1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

kumpi on parempi? littee näyttönen vai tavan näyttö?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi leo0074 22.05.2006.

1. Sokar80

Sokar80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei haittaa niin kauaa kun mun silmät ei erota sitä

totta kai pitää saada uutta aina myytyä vaikka se olisi sama uusissa kuorissa

mutta menkää jonneki liikeeseen ite näkemää noita näyttö siis selaiseen paikkaan missä pyörii jotakin nopeasti liikuvaa kuten verkkokaupan 3D mark jatku luuppi

ainakin moni minun tuntema ihminen arvostelee noin uudet laiteet teksin peruteellä eikä välttämättä ole nähnyt kyseistä laitetta päällä mut silti haukuusitä TEISTÄ EN TIEDÄ

2.  
  3. REH

REH Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Littu näyttö kannattaa laittaa. Itellä ViewSonic VX924 ja en voi muuta kuin kehua.

4. Oscar_X

Oscar_X Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @sokar80:

Siis kyllä siinä tottakai voi resoa "vaihtaa", mutta näytössä on kuitenkin aina se vakioreso (yleensä 1280x1024).

Vain tuolla resolla kuva on veitsenterävää, muilla resoilla kuva menee "mössöksi". Putkissa ei tätä ongelmaa :p

5. Forhero

Forhero Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Osta littee jos rahaa on. Itsellä vanha IBM 19" CRT. Mielestäni todella hyvä hankinta. (en maksanut mitään) Kaduttaisi tosi paljon jos olisin rahani litteään käyttäny, mutta joudun luultavasti kesällä hankkimaan litteän ihan tilan takia.

6. aaxxeell

aaxxeell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Litteä toki niin koosta kun mukavuudesta. Pölykään ei litteisiin samalla tavalla.

Se suurin ehkä ero jonka itse tunnun huomanneeni, että TFT litteä näyttö on silmille ystävällisempää eikä ärsytä niitä pidempään istuessaan, toki voi olla muut eri mieltä. =)

7. Sokar80

Sokar80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei se vain ole sun luulo vaan suomen silmä lääkari liitto testasi ja totesi että TFT näytön katsominen ei rasita silmää yhtään enempää kuin esim hesarin lukeminen

muistan että ekaksi toi kuulusti mun korvaan vain myynti lauseelta mutta asiaa tarkemmin tutkittua luin että vaikka aivot eivät huomaa CRT \ kuvaputki tv:een värinää niin silmät reakoivat jokaiseen väläykseen minkä kuva putki tekee kun piirtää kuvaa ruudulle koska TFT (lcd) tekee sen digitaalisesti tft panelilla niin se ei värise piirtäessä kuvaa ruudulle onkyllä niintä super hyper kalliita 300hz kuva putkia jotka ei värise niin paljoo että siiitä silmät rasittuisi mutta kaikki 50,60.100 hz kuvat putket värisevät silmille haitallisesti eli se kuvaputtki sitten pc monitoori tai tv kuvaputki

helppo testi ota esim kännykkä kamerasi ja suuntaa se kuva putki tv::eeseen niin näet juovia kameran näytöllä vaikka samalla katot ite tv ruutua etkä näe niitä mutta jos suuntaa sen hyvään TFT näytöön niin niitä raitoja ei tule

8. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä minulla rupesi eilen rasittamaan silmiä, kun olin tietokoneella ollut 4h ja oli keskiyö. Tuolloin se saattoi kyllä johtua väsymyksestä. Mutta toisella kerralle noin 1kk sitten, kun olin kaverini luona pelaamassa tietokonetta, silmät rupesivat särkeä. Ja hänellä on kannettava, jossa on luonnollisesti litteä näyttö. Mitäs siihen sanotte? :)

9. Hz4

Hz4 Guest

En tiiä mistä nää kaikki silmäsärky valitukset on kehitetty mutta istun monitorin(1600x1200@85Hz reso) edessä väh. 6 tuntia päivässä.
    Eilenkin koneella 27.5.2006 Klo, 13:00 --> 28.5.2006 Klo, 04:45
    eikä silmiä särkenyt..

