1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Läppäriin uutta prossua etsimässä

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Shotdwn 12.06.2010.

  1. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Morjens, mulla on Acer Aspire 8730G ja siinä on Intel Core 2 Duo processor T6400 (2.0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2 cache). Itse en ole nero tietokoneissa, joten kysyn teiltä viisaammilta apua :). Aikoisin ostaa uuden prosessorin tähän koneeseen, sillä uusimmat pelit tuntuvat olevan koneelle liian raskaita. Onko uuden prosessorin osto mahdollista kyseiseen koneeseen, minkä voisin ostaa ja kuinka hankalaa sen asentaminen on? Jos nämä tiedot eivät riitä niin kyselkää lisää.
     
  2.  
  3. ameiz_

    ameiz_ Member

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sano nyt aluksi koneen muut tiedot kuten mikä näytönohjain ja kuinka vanha toi läppäri on? :)
     
  4. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Läppäri on melkein vuoden vanha, siinä on Nvidia GeForce 9600M GT TurboCache näytönohjain (lukee up to 2303 MB(?)(Omaa muistia vissiin giga, jaettavaa toinen giga(?))), 4 giganen DDR2. Käyttis on Windows Vista Home Prerium SP2. 320 GB HDD, 18,4'' Full HD 1080p LCD näyttö (tuskin olennaisia tietoja :) )

    Sori jos oli vähän epäselvä viesti.
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2010
  5. jkstone

    jkstone Guest

    Uus prossu voi tulla kyllä melko kalliiksi, jos kunnon pelikoneen haluat niin osta pöytäkone. Läppäreitä kun ei ole tarkoitettu uusimmille raskaille peleille.
     
  6. ameiz_

    ameiz_ Member

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jep, samaa mieltä jkstone kanssa. Tohon tulisi kyllä kalliiksi toi uus prossu ja ei toi oikein raskaimpia pelejä siltinkään pyörittäisi. Kyllä se pöytäkone kannattaa hankkia pelaamista varten.
     
  7. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Eipä kannata ruveta hyvää kannettavaa pelikäyttöön valjastamaan, ja vaikka sinne isolla rahalla saiskin uuden prossan niin luuttavasti näyttis ei kuitenkaan jaksaisi hommaa hoitaa riittävän hyvin ja toinen juttu lämmöt nousee liika ylös ja siitä seuraa ennemmin tai myöhemmin ongelmia.
     
  8. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vai että uuden koneen ostoon ehkä joudun : (. Tuohon lämpöjen nousuun, niin eilen kun googlettelin ja löysin että, joku oli vaihtanu acer aspire 8730G:hen uuden prossun intelin T6400:sta (eli samasta kun mulla) intelin T9600:niin hänellä lämmöt jopa laskivat tässä linkki alin post: .

    Itse olisin harkinnut Intel® Core™2 Duo Processor T9600 (6M Cache, 2.80 GHz, 1066 MHz FSB) (Eli tota samaa kuin ylempi), löytyy n. 300 € hintaan.

    Tai sitten tämmöinen prosessori: Intel® Core™2 Duo Processor T9800 (6M Cache, 2.93 GHz, 1066 MHz FSB) löyty eBaysta 279 DOLLARIN hintaan käyttämätön.

    Ja vielä tämmönen löyty Intel® Core™2 Duo Processor T9900 (6M Cache, 3.06 GHz, 1066 MHz FSB) hintaan 308 DOLLARIA eBaysta.

    Mikä näistä siis kannattaisi ostaa, kaikista olen valmis maksamaan ja toimivatko nämä. Toivoisin pikaista vastausta :)

    Eli onko järkeä odotella muutama vuosi konetta, vai ostaa nyt tuon prosessorin ja sitten myöhemmin pöytäkone?
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2010
  9. ameiz_

    ameiz_ Member

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voi ne olla laskenut mutta se on lisännyt jäähdytystä jotenkin koneeseen ja tehnyt jotain muutakin kun vain vaihtanut prossun.

    Ehdottomasti suosittelisin unohtamaan ton prossun vaihdon kun siitä tuskin on kovinkaan paljon hyötyä peleissä kun pitäisi ehkä vielä vaihtaa näytönohjainkin.
    Omasta mielestäni kannattaisi säästää noin suuri kasa rahaa ja kerätä lisääkin uuteen pöytäkoneeseen.
     
