ja oikeassa kajarissa kuulu keskiääniä tai surroundia.

    Jos taas laitan äänikortista asetukset päälle,jossa käytetään kahta kajaria (stereo)niin silloin vahvistin toistaa kaikki äänet kahdesta kaiuttimesta. Ääni on siis sekoitettu kahteen kaiuttimeen

    Miten siis saan digitaalisen ulostulon kautta kaikki kanavat erikseen vahvistimelle? Pitäisikö 5.1 äänentoiston toimia ilman kanavien sekoittamista? Onko tämä yleensä mahdollista?

    Kiitos vastauksista...

     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 11.02.2003
  2.  
  3. Karila

    Karila Guest

    Onko kenelläkään tietoa? Olisi kiva saada ratkaistua ongelma.
     
  4. tonic

    tonic Member

    Liittynyt:
    07.03.2002
    Viestejä:
    26
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni on hieman vastaava tilanne: SB 5.1 Live ja vahvistimena Yamaha V420. Jostain syystä vahvistin ei tunnista esim. DivX-tiedostoissa olevaa ac3-ääntä, mutta tavallista DVD-levyä PowerDVD:llä soitettaessa äänisignaali tunnistetaan aivan oikein. Ääni kulkee kortista vaihvistimeen koaksiaalisen spdif:n kautta.

    Olenkin miettinyt, että millä periaatteella tuo Morgan Stream Switcher toimii...? Se ilmeisesti "avaa" ac-3 signaalin viideksi erilliseksi kanavaksi, ja tämän takia vahvistin ei tunnista signaalia ac-3 ääneksi? Jos joku tietää millä tavoin äänisignaalin saisi vietyä muuttumattomana vahvistimelle asti, niin olisin todella kiitollinen.
     
  5. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Koettakaa vaihtaa ulostulofiltteriä. Jos nyt oikein käsitin niin teillä kummallakin on käytössä Doom9:n audiofiltterit? Koittakaapa semmoista kuin 'AC3filter 0.63b'tä. Löytyy täältä AD:sta. Sen asetuksista saa valita ulostulotavan, myös siis puhtaan SPDIF:n.
     
  6. Karila

    Karila Guest

    Täytyypä testata toista filtteriä...Thanks
     
  7. Pota

    Pota Guest

    Asensin itselleni kyseisen ac3-filtterin ja sain yamaha vahvistimeen tekstin dolby digital,,eli homma alko pelittään...MUTTA äänet pätkii vähän väliä ja leffat juoksee välillä kaksinkertaista nopeutta jne... Missähän vika???? Mulla on käytössä 5.1 digital out(philips sonic edge) ja käytän uusinta zoomplayeria.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 22.03.2003
  8. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Äänet on voitu muxata elokuvaan päin helvettiä, tai sitten väärillä interleave / preload -asetuksilla. AviMuxilla kun vetäisee videon + äänen yhteen, niin ei tule mitään häröilyjä.

    Oletko muuten kokeillut uusinta versiota (0.66b)? Sehän korjasi jotain SDFPIF:n kanssa olleita "stuttering"eja...
     
  9. Pota

    Pota Guest

    Joo olen asentanut 0.66b:n. Se on tähän astisista filttereistä ainoa joka on saanut Yamaha 5.1 vahvistimeni toistamaan leffoja 5.1 dolbydigital äänillä. Ongelma on vaan siinä että millä tahansa soittimella olen kokeillut niin ac3:lla varustetut leffat pyörivät vain hetkittäin normaalilla nopeudella jonka jälkeen tuplanopeudella,,eli aika juoksee 2 sekuntia kerrallaan. Olen kokeillut poistaa kaikki vanhat filtterit ja codecit ja kokeillut eri filter/codec-paketteja mutta tuloksetta.
    Mistähän mahtaa olla kysymys???

    Voisiko joku ilmoittaa kaikki omat filterit/codecit joilla ac3 leffat toimii windows XP:ssä normaalisti?

    voisin kokeilla asentaa samat
     
  10. Tuppu

    Tuppu Member

    Liittynyt:
    04.02.2003
    Viestejä:
    89
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on Windows XP Pro. Koodekit: ffdshow, AC3-filtter (0.66b) ja vobsub. Playerinä käytän mediaplayeria (v.6.4) joka löytyy XP:stä. Mediaplayer v7.0-9.0 ei kannata käyttää (ilmenee kaikenlaista ongelmaa).
     
  11. Pota

    Pota Guest

    Kokeilin samoilla koodekeilla, mutta ongelma ei poistu,, kaikki ac3 äänellä varustetut leffat pyörii edelleenkin tuplanopeudella, välillä hetken aikaa normaalisti ja jälleen tuplanopeudella äänien samalla pätkiessä :(

    Alkaa neuvot kohta loppumaan.

    Mulla on Philipsin 5.1 digital out sonic edge äänikortti. Sen pitäis kuitenkin olla ehjä,eli syy on jossain muualla. Voikohan olla mahdollista että kun vanhoja koodekkeja on poistellu,että ois voinu jäädä jotaki osia koneeseen, jotka aiheuttavat vian?

