1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kovalevyn kryptaus (salaus)

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi Tarmo78 19.01.2006.

1. Tarmo78

Tarmo78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Seuraava vaihe voisi olla kaiken tärkeän tiedon varmuuskopiointi cd/dvd-levylle.

2.  
  3. yinx

yinx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Noniin, olen kryptannut DriveCrypt PlusPackilla kaikki muut asemat, paitsi C:n. Miten tuo se kryptataan, ihan samoin kuin muutkin asemat, eli ohjelma tajuaa, että siellä on käyttis? Meinaan, että kun kaikki avaintiedostot sun muut on c:llä, niin miten niihin pääsee käsiksi, kun ei muihinkaan kovoihin pääse, ennenkuin kirjautuu DriveCryptiin sisälle...

4. Imppu90

Imppu90 Guest

No et pääse käsiksi niihin sama asia kun laitat autosi avaimet takalaatikkoon ja laitat sen lukkoon jolloin et saa avaimia sieltä

5. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    yinx, kyllä mulla ainakin kaikki avaimet on C:llä joka on kryptattu.

6. yinx

yinx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    jaspajami, ja normaalisti kryptasit kuten kaikki muutkin asemat? Onko sinulla bootauth päällä? Minulla on, ja se varmaan jo käynnistyksen yhteydessä sitten avaa c: aseman...

7. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    yinx, juuri näin

8. TeleHell

TeleHell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noniin, nyt nämä kaikki viestit lukeneena hieman ristiriitaisissa tunnelmissa tässä, että kannattaako tosiaan ja onko tämä sitten lopulta hyvä ohjelma? jos itsekkin värkkäisi tämän kryptauksen levylle. Kun näkyy olevan joillakin ongelmia tämän ohjelman kanssa vaikka väittäävät tehneensä ohjeiden mukaan, eli onko virheitä ohjelmassa vaiko käyttäjissä?

9. Imppu90

Imppu90 Guest

Molemmissa on vikaa!

10. Hyena2

Hyena2 Guest

Voisko joku tehdä ohjeistusta TrueCrypt ohjelman käytöstä. Ei toi lontoonkieli oikein taivu :)
    Miten sillä saadaan kryptattua tiedostokansio tietokoneelta (ei siis koko asemaa)?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 19.03.2006
  11. CRWtrue

CRWtrue Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    osaisko joku suositella jotain hyvää kirjaa tai nettisivuu (mielellään suomeks) kryptauksesta, siinä vois olla hiukan historiaa,tietoi algoritmeistä, krypto matikkaa yms..

toi truecryptista on pienen käytön jälkeen positiivinen kuva, mutta koska siinä ei tota boottauksen esto sydeemii ni olisko jotain hyvää erillistä ohjelmaa sen rinnalle jolla sais tohon boottaukseen myös salasana?

12. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  13. CRWtrue

CRWtrue Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    joo, luin mutta kaipaan vähän syvempää/laajempaa tietoa kryptaamisesta.

ps.ettei mee liian offtopiciks niin truecryptillä tehtyihin säiliöihin voi ja kannattaakin käyttää ms:n chkdsk,defragmenterii kunhan ottaa varmuus kopiot noista säiliöistä sen takia että hajonneen säiliön eheyttäminen saattaa vielä pahentaa asiaa.

14. TeleHell

TeleHell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No kryptauksen tein tällä ohjelmalla ja näillä ohjeilla ja meni hyvin ilman mitään ongelmia, kiitoksia ohjeista!

15. TeleHell

TeleHell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis tuleeko kryptauksen jälkeen tehtäväpalkkiin tuollainen Removable Media Encryption logo? nimittäin itselläni tuli

16. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ciao eli siis kunpi ohjelmista nyt sit kannattaa asentaa ??? ja kestääkö tossa DriveCrypt Plus Pack ohjelmassa toi 100gigan kryptaus myös se 10 tuntia ???

17. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Colazo, itse tekisin tolla DriveCryptillä.

Kryptausaikaan vaikuttaa koneen teho, kovalevyn nopeus, käytetty salaus yms. joten paha sanoa kuinka kauan kestää. Mutta jos sillä ajalla on jotain merkistystä niin kannattaa ehkä jättää tekemättä. Jos kovalevy on tarvetta kryptata niin ajalla ei varmaan ole merkistystä kauanko se kestää.

18. TeleHell

TeleHell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni meni kryptauksessa jotain 10-12h, vaikka kovo on 160gb

19. Snowfun

Snowfun Guest

Truecrypt on mulla asennettu ja pelittää hyvin. Tämmöinen tuli mieleen, että kun siivoilee rekisteriä ja tekee esim kovon eheytyksen, niin pitääkö kaikki kryptatut osiot olla mountattuna? Vai pitääkö olla ei mountattuna? Onkohan tolla mitään väliä?

20. TeleHell

TeleHell Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuli tässä mieleen että mikäs järki tässä ohjelmassa on jos kerta tälläinen on:

[bold]CompuSec:iä ei kannata asentaa.
    Kryptauksen (oli mikä tahansa suojaus) saa auki koodilla
    jonka saa tuotteen valmistajalta.[/bold]

21. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tota mä kans itse just ajattelin et jos esim kytät tulee hakemaan konetta jostain syystä ja ei saa sitä auki niin saako ne just valmistajalta jotain apua ??? (mietin eilen just ihan samaa)

jaspajami : olisi kiva jos kertoisit jotain syitä tuohon valintaasi että miks juuri tuo eikä esim tuo toinen ??? ja siis kyllähän mä tota kryptausta olen haaveillut mutta kun on yli 360gigaa ja pitää konetta käyttää jatkuvasti työssä niin on pikkasen paha alkaa asentamaan jos ei kerta voi samalla koskea koneeseen. vai ???

Jaa tämä sivu