1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Laadukas peruskone

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi LexMie 23.02.2008.

1. _oPa_

_oPa_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Epäiletkö Kingstonia merkkinä? Kingston nyt aivan oletuksena tuli tuohon koska niitä olen itse aina käyttänyt. Muuten en ota kantaa muistikampojen laatuun, niin kauan kun takuu vain toimii. Jos muilla on ollut ongelmia kuten tuossa on todettu, niin turhaan sitä sitten Kingstonia ostaa, vaan suoraan jotain toista merkkiä, kun hinnat pyörivät aivan muutaman euron sisällä.

Kokemusperusteisesti Antecin kotelon humina pienenee huomattavasti. Oletuksena, että haluaa elokuvia katsella koneelta niin on mukavaa että kone olisi hiljaa. Tietysti jos kone on käytössä päivisin lyhyitä aikoja ja muuten kiinni, niin äänellä ei ole juuri mitään väliä.

Hintaa nostaa toki, mutta siisitii työpöytää kanssa. Pelaajalle ei tietenkään sopiva ratkaisu, mutta kyseessä ei tainnut olla pelaaja. Itselleni sopii varsin hyvin tuollainen paristollinen hiiri, vaikka käytän tuota ~8h päivässä (viimeiset 4 vuotta). Käyttömäärien ja käyttöympäristön perusteella kannattaa hiiri ja näppis valita.

Itse en erota S-paneelin etua, mutta myönnän toki sen olemassa olon. Oletan myös että jos ostaja pystyy tuon eron havaitsemaan, niin löytää itselleen myös tuon. 225BW etu on lähinnä tuo hyvä jalustan säädettävyys. 226BW taas näyttää hyvältä myös olohuoneessa.

En ole lukenut mistään mittaustuloksia 8600GT vs. 2400Pro. Löysin tuossa nopeasti selaamalla yhdet tulokset missä 8600GT oli kyykyttänyt 2400XT, jolla oletuksella myös Pro malli jäisi jälkeen. En myöskään uskalla kovin suositella mitään sellaista mitä en ole itse asentanut ja testannut. Jos haluataan kone jolla katsotaan olo huoneessa elokuvia, niin HDMI olisi ehkä siinä tapauksessa se ensimmäinen vaatimus.

Etu myös vertaisverkko-ohjelmia käyttäessä. Käyttöjärjestelmä toiselle levylle ja toiselle jaettavatavara. Ehkä nykyisillä levyillä ei niin merkittävässä roolissa enää, mutta vanhemmassa raudassa kyllä huomasi eron.

Tuon itselleni myös ottaisin, mutta jossain budjettia pitää aina karsia, niin tuo riittää noihin muihin komponentteihin nähden.

Yleisesti ottaen kone peruskäyttöön ei välttämättä tarvisi olla noinkaan tehokas. Paljon halvemmallakin peruskäyttäjä varmasti pärjää. Jos koneesta tulee olohuoneen mediakeskus, niin visuaaliset ominaisuudet merkkaavat eritavalla. Samoin tuo lähtevä äänen voimakkuus.

Jos käyttäjä omaksuu helposti uusia järjestelmiä, niin noihin kuvattuihin käyttötarkoituksiin eräs pieni omena yhtiö tarjoaa varsin mukavia ratkaisuja, jotka tulevat yhdessä paketissa. Omasta mielestä monessa kohtaan tuossa tullaan mielipide kysymyksiin, sekä ehkä mennään hieman hifistelyn puolelle.

Omaa mielipidettä perustelen sillä, että tuossa vieressä pyörii about samanlainen kokoonpano mitä itse tuossa ehdotin. Koneen tarkoitus on olla koko perheen surffauskone, mutta lisäksi tuolla tulee pystyä tekemään graaffisenjulkaisun ladontaa. Pelaamiseen konetta myös käytetään, mutta ei ole kovin tärkeää että grafiikka asetukset saadaan parhaimmiksi mitä pelistä löytyy.

2.  
  3. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Nopeuseroa on varmasti ja paljon jos pelaa koneella. Nyt ei ollut kuitenkaan tarkoitus tehdä pelikonetta joten kyllä se netti pyörii ihan samalla tavalla noilla molemmmilla korteilla.

Ja kuvahan menee ihan samalla tavalla läpi niin dvi- kuin hdmi-liittimestäkin.
    Hyvä perusmuisti. Itse olen noita paljon laitellut koneisiin. Kyseisellä emolla saattaa kuitenkin tulla ongelmia.
    Kuitenkaan tuollaiset "pielavetiset" ratkaisut eivät ole suositeltavia. Koska tuo humina johtuu melko laaduttomasta antecin tuulettimesta niin viisainta on vaihtaa koko kotelotuuletin jos hiljaisempaa konetta haluaa. Noctualla on hyviä 12cm malleja.

4. _oPa_

_oPa_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo tarve määrittely ei ole kovin tarkka. Voindaan siis varmaan sanoa, että jos on pienintäkään pelkoa pelikärpäsen puremasta, niin sitteen 8600GT. Kevyt grafiikka, leffojen katselu, tekstinkäsittely, yms menee tuolla halvemmalla kivasta.
    Mikäli kone laitetaan olohuoneeseen ja mahdollisesti jossain vaiheessa on tulossa kiva taulutelevisio koneeseen kiinni, niin hdmi on mukava lisä tuossa näytönohjaimessa. Lisäksi olohuoneessa passiivi jäähdytys tuossa näytönohjaimessa tuo mukavuutta, kun tuntuu että näytönohjaimen hyrrät ovat usein varsin äänekkäitä (tai sitten itse olen osannut ne aina valita tuolta).

