1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kovalevyn/osion salaus TrueCrypt ohjelmalla

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi Miitti 28.05.2006.

  1. Devenec

    Devenec Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2005
    Viestejä:
    332
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensin ajattelinkin että tarkoitit tuota... Poistat vain sen tiedoston, tai jos joskus kryptaat osion, formatoi se uudelleen.
     
  2.  
  3. TeleHell

    TeleHell Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    827
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu ok. Varmaa tein väärin ton hidden jutun, kun ei siinä mielestäni mitään eroa ollut tuohon normaaliin. Ainakin levyneheytys ottaa sen pirstaloitumisena, sanoo että meitin c asemasta 70% pirstoutunu ku siel on se tiedosto :D
     
  4. TeleHell

    TeleHell Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    827
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo onkin hyvä tuo Hidden ominaisuus, kun laittaa väärin salasanan niin se tuo siihen sellaisen "normaalin" kansion minkä itse laittaa asennusvaiheessa,ja ne oikeat "valon arat" kansiot/tiedostot tulevat esiin kun laittaa oikein salasanan.
     
  5. pseudopro

    pseudopro Guest

    Moro,

    Sori, että postaan vanhaan threadiin, mutta mulla on TrueCryptiin liittyvä ongelma/kysymys:

    Mulla on TrueCryptillä salattu container verkkolevyasemalla. Nyt sieltä containerista on muutama tiedosto hajonnut ja xp ehdottelee checkdiskiä. Verkkolevyä ei vaan voi checkdiskata siten että containeri on avattuna?

    Jos rupean ajamaan checkdiskiä verkkolevylle niin kuinka suuri vaara on että koko container-tiedosto hajoaa? Osaako checkdisk käsitellä containeria oikein?

    Entä hajonneet tiedostot? onko ne menetetty lopullisesti?

    Muuten olen ollut tyytyväinen TrueCryptiin sen muutaman kuukautta mitä sitä on tullut käytettyä.
     
  6. Jl92

    Jl92 Member

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Saako muuten TrueCryptin automountaamaan osion winukan käynnistyksen yhteydessä?
     
  7. pseudopro

    pseudopro Guest

    Käsittääkseni saa. Ainakin saa mountattua automaattisesti TrueCryptin käynnistyksen yhteydessä ja TrueCryptin saa käynnistettyä automaattisesti käyttiksen käynnistyessä.
     
  8. Jl92

    Jl92 Member

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitti tiedosta, muuten mitä nyt noi key filet oikeestaan ovat?
    Voiko niitä esim. käyttää kun hukkaa salasanan?
     
  9. pseudopro

    pseudopro Guest

    Keyfileä voi käyttää salasanan tukena, siten että kryptattu tiedosto ei aukea ilman määrättyä keyfileä. Siten jos joku urkkii keyloggerilla tei muuten salasana niin kryptattu tiedosto ei aukea ilman sitä tiettyä yhtä tai useampaa keyfileä.
     
  10. Jl92

    Jl92 Member

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Selvä, täytyy kokeilla sitten kun alustaa noi pari kovoa seuraavan kerran.
     
  11. MastahO

    MastahO Guest

    Heih, anteeksi tämä wanhan postin nosto, mutta olisi tärkeä kysymys. ;)
    Kun olen tehnyt ohjeiden mukaan ja salannut osion ja se on dismounted (=salattuna), kun koitan avata osiota se heittää seuraavan:
    [​IMG]
    Jos tuosta painaa kyllä, se alustaa koko osion ja kaikki salatut tiedostot tuhoutuvat. (Ylläri ylläri.) Ja se suoraan sanottuna vähän suckaa, koska vaikka "väärä käyttäjä" ei pääsekkään käsiksi "valon arkaan" dataan, voi tämä kiusallaan/tietämättömyyttään tuhota kaiken. :E
    Eli siis, voiko tuon jotenkin kiertää? Siis laittaa sen vain ilmoittamaan, että "käyttö estetty" tjsp tuon "tuohoa_vaivalla_hankitut_poket,_joihin_en_kuitenkaan_pääsisi_käsiksi"-homman sijaan?
    En ole mikää PRO, joten jos jotai WinkWink sais.. ;)

    EDIT: Anteeksi hätäily, löysin apua User's guiden FAQ:sta.. RTFM unohtui... :p
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 22.09.2006
  12. clotam

    clotam Member

    Liittynyt:
    23.03.2005
    Viestejä:
    89
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mitenkäs tuossa sitten saa nuo cryptaukset pois? :)
     
  13. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Alustamalla osion/levyn.
     