  10. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ameiz_ kiitos mielipiteistäsi ja kaikki muutkin, taidan ehkä kumminkin ostaa uuden prossun, sillä vaikka rahaa olisikin ostaa uusi kone, en silti saisi sitä, sillä elän täällä äidin diktatuurin alla, ("Vasta sait uuden koneen"), vaikka olen 15 :).

    Ja en minä tuota prossua uusia pelejä varten katsele pelkästään, vaan, että saisi nykyiset pelit (BF: BC2, MW2, ArmA 2 jne...) toimimaan hiukan paremmin, hitusen suuremmilla FPS:illä, jotta voisi vähän nauhoitellakkin jotain ja saisin paremman pelikokemuksen (Kone ei tahdo pyörittää BC2). Ja onhan tämä hiukan hidas käynnistymään n. 5 min (kone auki -> nettiin), tosin se hidastui heti kun asensin F-Securen >.<.

    Ajattelisin, että pärjäisin uudella prossulla 2-3 vuotta, ja ostaisin pöytä koneen, kuin että 2-3 vuotta ilman uutta prossua, ja kyllähän se vähän kiinnostaa ronkkia tätä läppäriä :p, eikä haittaa vaikka n. 300 € menisikin "hukkaan". Kannattaako ostaa täältä T9900 tai täältä T9800 Toimivatko nuo Intelin T9800/T9800 koneessani? (Tuossa T9900 lukee, että Socket 478, alempana lukee Socket P, sama asia?) Vaikka ette kannattaisi prossun ostoa, toimivatko nuo.

    Saatan olla jääräpää, mutta kun rahaa on se pitää laittaa johonkin :))).

    E: Pitköö päivittää BIOS? Nykyinen versioni 1.09 onko sopiva päivitys Täällä
     
    Viimeksi muokattu: 14.06.2010
  11. jkstone

    jkstone Guest

    Sanonpahan vielä, että turhaan rahojasi hukkaat, tuleva etu ei juuri tule tuntumaan.
    Lämpöjen kanssa tullee ongelmia, vaikka joku on tehnyt jotain ja muuttanut ties mitä, en sinuna oikein luottaisi tähän. Säästä rahasi seuraavaan, niin silloin irtoaakin jo ihan eri luokan kone.

    Pelit pyörivät paremmin paremmalla näytönohjaimella, tuo prossusi on ihan tarpeeksi tehokas, joten itse ainakin sanon, että et saa siinä peleihin hyötyä.
    Käynnistämiseen auttaa kun ajat ccleanerilla ja poistat turhia palveluja käynnistymästä. Tähän löytyy omia ohjelmia, ja ainakin seiskassa niitä on helppo rajoittaa ilmankin. Myös fyysinen siivous voi auttaa.
     
  12. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Selvä, kannattaisiko mun ostaa sitten uusi näyttis vai muodostuuko prossustani pullonkaula? Pöytäkoneen tulen ostamaan 3 vuoden päästä, harkitsen vielä ostanko mitään tähän läppäriini...
     
  13. ameiz_

    ameiz_ Member

    Liittynyt:
    30.03.2010
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuskin tuon näyttiksen vaihtaminen läppäriin onnistuisi. Suosittelen kyllä, että keräät rahaa ja ostat sit pöyttiksen, koska siinä päivittäminen onnistuu huomattavasti helpommin ja tulee halvemmaksikin mahdollisesti.
     
  14. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Kokemuksesta voin sanoa että lämpöjen kanssa tuskin tulee ongelmia.
    Itse olen melko paljon päivitellyt läppäreiden prossuja ja voin suositella operaatiota kunhan vain sopuhintaan löydät jostain prossun.

    Nykyistä läppäriä(8930G) päivittelin seuraavasti: alkuperäinen P7450->T9300->T9550 ja seuraavaksi ajattelin laittaa Q9000.
    Alkuperäiseen prossuun verrattuna lämmoissä ainoastaan parin asteen nousu.

    Varsinkin pelatessa prossun vaikutus on ollut yllättävän suuri.
    Puhun siis kokemuksesta!

    TÄSSÄ koneeseesi käyviä järeämpiä prossuja.
    TÄSSÄ T9550 jo kohtuulliseen hintaan.

