Lämpöjä matalammalle

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi DolbyR 18.06.2005.

1. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kaikilla ei ole varaa.
    Ja on paljon helpompi ja halvempi väsätä parilla kotelotuulettimella lämmöt kuntoon kun vesijäähdytyksellä.

2.  
  3. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta on, työttömänä on vaikea rakentaa kalleita järjestelmiä. Luultavasti tulee nyt sitten katton 120mm puhaltamaan ulos ja alas kylkeen tai eteen (siinä tapauksessa joudun tekemään etupaneeliin reiän) samanlainen puhaltamaan sisään. Saa nyt odottaa pari viikkoa, maanantaina luultavasti selviää jos saan tuon työpaikan:) Muutenkin täällä(asun bulgariassa) on PC osat palkkoihin verrannolisesti kovassa arvossa kun hinnat euroissa, ja hinta/palkkataso puolet suomen hinnoista, eli 100euroa maksava osa vastaisi suomessa 200 euroa maksavaa osaa, joten arvokkaampien osien hankinnoissa on harmittavaa. Kuvitteleppa itse että vaikka radeon 9800PRO maksaisi 300euroa, ja palkkasi olisi 200-400 euroa kuussa.

4. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no ohhoh.
    Yks tuuletin kattoon puhaltamaan ulos ja yks tuuletin vaikka prossun kohdalle kylkeen puhaltamaan viileää ilmaa suoraan prossulle.
    Saattaisi toimia.
    Toivottavasti saat sen työpaikan!!!

Edit.
    Siis tuolla aikaisemmin mainitsemallasi tuulettimella lämmöt tippuivat kovalevyissä 20-25 astetta?
    Pitäisi varmaan itse ostaa vastaava, kun omat kovalevyt käyvät 45-50c.
    Tosin itseä haittaa ehkä enemmän lisääntyvä melu kuin hieman ylilämpöiset kovalevyt.

edit 2. Eikö sinun Dolby kannattaisi tilata osia jostain toisesta maasta (esim. Ruotsista) kun kyllähän posti tai kuljetuspalvelut tuovat osat maahan kuin maahan. Ja hinta olisi varmasti edullisempi.
    Esim. Radeon 9800pro.. maksat siitä 130€ ja posteja ~20€ päälle.
    Kannattavampaa kuin maksaa 300€... :)

Viimeksi muokattu: 24.06.2005
  5. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En ostanut sitä aikaisempaa tuuletinta, vaan asensin normaalin 80mm kotelotuulettimen mikä oli edessä, tuuletin on äänetön mutta ihan liian tehoton kotelotuulettimeksi, koska se ei ole PC käyttöön tarkoitettu. Vlähettää kuvia sähköpostilla, jos kiinnostaa lähetä privaa. Juu n. 50 asteesta sain laskettua lämmöt n.30 asteeseen rasituksessa. Siis tuo 300euroa oli verrannollinen, hinta on 187USD +alv 20% mikä tekee n. 360Lv. ja norm. palkka n. 200-400Lv. ...Euroissa kortti 180euroa, palkka 100-200 euroa. Tilaaminenkaan ei välttämättä täältä ole kannattava asia, koska tuo 130+20 + pankkisiirtomaksut (täältä hieman korkeammat kuin EU maissa) nostavat tuon hinnat jo melkein samaan.

6. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa...
    Eli hinnat ovat kovat, mutta tilaaminen ei ihan kannata.
    hmm.
    Tota mihin tämä tuuletin on sitten tarkoitettu?

7. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuuletin on siis, ihan tavallinen sähkö/elektroniikatavara liikkestä ostettu 80x80x25mm tuuletin, ainoa ero tietokone tuulettimiin taitaa olla laatu, ja se että ei tule liitintä mukana eikä ole kierrosanturi johtoa. Vastaavia tuulettimia taitaa suomessa ainakin biltemasta löytyä melko edullisesti.

8. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No täytyy sanoa, että aikamoinen viritys.
    Vaikkakin varmasti toimiva.
    Itse ajattelin panostaa 5,25" paikkatuulettimeen tai sitten kotelotuulettimeen eteen.
    Saa nyt vielä nähdä.

Itse olen todennut, että Biltemasta ei ainakaan tuulettimia kannata ostaa.
    Kaksi olen ostanut (silloin kun hinnat vielä olivat oikeasti halvemmat) ja molemmat lähinnä romumuovia.
    Siis kyllä kannattaa (ainakin Suomessa) se 2€ maksaa enemmän ja ostaa joku kunnon tietokoneisiin tarkoitettu tuuletin.

9. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niinhän se on, itse hätäilin liikaa kun ostin tuon tuulettimen kotelooni kun olisin saanut samalla hinnalla spiren tuulettimen mutta et jaksanut lähteä etsimään liikettä. Uudet tuulettimet tulevatkin thermaltaken tai spiren mallistosta, hintaa tulee 10 euroa yhteensä ja 78CFM/tuuletin on minulle ainakin riittävä. Katsoa vielä minkä mallin ottaa kun spire 2400RPM(37dba) ja thermaltaket 2000 (34 ja 21 dba. Luulisin että tuo 80mm tuuletin on jokatapauksessa hiljaisempi kuin 3*40mm. Tietysti joku heatsinkillä/tuulettimilla varustettu 5,25 tuuletin voisi olla melko tehokas ja hiljainen.