  14. edge

    edge Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    450
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten mahtaisi onnistua että mountattu osio näkyisi kaikille käyttäjätileille eikä vaan sille joka sen mounttasi?
     
  15. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Päivittelen oppaan 5.1a versiolle sekä uudet kuvat. Jos olette tehneet erilaisia toimenpiteitä TrueCryptillä, niin lähettäkää oppaanne mulle kuvien kera (mieluusti suomenkielinen TC niin kuin oppaassa) niin lisään ne tähän oppaaseen.
     
  16. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Liittynyt:
    02.01.2007
    Viestejä:
    377
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oiskos kenelläkään vastausta jotta mistä johtuneen (xp koneesta) kysymys,mutta se että liian usein joutuu koneen käynnistämään true cryptin pelastus levykkeeltä.. mikä tämän mahtanee aiheuttaa? toki tekijät ovat ottaneet huomioonmoisen jotta käyttäjä haluaa siivota konettaan aika ajoin jne..? mutkun en ole keksiny muuta syytä tähän koska useimmiten vika ilmenee juurikin kun olen siivoillut konetta turhasta nöyhtästä..
     
  17. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Liittynyt:
    02.01.2007
    Viestejä:
    377
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Osaisko kukaan kertoilla mitenkähän onnistuu jos Olen cryptannut kovon ja olen käyttänyt Trueimagen ohjelmaa varmuusImagen teossa käyttiksestä.. tässä nyt etsinyt vastauksia jotta onnistuuko varmuuskopion teko Trueimage softalla cryptatusta kovalevystä? jostakin luin jotta ainoa kenties toimiva tapa on tehdä se "sector by sector" metodilla.. jolloin käytännössä kopion koko kovalevyn ja kokoa tulee sitten satoja gigatavuja imagelle! ja siitäkään ei ole varmuutta onnistuuko tämä..

    Vai onko näin jotta varmuuskopio vaan pitää tehdä aina ei cryptatulle levylle?
     
  18. Ile82

    Ile82 Member

    Liittynyt:
    19.11.2008
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi,

    muutama ehkä hölmökin kysymys TrueCryptistä.

    Kehoitetaan ottamaan otsikkotason backup kryptatusta osiosta. Liittyykö tämä backup pelkästään kryptattuun osioon eli on aivan sama onko osioon siirtänyt jo tiedostoja vai onko se tyhjä kun backupin tekee?

    Entä voiko tämän otsikkotason backupin säilyttää huoletta koneen kryptaamattomalla osiolla? Eli eihän tämän backupin avulla ole mahdollista purkaa salausta tai salasanaa?
     
  19. tmm68

    tmm68 Regular member

    Liittynyt:
    03.01.2005
    Viestejä:
    677
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    minä teen otsikkotason backupin heti sen jälkeen kun olen luonut TC-aseman/containerin eli ennen kun sen sisällä on vielä mitään tietoa.

    Ymmärtääkseni tämä tiedosto on TC:n oikea salausavain,mutta tarvitset sen lisäksi vielä salasanan. Itse pidän otsikkobackupin toisella kryptatulla kovolla (ristiinvarmennus).
    Tarvitset otsikkotason backuppia, jos kovo korruptoituu.
     
  20. Fiili

    Fiili Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2002
    Viestejä:
    340
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hieno ohje.

    Seuraavaa kyselisin TrueCryptistä. Eli kun aukaiset salasanalla TryeCrypt tiedoston(tiedostosäilö)/osion käytettäväksi, niin näkyykö se pelkästään sillä käyttäjäprofiililla, jolla ollaan kirjauduttu koneelle? Vai näkeekö kuka tahansa koneeseen kirjautuja sen aukaistuna, esim. jos et muista sulkea säilöä koneelta ulos kirjautuessa? Entä jos joku Administrator/järjestelmänvalvoja seuraa sisäverkossa (esim. työpaikalla) verkon kautta mitä työntekijä koneellaan tekee? Kun osio/tiedotosäilö on auki, näkeekö salaamattomana sisällön? Onko vaikutusta jos säilö on User-profiilitiedostossa tai vaikka toisella osiolla?
     

Jaa tämä sivu