    Prossun päivityksen lisäksi pystyt hankkimaan nopeampaa muistia.

    EDIT:
    Tuo BIOS:in päivitys versioon 1.13 ei auta mitään.(kerran jouduin läppärin BIOS:in päivittämään koska ei tukenut uutta muistia).

    Näyttiksen päivityskin onnistuu koneeseesi, mutta siinä hyöty on aika pieni koska järein mitä koseeseesi saat on GeForce 9650m GT 1GB, joka on vain kellotettu versio nykyisestä.
    Et maininnut onko nykyinen näyttiksesi 512mb muistilla vai 1GB muistilla.
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2010
  15. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ''Up to 2303 MB Nvidia GeForce 9600M GT TurboCache" Epäilisin että näyttiksessä on 1 GB omaa muistia ja se toinen giga lähtis ramista (?). Oisko T9900 prossu noin 250 € hintaan edullinen hinta/teho suhteessa sen löytäis Tästä.
     
  16. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Tsekkaappa vaikka Everest ohjelmalla paljonko tuossa näyttiksessä on muistia. Löytyy kohdasta: näyttö/windows näyttö.

    Tuo prossu on jo aika rankka peli ja ottaen yleisesti huomioon prossujen hinnat läppäreihin, niin tuo on jo hinta/teho suhteeltaan ihan ok!

    Mainittakoon vielä että kun tuon prossun vaihdat niin voit päivittää ram muistin 1066mhz muisteiksi.

    Tämän viestin jälkeen alkaa varmasti pöytäkoneiden kasailijat kitisemään että ei mitään järkeä.
    Läppäreihin on vain osat moninkertaisesti kalliimpia kuin pöytäkoneisiin, mutta sitähän ei kaikki ymmärrä.
     
  17. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ja mitenköhän tämä sitten tapatuu?

    Muistiahan on 1024 MB, kun tuolla ohjelmalla katsoin. DAC-tyypin kohdalla lukee DAC-tyyppi Integrated RAMDAC, Tarkoittaako tämä että minulla on integroitu näyttis, eli en voi vaihtaa sitä?

    Ainoa ongelma tuon prossun oston kanssa on, että minulla on Visa Electron >.<, jolla ei vissiin voi ostaa eBaysta?

    E: Lämmöt muuten näyttävät tältä:
    Suoritin 44 °C (111 °F)
    1. suoritin / 1. ydin 41 °C (106 °F)
    1. suoritin / 2. ydin 44 °C (111 °F)
    GPU-diodi 49 °C (120 °F)

    Ovat kai OK?

    E2: Konettahan en ole putsaillut vaikka monesti olen aikonut, pitäisi varmaan kohta...
     
    Viimeksi muokattu: 22.06.2010
  18. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Koska tuo T9900 on 1066 MHz FSB prossu niin se tarkoittaa sitä että voit vaihtaa tilalle muistikammat joiden nopeus on 1066MHz, nykyiset muistisi ovat tod. näk. 667Mhz.

    Näyttikseesi on integroitu 1024MB muistia ja näyttiksesi on MXM II tyyppiä joka on täysin vaihdettavissa.

    Lämmöt aika ok, mutta putsaus kannattaa kyllä jos et ole vielä ikinä putsaillut. TÄÄLLÄ on hieman kuvallisia vinkkejäni pölyjen putsaukseen ja prossun vaihtoon.

    Tuolla Ebaysa maksaminen onnistuu näppärästi vaikka PayPal tilin kautta, edellyttää tietenkin että sinulla on verkkopankkitunnukset joilla voit siirtää rahaa paypal tilillesi.
     
  19. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kysyisin vielä sitä, että jos on Visa (ei electron) kortti pitääkö tehdä PayPal tili, vai voiko maksaa pelkästään sillä Visalla? Itse en ole perehtynyt internet kauppoihin...
     
    Viimeksi muokattu: 22.06.2010
  20. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Lähes kaikilla ebayn myyjillä on maksutapana ainoastaan paypal.
    Paypal tilille voit kuitenkin siirtää rahaa visalla.
     
  21. Shotdwn

    Shotdwn Member

    Liittynyt:
    12.06.2010
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Selvä, alan metsästään prossua.
     

Jaa tämä sivu