1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

läppärin akku ongelma?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi jasminelle 07.12.2015.

  1. jasminelle

    jasminelle Member

    Liittynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneeni on acer aspire v5 series ZRK ja se on n. 2 vuotta vanha. Alusta lähtien konetta on tarvinnut käyttää takuuhuollossa jatkuvasti erilaisten vikojen takia, mutta nyt puolen vuoden aikana on ilmennyt uusi vika. (ja takuu pääsi umpeutumaan tietysti tämän kuun alussa...)
    Akun laturi alkoi toimimaan huonosti ja latasi vain tietyssä asennossa, kunnes ei ladannut enää ollenkaa. Ostin uuden laturin joka toimi n. 6kk ja sama vika tuli uudestaan. Ostin jälleen uuden laturin ja sama vika alkoi heti; laturi ei lataa kuin tietyssä asennossa, mutta nyt vielä huonommin. Eli siis uudella laturilla akku latautuu täyteen vain sillon kun kone on sammuneena, mutta kun kone on päällä niin piuha ei pysy paikoillaan vaikka siihen ei koskisikaan.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Voisitko tarkentaa, onko ongelma sellainen, että voit käyttää konetta verkkovirralla, mutta akku ei samanaikaisesti lataudu, vai pätkiikö laturin virta tietokonetta käytettäessä? Tuo "kun kone on päällä niin piuha ei pysy paikoillaan" viittaisi sellaiseen, että laturin virtaliitin on sopimaton. Virtaliittimen pitäisi mennä paikalleen "jämptisti ja napakasti" siten, että se ei paikalla ollessaan yhtään heilu eikä liiku. Jos kyseessä kuitenkin on alkuperäislaturi, on todennäköisempää, että läppärin virtaliitin on rikki tai sen kytkennässä on katkos, esimerkiksi huono juotos tai murtuma piirilevyssä.

    Miksi muuten ostit uuden laturin, jos koneen takuu oli voimassa? Jos konetta on korjattu monta kertaa takuuaikana, niin ei myyjän pitäisi kieltäytyä korjauksesta heti, kun varsinainen takuuaika loppuu. Tilanne on tietenkin toinen, jos vika johtuu esimerkiksi virtaliittimeen kohdistuneesta vääntövoimasta.
     
  4. jasminelle

    jasminelle Member

    Liittynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Virta siis pätkii konetta käytettäessä jos pidän laturia kiinni koneessa, siksi en sitä pidäkkään enää kiinni ollenkaan, koska olen todennut sen hyödyttömäksi. Annan akun aina tyhjentyä ja juuri ennenkuin akku on lopussa niin sammutan koneen ja laitan sen lataukseen. Laturit olen kyllä ostanut aika summamutikassa, koska en niistä paljoa tiedä, mutta sen olen kyllä tarkistanut että laturi on yhteensopiva oman koneeni kanssa, joten periaatteessa vika ei voisi olla aivan uudessa laturissa?
    Mitä tällaiselle ongelmalle sitten voi tehdä, jos vika onkin piirilevyssä tms? Olisiko ehkä kannattavampaa ostaa uusi kone kuin alkaa korjaamaan tätä?
    Ja en konetta vienyt takuuseen, koska olin kuullut monelta että koneen laturi on kuluva osa joka täytyy itse vaihtaa sen mennessä rikki.
     
  5. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Jos takuut on umpeutuneet,niin eipä korjaaminen kannata.
    Jos tosta joutuu,esim emolevyn vaihtamaan,niin se jo pelkästään
    maksaa töineen " koneesta riippuen "uuden koneen hinnan.

    Onhan tietenkin olemassa tuotevastuu ja virhevastuu lainsäädännöt.
    Mutta oli koneessa takuut,tai ei niin usein tulee kovaa vääntöä takuuasioista
    huollon ja asiakkaan välillä.

    Noille latureille ja akuille usein myönnetään vaan puolenvuoden takuut.
    Paljon mahdollista,kuten 1pertti tossa mainitsi,että emon virtaliitin olis viallinen.

