1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kummallisin kuva/näyttö/näytönohjain ongelma

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi quate 22.04.2017.

  1. quate

    quate Member

    Liittynyt:
    28.12.2008
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei

    Olen tässä nyt jo jonkin aikaa pähkäillyt tälläisen mielestäni todella ihmeellisen ongelman kanssa ja en ole löytänyt netistä vastausta siihen vaikka kuinka olen ettinyt. Joten ajattelin että nyt on aika mainita ongelma sitten itse ja katsoa josko ongelmaan joku mahdollisesti tietäisi ratkaisun?

    Minulla on windows 10 64bit, ATI Radeon RX-480 näytönohjain johon näyttö tulee DVI liittimellä kiinni.
    Ongelma on seuraavanlainen.. Windows ei anna vaihtaa resoluutiota jos menen työpöytä ja hiirenoikea klikkaus>display settings. Resoluution vaihto mahdollisuus on harmaana sekä "display adapter properties" josta voisin esim. vaihtaa näytön virkistystaajuuden, ei myöskään toimi ollenkaan. Huomioitavaa on tämä.. Kun olen vasta asentanut ajurit (tälläkin hetkellä minulla on ATI:n uusimmat ajurit käytössä ja olen asentanut ne DDU:n avulla), niin heti alussa kaikki toimii kyllä ihan kuin pitääkin mutta sitten parin uudelleen käynnistyksen ja pelaamisen jälkeen tulee tämä ongelma ihan poks tyhjästä vaan.

    Toinen asia myös mikä tekee tästä aivan todella ihmeellisen, on että jos kytken TV:n hdmi:lla kiinni näytönohjaimeen joka on kakkosnäyttö, niin tässä saan kyllä ihan vapaasti vaihtaa resoluutiota mutta tässä itse päänäytössä minulta evätään pääsy jostain ihmeen syystä. Tästä on haittaa siinä mielessä että esim. tälläkin hetkellä jos yrittää käynnistää mitään opengl pohjaista peliä kuten vaikka Quake 3, Quake 4, Quake Live.. saan seuraavan erroriviestin. "Unable to initialize OpenGL"

    Alan olemaan aika todella hukassa tässä ja siksi kirjoitan tämä viestin, koska loogisesti en voi joka päivä alkaa asentamaan näytönohjain ajureita uudestaan.

    Windows 10 64bit Home Edition
    AMD FX-8350
    AMD RX-480 (ajuri versio 17.4.3)
    8GB Ram
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2017
  2.  
  3. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Teet winukasta varmuuskopion/levykuvan ja asennat uusiks. Jos ei auta ongelmaan, niin palautat levykuvasta vanhan.
     
  4. quate

    quate Member

    Liittynyt:
    28.12.2008
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Saatoin löytää ratkaisun ongelmaan..

    https://community.amd.com/thread/214830

    Heti kun kytkin DVI kaapelin DVI to HDMI liittimellä HDMI väylään, sain resoluution vaihto vaihtoehdon takaisin näkyviin myös ykkösnäytölle. En ole kuitenkaan vielä 100% varma asiasta joten en sano vielä että ongelma olisi selvitetty. Katson tämän päivän tässä vielä kun konetta uudelleen käynnistelee ja pelaa että josko ongelma tulee vielä. Mikäli ongelmaa ei ilmene, pyrin huomenna raportoimaan että tämä oli ratkaisu ongelmaan.
     
  5. quate

    quate Member

    Liittynyt:
    28.12.2008
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu elikkä kyllä mitä ilmeisemminkin ongelma aiheutui DVI:stä. En tiedä miksi mutta Windows 10:lla/uusimilla ajureilla DVI:tä käytettäessä Windows lukitsee resoluution vaihto mahdollisuuden jossain vaiheessa pois. HDMI:lla kaikki tuntuu pelaavan niin kun pitääkin.
     

Jaa tämä sivu