Jep, eli tästä selviää oletettavasti vaikka vaihtamalla Corsair muisteihin. Hinta pari euroa enemmän.

En nyt täysin ymmärrä tätä "pielavetinen" termiä, mutta silti olen vahvasti vaimennusmattojen kannalla. Antecin sivupelti on sen verran ohut, että se ei ole kovin jäykkä mikä saa sen helposti resonoimaan ja kaikumaan. Oma 1 sukupolven Sonata on varsin hiljainen kun hankin siihen vartavasten koteloa varten suunnitellun hiljennys sarjan. Yhtä hyvää mattoa en ole sen jälkeen löytänyt ja yleensä olen tyytynyt käyttämään American Acoustics SilencePack - äänenvaimennusmattoja + palikoita. Ihan ok, mutta uskon että parempaa löytyy. Tietokone puolella maksetaan vaan pientä erikoistarvike lisää, joten autopuolen matoista varmasti löytyy halvemmalla hyviäkin vaihtoehtoja.

Lisäksi tietysti tuosta prossusta tulee heittää vesilintua sillä boxed tuulettimella ja laittaa tilalle joku halvempi. Akasan Revo muistaakseni sai jossain testissä hyvät arviot hiljaisuudesta. Vaihtamalla kevyempään prosessoriin saattaisi selvitä passiivisella prossuncoolerilla jopa.

Powerin tuulettimelle ei voi juuri tehdä mitään varsinkin kun poweri tulee kotelon mukana.

Kotelon tuulettimen voi vaihtaa juuri tuohon noctuaan, mikä tuossa yllä mainittiin. Itselläni käytössä säätöyksinkön kanssa tuleva SilverStone, mille luvataan 17dB myös (en ole päässyt vertaamaan Noctuan kanssa).

Toivon, että kysyjä osaa tästä pienestä "väittelystä" valita itselleen sopivimpia ohjeita. Itse en väitä mitään absoluuttiseksi, mitä olen kirjoittanut, mutta suurin osa perustuu omaan kokemukseen tai testeistä luettuihin asioihin.

5. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Menee aika paljon olettamuksien puolelle. Koskaan ei kannata pelinäyttistä ostaa varmuuden vuoksi vaan ostaa vasta sitten kun on tarvetta. Niiden arvo tippuu kuitenkin todella nopeasti.
    Noissa halpis näyttiksissä on vain harvoin tuulettimia ja jos on niin ovat hiljaisia. Tuosta en äkkisiltään löytänyt kuvaa joten varmuutta ei ole siitä onko se passiivi mallia.
    Eikä ole missään puhuttu että tietokone tulisi olohuoneeseen eikä ole ollut toiveissa erityisen hiljainen kone.

Sinällään keskustelu menee melkoisen väärään suuntaan kun ruvetaan jo kysyjän puolesta ajattelemaan koneen hiljennys operaatiota vaikka sitäkään ei ole toivottu...

6. _oPa_

_oPa_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

Sinä varmaan osaat lukea tuon postauksen viimeisen lauseen kanssa, jossa varsin selkeästi yritän todeta, että valitse sopivimmat ohjeet sen perusteella mikä on käyttötarkoitus. Eikä hyvälläkään tahdolla voi sanoa, että 8600GT olisi nykyään pelinäytönohjain. Kyllä siinä on vuodet ajaneet ohi ja puhutaan perustehokkaasta. Ei passiivista jäähdytystä laitettaisi sellaiseen mistä on tarkoitus repiä kaikki mahdollinen teho irti ja mahdollisesti lisää kellottamalla.

Lisäksi jartar uskon että tiedä kyllä näistä asioista, niin miksi et kerro että millaisia ratkaisuja oot ite koonnut asiakkaille ja mihin käyttötarkoitukseen.

Yleisesti nyt tulee mieleen, että jos ei pelaa, niin ratkaisuksi riittäisi joku AMD Athlon 64 X2 4000+ (57e) + Asus M2N (62e), missä säästää jo monta euroa verrattuna noihin tehokkaisiin Inteleihin mitä täällä on ehdotettu. Codegen M-610 (50e) on kanssa ihan toimiva kotele 400W powerilla, vaikkakin äänekäs. Nämä myös testattua kamaa ja hyväksi todettua.

7. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tottahan tämä.
    Passiivijäähyjä on nähty hyvinkin tehokkaissa korteissa. Lähinnä kellotteluun niitä ei kannata hommata. Vertailukohtia on monia ja on ehkä vähän liioittelua sanoa että noin vuoden ikäisen kortin aika olisi ohitse. Kyseisellä kortilla pystyy pelaamaan kaikkia nykyisiä pelejä joten mielestäni sitä voi sanoa ihan hyvällä omalla tunnolla pelinäyttikseksi.
    Lähinnä kavereille olen kasannut koneita ja suurin osa on mennyt nettikäyttöön. Yleensä olen valinnut hitaimmasta päästä löytyvän e4xxx sarjan prossun ja sille kaveriksi joku integroidulla näyttiksellä oleva emo. Koteloksi joku halpa compucase ja sille poweriksi joku chieftecin malli. Edullista ja toimivaa :)

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Vaikkei RAIDaisikaan, voi toiselta levyltä tietysti tehdä back-uppia toiselle. On sekin parempi kuin ei mitään varmuuskopiointia. Ulkoinen levy tietysti ajaisi saman asian ja olisi ehkä oikein käytettynä turvallisempi tapa.

Jaa tämä sivu