Kiitokset!

10. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No oot löytäny kyllä tehokkaat tuulettimet.
    Itse yritin katsoa verkkokaupan sivuilta niin tehokkaimpienkaan ilmavirtaus ei ollut kuin 74CFM/tuuletin ja kierroksia oli tuolloin 3000.
    huuh.
    Mutta siis jos noin hyvät tuulettimet saat ja alle 10€ hintaan niin osta pois vaan.

11. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  12. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Äänekäs tuo ainakin on.
    Saako noita suomesta?
    Tai siis saa, mutta en nyt pikaisesti katsomalla löytänyt...?

13. zapetu

zapetu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eikös noiden Penttinelosten mukana tule boxed tuuletin? Vai onko se jo kadonnut/hajonnut? Luulisi sen olevan hiljaisempi kuin kumpikaan täällä ehdotetuista tuulettimista. Itse harkitsisin kyllä jotain mallia, jossa tuuletin pitää mökää maksimissaan 22dB.

14. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    DolbyR:llä on ilmeisesti niin äänekäs kone muutenkin, että ei haittaa. Korjaa jos olen väärässä. ?

15. jhvisto

jhvisto Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ei muakaan tunnu ainakaan koneiden melut haittaavan, kokoajan päällä on 4 konetta, ja omassa on 4 80x80 ylimääräistä tuuletinta, ja silti lämmöt pysyy ylhäällä. ajattelin silti rakennella vielä 2 sata kovoa kiinni, ja pistää lisää tuulettimia. ajattelin kokeilla rakentaa pöytätuulettimesta koneen kylkeen ylimäätäisen sissän työntöpotkurin. voisi toimia. mutta tarvii 230~ johdon.

16. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mietin just ite, että vois laittaa pöytätuulettimen puhaltamaan mun emmentaalikotelosta (rei'itetty sivusta) sisään ilmaa, mutta kun häiritsee näyttöä niin tehokkaasti, niin ei taida onnistua.

17. jhvisto

jhvisto Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tee reiät, toiselle kyljelle ja pistä puhaltamaan sieltä. ei pitäisi häiritä enempää...

18. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oikeassa olet, ja tällä hetkellähän on vielä cellu kokoonpano käytössä. Tuleva pentti ei ole boxed malli, siihen olen suunnitellut jotain zalmanin hiljaista mallia. Uuten kokoonpanoon tulee kaikki muuttumaan joka tapauksessa..kunhan sinne asti päästään. Nyt kone on pelkässä yleiskäytössä mutta uusi tulee HTPC käyttöön eli jäähdytys tulee miettiä erittäin tarkkaan. En tiedä mistä niitä saa suomesta. Voishan niitä täältäkin lähettää jos ei helpolla löydy ja on kiinnostusta.

Viimeksi muokattu: 25.06.2005
  19. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No alkaa mennä jo liian kalliiksi.
    Itse panostan halpaan hintaan ja pieneen meluun eli pienempitehoinenkin käy hyvin.
    Eikä mulla vielä paniikkia ole lämpöjen suhteen.

Elokuun puolivälissä tulee uusi kone ajankohtaiseksi niin uutta konetta miettiessä voisin yrittää panostaa "hiljaisuuteen" ja viileyteen.
    Tuskin tulee onnistumaan varsinkin, kun rahaa on niukasti käytettävissä.
    Mutta sitten se on tuo hiljaisuus mistä tingitään.
    Voisihan tietty tähänkin koneeseen ostaa kotelotuulettimen ja siirtää sitten uuteen...

20. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sama juttu:)

Joko olet ajatellut minkä tyyppisen jäähdytyksen laitat prossuun? Itse tässä ei oikein ole vielä keksinyt hyvää kompromissi ratkaisua kun hiljaiset ovat yleensä melko arvokkaita. Riittäisiköhän tuolle penikalle passiivi jäähy jos panostaisi hiljaiseen mutta tehokkaaseen kotelo tuuletukseen? Hieman epäilyttää.

21. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En usko että riittää.
    En tosin ole lukenut uusista penikoista (että miten lämpenee) mutta en usko.
    Kyllä sun on varmaan pakko siihen joku äänekkäämpi laittaa. Harmittaa kuitenkin enemmän jos prossu palaa, kuin se että kuuntelee tuulettimen hyrräämistä.

Joo oon mä keksiny. Noista kahdesta (hiljaisuus ja halpa hinta) tuo halpa hinta tulee ensin, eli boxed prosessori. Pitäähän tuo ääntä, mutta eipä tarvitse ylimääräisiä maksella.
    Sitten tulevasta kotelosta ja sen ilmankierrosta riippuen mahdollisesti "tuulitunneli" ratkaisu.
    Kaikki on kiinni vain siitä, että miten rahat riittävät.

Jaa tämä sivu