    Se on aika herkkä vioittumaan,eikä tarvitse kovaa vääntöä olla,
    kun juotokset murtuvat ja pätkiminen alkaa.

    Varmaankin oli parempi alkaa metsästämään uutta konetta.
    Kaikki vanhan koneen tiedostot vaan talteen.
    Jos toi Acer toimii verkkovirralla,niin käytä piuhan päässä pelkästään.
    Vai tuleeko tilanteita,että joudut akunvarassa konetta käyttelemään.
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Noiden lisätietojen jälkeen päädyn samaan kuin FiveBridges. Vika on ilmeisesti läppärin virtaliittimessä tai sen kiinnityskohdassa emolevyssä. Kokenut elektroniikka-askartelija voisi koittaa itse korjata juotokset tai vaihtaa liittimen, mutta huollossa sitä ei yleensä kannata teettää. Takuukorjauksessa tuollainen vika tosiaan yleensä korjataan vaihtamalla koko emolevy, mutta kuten FiveBridges jo totesi, itse noin kallista hommaa ei kannata tietokonehuollossa teettää.

    Huomasin itsekin, että laturien takuuaika on usein lyhempi kuin itse koneen eli on sama kuin akun. 1v näyttää olevan maksimi, mutta tässähän ei näytä olevankaan kyse laturin viasta eikä laturin johdosta, jossa vika usein on.
     
  7. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Sinulla on ongelma seuraava linkki ei korjaa sitä mutta näyttää miten noitten vehkeitten koodit heittelee http://www.ebay.com/itm/New-Laptop-...7cf947f&pid=100005&rk=3&rkt=5&sd=321273119204

    Minkäläisen varalaturin olet hankkinut http://www.duracelldirect.fi/kannet...acer/aspire-v5-14-akku-virtalahde-laturi.html

    Tämmöiset vehkeet joita on tehty paljon ja joissa on erilaisia rinnakkaismalleja ovat hankalia.

    Mutta onko tuo läppärin lataus reikä tyrnävä vai joustaako se miten sattuu
     
  8. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Se voi olla noiden tarvike akkujen & latureiden kassa joskus vähän niin ja näin.
    Latureiden liittimissä voi olla eroja,vaikka ne pitäis olla tehty tiettyyn koneeseen sopivaksi.

    Itselläni oli aikoinaan HP koneen tarvikeakun kanssa ongelmia.
    Akku meni paikoilleen hyvin,mutta ei pysynyt kovinkaan pitkään,vaan alkoi liukumaan pois ja poikkasi virrat.

    Vein koneen ja akun liikkeeseen josta sen ostin,siellä myyjäkin koitteli ja tuli samaan lopputulokseen,
    ei pysy paikallaan.Sain rahat takaisin,hommasin sitten toisesta paikasta tarvike akun ( DuracellPupu firmasta ) ja se toimi hyvin ja pysy paikallaan.Että eroja näissäkin on,kun on paljon valmistajia,ja halvalla pitää saada,niin lopputulos on sitten mitä sattuu.
    Joko toimii tai ei toimi,mikään ei ole niin varmaa,kun epävarma.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2015
  9. jasminelle

    jasminelle Member

    Liittynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  10. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Vaimon läppäriin tuli sama vika, mulla on tossa remonttipöydässä pieni ruuvipenkki jolla puristin sen pyöreän liittimen hieman soikeaksi. Nyt tuli tiukka sovitus ja on jo pitkään toiminut OK, mulla se oli väljä ja heiluttelemalla syttyi latausvalo. Nyt ei heilu, laitoin johtoon katkaisian ja ohje emännälle et kerran kuussa ajat akun tyhjäksi. Vanha peli mutta vieläkin akulla menee pari tuntia, ohjelma no sleep estää virran säästön ja jos unohtuu menee kone viimeisillä voimilla horrostilaan. Tämä on yksi ratkaisu.
     

Jaa tämä sivu