1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kuvista ei tullut kirkkaita missä vika??

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi dvdman87 21.11.2005.

  1. dvdman87

    dvdman87 Regular member

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olin eilen katsomassa kaverini kanssa Helsingissä paini showta ja itse kuvasin Olympuksen kameralla ja kaverini kuvasi Canonin kameralla. Omista kuvistani tuli perhanan mustia kun taas kaverillani tuli kirkkaita ja minun ja hänen kamerassaan on samat ominaisuudet. Kuvasin salaman kanssa ja kaikki asetukset olivat kohdallaan. Missä vika? onko kamera sökö?
     
  2.  
  3. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse epäilisin juuri tuota salaman kanssa kuvaamista. Kamera on säätänyt asetukset salamalle, mutta salaman kantama ei riitä "tatamille" ja salin valaistuskaan ei välttämättä vastaa sitä joten kuva alivaloittuu.

    Tämä on ainakin usein vialla pokkarikuvauksessa kun otetaan valaistusta tapahtumasta kuvaa salaman kanssa. Esim konserteissa on ollut hauska katsoa kun digipokkareilla otetaan kuvia ja niistä tulee joko liian a) tummia tai b) kirkkaita. Tapaksessa a) näkyy usein salaman välähdys ja tapauksessa b) väläystä ei tule, mutta jostain syystä kamera on mitannut valaistuksen väärin ja kuva ylivalottuu.

    Siis onko niin, että tuo Olympuksen kamera on sama kuin Canonin (eli valmistaja sama muta nimi vain eri) vai pelkästään tekniset tiedot ovat samat.
     
    Viimeksi muokattu: 21.11.2005
  4. dvdman87

    dvdman87 Regular member

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo mutta kun kaverini ja minä istuimme melkein samoilla paikoilla ja hän käytti myös salamaa ja tuli kirkkaita ja selkeitä kuvia. Ja hänen kamerassaan on samat ominaisuudet kuin minunkin kamerassani. Tekniset tiedot ovat kutakuinkin samat vertaa itse Olympys Camedia 370 zoom ja kaverin kamera Canon powershot a75.
     
    Viimeksi muokattu: 21.11.2005
  5. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pikaisesti katsottuna ja ihan jo arvaamallakin Canonissa näyttäisi olevan jonkin verran parempi optiikka. Toisaalta Canonin softat voivaat olla kehittyneemmät noissa valaistuksen korjauksessa vaikka salamaa käytetäänkin.

    En nyt tuossa aiemmassa viestissäni viitsinyt todeta sitä, että monilla nuo kuvat keikoillakin onnistuu ihan pokkareilla. Silloin näyttäisi siltä, että ei ole osunut mitään salaman valaisemaa siihen kuvausalalle.

    Oliko teillä molemmilla samanlaiset kuvausmoodit päällä, siis automaatti ja kenties joku potrate tai spotlight päällä? Kuvaus tilanteessa voi mennä paljonkin pieleen ja kuvan onnistuminen voi olla pienestäkin säädöstä kiinni. Valitettavasti en osaa antaa tyhjentävää selvitystä mikä on mennyt pieleen. Oletko kokeillut muuten kuvata kameralla eri ohjelmilla pimeässä vaikka normaalissa katuvalaistuksessa? Tuleeko kuvaa. Jos ei niin kannattaa kysyä maahantuojalta tms että pitäisikö onnistua.
     
  6. jartn0

    jartn0 Member

    Liittynyt:
    07.10.2004
    Viestejä:
    78
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    monissa kameroissa on samoja ominaisuuksia, mutta asetukset voi olla siilti erilailla..

    Jos olette kuvanneet kummatkin automaattiasetuksilla salaman kanssa voi johtopäätöksen tehdä; Canon sattuu olemaan parempi kamera sellaisissa olosuhteissa ja sellaisessa käytössä..
     
  7. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Jos nyt oikein katsoin, niin tuon Olympuksen ilmoitettu "valovoima" on F2.9 – 5.0 ja Canonin F2.8 - 4.8, eli ei merkittävää eroa.
    Eli ero tosiaan tulee varmaankin kamerasi (tässä tilanteessa) huonommasta valaistuksensäätöohjelmasta tai ehkä kaveria pidemmän zoomin käytöstä(?).

    Valotusta voi muuten jo kuvatessa itse säätää ±2 EV, jos huomaat kuvien jäävän tummiksi.
    Ja voihan tummuutta korjata myös jälkikäteen tietokoneella editoimalla. Kohina siinä tietysti pyrkii lisääntymään kiusallisesti.
     
  8. arcanix

    arcanix Active member

    Liittynyt:
    17.10.2004
    Viestejä:
    2,914
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Pokkareiden salamat riittää metriin asti, eli siitä ei ollut mitään hyötyä. Salamaa käytettäessä shutteri lukittuu yleensä 1/60 nopeuteen, ja tämä ei pokkaritasolla riitä millään kuvan valottamiseen näin hämärissä olosuhteissa. Aukon koolla on valtava merkitys, eli jos käytit f5.0:a (ts. zoomasit loppuun asti), niin sekin verottaa aika paljon. Parhaat tulokset saisi, kun ottaisi ilman salamaa zoomaamatta, ISO 400:lla. Tästä tulee jonkin verran kohinaa, mutta sen saa kohtuullisen hyvin softalla poistettua.

    Valotuksen käsisäätö on myös suositeltavaa ^ ^

    Itse olin kuvailemassa tuolla canonin ixus 500:lla viime vuonna, useimmat kuvat onnistui ihan hyvin, kun kuvailin yllä mainituilla asetuksilla katsomosta suhteellisen alhaalta.
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2005

Jaa tämä sivu