1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Last pass ym.salasanahallinnat

Viestiketju avast! - Tuki ja keskustelu -osiossa. Ketjun avasi AlexisW 19.06.2020.

  1. AlexisW

    AlexisW Regular member

    Liittynyt:
    30.06.2004
    Viestejä:
    657
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Tekeekö noilal salasanahallintaohjelmilal mitään. Eikös ole Google passwords ja jotain Firefoxissakin? Tai onkos niillä ohjelmilla jotain etuja. Paha vaan, että millään ei selviä minulle tollolle miten niitä salasanoja saa noille talteen. Alkuun oli lista eri saiteista ja yhden sain lisättyä, mutta kun palasin takaisin muita saitteja ei enää näkynyt. Arvoitukseksi on jäänyt mulle miten noita salasanoja lisätään. LastPass, Roboform, Dashlane. Tekee mieli heittää vesilintua niillä kaikilla.
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Kokeile kynää ja paperia. Siinä on sekin etu että vähän vaikea etänä murtautua.
     
  4. AlexisW

    AlexisW Regular member

    Liittynyt:
    30.06.2004
    Viestejä:
    657
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Mulla onkin valtava kokoelma vihkoja hehe. Vaan alkaa kyllästyä räpläämään niitä, kun ei ole edes aakkosjärjestystä. Pitäskö siirtää wordiin? Siellä saa aakkosjärjestykseen.
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Tekstinkäsittelyohjelmat tosiaan korvaa lyijykynät, mikä on toisaalta sääli ja toisaalta hyvää kehitystä. Noita netin salasanapalveluja en yhtään ymmärrä. Kun kasaa kaikki yhteen paikkaan niin ne kaikki myöskin yhdellä tietomurrolla paljastuvat. Ihan sama olisi käyttää samaa salasanaa joka paikassa.
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Itse olen käyttänyt ja ollut tyytyväinen Googlen salasanapalveluun. Kannattaa aina kirjautua Google tilille siksi aikaa, kun johonkin uuten palveluun kirjautuu ja kysyttäessä hyväksyä se tallennettavaksi.

    En nykyisin edes kirjaa salasanoja mihinkään, koska tallennan ne automaattisesti Google-tilille.
    Vaikka käyttiksen uudelleen asentaa, On mukavaa, kun heti asennuksen jälkeen kaikki salasanat, kirjanmerkit ja asetukset ovat selaimessa paikallaan.

    Kannattaa sitten ottaa foliohattu päästä pois, koska tämä tapa ei muuten sovi kaille.

    Edit: Olisi mahdotonta pitää niistä selkeää ajantasaista kirjaa muuten, kun kaikkialla on eri salasanat ja välillä niitä joutuu vielä vaihtamaan. En ole laskenut, mutta minullakin niitä on varmaan sata tai enemmän.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2020
  7. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    1passwordin standalone-versiota käyttänyt ja tyytyväinen. Salasanatiedosto on icloudissa krypton takana, jolloin kräkkerin tarvitsee ensin päästä pilvilpalvelun estoista läpi ja murtaa vielä vahva 1passwordin krypto. Salasanat menevät automaattisesti selainlisäosan kautta tiedostoon ja synkkautuvat pilven kautta muille laitteille.
     
  8. OneMember

    OneMember Active member

    Liittynyt:
    12.01.2006
    Viestejä:
    3,188
    Kiitokset:
    56
    Pisteet:
    78
    Viimeiset vuodet käyttänyt LastPass sovelluksia salasanojen hallintaan omilla laitteilla.
    Ei tuo Googlekaan huono vaihtoehto ole asioiden helpottamiseksi.

    Tässä pari esimerkkiä salasanohen hallinnasta:
    Google Chrome:
    Chrome -> Asetukset -> Automaattinen täyttö -> Salasanat
    Täällä voi poistella vanhoja tai muuten muokkailla jo tallennettuja tietoja.

    LastPass:
    Avaa selain -> paina LastPass kuvaketta -> Open my Vault
    Täällä voi muokkailla jo tallennettuja tai tehdä uusia.

    Uuden sivuston salasanan tallentaminen noilla toimii samaan tyyliin:
    Mene sivustolle -> Kirjoita kirjautumistiedot -> Kirjautumisen jälkeen selaimessa kysytään haluatko tallentaa uuden kirjautumistiedon.

    Tässä esimerkissä tein uuden tunnukset GateWorld sivustolle ja otin kummankin salasanahallintaohjelman päälle samaan aikaan: (kummatkin kysyi tallennanko tiedot)
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2020
  9. AlexisW

    AlexisW Regular member

    Liittynyt:
    30.06.2004
    Viestejä:
    657
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Mä sanoin irti ne sovellukset. Pitää vallan pah veikkauken sivulle mennessä kirjautua RobotFreehen. Ei huvita. LastPass taas on sellainen, että vieläkään ei aukea miten salasanoja sinne saa. Tyydyn Googlen palveluun ja on osa myös Firefoxilla. Paperista wordiiin voi myös harkita ja laittaa A-Z. Voisin vilkaista 1passwordia.
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Kannattaa nyt tehdä päätös, kummalle selaimelle tallennat salasanat. Jos niitä kahdelle selaimelle tallennat tai siis useampaan paikkaan, niin en ihmettele jos siinä sotkee asiat.

    Minulle ei tulisi mieleenkään tallentaa niitä useampaan paikkaan, koska silloin ei tiedä tai muista aina, mitä selainta pitää käyttää kulloinkin kirjautumiseen.
     
  11. AlexisW

    AlexisW Regular member

    Liittynyt:
    30.06.2004
    Viestejä:
    657
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Google saa kelvata.
     

Jaa tämä sivu