En tiedä sitten johtuuko se silmien särkeminen pelaamisesta tai muusta vastaavasta jota syytettiin mm. muutama vuosi sitten lasten mielenvikaisuuteen ja kouluhäiriöihin. En muista lääketieteellistä termiä mitä käyttivät mutta jotenkin yrittivät selittää, että pelien tuottamista erivärisistä välähdyksistä,äkkipikaisista kohtauksista, ja värien "sinkoilusta" näkökentällä aiheuttaa mielenvikaisuutta.
    No olen kai sitten umpihullu:D

[OT]
    Tämä on kyllä paras mitä olen vähään aikaan lukenut:
    http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=26861&tyyppi=1

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.05.2006
  10. kemikaali

kemikaali Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sitä että se on yksilöllistä.

Viimeksi muokattu: 28.05.2006
  11. Sokar80

Sokar80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    no se hän on tiedettävästi että kirkaat tai vilkuvat värit\valot aiheuttaa jollekin silmä särky ja herkimmillä tulee "disko" valoista epilepsia kohtaus tai peleissä esim kun pommi räjähtää tai flas bang juttu

itellä on tän pc lisäksi PS2 ja 32" 50hz töllö eikä ole silmät kipee vaikka aikoinaan pelasin FF8 kellon ympäri kunnes nukahdin sohvalle oi niintä huolettomia aikoja

12. Sokar80

Sokar80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    niin ja tohon että tulee hulluksi jos pelaa väki valtasia peleja mä oon n:30v ja oon pelannut 6v saakka enkä oo umpi kaheli

luin että englanin kukka hattu mummot kieltäisi kaikki alle 18v siis kaikki musta toi on vaaralisempaa asenne koska jos pitää lasta "laatikossa" sitten se menee esim intiin ja se on ihan pihalla kun mailma ei olekka sellainen kuin äiti on valehdellu

vanhempien velvollisuus on kertoa jos kelju K räjähtää sanoo lapselle että se on piiretty oikee ihminen kuolisi tai aseella ei saa oikeesti ampuu ihmisiä niin kuin leffassa koska oikeessa elämäsä ei tule "uutta elämää" ja niin edelleen

13. microbi

microbi Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Tuo putkinäyttö-silmäsäryt johtuvat yleensä liian pienestä taajuudesta (Hertzeistä) joita ihmisillä on näytöissään..muistaakseni jostain luin, että normaali crt-näytön taajuus pitäisi olla jotain 70 ja yli että olisi silmällä hyvä (jos löytäisi linkin... :D). Joskus nakkisodan aikana kirjoitin graduani aluksi 14" näytöllä eikä siitä mitään tullu => silmät verestivät jne. Sitten hankin 19" näytön joka tuki korkeampia hertsejä eikä ongelmaa enää ollut.

Ja tuo miksi TFT näytöt eivät silmää rasita vaikka Hz-luku olisi alle 70 onkin aikaisemmin selitetty (johtuen eri tekniikasta).

14. L1M175

L1M175 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kuvaputki on kyl paljo huonompi kuin littee, mutta itellä on just kuvaputki 19tuumanen :D Fujitsun "taattua" laatua. Miinukset ovat koko ja musta on välillä Liiankin mustaa. Ostaisin litteen jos olisi rahaa ;D

15. oxygenol

oxygenol Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse sanon, että crt.. oon vielä näin vanhanaikanen ja vastustan teknologiaa :D
    Elikkä omistan samsung syncmaster 957p jossa on "highlight" toiminto. Näyttö muuttuu todella kirkkaaksi ja terävyyttä voi vaihtaa oman mielen mukaan. Vaihtoehtona oli, että ostan tämän 19' näytön(160€) tai 300€ maksavan 17'tft näytön. Mieluiten kyllä otan isomman ja säästän rahaa koska tilaa tälle näytölle oli. Töissä tulee näyttöi testattua ja sen voin sanoa, että vanhaa littua ei kannata ostaa. Uudet alkavat olla aivan crt näyttöjen tasoisia mutta tajuttoman kalliita. Jos rahaa on niin TFT, jos säästää haluu niin CRT.

16. extralow

extralow Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Toi isomman meni vähän metsään, 17" tft vastaa 19" crt.

Jaa tämä sivu