    Jos jollaki on ollut samanlainen ongelma tai joku vaan tietää mistä johtuu niin olisin onnellinen :)
     
  12. Tuppu

    Tuppu Member

    Liittynyt:
    04.02.2003
    Viestejä:
    89
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Sain vihdoin ja viimein tehtyä ton digitaali- kaapelin ja päätin myös kokeilla tuota AC3 ääntä AV-vahvarin kautta. Äänet toimii hienosti tietokoneen kaiuttimista, mutta kas kummaa en saakkaan AC3-filtteristä tuota S/PDIF:ä päälle. Digitaalisingnaali tulee vain kaksikanavaisena vahvistimelle. Missä vika??? Hmm. Pitää vielä vähän siivota noita koneen tiedostoja jos siellä olis jotain vanhoja jämiä häiritsemässä. Vinkit ovat tervetulleita.
     
  13. Tuppu

    Tuppu Member

    Liittynyt:
    04.02.2003
    Viestejä:
    89
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Johan rupes hienosti toimimaan! Audiofiltterihän siellä taustalla häiritsi. Poistin sen niin joha loksahti S/PDIF päälle ja AC3 äänet toimii vahvarissa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.04.2003
  14. pjh

    pjh Regular member

    Liittynyt:
    07.02.2003
    Viestejä:
    451
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pota: oletko kokeillut mykistää turhat ääniosat wintoosan äänimikseristä. Voipi olla että äänikorttisi niiaa paineen alla.
     
  15. Pota

    Pota Guest

    Kokeilin mykistystäkin, mutta edelleen ac3 leffat juoksee tuplanopeudella vähän väliä aiheuttaen samalla äänten pätkimistä :(
     
  16. pono

    pono Member

    Liittynyt:
    24.03.2003
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko kellään mitään tietoa, miten Philips Acoustic Edge äänikortin asetus valikon kohdasta s/pdif sais valittua kohdan AC3/DTS DVD? Se kohta on vaan harmaa eikä pysty valitsee. Digitaalinen s/pdif lähtö toimii muuten ihan hienosti mutta en saa ääntä ulos ac3:na. Olen asennellut monia eri ac3 filttereitä mutta tuloksetta. Aina kun valitsee filtterin asetuksista s/pdif niin äänet katoaa. Todennäköisesti ongelma on just tossa AC3/DTS DVD valinnassa jota ei voi valita. Käyttis on win2k ja ajurit kortissa on uusimmat.
     
  17. Karila

    Karila Guest


    Olen nyt säätänyt tämän AC3filter 0.6xxx filtterin kanssa. Yamaha vahvistimeni näyttää, että audio tulee PC:ltä PCM:nä sisään, jos äänenlaatu on 16 tai 24 bit. Heti jos äänenlaadun säätää filtteristä 32 bittiseksi se muuttuu vahvistimen mukaan dolby digitaliksi. Ilmeisesti äänen bittimäärä määrittää nämä standardit.

    Äänikorttina mulla on sb 5.1. Miten äänikortin speaker setupin tulee olla, jos filtterissa on määritetty spdif ulostulo. Onko äänikortin mukana tulevan softan säätäminen turhaa?

    Onko oikein laittaa äänikortin SB speaker setupistä spdif ulostulo stereona 2-speaker?
    Entä miten on 5.1 ulostulon laita äänikortin omasta setupista.
     
  18. perky

    perky Member

    Liittynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    käyttis xp sp1 , emolla äänikortti sdpif out:
    testattu ac3 0,6xxxx kaikki , äänet saa
    toimimaan 5.1 hyvin , mutta video alkaa
    nykimään eli en ole löytänyt toimivaa
    ratkaisua avin toistoo ac3 äänillä .
    dvd toistuu ilman ongelmia esim powerdvd softalla.
    siis onko kukaan saanut ac3 äänillä pakattua avi/ xvid compoa toimimaan 5.1 :senä HYVIN ?
     
  19. Pota

    Pota Guest

    Minä taistelen myös edelleenkin samantyylisten ongelmien kanssa. Ac3 filtteristä ku panee s/pdif aktiiviseksi nii ac3 leffat pätkii ja hyppii ja äänet pätkii myös. Vahvistimeen (Yamaha) tulee lukemaan dolby digital, eli se tunnistaa sen mutta hyppii ja pätkii. Olen kokeillut lukuisia eri filttereitä ja codec-paketteja, mutta ongelma ei poistu.
    Mulla on xp sp1 ja äänikorttina siis Pfilipsin sonic edge 5.1 digital out.

    Philips sonic edgen softassa lukee että: " Select S/PDIF output for digital stereo or AC3/DTS pass thru the external decoder" mutta ainoastaan digital output S/PDIF on valittavissa. Olen ymmärtänyt, että ohjelma osaisi automaattisesti valita onko kysymyksessä esim. dvd vai ac3.avi-leffa.

    Joku aiheuttaa sen pätkimisen en vaan tiedä mikä ihme se voi olla. Asensin vasta uusimman 0.68b ac3-filtterin, mutta sekään ei tuonut muutosta.

    Jos vaan jollaki on joskus ollut samanlaisia ongelmia, mutta keksinyt ratkaisun, niin olisi mukava kuulla :)
     
  20. Epe2

    Epe2 Member

    Liittynyt:
    04.05.2003
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minkälaista kytkentää te käytätte SB 5.1:n ja Yamahan 420:n vahvisimen välillä? Mulla on tosiaan ongelma, että AC-3 äänet saa tulemaan PCM:mänä, mutta vahvistin ei tunnista digitaalista ääntä...
     

Jaa tämä sivu